Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Puolustusvoimien kuntotestit

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Puolustusvoimien kuntotestit

#136

Viesti Andy »

Voisitko elina vihdoin kertoa ehdotuksesi siitä miten cooperin testi pitäisi armeijassa korvata?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

Puolustusvoimien kuntotestit

#137

Viesti Lasse Candé »

Elina kirjoitti: MilFit varmaan sisältää pp-ergon protokollan. Olisi kiva päästä testaamaan sitä ohjelmaa :)
Milf-"ohjelmia" on aina kiva vähän "testailla"..
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

Puolustusvoimien kuntotestit

#138

Viesti Lasse Candé »

Elina kirjoitti: Cooperin testi aliarvioi huonokuntoisia ja yliarvioi hyväkuntoisia.
Luulisin että tämä ongelma on hyvin helppo korjata. Yksi yksinkertainen malli on että ryhmittelee vaikkapa 10%:n porukoihin. Tai tekee jonkin muun suhteellisen jakauman, josta voi aivan varmuudella saada helpolla uuden vertailuarvon. Jos tuossa siis tarkoitat jotakin sellaista että onko tulos suoraan verrannollinen johonkin ominaisuuteen mitä tahdotaan mitata... Tuonkaltainen oletushan kannattaa aina heti ensitöikseen kyseenalaistaa, ellei siihen ole jotain datankäsittelyllistä syytä ja malli toimi sellaisenaan riittävän hyvin.


Mjölnir kirjoitti: Kuitenkin, suhtaudun skeptisesti siihen, että jos 60 kg painoinen henkilö punnertaa 50 kertaa minuutissa ja 90 kg painonen henkilö 40 kertaa minuutissa, että tämä kevyempi henkilö kykenisi paremmin liikuttamaan vaikka 40 kg painoista varustusta, vaikka kuntotestin perusteella hän on parempikuntoinen.
Mitä varusmiehiin tulee, niin meidät ainakin myös punnittiin ja pituudetkin mitattiin. Sellaisia yllätyksiä ei päässyt tapahtumaan että kun lihaskunto näytti yhtä niin sitten yllätytään tärkeiden valintojen jälkeen että tämä tyyppihän on 150cm pitkä ja painaa puolet siitä mitä pitäisi. Lisäksi porukka oli kuitenkin niin pientä että jaosjohtajisto tunsi jo p-kauden loppupuolella jengin. Kun aukissa katseli ketkä on ohjuksella ja ketkä tykillä tai tj:llä, voisi kyllä sanoa että mitä kuntoon tulee, niin ihan hemmetin hyvin meni kohdilleen. Sama sitten seuraavan saapumiserän tykäreille. Sikäli, mitä varusmiehiin tulee, niin eikö tämä keskustelu ole hieman liikaa hifistelyä?

Yksi juttu on myös se kun tässä on mainittu kehonpainomittaukset ja todelliset tarpeet, niin täytyy kysyä missä määrin menee sekaisin se kuinka harjoitellaan ja se kuinka testataan? Ajaudutaanko sen takia oikeasti ongelmiin että kehonpainotestit antavat liian karkean kuvan? Meillä ainakin oli systemaattinen kaava millä edettiin kohti painavampaa settiä ja jengistä tuli marssimiskelpoisia, vaikka asian suhteen ei tehtykään sellaisia testejä jotka laittaa puolet jengistä veksiin ja ottaa pois sieltä koulutuksen puolelta.

En sitten tiedä mikä funktio kyseisillä mittauksilla pitäisi olla mutta ainakin käytännössä ihan inttiin liittyen ensimmäistä käytettiin sen pohtimiseen että mitäs p-kauden jälkeen. Esim minulle ehdotettiin melko silleen että vastaus on jo lukittu ohjusta mäkijuoksuine tavaroiden kantoineen. Ehkä se toinen taas antaa jotakin osviittaa siitä minkälaista settiä se henkilökunta varusmiehilleen teettää ja sikäli laittaa tervettä painetta suunnittelutyöhön. Mitäänhän se ei muuta enää varusmiesajalla varusmieheltä itseltään.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Puolustusvoimien kuntotestit

#139

Viesti Mjölnir »

Lasse Candé kirjoitti: Mitä varusmiehiin tulee, niin meidät ainakin myös punnittiin ja pituudetkin mitattiin. Sellaisia yllätyksiä ei päässyt tapahtumaan että kun lihaskunto näytti yhtä niin sitten yllätytään tärkeiden valintojen jälkeen että tämä tyyppihän on 150cm pitkä ja painaa puolet siitä mitä pitäisi.
Juu, tämä on juuri näin, mutta kun kerran puhutaan sotilaista, niin onko oikein, että "parempikuntoinen" ei olekaan moniin sotilaan hommiin parempikuntoinen kuin se "huonompikuntoinen"?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20842
Lauteille: Joulukuu 2007

Puolustusvoimien kuntotestit

#140

Viesti Lasse Candé »

Minkälaisia ongelmia asiasta seuraa? En usko että vaikkapa painolla korjaaminen yhtenä toimenpiteenä olisi mahdotonta. Tässä kun on kiinnitetty huomiota aika paljon siihen mitä liikuntalajia testaukseen käytetään, täytyisi kyllä vähintään yhtä paljon kiinnittää huomiota siihen miten tulokset käsitellään. Siitä näkökulmasta on niin että jos riittävän monipuolisesti mitataan, pystyy loput aina PERIAATTEESSA tehdä analysointivaiheessa.

Tapahtuuko sitä sitten paljonkin että testien huonouden takia jengi päätyisi väärään paikkaan vai onko ongelma ainoastaan siinä miltä itse testin tulos näyttää tuolleen komeudessaan? Elikäs onko mitään käytännöllistä ongelmaa?
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Puolustusvoimien kuntotestit

#141

Viesti Elina »

Andy kirjoitti: Voisitko elina vihdoin kertoa ehdotuksesi siitä miten cooperin testi pitäisi armeijassa korvata?
Tietääkseni olen vastannut tähän jo tuolla aiemmin. Itse asiassa pariinkin otteeseen.

Muutenkaan se, että todetaan vain, ettei parempaakaan ole toistaiseksi, ei koskaan kehitä yhtään mitään. Lisäksi mainitsin jo, että kirjoitin huonosti ensimmäisen kommenttini, kun jätin pois maininnan puolustusvoimissa työskentelevistä (heillä kun tietyn iän jälkeen on mahdollisuus tehdä pp-ergo).

Eipä ne pp-ergotkaan tietenkään ongelmattomia ole, mutta esimerkiksi verenpaineseuranta tekee testistä jo turvallisemman (mm. verenpaineeseen liittyvät keskeytysrajat). Mitä tulee sitten siihen happisaturaatioseurantaan, niin esimerkiksi meillä se liittyy ekg-seurantaan, jolloin happisaturaation voi ajatella täydentävän ekg-tietoa.

Kyllähän ihmisiä varmaan testataan aika surutta riskirajoilla vaikka missä.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Puolustusvoimien kuntotestit

#142

Viesti obmijoy »

puolustusvoimissa tehdään asiat aika täydellisesti sillä enne kuin rääkätään testataan onko turvalista rääkätä
Utissa suomen armeijan toiseksi kovimissa testeissä fyysitä testipäivää edeltää terveudentilan testi joka kestää kokopäivän
ja fyysiset testit kertovat aika huvin sen onko sopiva talusteleen Mjölnirin jalanjälkiä nuorena oppivan soturina
koska itse suoritin siellä 3250m cooper ja lihaskuntotestit 40/60/40/240cm eli kaikki lihaskuntoliikeet juuri niin mon ta toistoa kuin oli max pisteet ja uinti meni keskivertoa heikomin mutta toisella kertaa alle minuutti minimistä ja hiihto meni varmaan keskiluokkaa olin siloin noin 65kg 169cm ja kunto, "jos pääsy oli siitä kinni", ei riittänyt tai en ollut haastattelussa tarpeksi vakuutava.
No joka tapauksessa poikani breakdanceopettaja pääsi LJK:hon ja hän juoksi noin 3600m cooperissa 180cm 70kg breikin treenajalta intin lihakuntojutut taittuu helposti...

No joo Mjölnir ei juokse noin loihakasti mutta ei varman juokse muutkaan Utin 178cm 90kg yli 35vuotiaat kouluttajat sen sijaan heillä on voima arvot tod näk noissa Mjölnirin luokissa

mutta joo uskon tai olen kuulut Utin myöhemmistä testeistä joissa itsekukin tekee lihaskuntotestit niin pitkälle kun tulee ja siellä löytyy leauanvetäjiä 30-40t punneruksia yli 60t/min jne eli NUO TOISTOmäärät on jo selaisia että taatusti likkuu äjä painavisakin varusteissa
tuonne Ljk hon taitaa hakea ne jotka ovat lähestulkoon huippu-urheilijoita mutta eivät tarpeksi tasokaita pästäkseen urheiluinttiin

itse aina kun olen 20leuan vetokunossa saan 35-40kg lisäpainolla 1-3leukaa ja jos polvista toinenei olis rikki jaksaisin likutella taakojakin ja jaksoin kyllä siloin muksunakin kun olin liikutellut pölkkyjä/pöllejä..
en kyllä usko että armeija alkaa käyttämääm lisäpainoja massa reenauksessa koska koviinjoukoihin voidaan suoraan tehdä peruslihaskuntoliike testit kunhan vaan vaaditaan käytänössä maximi suorituksia

reppujuoksuhan tuli siksi kun Ljk testit läpäisi nuorinainen ja no naisten pelivehkeet ei vaan oikeen sovellu 2viikon venäjän maalla turpeessa liottamiseen ja teston tasot tekevät kaukopartioinissaa palautumisen aika onnettomaksi (viimesodissa kovakuntoisimatkin tarvitsivat pervitiimiä jotta olisivat jaksaneet takaisin suomen puolelle)ja miehet ne nyt käytäytyvät huonosti jos nais-sotilastoveriin sattuu osumaa...
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Puolustusvoimien kuntotestit

#143

Viesti Andy »

Elina kirjoitti:
Andy kirjoitti: Voisitko elina vihdoin kertoa ehdotuksesi siitä miten cooperin testi pitäisi armeijassa korvata?
Tietääkseni olen vastannut tähän jo tuolla aiemmin. Itse asiassa pariinkin otteeseen.

Muutenkaan se, että todetaan vain, ettei parempaakaan ole toistaiseksi, ei koskaan kehitä yhtään mitään. Lisäksi mainitsin jo, että kirjoitin huonosti ensimmäisen kommenttini, kun jätin pois maininnan puolustusvoimissa työskentelevistä (heillä kun tietyn iän jälkeen on mahdollisuus tehdä pp-ergo).

Eipä ne pp-ergotkaan tietenkään ongelmattomia ole, mutta esimerkiksi verenpaineseuranta tekee testistä jo turvallisemman (mm. verenpaineeseen liittyvät keskeytysrajat). Mitä tulee sitten siihen happisaturaatioseurantaan, niin esimerkiksi meillä se liittyy ekg-seurantaan, jolloin happisaturaation voi ajatella täydentävän ekg-tietoa.

Kyllähän ihmisiä varmaan testataan aika surutta riskirajoilla vaikka missä.
Oletko siis sitä mieltä että olisi realistista testata esim. 2300 varusmiestä Kainuun Prikaatissa polkupyöräergometrillä? Verenpaineineen, ekg:neen ja happisaturaatioineen? Mitä asioita tässä testissä siis tarkemmin sanottuna testattaisiin ja mitä lisäarvoa se tuottaisi verrattuna cooperiin? Kauanko yhteen testiin menisi ja miten paljon (ja miten koulutettuja) testaajia se vaatisi?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Puolustusvoimien kuntotestit

#144

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: Oletko siis sitä mieltä että olisi realistista testata esim. 2300 varusmiestä Kainuun Prikaatissa polkupyöräergometrillä?
Huomasitko Andy kenties tämän Elinan kommentin?
Lisäksi mainitsin jo, että kirjoitin huonosti ensimmäisen kommenttini, kun jätin pois maininnan puolustusvoimissa työskentelevistä (heillä kun tietyn iän jälkeen on mahdollisuus tehdä pp-ergo).
Varusmiehet eivät käsittääkseni työskentele puolustusvoimissa
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Puolustusvoimien kuntotestit

#145

Viesti Mjölnir »

obmijoy kirjoitti: No joo Mjölnir ei juokse noin loihakasti
Juu ei, 2600-2700 m on sellainen päivän kunto. Oma sotilasuran ennätys on 3300 m vuodelta 1991.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Puolustusvoimien kuntotestit

#146

Viesti Mika »

TimoS kirjoitti:
Andy kirjoitti: Oletko siis sitä mieltä että olisi realistista testata esim. 2300 varusmiestä Kainuun Prikaatissa polkupyöräergometrillä?
Huomasitko Andy kenties tämän Elinan kommentin?
Lisäksi mainitsin jo, että kirjoitin huonosti ensimmäisen kommenttini, kun jätin pois maininnan puolustusvoimissa työskentelevistä (heillä kun tietyn iän jälkeen on mahdollisuus tehdä pp-ergo).
Varusmiehet eivät käsittääkseni työskentele puolustusvoimissa
Useimmiten päinvastainen on totta. Työelämässä varusmiehille tyypillisestä "joustamisesta" seuraisi työsuhteen purkaminen.

Luetun ymmärtäminen ja varsinkin siihen tietoisesti pyrkiminen on kyllä ensisijaisen tärkeää kaikessa järkevässä viestinnässä. Varusmiehilläkin. Tai jotain.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Puolustusvoimien kuntotestit

#147

Viesti Taijin harjoittaja »

Andy kirjoitti: Voisitko elina vihdoin kertoa ehdotuksesi siitä miten cooperin testi pitäisi armeijassa korvata?
Ilman minkään näköistä asiantuntemusta testaamisesta sanon, että minusta Cooper voidaan hyvin pitää juoksu- ja sisukokeena armeijassa mutta sen lisäksi pitäisi tietää, kuinka paljon varusmiehillä on ruista hihassaan - eli lisätä penkkipunnerrus testeihin. Jos tietää, että
a) kaveri-A juoksee 2800 Cooperissa ja nostaa 80 kg penkistä
b) kaveri-B juoksee 3000 Cooperissa ja nostaa 50 kg penkistä
niin käsittääkseni silloin tietää myös, että kaveri-A on paremmassa kunnossa sotilaaksi.

Yksilötestaus vie aikaa mutta suoraan sanoen voimatason tietäminen olisi tärkeää. Jos penkkipunnerrus osoittaa, että puolella varusmiehistä ei ole riittävästi voimaa, niin sitten pitäisi muuttaa koulutusohjelmia. Mutta kuten sanottu, ensin pitäisi tietää miten paljon sitä voimaa on hauiksissa.
8-)
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Puolustusvoimien kuntotestit

#148

Viesti L.K. »

Mitä tulee noihin punnerruksiin niin siinääkin on aika paljon eroja miten se tehdään ja vaikutttaa tulokseen paljonkin.

Siinä mielessä esim penkkipunnerrus olisi ehkä parepm testi koska siinä ei voi samalla tavalla tehdä vajaita toistoja tms.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Puolustusvoimien kuntotestit

#149

Viesti Mjölnir »

L.K. kirjoitti: Mitä tulee noihin punnerruksiin niin siinääkin on aika paljon eroja miten se tehdään ja vaikutttaa tulokseen paljonkin.

Siinä mielessä esim penkkipunnerrus olisi ehkä parepm testi koska siinä ei voi samalla tavalla tehdä vajaita toistoja tms.
Jep
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Puolustusvoimien kuntotestit

#150

Viesti tonik »

Vai että penkissä ei voi tehdä vajaita toistoja..
Mites jos perse nousee penkistä taikka yläasento jää hiukka vajaaksi? Tanko pompulla? Ylipäätään penkki on tekniikkalaji.
Esim olen nähnyt erään voimannostajan tekevän penkki 200kg jossa tanko liikkui ehkä 10cm. Selkä oli niin kaarella, ja tietääkseni meni sääntöjen mukaan.
Punnerruksia paljon helpompi testata jos valvotaan suorituksia.
Miten itsellä testattu niin oteleveys tietty, kroppa suora ja rinta piti osua maahan. Epäpuhtaita nytkytyksiä ei laskettu.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 21 kurkkijaa