Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva KuvaKuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Lihas(epä)tasapaino

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Ylipotkija: valvoja

Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Lihas(epä)tasapaino

#16

Viesti Polvi » marras 13, 2013, 08.31

Mika kirjoitti: Äkkiseltään muistelisin, että etu- ja takareisien välinen ihan hyvä suhde olisi 60/100.
Mulla taitaa olla toisin päin. :? Tämä epäkohta tosin oli tiedossa ja olenkin ryhtynyt toimenpiteisiin asian suhteen.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou


Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Lihas(epä)tasapaino

#17

Viesti Elina » marras 13, 2013, 09.53

Isokineettisellä laitetestauksella saadaan noita voimatasoeroja selville ihan mittaamalla. Tosin näitä testauksia tehdään enemmänkin mm. fysiatrian yksiköissä, ei perusvastaanotoilla.

Tuo etu-/takareisisuhde on toisinpäin, eli etureisien tulisi olla vahvemmat. EDIT: tässä on kohtuuselkokielinen linkki, eikä sivustokaan ole ihan pilipalisivusto (tosin tuolla etureisi-takareisi -suhteen kohdalla ehdotetaan jopa 80% hämäreille, samaten sivuston muutkin voimatasolukemat ovat aika pitkälti urheilijatasoa, että sillä ajatuksella). http://www.brianmac.co.uk/sambc.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3321
Lauteille: Maaliskuu 2009
Tykännyt: 2 kertaa
Tykätty: 4 kertaa

Lihas(epä)tasapaino

#18

Viesti obmijoy » marras 13, 2013, 11.30

Elina judo valmentaja sanoi että sit up ja selänojennus ois onnistuttava suurinpiirtein samoilla raudoilla

onko mahdolistA ??? iTSELLÄ AINAKIN SELÄNOJENUS ON HUOMATTAVASTI VAHVEMPI


kehon lihasten voimatasapainoon taulukoita
paljastus:
http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=13719&start=350#p698324

http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ja

omaan kokemukseen perustuva

voimataulukko (itse tehty läpi +-20% toleranssilla)
mies 80kg

tempaus---------------80kg-----1xomapaino
tempausvala kyykky--90kg----yli1xop
työntö-----------------120kg----1,5xop
rinnalleveto-----------130kg----yli 1,5xop
etukyykky-------------170kg---yli 2xop
voimanostokyykky---200kg---2,5xop
maastaveto----------240kg----3xop
penkkipun------------130kg---yli 1,5xop
alatalja---------------130kg---yli 1,5xop
dippi-----------------130kg mukana nostajan paino--yli 1,5xop
leuanveto-----------130kg mukana nostajan paino--yli 1,5xop
vauhditon pituus 3metriä
cooper 3000m
viisloikka noin 15m
100m 11,5s
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p/ohjeita-kiusatulle.html

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 88464
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 419 kertaa
Tykätty: 150 kertaa
Viesti:
Kuukauden kynäilijä

Lihas(epä)tasapaino

#19

Viesti Mika » marras 13, 2013, 13.02

Elina kirjoitti: Tuo etu-/takareisisuhde on toisinpäin, eli etureisien tulisi olla vahvemmat. EDIT: tässä on kohtuuselkokielinen linkki, eikä sivustokaan ole ihan pilipalisivusto (tosin tuolla etureisi-takareisi -suhteen kohdalla ehdotetaan jopa 80% hämäreille, samaten sivuston muutkin voimatasolukemat ovat aika pitkälti urheilijatasoa, että sillä ajatuksella). http://www.brianmac.co.uk/sambc.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:ainiin:

Ja tosiaan tuo 60 % on ihan OK, mutta 80 % on sitten urheilijatasoa. Tämän minäkin muistan ihan suoraan luennoiltamme.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Lihas(epä)tasapaino

#20

Viesti Elina » marras 13, 2013, 13.41

No, mun ymmärtääkseni keskivartalon kohdalla tasapainon olisi parempi olla enempi yksi yhteen. Ja koska muutenkin ne lihakset tekevät enemmän lihaskestävyystyyppistä työtä, niin voinee kysyä, miten paljon puhtaalla voimalla on merkitystä. Kuitenkin yleensä urheilussa keskivartalon käyttöä tukevat alaraajat ja/tai yläraajat, joten keskivartalon rooli on pitkälti stabiloinnissa. Tietysti lajianalyysi auttaa tässä, eli jos on arvioitu, että keskivartalolta vaaditaan puhtaasti myös voimaa, niin silloin sitä kannattaa harjoittaa. Mutta en ihan ymmärrä miksi selkälihasten pitäisi sellaisessakaan tilanteessa olla vatsapuolta vahvempia...ehkä joku viisaampi voisi löytää tähän logiikan :)

Mika - juu, arvelinkin, että kyse oli ihan vain kirjoitusvirheestä :smt003 Onhan näitä pyöritelty.

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 15151
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 340 kertaa
Tykätty: 129 kertaa

Lihas(epä)tasapaino

#21

Viesti Lasse Candé » marras 13, 2013, 14.26

Miten hyvinmääritelty noin yleensä on eri lihasten vahvuuden tms vertaaminen?

Tarkastetaanko tuo 60/100 -suhde esim sellaisella punttisalin takareisi- ja etureisilaitteella jossa liikettä näkyy vain polvinivelessä?
Tuo ja vastaava kyynärnivelelle ovatkin varmaan parhaiten hyvinmääriteltyjä, vaikka näihinkin liikkeisiin mitä luultavimmin osallistuu myös joukko muita lihaksia.

Minkälaisia arvottamisia noin muuten käytetään? Varmastihan metodit laittaa nämä jutut luvuiksi löytyy...
Miten hyvin luvuista voi lukea asioita?


Varastotyössä selkä nousee monesti suureen rooliin. Ei siksi että sillä pitäisi nostaa vaan siksi että sillä nostetaan. :)
Mutta ei siinä, kyllä sillä tietyissä duuneissa pitääkin nostaa jos koko päivän meinaa paiskoa. Mahdollisimman oikeaoppinen selkänosto onkin hyvä harjoitella.

En sitten tiedä miten vatsaan vertaaminen tapahtuu vaikkapa tuossa yhteydessä. Vatsalla on myös nostoissa tärkeä rooli.
Se on Taekwondo, kova ja pehmeä samassa.

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Lihas(epä)tasapaino

#22

Viesti Elina » marras 13, 2013, 16.23

Elina kirjoitti: Isokineettisellä laitetestauksella saadaan noita voimatasoeroja selville ihan mittaamalla. Tosin näitä testauksia tehdään enemmänkin mm. fysiatrian yksiköissä, ei perusvastaanotoilla.
Isokineettinen tarkoittaa sitä, että liikenopeus on vakioitu. Eli testausta ei tehdä tavallisella kuntosalilaitteella.

Tuloslappunen voi näyttää vaikkapa tältä (nopeudella 60 astetta sekunnissa):

http://www.scielo.br/img/revistas/aob/v10n2/a03fig03.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Koska välttämättä ei ole mielekästä isokineettisesti testata pienempiä lihasryhmiä, niin varmasti on ihan ymmärrettävää, että pyöritään esimerkiksi olkapään ja polven ympärillä melko paljon. Yleensä kun haetaan jotain toiminnallista testaussyytä ja esimerkiksi lavan seudun lihastasapainoa voi arvioida erotusdiagnostisin testein, vaikka lapa onkin keskeinen osa olkanivelen toimintaa.

Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Lihas(epä)tasapaino

#23

Viesti Polvi » marras 14, 2013, 15.35

Kiitokset Elina ja Mika. Pitäisi melkein kokeilla joku päivä reisilaitteilla tuo etu/takareisien välinen voimasuhde. Mututuntumalla takareidet ovat aika pahasti jäljessä.

Eipä muuten ole kovin kummoisia nuo urheilijoille annetut tavoitevoimatasot, jos noihin pääsee tällainen pitkä ja lihava toimistorottakin. Toki urheilulajeissakin ja niiden voimatasovaatimuksissa on eroja.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Lihas(epä)tasapaino

#24

Viesti Elina » marras 14, 2013, 16.33

Takareisiä ON hankala kehittää ja lienee aika yleistä, että niiden kehityksen eteen pitää työskennellä rankasti ja tavoitteellisesti ja pitkään.

Mulla on vähän vastaavaa ongelmaa pakaroiden ja etureisien kanssa. Olen tykännyt tehdä painonnostokyykkyjä, mutta ne eivät ole niitä parhaimpia pakaroiden kehitykselle. Johtuu kyykyn biomekaniikasta, eli kun selkä on mahdollisimman pystysuorassa, niin pakarat ovat epäedullisessa kulmassa ja työ menee ns. reisille. Toisaalta mulla on niin iso hanuri jo muutenkin, että ei sitä nyt liene niin väliksikin kasvattaa, mutta kun siellä olisi enempi papua...

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 88464
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 419 kertaa
Tykätty: 150 kertaa
Viesti:
Kuukauden kynäilijä

Lihas(epä)tasapaino

#25

Viesti Mika » syys 18, 2018, 09.46

Tämä on aihe, jota olen iät ja ajat miettinyt, ja koska oma koulutukseni painottuu siihen toiseen suuntaan, en ole voinut itse itseäni analysoida ja auttaa kuin tiettyyn pisteeseen asti. Esimerkiksi [mention]MikaelF[/mention] on osoittanut oikeaan suuntaan, ja otankin siitä vielä joskus kopin, kiitos. :)

Eilen kävin [mention]nyyski[/mention]n väänneltävänä ja möyhennettävänä. Jälleen ymmärsin perustelut tiettyyn rajaan asti, joten siitä eteenpäin pystyin vain arvailemaan, mutta luotan nyyskin asiantuntemukseen. Mielenkiintoista oli. :)

https://selkafix.fi/
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
nyyski
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 655
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 7 kertaa

Lihas(epä)tasapaino

#26

Viesti nyyski » syys 18, 2018, 10.38

Kiitos Mika luottamuksesta! :D

Kyllähän virheasennot kuitenkin pääsyy ihmisten kipuihin tuntuu olevan. Ja koska lihakset poistettaessa virheasennot poistuvat myös niin on aika loogista ajatella että lihaksia käsittelemällä päästään kivuista eroon. Ainakin suurimmassa osassa tapauksia. Täytyy katsoa kokonaiskuvaa ja miettiä virheasennon laatua ja miten sen saa palautettua. Useimmiten etenkin selkävaivoissa kyse on nelikulmaisesta lannelihaksesta. Ja lantio kun kääntyy vinoon niin kehossa on aika vähän niveliä jäljellä jotka ovat oikeassa kulmassa.

Tärkeimpänä pointtina ehkä se, että lihas voi olla toiselta puolelta lyhyempi kuin toiselta. Silloinhan hieronta ei auta koska se ei lisää lihaksen lepopituutta. Lepopituutta saadaan lisää ainoastaan venyttämällä.
Matti Lintula

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3081
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb, Wing Tsun
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 47 kertaa

Lihas(epä)tasapaino

#27

Viesti MikaM » syys 18, 2018, 11.03

Ja vain Nääsvillessä. Eikö ole uskonveljiä, kun ei ole oppi levinnyt?
Koska tuo perusasia, että virheasennot leviävät kompensaation takia pitkälle kipuina, on kyllä tiedossa. Eli, mikä tässä on se mullistava uusi asia?
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

Kuvake
nyyski
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 655
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 7 kertaa

Lihas(epä)tasapaino

#28

Viesti nyyski » syys 18, 2018, 11.18

Se että meidän hoito toimii. Aika vaikea levittää bisnes neljässä kuukaudessa. Sen takia meillä on neljä ihmistä koulutuksessa tällä hetkellä ja kaks uutta paikkaa katsottuna. Jostain on aloitettava.
Matti Lintula

Kuvake
nyyski
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 655
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 7 kertaa

Lihas(epä)tasapaino

#29

Viesti nyyski » syys 18, 2018, 11.29

No vastataan nyt asiallisestikin. Lantion virheasennon myötä ihmisellä tulee selkä kipeäksi mm. Hermojuuripuristuksen seurauksena. Mutta jos perimmäinen ongelma on nimenomaan lantion asento niin emme voi käsitellä molempia puolia samalla tavalla koska se ei muuta paljoakaan kokonaistilannetta. Sen takia puututaan vain niihin asioihin millä on väliä. Kaikki hierojat mitä tiedän ja tarinat mitä olen kuullut fyssareista niin aina hoidetaan molempia puolia. Tämä on yksi niistä jutuista mikä meillä on erilaista.

PS. Saa tulla poikkeamaan. Tarjoan ensimmäisen ja kerron kyllä lisää mielelläni. Kirjoittaminen ei vaan ole ihan mun juttu
Matti Lintula

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3081
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb, Wing Tsun
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 47 kertaa

Lihas(epä)tasapaino

#30

Viesti MikaM » syys 18, 2018, 12.59

Olen kyllä itse ollut toispuoleisessa hoidossa, joka toimi. Tai manipulaatiossa, miten vain.
En tuota aloitusajankohtaa bongannut verkkosivuilta, seurasin kyllä Mikan linkin ja luin tekstit. Olet oikeassa tämän lyhyen otannan perusteella, kirjoitus ei ole sun juttu (ei ole munkaan). Toivottavasti fysio on :)

P.S. Otan kutsun vastaan ja varaan ajan, toisaalla. Siis en tästä :) Mulla on niin monta diagnoosia samaan kohtaan kroppaa, että yksi lisää ei haittaa!
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 kurkkijaa