Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

P90X

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

P90X

#1

Viesti YJT »

En löytänyt tästä aiheesta ketjua; ainoat maininnat olivat Elinan treenipäiväkirjassa. Luulisi kuitenkin, että täällä olisi muitakin joilla on kokemusta ja/tai kiinnostusta tähän (tai muihin Beachbody-treeneihin).

No niin, olen ollut tietyllä tavalla kiinnostunut Crossfitista (en välttämättä Crossfit (tm):stä ,vaan CF-tyylisestä treenistä). Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että Crossfit ei ole minua varten, koska en halua - enkä edes voi - käydä 3-6 päivänä viikossa juuri tiettyyn aikaan salilla jotta pääsisin treenaamaan.

Bongasin tuossa männäviikolla Amazonista vielä Kindle-kirjan Is Crossfit for Me? (oli tarjouksessa ilmaiseksi). Kirjassa ilmeisesti tavoiteltiin objektiivisuutta, mutta siitä kyllä huomasi että kirjoittaja on CF-fani. No, kirjan lukemalla käsitykseni vahvistui entisestään: Crossfit on tarkoitettu nimenomaan ryhmäliikunnaksi, ja vaikka sen treenaaminen olisi mahdollista vaikka kotonakin, se ei ole Sama Juttu. Lisäksi käytön helppous (siis että treenaaja vain tekee mitä käsketään ilman tarvetta suunnitella treenejä itse) loistaisi kotitreenissä poissaolollaan kun kaikki skaalaus- ym. hommat olisi tehtävä itse.

Olen kuullut paljon hyvää Tony Hortonin P90X -treenistä ja vastaavista, ja ajattelin että tuo voisi olla meikäläiselle paremmin sopiva homma. Noita P90X-tyylisiä treenejähän on aika paljon erilaisia, joista käsittääkseni Insanity-sarja on kaikkein vaativin, P90X on vähän kevyempi ja Power 90 on helpoin. Sitten on kaikenlaisia 10 minute traineria ym jotka ovat lyhyydestään huolimatta yllättävän hyviä (esim. Amazonin käyttäjäarvostelujen perusteella; Beachbodyn sivuilla olevia arvosteluja en aio edes katsoa koska eivät varmaankaan ole kovin objektiivisia).

Itse en ole kovin hyvässä aerobisessa kunnossa (jotain kahvakuulahommia voi kyllä tehdä helpostikin, mutta burpeet ym. raskaat kehonpainoliikkeet ovat - no, raskaita), lihaskunto on ihan OK ja liikkuvuus huono. Olen ajatellut, että tuo Power 90 voisi olla hyvä paikka aloittaa, mutta sitten luin jonkun käyttäjäarvostelun Amazonista jossa joku 130-kiloinen sohvaperuna sanoi että Power 90 treenit ovat melkein liian helppoja. Toisaalta, olen lukenut moitteita P90X:stä että se on liian raskas ellei takana ole aktiivista urheiluharrastusta. Itse asiassa, melkeinpä ainoat lukemani moitteet ko. treenistä/tuotteesta ovat koskeneet treenien liian suurta raskautta, sekä firman asiakaspalvelua (kun tuotteet on tilattu jostain muualta kuin suoraan BB:stä).

Rahastahan ei ole kiinni, mutta P90X on kuitenkin hinnoiteltu siten, että köyhästä se tuntuu kalliilta. Arvostaisinkin neuvoja sen suhteen, kuinka raskas P90X on käytännössä, ja toisaalta kuinka helppoa treenien skaalaaminen on. Myös muunlainen keskustelu P90X:stä ja sen sisartreeneistä sallittakoon...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

P90X

#2

Viesti bodyguard »

En osaa hirveästi muuta sanoa kun että kerran vedin sen P90X joogan läpi ja oli kyllä vähä helvetin rankat 1,5 tuntia :D Ei mitään rauhallista harmonian tavoittelua. Latasinkin itseasiassa sen itselleni mutta sitten kone kyykähti ja unohdin koko homman, pitääpä koittaa joku päivä uudelleen.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

P90X

#3

Viesti YJT »

Piti jatkaa, mutta kone alkoi temppuilemaan.

P90X:ssähän etuna on mm. treenien suuri vaihtelevuus. Jostain luin että jos treenaa kuutena päivänä viikossa (kuten kai on tarkoitus), treenien kierto kestää melkein kaksi viikkoa joten hommaan ei ehdi kyllästyä. Tämä on merkittävä etu verrattuna suurimpaan osaan muista vastaavista treeneistä (Beachbody tai muut); osassa voi olla esim. vain kaksi treeniä joita vedetään vuorotellen.

Vaikka tokihan näitä voi yhdistellä muun treenaamisen kanssa, mikä kummasti lisää treenien vaihtelevuutta. Mutta jos paketissa on vaikka 11 eri treeniä, niin onhan sen value for money paljon parempi kuin paketissa jossa on vain 2 treeniä ja hinta kuitenkin melkein sama.

Bongasin muuten Tony Hortonin kirjan Bring It!. Onko tästä kokemuksia, onko samanlaista kuin P90X? Mielenkiintoisesti Kindle-versio on kalliimpi kuin jopa kovakantinen versio, pehmeäkantisesta puhumattakaan...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

P90X

#4

Viesti YJT »

bodyguard kirjoitti: ...sitten kone kyykähti ....
YJT kirjoitti: ... kone alkoi temppuilemaan...
Olen kyllä kuullut moitteita että niitä DVD:tä ei välttämättä voi toistaa tietokoneen DVD-asemalla kopiointisuojauksen takia, mutta tämä on jo vähän liioittelua...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
sherlock
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 44
Lauteille: Elokuu 2013

P90X

#5

Viesti sherlock »

Itse olen kokeillut P90X2 -joogaa, ja se oli hyvä. Niinkuin tuossa bodyguardin mainitsemassa P90X joogassa, ei tässäkään ollut mitään spirituaalista, vaan täyttä fitness joogaa. Tämä X2-versio oli muistaakseni kuitenkin lyhyempi kuin 1,5h.
"When the going gets weird, the weird turn pro"- Hunter S. Thompson
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

P90X

#6

Viesti Elina »

Mä olen kokeillut useamman P90X-reenin, mutta en yhtään noista painoilla tehtävistä. Testattu on siis Yoga X, Kenpo X, Plyometrics, X Stretch, Cardio X, Kenpo Cardio Plus. Samaan aikaan tuli touhuttua Insanityä ja Insanity Asylumia ja täytyy sanoa, että ne ovat HUOMATTAVASTI rankempia settejä kuin vastaavat P90X-reenit. Toisaalta niissä ei ole mitään painoilla tehtäviä juttuja, eli jos on kiinnostunut myös jonkinasteisesta lihasmassan kasvatuksesta, niin Insanityillä se ei kunnolla onnistu. Toisaalta Insanity-reenit muokkaavat kehoa perusurheilullisemmaksi, joten jos lihasmassaa ei erityisesti halua, niin ne soveltuvat kyllä rääkiksi erinomaisesti.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

P90X

#7

Viesti YJT »

YJT kirjoitti: Sitten on kaikenlaisia 10 minute traineria ym jotka ovat lyhyydestään huolimatta yllättävän hyviä (esim. Amazonin käyttäjäarvostelujen perusteella; Beachbodyn sivuilla olevia arvosteluja en aio edes katsoa koska eivät varmaankaan ole kovin objektiivisia).
Tulipa tällainen asia mieleen:
Nuo 10 Minute Trainer -treenit kestävät vain sen 10 minuuttia, jolloin meikäläisenkin aikatauluilla olisi mahdollista treenata lähes joka päivä, verrattuna pidempiin treeneihin joissa treenitahti jäisi ehkä 2-4 treeniin viikossa. Lisäksi noita lyhyempiä voisi vetää 2-3 peräkkäin niinä päivinä jolloin on aikaa.

Tokihan puolen tunnin tai tunnin treeni on tehokkaampi kuin 10 minuutin rykäisy, mutta olisiko kuitenkin parempi treenata usein lyhyt mutta suhteellisen tehokas treeni, kuin harvemmin pidempi mutta raskaampi treeni?
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

P90X

#8

Viesti T-T »

YJT kirjoitti:
YJT kirjoitti: Sitten on kaikenlaisia 10 minute traineria ym jotka ovat lyhyydestään huolimatta yllättävän hyviä (esim. Amazonin käyttäjäarvostelujen perusteella; Beachbodyn sivuilla olevia arvosteluja en aio edes katsoa koska eivät varmaankaan ole kovin objektiivisia).
Tulipa tällainen asia mieleen:
Nuo 10 Minute Trainer -treenit kestävät vain sen 10 minuuttia, jolloin meikäläisenkin aikatauluilla olisi mahdollista treenata lähes joka päivä, verrattuna pidempiin treeneihin joissa treenitahti jäisi ehkä 2-4 treeniin viikossa. Lisäksi noita lyhyempiä voisi vetää 2-3 peräkkäin niinä päivinä jolloin on aikaa.

Tokihan puolen tunnin tai tunnin treeni on tehokkaampi kuin 10 minuutin rykäisy, mutta olisiko kuitenkin parempi treenata usein lyhyt mutta suhteellisen tehokas treeni, kuin harvemmin pidempi mutta raskaampi treeni?
Sanoisin, että lyhyt, tehokas ja useammin. Mä voisin selittää tähän jotain pskaa jälkipoltosta ja testosteroni piikeistä ja signaloinnista...joista en itekään tajua oikein yhtään mitään. Mutta jos joku keksii miksi harvemmin, pidemmin ja raskas reeni on parempi, niin voidaan kinastella illan ratoksi. :D

Tän tiedon tarjosi Läski.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

P90X

#9

Viesti Elina »

Olen nyt testannut myös P90x2:n joogan, se on reilun tunnin kestoinen. Tykkään siitä, mutta jotenkin ykkösen jooga on parempi. Se on kyllä todella rankka, mutta ehkä juuri siksi parempi :D

EDIT: Insanityn kehittäjiltä on tullut uusi FOCUS T25 -treenisetti. Pitää kokeilla sitäkin jossain välissä.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: P90X

#10

Viesti YJT »

Tulin hankkineeksi alkuperäisen P90X:n ja olen vetänyt läpi lähes kaikki treenit yksittäisinä treeneinä. Yksikään ei ole aivan tappava vaan suurin osa on kohtuullisen rasittavia (mielestäni kovin lienee plyometrics, ja myös jooga on raskas koska liikkuvuuteni on niin huono). On hyvän tuntuista settiä josta jää hyvä fiilis. Luultavasti 6 kertaa viikossa vedettävänä treeniohjelmana tuntuu raskaammalta kuin yksittäisinä treeneinä.

Suurin ongelma tuossa treenissä on minun kannaltani se, että vaatii 60-90 minuuttia 6-7 päivänä viikossa. Ensi syksynä pitäisi olla mahdollista keskittyä treenaamiseen näin paljon, joten silloin on tavoitteena vetää koko ohjelma läpi.

Myös P90X3 tuntuu kiinnostavalta, osittain koska treenit kestävät vain puoli tuntia. Se ongelma toki edelleen on, että ohjelma on rakennettu niin että se tehdään follow along -tyyliin eli vaatii DVD-soittimen tai vastaavan treenipaikassa.

Saman tyyppistä treeniä tarjoaisi AthleanX, etuina ainakin pienempi ajankäyttövaatimus ja treenit voi printata, tai streamata mobiililaitteella. Tätäkin ajattelin kokeilla, ehkä kesän aikana.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

P90X

#11

Viesti Andy »

YJT kirjoitti: Tokihan puolen tunnin tai tunnin treeni on tehokkaampi kuin 10 minuutin rykäisy, mutta olisiko kuitenkin parempi treenata usein lyhyt mutta suhteellisen tehokas treeni, kuin harvemmin pidempi mutta raskaampi treeni?
Yleinen urheiluvalmennuksellinen totuus on se, että treenejä pidentämällä ei voi korvata treenikertojen määrää. Tietysti tässä yleensä ajatellaan niin että on parempi treenata viikossa kymmenen tunnin mittaista treeniä kuin viisi kahden tunnin mittaista.

Yleensä enemmän lyhyitä treenejä on siis parempi, mutta noissa 10 minuutin treeneissä tulee ongelmaksi se että kymmeneen minuuttiin ei oikein pysty sisällyttämään kunnollista lämmitelyä. Etenkin kun sinäkään et taida olla enää aivan nuori mies niin huolellinen lämmittely ennen kovia repäisyjä olisi tärkeää.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

P90X

#12

Viesti Elina »

Tuo kymmenen minuutin treeni -hässäkkä sopinee parhaiten silloin, jos tarkoituksena on nostaa kulutusta. Eli siis huonohkokuntoiset laihduttajat hyötyvät lyhyistä, usein tapahtuvista treeneistä.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

P90X

#13

Viesti YJT »

Itse asiassa hankin myös tuon 10 minute trainerin.

Käytännössä joka kerta tuli treenattua 2 tai 3 kymmenen minuutin treeniä putkeen, mutta koska yhden treenin kestoaika on vain 10 minuuttia (+lyhyt lämmittely ja jäähdyttely), on aloittamiskynnys matala. Itse treenit olivat oikeastaan vatsalihastreeniä lukuunottamatta varsin kevyitä, mutta homman etuna oli se, että tuli treenattua käytännössä joka päivä (ja useimmiten se 20 tai 30 minuuttia siis), mitä ei olisi tullut tehtyä jos treenin kestoaika olisi 20 tai 30 minuuttia.

Sittemmin kun sain vedettyä treeniohjelman kertaalleen läpi, ei ole niitä tullut enää treenattua koska kävivät aika nopeasti puuduttaviksi. Kuitenkin kuukausittainen treenimääräni on pysynyt noin 25 treenin tasolla, vaikka olen vaihtanut toisiin treeniohjelmiin. Eli tuon systeemin parasta antia oli se, että sen avulla pääsi taas kiinni sellaiseen ahkeramman treenaamisen rutiiniin.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

P90X

#14

Viesti YJT »

Kirjoitin P90X:stä arvostelun Raatihuoneeseen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa