Nyt voit liittyä etupotkijaksi näppärästi ja nopeasti PayPalin kautta tästä linkistä. Tukemalla Potkua pidät sivustoa pystyssä. :)

Kuva

Etunojapunnerrukset

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12811
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Etunojapunnerrukset

#1

Viesti L.K. » kesä 2, 2013, 21.34

Voi olla että olikin joku vanha ketju jo mutta senkin uhalla aloitan uuden :D

Tässä haluaisin kysyä eritoten ohjaajilta/vast miten lähdette kehittämään oppilaidenne punnerrustuloksia. En puhu nyt mistään yks.valmennuksesta vaan yleisellä tasolla.

Eli mitä metodeja suositte?

Ainakin CF:ssa ymmärtääkseni (korjatkaa jos olen väärässä) tunnutaan suosivan vetokumeja jos ei saada hirveästi tai ollenkaan puhtaita toistoja.

Itse en tätä "metodia" käytä vaan omissa kuula/toiminnallisen harjoittelun sekä myös defendotreeneissä kannustan aina tekemään normaalipunnerruksia ja jos niitä ei puhtaasti pysty tekemään niin sitten tehdään polvipunnerruksia. Eli varmaan jonkun mielestä aika old-school periaate? Käytännössä olen kuitenkin tällä saanut monen naisen esim. tekemään nykyään puhtaita miesten punnerruksia ihan kohtuu määriä versus alussa kun eivät saaneet yhtään.

Vetokumit varmaan toimii,mutta koen itse sen taas vähän sellaisena jossa halutaan saada joku määrätty toistomäärä helpottamalla suoritusta. Eli harjoitteessa ok mutta säännöllisesti käytettynä en ehkä itse käyttäisi?

Varmaanhan kuitenin oikeita väyliä on hurumycket ja ihmiset on yksilöitä sekä tietty riippuu tavoitteista.

Lopuksi tietty tulee se seuraava pohdinta eli mikä on puhdas punnerrus :D Itse tykkään teettää ja tehdä "Rooneyn tyylillä" eli kädet on aika kapealla ja liikerata on pitkä. Toisethan tykkää teettää leveämällä mutta itse hylkäsin sen koska aika monella se tekee punnerruksista tosi vajaita sekä pakka ei pysy kasassa eli lantio vuotaa tai hanuri on pystyssä tms.

Niin ja tämä EI SIIS OLE mikään CF-dissausviesti, otin vain tuon esimerkiksi noista apuvälineistä.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.


Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1558
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 1 kerran

Etunojapunnerrukset

#2

Viesti Presenter » kesä 2, 2013, 22.19

Anteeksi yksinkertaisuuteni, mutta miten vetokumeilla kevennetään punnerruksia? En siis osaa hahmottaa siihen mitään yksinkertaista tapaa, ainoa mikä tulee mieleen on kuminauha rintakehän kohdalle ja kiinni jonnekin ylös, mutta se ei kuulosta yksinkertaiselta.

Polvet maassa toimii ihan hyvin, samoin yläkroppa kohotettuna punnertaminen (siirtää painoa jaloille -> keventää kuormaa käsiltä), eli esim. punnerretaan kädet jonkun korokkeen päällä ja sitten madalletaan koroketta sitä mukaa kun sujuu tai päinvastoin, lähdetään alhaalta ja korotetaan sitä mukaa kun ei jaksa.

Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5563
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Tykännyt: 135 kertaa
Tykätty: 223 kertaa

Etunojapunnerrukset

#3

Viesti AlexMachine » kesä 3, 2013, 09.05

Hmm. Punnerrustuloksia nyrkkeilytreenissämme kasvatetaan mm lyömällä. Eli harjoitusten loppupuolella parin minuutin eriä hakataan säkkiä, vasen - oikea, kovalla temmolla, ehkä 3-4x2min, välissä 1 min tauko. Sitten saatetaan ottaa 4 kilon kuntopallot ja parit seisovat vastakkain noin 6-7m päässä ja lyönnin omaisesti (eli niin lähellä oikeaa lyöntitekniikkaa mukaillen kuin mahdollista) työnnetään/heitetään palloa kaverille esim 20x oikea ja 20xvasen. Sitten pallot alas ja punnerruksia, vaihtelevalla tekniikalla, välillä kapea ote, välillä leveä, välillä hidas lasku nopeasti ylös ja sitten taas palloja. Välillä punnerrusten sijaan otetaankin pallon heittelyn välissä n 30s nopeita lyöntejä ilmaan, niin nopeasti kuin pystyy. Ja sitten taas palloja.

Sitten niissä treeniessä kun ei työnnellä palloja, punnerretaan loppujumpassa enemmän. Joka treeneissä 5-6 variaatiota tästä videosta tulee käytyä läpi. Jos joku ei jaksa, polvet maahan jos mahdollista ja jatkaa sitten.
Syksyllä aloittaneet "pullamössöt" jotka juuri ja juuri jaksoivat 10 punnerrusta, heittävät kovan treeninkin jälkeen nyt keväällä moninkertaisen määrän suht helposti.
Tarkennetaan vielä että punnerrustulos ei ole SE juttu, vaan mahdollisimman monipuolinen lajinomainen treeni, eli palvelee lyömistä, jaksavat matsata vaikka kädet hapoille (tai ei hapota yhtä nopeasti), vahva keskivartalo jne.

[youtube][/youtube]
People are what they do, not what they say, not what they think, not what they pretend to be.

Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Etunojapunnerrukset

#4

Viesti joksanen » kesä 3, 2013, 15.50

Hyvä ketju ja itselleni ajankohtainen. Huomasin taannoin tehneeni "aina" punnerrukset vielä vajaampina mitä olen aiemmin luullut. Nyt kun kolautan kunnolla kropan lattiaan asti, tulokset ovat pudonneet johonkin kolmannekseen. Ja just se eka 5-10cm tekee tepposensa ja joutuu todella keskittymään ettei ala venkoilla selän kanssa.

Tuossa Alexin videossa on paljon hyviä ja erilaisia punnerruksia. Mut en tiedä onko niistä varsinaisesti nostamaan tuloksia, jos tulokset on alussa hyvin pienet. Turha yrittää tehdä jotain fancyja spiderman-shuffleja, jos paketti ei pysy koossa peruspunnerruksessakaan. Ihan alussa varmaan se polvien laskeminen on paras juttu, jotta saa järkevän määrän toistoja aikaiseksi. Ja eri levyiset otteet myös noin yleistä koordinaatistoa ja tasapainoa parantamaan.

Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12811
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Etunojapunnerrukset

#5

Viesti L.K. » kesä 3, 2013, 16.08

Presenter, en itsekään oikein tiedä miten vetokumeja käyttävät tai miten se autttaa, mutta jotain kuvia kun olen katsellut niin juuri jonnekin leuanvetoräkkiin on ilmeisetsi kiinnitetty ja siitä rinnan ympäri sitten. Minusta vaan tuo sitten vääristää sitä punnerrusta aika paljon..? Sitten vielä kun liike kuitenkin ihan eri asia kuin leuanveto, eritoten kehityskaaren kautta.. mut kuten sanoin, ehkä joku CF-treeneissä käynyt osaa valaista tuota paremmin?

Tuossa videossa on hyviä variaatioita, mutta ei AlexMachine varmaan sitä postannutkaan sillä ajatuksella, että noita tehtäsi heti alussa vaan vasta kun peruspunnerrukset alkaa sujua kohtalaisesti?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 89246
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 844 kertaa
Tykätty: 288 kertaa
Viesti:

Etunojapunnerrukset

#6

Viesti Mika » kesä 3, 2013, 16.35

L.K. kirjoitti: Presenter, en itsekään oikein tiedä miten vetokumeja käyttävät tai miten se autttaa, mutta jotain kuvia kun olen katsellut niin juuri jonnekin leuanvetoräkkiin on ilmeisetsi kiinnitetty ja siitä rinnan ympäri sitten. Minusta vaan tuo sitten vääristää sitä punnerrusta aika paljon..?
Tietty jos toimii alla olevan videon mukaisesti, silloin kumien käyttämistä voitaneen pitää järkevänä ja hyödyllisenä apuvälineenä punnertamisessa.

[youtube][/youtube]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12811
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Etunojapunnerrukset

#7

Viesti L.K. » kesä 3, 2013, 16.44

Juu kyl, mut HSPU onkin jo taas mun mielestä samaa kategoriaa kuin leuat. Selkeästi haastavampi liike, jossa helpotus on ihan perusteltua.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 89246
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 844 kertaa
Tykätty: 288 kertaa
Viesti:

Etunojapunnerrukset

#8

Viesti Mika » kesä 3, 2013, 16.58

Okei, eli niitä kumeja on sitten käytetty jotenkin ihan eri tavalla CrossFitissä, vai kuinka?

Minusta leuanveto ja käsiseisontapunnerrukset jakavat liikkeinä samankaltaisuuksia mukaan lukien tietyt käytettävät lihasryhmät, mutta noin muutoin näkisin ne aika erilaisina liikkeinä ainakin siinä mielessä, että ne rasittavat samojakin lihasryhmiä vähän eri tavalla. Itse esimerkiksi en ole koskaan varsinaisesti harjoitellut kumpaakaan, mutta leukojen vetämisen koen huomattavasti haastavammaksi kuin (tuetut, sillä en osa seistä käsilläni) käsiseisontapunerrukset.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Etunojapunnerrukset

#9

Viesti Dojon Jäykin » kesä 3, 2013, 22.07

^Samma här.
Mistähän keksisi järkevän selityksen?
Ihan kuin puolet painovoimasta kumoutuisi
käsiseisontapunnerruksia tehdessä.
Onko se tämä pelle-juttu kun astuu näyttämölle?

Kuvake
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4025
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Etunojapunnerrukset

#10

Viesti fatman » kesä 3, 2013, 22.54

Presenterin jo mainitsema kädet korokkeella on hyvä. Pidempää liikerataa, ja lisää raskautta, voi hakea laittamalla kädet kahdelle eri korokkeella ja punnertamalla niiden väliin.

Sitten tulee mieleen negatiiviset ja staattiset toistot. Toimivat ehkä siirtymänä polvipunnerruksista tavallisiin.

Hyvä punnerrusasonto kasaan. Mahdollisimman hitaasti laskeudutaan alaspäin, ja jos mahdollista pysäytetään niin alas kuin pystytään. Pidetään hallitusti mahdollisimman pitkään ja laskeudutaan lattiaan (ei siis lysähdetä). Uudelleen polvien kautta ylös ja uusi toisto.

Muutamien tai useiden negatiivisten jälkeen voi tehdä vielä polvipunnerruksia, jolloin niihin saa kivasti lisää haastetta.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16545
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 688 kertaa
Tykätty: 328 kertaa
Kuukauden kynäilijä

Etunojapunnerrukset

#11

Viesti Lasse Candé » kesä 3, 2013, 23.24

Laittanut vain punnertamaan. Jos ei oikein onnistu, tyypillisesti kuitenkin lajinaloituspäätös on pitänyt mukanaan tiettyä omatoimista intoa kehittyä, jolloin melko nopeasti kyllä oppii jonkin hemmetin etunojapunnerruksen. Melko salliva ollut naisten punnerruksia kohtaan.

Punnerrukset eivät ole sitä ydintoimintaa, mutta alussa on painopiste yleisen liikunnallisuuden kehittymisessä. Ihmisten omatoimisuuteen kannattaa luottaa. Varsinkin jos tarkoituksena on että harrastaja jonain päivänä ottaa itse vastuun omasta treenaamisestaan.
Jos minusta tulee Miss Suomi, aion puhua väkivallan ja eläinkokeiden puolesta.
- Sanna Theman

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16853
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 186 kertaa
Tykätty: 416 kertaa
Viesti:

Etunojapunnerrukset

#12

Viesti Andy » kesä 3, 2013, 23.36

AlexMachine kirjoitti: Hmm. Punnerrustuloksia nyrkkeilytreenissämme kasvatetaan mm lyömällä.
Meillä taas lyöntituloksia kasvatetaan mm. punnertamalla. En nyt ihan hahmota tätä juttua, että lähdetään kasvattamaan punnerrustulosta sen sijaan että kasvatettaisiin esim. lyöntivoimaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12811
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Etunojapunnerrukset

#13

Viesti L.K. » kesä 4, 2013, 13.19

Mika, tarkoitinkin lähinnä käsilläseisontapunnerrusten ja leukojen samankaltaisuutta siinä, että molemmissa yleensä tulokset ovat suht vaisuja ilman treeniä sekä myös varmasti yleensä nousevat hitaammin suhteessa kuin etunojapunnerrukset.

Tänään aamulla kun vedin kuulatreeniä taas kerran tuli mieleen, että eihän sitä ehkä totta puhuen pitäisi puhua mistään naisten punnerruksista. On normaali punnerrus ja polvipunnerrus. Sekä pajon variantteja kun halutaan haastetta tai myös helpotusta.

Ihme ettei kukaan tasa-arvofanaatikko ole tuohon vielä puuttunut tähän mennessä:D

Olisi kyllä mukava kuulla joltain omakohtaisia kokemuksia noista vetokumien käytöstä punnerruksiin. Miten toimivat ja auttava kehityksessä? Vai auttavatko? Leuoissahan esim niistä on selvää hyötyä ja minusta ajavat ihan paikkaansakin.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16545
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 688 kertaa
Tykätty: 328 kertaa
Kuukauden kynäilijä

Etunojapunnerrukset

#14

Viesti Lasse Candé » kesä 6, 2013, 15.22

Hahaa, mä olen kutsunut niitä tahallaan naisten punnerruksiksi jotta jäisivät nopeammin pois. :)
Saattaa kyllä olla että kohta ei enää ole sopivaa sanoa niin, mutta vielä se on sopinut tilanteisiin.
Jos minusta tulee Miss Suomi, aion puhua väkivallan ja eläinkokeiden puolesta.
- Sanna Theman

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16853
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 186 kertaa
Tykätty: 416 kertaa
Viesti:

Etunojapunnerrukset

#15

Viesti Andy » kesä 6, 2013, 15.30

Itse en pidä nimityksestä ollenkaan, koska niiden välttely johtaa huonoihin normipunnerruksiin, joissa rasittuu/kehittyy enemmän selkä kuin ojentajat. Teen itsekin usein niin että siinä vaiheessa kun en enää saa kroppaa irti maasta, jatkan polvipunnerruksina sen sijaan että lopettaisin treenin siihen. Punttimaailmassa tämä tunnetaan nimellä "pudotussarja" ja se on nimenomaan tehokeino, jolla saadaan lisätehoja treeniin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa