Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kehonpainoharjoittelu

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4152
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Kehonpainoharjoittelu

#46

Viesti YJT »

bodyguard kirjoitti: Leuanvedossa mulla on ainakin toiminut hyvin Sommerin kirjassa mainitut niksit
MIkä tämä Sommerin kirja muuten on; Building the Gymnastic Body, vai mikä?
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kehonpainoharjoittelu

#47

Viesti Jorge »

Mjölnir kirjoitti: kun aloitin treenaamaan leuanvetoja, niin pystyin tekemään ehkä neljä tai viisi puhdasta, nyt yli kymmenen.
Tarkoittaako tuo aloittaminen uudelleen aloittamista (esim. vuosien tauon jälkeen) ja missä ajassa tulos nousi viidestä kymmeneen?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kehonpainoharjoittelu

#48

Viesti Mjölnir »

Jorge kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: kun aloitin treenaamaan leuanvetoja, niin pystyin tekemään ehkä neljä tai viisi puhdasta, nyt yli kymmenen.
Tarkoittaako tuo aloittaminen uudelleen aloittamista (esim. vuosien tauon jälkeen) ja missä ajassa tulos nousi viidestä kymmeneen?
Uudelleenaloittamista vuosien tauon jälkeen. Muutamassa kuukaudessa tuo tulos tuli
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Kehonpainoharjoittelu

#49

Viesti T-T »

leuanvedossa jos haluaa itsensä kunnolla vääntää loppuun, niin yksi tyyli on sellainen, että

tekee yhden, sitten kaveri tekee yhden (tai odottaa pari suurinpiirtein tämän ajan jos on yksin) tekee kaksi, kaveri tekee kaksi. jne
siihen asti kun tulee stoppi. Tämän jälkeen mennään alaspäin, ja kun päästään takaisin ykköseen, niin niitä tedään vielä 5-10 kertaa.

Ärsyttävä reeni, mutta toimii kyllä.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Kehonpainoharjoittelu

#50

Viesti obmijoy »

ite lisäsin aikoinan 1999 kesänä leuat 3kk dessa 16 toistosta 30 toistoon 3x viikossa treenillä ma ke pe

ma leuat+hetiperään taljalla pudotussarja 30-70toistoa
ke taljaleuat +10kg omapaino pudotussarja 30-70t
pe taljaleuat +20kg omapaino pudotussarja 30-70t

sama periaate oli myös penkissä

eli tein leuat penkin hartiapun

toki painokin putosi 3kk dessa 7kg 82 75kiloon
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kehonpainoharjoittelu

#51

Viesti bodyguard »

flammee kirjoitti:
bodyguard kirjoitti: Leuanvedossa mulla on ainakin toiminut hyvin Sommerin kirjassa mainitut niksit eli negatiiviset toistot mutta myös staattiset pidot eri leuanvedon vaiheissa, ylhäällä, alhaalla, keskellä.
Kuinkas pitkiä pitoja tässä tarkoitetaan? Entäpä tarkoittaa alhaalla samaa kuin suorin käsin roikkuminen?
YJT kirjoitti:
bodyguard kirjoitti: Leuanvedossa mulla on ainakin toiminut hyvin Sommerin kirjassa mainitut niksit
MIkä tämä Sommerin kirja muuten on; Building the Gymnastic Body, vai mikä?
Joo, juurikin tuo BTGB. Kirjassa oli siis vaan muistaakseni lähinnä sivumainintana sivunmittainen juttu leuanvedosta. En muista oliko siinä jotain aikamääreitä annettu, ite oon tehnyt lähinnä kyllä ihan fiilispohjalta noita :D

Alhaalla siis suorin käsin mutta ei rentona roikkumista vaan sillai jännitettynä kuin olisi juuri lähdössä vetämään leukaa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Kehonpainoharjoittelu

#52

Viesti Veepee »

Ite oon päätyny siihen tulokseen, että leukoja voi treenata (olettaen että leukoja menee 0-5, itsellä viis on maksimi) neljällä eri tavalla:
  1. Negatiivisilla toistoilla,
  2. Vähentämällä työn määrää hyppäämällä joka toistoon, sitten vähentäen ponnistusta,
  3. Matalalla tangolla joko toinen tai molemmat jalat maassa, pyrkien auttamaan niillä mahdollisimman vähän,
  4. Edellä mainittujen yhdistelmällä.
Kaikkia näitä olen nähnyt jonkun ammattilaisen opettavan, ja lähes kaikkia kokeillut. Itselleni parhaaksi osoittautui aikoinaan tapa no:3, silloin kun noin rinnan tasolla oleva leuanvetotanko oli käytettävissä. Esivaiheena tosin näille kaikille on staattinen roikkuminen sekä ylä- että ala-asennossa (n. 30 sekkaa on hyvä indikaattori).

Olen miettinyt jo pitkään Animal Flow'n hankkimista.
Eläinliikkeet on steroids:
[youtube][/youtube]
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kehonpainoharjoittelu

#53

Viesti tohtorismies »

flammee kirjoitti: Noh, mulla on nyt ainakin kesällä tuo juoksupuoli niin vahvassa osassa ettei nyt suurempaa kehitystä ole odotettavissakaan.. Esim. tällä viikolla oon juossut n. 80 kilsaa, vaikka koitin tietoisesti rajoittaa määrää, eli jätin väliin kaikki "ei nyt nappais"-lenkit ja taitaa mennä miinuskaloreilla, koska erilaiset hiilarilähteet tuntuu olevan enemmän tai vähemmän huonosti toimivia / muuten vaan pannassa. Juoksen siis pääsääntöisesti joka päivä, eli sellainen ei ole mahdollista että olisi erikseen jonkin sortin voimaharjoittelupäivä.

Kyllähän sitä kehitystä tapahtui jossain määrin talvella, vähän kyllä tuntu kehitys hitaalta.. Olen mää kokeillut kevyempääkin treeniä, alotin leuanvedot yhdestä toistosta. Päivässä. Tarkotus oli lisätä kuukaudessa yks lisää, mutta kehitys ei ollutkaan niin nopeata. :p

Testot tuli testattua muista syistä, tohtori sanoi että ovat "ylätasolla", mutta enpä tiedä mitä sekin sillä tarkotti..

Niin no, ei mitään voimaharjoittelu päivää tarvitse erikseen pitää. Vaikka ennen lenkkiä ottaa sen 10-15min mikä siihen menee.

Tuo "nykäset muutaman helpon setin pari kolme kertaa vkossa ja nakkaat toiston sinne tänne joka vko ja pidät kevennys vkon kerran kuussa" on toiminut mulla,mun vaimolla, mjölnirillä ja muutamalla miljoonalla muulla. Ainoa vaadehan siinä on että reenaa sen pari kertaa vkossa 10-20min noita mainitsemiasi liikkeitä säännöllisesti. Siinä ei oikeastaan voi olla kehittymättä tasaisentappavasti.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Kehonpainoharjoittelu

#54

Viesti obmijoy »

jus näin
aikonansa weiderin menetelmässäkin joka 4 vko oli lepo ja kehitys omalla kohdallani oli salaman nopea ja aika järkyttävä
joka treeni lisäää rautaa ihan vähän ja 4jäs vko lepoa
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Kehonpainoharjoittelu

#55

Viesti obmijoy »

oma logiikkani on se että
kahden lepopäivän jälkeen voi yrittää leuanvetoTOISTOmaximia ja max päivän jälkeen lepo seuraavat treenikerrat ovat jokainen vähän raskaampia eli painat nissä jokaisessa enempi ja näin totutat kehosi tekemään leukoja raskaampana kuin itseasiassa olet
kun taas tulee 2lepopäivän jälkeen se maxtoistopäivä kehosi on ylättynyt kun et painakkaan niin paljon ja toistoja tulee 1-2 enempi

joten kokeile tehdä leukoja esim niin että puristat jalkateriesi välissä 2kg nilkkapunttia ja kun olet tehnyt 3leukaa avaat jalat ja teet nyt loput leuat mitä jaksat ja kaveri nostamalla avustaen antaa sulle viellä mahdollisuuden tehdä 2-5 päälle
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 11126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Kehonpainoharjoittelu

#56

Viesti flammee »

Veepee kirjoitti: Olen miettinyt jo pitkään Animal Flow'n hankkimista.
Eläinliikkeet on steroids:
Periaatteessa ihan siistiä settiä, mutta jotenkin vaikea noista on muodostaa mielekästä treenirutiinia. X toistoa ja Y sarjaa on jotenkin niin pystyynkuolleen ankea treenijuttu että ei sellasia vihti yksin omalla vapaa-ajallaan. :p Taidopuolella oli hyvä kun oli niin huono että kombinoinnissa hinkkas vaan paljon toistoja laskematta mitään määriä, niin kauan kuin kohtuudella jaksoi ja innosti. Aina keksi jotain uutta enemmän tai vähemmän järkevää kombinoitavaa kun vähän mallas esim. sentainozukin loppuasennossa että mitä jos... Ja taidopuolen tekniikka kun on sellaisenaan ihan hyvää treeniä. Noissa eläinjutuissa kun ei niitä mihinkään tarvi eikä niitä ole erityisen mukava treenatakkaan pelkästä tekemisen ilosta..

Movnatti varmaan menee juuri ja juuri kehonpainoilun kategoriaan..
[youtube][/youtube]

Eli mitä kaikkea muuta maastossa voi tehdä kuin vain juosta tietä pitkin. Kropalle siitä saa jo kovasti eri treenin kun menee maastoon ja umpimetsään liikkumaan, jyrkässä mäessä taas on ihan funktionaalista mennä nelivedolla vaikka pito riittäisi juostakin - ei tunnu yhtä raskaasti reisille ja pääsee lujempaa. Mutta toki sitten en viittisi shortsit jalassa mönkiä ja ryömiä jossain perusmäntymetsässä - märkää, muurahaisia ja hyttysiä, ehkä käärmeitäkin. :lol: Oksatkin on männyissä vähän hankalalla korkeudella ja pihkasia ja niitä ötököitä. :p Mutta jos vaan juoksee tiellä kun vieressä on luonnon temppurataa, niin vähän kummalta tuntuu jos on innoissan jostain extreme runin konseptista...
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kehonpainoharjoittelu

#57

Viesti MikaM »

Calisthenics ja etenkin Convict Conditioning näyttäis melko mielenkintosielta. Aion kokeilla. Tuohon voi sekaan heitella makunsa mukaan vähän mavea ja esim kahvakuulaa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Kehonpainoharjoittelu

#58

Viesti Veepee »

Minua itse asiassa ärsyttää termi "calisthenics" :) Suomeksi se kääntyy "plastiseksi voimisteluksi", mutta ei sellaisesta jaksa oikein kukaan puhua... "Kalisteniikka" lienee ihan hyvä käännösvastike.

CC:tä pidetään yleisesti "kehonpainoharjoittelun Raamattuna", mutta se ei ole välttämättä ainoa ratkaisu, jos haluaa kokeilla mitä punnerrukset, kyykyt, leuanvedot ym. tekevät kropalle. Lähtökohta on nimittäin aina sama, progressiota hyväksikäyttäen lähteä helpo(i)mmista liikkeistä edeten vaikeampiin ja raskaampiin. Hyvää CC:ssä on selkeät ja tahdikkaat progressiot, ohjelman rakenne ja se, että siinä nimenomaan vaaditaan aloittamaan helposta :D Jos esimerkiksi punnerrukset tuntuvat helpoilta, ohjelman mukaan aloitat yhä jos et nyt seinäpunnerruksista, niin polvipunnerruksista. Koska melkeinpä kaikki mahdolliset kehonpainoliikkeet löytyvät jo YouTubesta ja liikkeitä teen tuntuman mukaan, en ole kokenut tarpeelliseksi hankkia Convict Conditioningia itselleni omaa harjoitteluani ohjaamaan. Hyötyä siitä on täysin varmasti ihan kenelle tahansa. :)
YJT kirjoitti: CC:stä saa jonkinlaisen käsityksen lukemalla esim. meikäläisen arvostelun Amazonista.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kehonpainoharjoittelu

#59

Viesti MikaM »

Ikävä, että termi ärsytti, se se nyt kuitenkin on. Vaikka rakasta äidinkieltä tuleekin vaalia, joskus se vaan ei ole tarkoituksemukaista.
Olen tietoinen, että löytyy sadoittain liikkeitä ja ohjeita, kuten myös ohjelmia ja teorioita. Ei siis poikkea muusta treenaamisesta niiltä osin juurikaan :). Tässä vain mielestäni tuo sinunkin ja YJT:n mainitsema progressio vaikuttaa mielenkiintoiselta. Mies on myös väitetysti tehnyt yhteistyötä Pavelin kanssa, jonka Naked Warrior löytyy omasta hyllystä. Sen hengitystä käsittelevä osio täytyy uudestaan syvälukea.
Itse asiassa minulla ei kirjaa ole, vaan löysin jonkun tekemän vihkosen, jossa on kaikki liikkeet ja progressiot kivasti kuudella sivulla. Feistuubista löytyykin sitten mallisuoritukset ohjeiden kera, jos joku on epäselvää. Kätevää.
Mun olkapään ja pään yhdistelmä ei vaan kestä penkkitreeniä, joten jotain muuta on tehtävä. Olkoon se tämä ja tuolla mainitsemani muutama rautajumppa. Vaihdetaan taas, kun vammat ja mielihalut vaihtuvat.
Cudos Sepolle erinomaisesta, miltei virheettömästä englannin kielen hallinnasta!
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Kehonpainoharjoittelu

#60

Viesti Veepee »

Tässäpä lyhyt tarina nöyryydestä: minua oli varsin pitkään jo ihmetyttänyt, miksi punnertaessani en tunne usein rintalihaksissani yhtään mitään. Toistomäärät kasvoivat nyrkkipunnerruksissa 25:een per sarja, mutta siltikin pectoralikseni tuntuivat uinuvan Ruususen unta aina kun tuli aika tehdä punnerruksia. Hartialihas kyllä sanoi nam, mutta ne rintalihakset! Minkään laisia patteja minulla ei rintarankaani ole koskaan ollut koristamassa, siksi ko. lihasten hiljaiselo juuri niille tarkoitetussa liikkeessä oli huutava vääryys...

Muutama viikko sitten nöyrryin ihan totaalisesti ja päätin aloittaa koko punnerrusprosessin alusta naistenp... polvipunnerruksilla. Päätin kiinnittää erityistä huomiota oikeaan tekniikkaan: kyynärtaipeet eteen, hartiat alas ja taakse, keskikroppa tiukkana. Ja katso! 20. punnerruksen jälkeen aloin tuntea ihastuttavaa poltetta rintalihaksissani kauttaaltaan. Hinkkasin sarjan kolmeenkymmeneen ja toistin. Tuntui mehevältä. Nyt 2,5 viikkoa jälkeen teen puhtaampia punnerruksia kuin ikinä ja rintani leiskuvat silkasta riemusta jokaisen punnerrussession yhteydessä niin että nännit iskevät kipinää! Tavoitteena on 2x40 sarja 30s levolla. Sitten voinen siirtyä tavallisiin miest... lankkupunnerruksiin ja alkaa kasvattaa tissejä ihan urakalla, en malta odottaa että pääsen taas treenaamaan huomenna, tänään oli lepopäivä ;)

Tarinan opetus? Hyvä tekniikka saa ihmeitä asiassa kuin asiassa, et ole välttämättä niin vahva kuin luulet, pidä mieli nöyränä ja tulokset alkavat puhua puolestaan. :)

Halusin vain jakaa tämän riemun teidän kanssanne :smt003
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 67 kurkkijaa