Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lattiassa käyminen

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Oletko käynyt lattiassa?

En
20
16%
Kyllä, päästä
40
31%
Kyllä, vartalosta
40
31%
Kyllä, jaloista
16
13%
Kyllä, lisäksi minut on isketty tajuttomaksi
12
9%
 
Ääniä yhteensä: 128

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18953
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Lattiassa käyminen

#1

Viesti Andy »

Kävin tänään pitkästä aikaa sparrissa lattiassa päähän osuneen potkun seurauksena. Kerta ei todellakaan ollut ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään. Millaisia kokemuksia teillä on lattiassa käymisestä?

Lattiassa käymiseksi lasketaan tässä nyt siis kivun, vahingon, tajunnanhäiriöiden tai tasapainoaistin häiriintymisen takia maahan putoaminen. Ei kaatuminen tai kompastuminen, ei myöskään heiton tms. tuloksena maahan joutuminen.

Kaikki kamppailutilanteet lasketaan: ottelut, sparrit, tappelut, voimankäyttötilanteet jne. ei kuitenkaan kolareita tms. ei-kamppailullisia tapahtumia.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lattiassa käyminen

#2

Viesti Mjölnir »

Kaksi kokemusta:
toisella kertaa kiertopotku päähän. Ainut havainto oli, että yhtäkkiä horisontti oli kääntynyt 90 astetta. Ei mitään kipua yms. Myöhemmin sitten päänsärkyä ja aika vetämätön olo yms.

Toinen kerta, suora leukaan, sähköiskumainen välähdys ja tein kierähtävän kaatumisen eteenpäin, äänihavainnot särisivät hetken. Olin noin kaksi sekuntia tajuton, ja nousin ylös.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Disturbed
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 753
Lauteille: Lokakuu 2011
Paikkakunta: Europa

Lattiassa käyminen

#3

Viesti Disturbed »

Enpä oikeastaan - vielä.

Mites, sanotaan että ns. tyrmäysten jälkeen pitäisi aina lääkärillä käydä varmuuden varalta. Miten sitten nämä pudottamiset, jos toinen kaveri vaikka pudottaa toisen ja tämä toinen on vaikka 5-10 sek maassa jonka jälkeen nousee ja sparri jatkuu? Vai meneekös ihan niin että jos kaikki tuntuu OK niin ei ole tarvetta, mutta jos esim. jatkuvaa päänäsärkyä niin silloin?

Kroppaan tuli kerran sellanen osuma ettei jalat pettäneet alta mutta oksennus meinasi tulla suuhun :? Tai siltä se ainakin tuntui, en tiedä sitten oliko se oksennus kuitenkaan oikeasti lähellä vai ei.

Muuten kyllä sparrissa ns. "näkynyt tähtiä" parikin kertaa. Kerran jopa kun tuli jabi otsaan.. Hävettää ajatella että noin helposta.. Ja siitäkin kun torjuin potkuin käsillä -> hanskat tömähtivät leukaan, heti tuntui olo "etäiseltä" ja ihan ku äänetkin olisivat hieman kauempana olleet.

Jaa. Taitaapi mulla olla melko lasileuka ja palautuminenkin täysi nolla :smt003

Noh, onneksi vielä voin harjata hampaat ilman että tyrmään samalla itseni brushteeth
There is no peace, no release, no cure for this disease
Kuvake
Oskari
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 702
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: ...

Lattiassa käyminen

#4

Viesti Oskari »

Jaloista ja kropasta olen käynyt. Sillonkun kiukkaria tuli treenattua aktiivisemmin, kävin melkein jona treeneissä jalasta tai kropasta lattiassa.
------------
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Lattiassa käyminen

#5

Viesti Benu »

Noista lattiassa käymisistä rupea olemaan jo aikaa. Ekan kerran kävin yläpotkun seurauksena lattiassa, sparrattiin kovaa ja heitin vasemman koukun samaan aikaan kun kaveri veti vasemman jalan yläpotkun ohimoon. Ei siinä kauheesti kerenny tajuamaan, alas tultiin kovaa ja sitten ihmettelin mitä tapahtu. Istuin hetken ja jatkoin. Jälkeenpäin aika kova päänsärky.

Sama kaveri tiputti joskus myöhemmin etukoukulla normisparritilanteessa. Se oli jotenki löysempi tilanne, ku istahdin siitä oikeastaan alas. En siis omasta tahdosta, vaan jotenki kroppa vaan halus istahtaa. Istuin siinä hetken ja nousin ylös ja jatkoin. Kiputiloja ei ollut jälkikäteen pahemmin.

Sitten mut on tiputettu alapotkuilla, se nyt vaan johtu kivusta. Sattu muuten ihan pirusti myös jälkikäteen, hehe. Sama juttu kropasta, sparrattiin kaveri vaparimatsiin ja se pisti oikeen kunnon maksakoukun. Kipu oli jotain sanoinkuvaamatonta, lyyhistyin maahan ja kehän laidalla istuvat kaverit kannusti nousemaan. Ideana oli tarjota kaverille kovat loppusparrit, joten yritin taistella loppuun. Aika räpeltämistä se oli, kun vaan jotenki kaikki sattu. Jälkeenpäin ei sattunu. Samanlaisesta tilanteesta tipun toisenkin kerran, mutta se ei ollut yhtä kova. Kaveri kontras mun maksakoukun paremmalla maksakoukulla, tipuin ja lopetettiin sparrit siihen (oltiin kahdestaan salilla).

Sitten mut ilmeisesti tyrmättiin kerran ground n poundilla. Tein kaverille triangelia, siinä kulmaa hakiessa kaveri tiputti kunnon hammerfistin leuankärkeen. Seuraava mitä tiesin olikin kun kaveri naputti nyrkillä kylkeen sidestä. Se oli aika ihmeellinen tilanne, en itse oikeen muista siitä mitään. Kiputilojakaan en kauhean tarkkaan osaa määrittää, oli tosi sekava olo vaan ja taisin lopettaa treenit siihen. Tämäkin oli kun kaveria sparrattiin vaparimatsiin.
Lazy jiu-jitsu
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Lattiassa käyminen

#6

Viesti Tapani »

On muuten ilmeisen vaarallista jatkaa treenaamista päästä tuleen putoamisen jälkeen. Noin niinkuin yleisenä huomiona.

Muistelisin, että mut on pudotettu treenissä vain muutaman kerran. Toinen oli maksaosuma etukädellä ja toinen muistaakseni takakäden koukku ohimoon. Kumpikaan ei vienyt tajua, mutta istahdin alas. Toi maksaosuma oli noista selkeästi ärsyttävämpi. Päähän tulleen iskun jälkeen mietin, että olis pitänyt yrittää pysyä pystyssä, vaikken siis sillä hetkellä kyennytkään.
Kumpikaan osuma ei tuntunut enää parin tunnin päästä.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3302
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Lattiassa käyminen

#7

Viesti sinappi »

Minua on lyöty vapaa-aikana baarissa ollessa takaraivoon siten, että putosin maahan. Tunsin äkillistä kipua pään takaosassa ja avatessani silmät maisema oli kääntynyt ympäri. Tunsin kuinka lämmin veri valui kasvoille. Tajunnanmenetys kesti vain silmänräpäyksen. Olin kaatuessani iskenyt vasemman silmäkulmani lämpöpatterin kulmaan siten, että siihen aiheutui verta vuotava haava. Eräs silminnäkijä sanoi, että tekijä löi minua baarijakkaralla, mutta korvan takaa löytämäni verenpurkauma vaikutti mielestäni enemmän nyrkiniskusta aiheutuneelta.

En muista, että olisin harjoituksissa pudonnut muuten kuin kompastumalla. Pahiten polvet ovat notkahtaneet kunnon vauhdilla vastapalloon osuneen, nenäluuni katkaisseen yliolankoukun seurauksena.

Äkkiseltään voisi päätellä, että tipahtamisia tapahtuu enemmän Andyn kaltaisten isokokoisten kamppailijoiden välisissä sparreissa, koska niissä liikkuu isommat energiat.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Lattiassa käyminen

#8

Viesti DeusVult »

Putosin kerran aika huolella kun yks jäbä hyppäs poikittain polven päälle ja hajotti sen. Toinen kerta oli sparrissa kun väistin yläkropalla, mikään ei osunut mutta selkä/kylki lihakset kramppasivat tai mitä ikinä tekivätkään ja tuska on armoton. Sain keräillä itteäni lattialta monta minuuttia. Kolmas kerta oli kun pyysin treenikaveria ottamaan kunnon RNC:n nähdäkseni kauanko siinä pysyy toimintakykyisenä. Ei kauaa, täppäsin ja istahdin hetkeksi alas.

Ite olen pudottanut harjoitusparin muistaakseni kolme kertaa: kerran ns. takakiertarilla päähän ja kaksi kertaa kepillä päähän, joka kerta vahingossa.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Lattiassa käyminen

#9

Viesti Invictus »

Olen kerran, kadulla kun suunsoittaja yllätti sillä kuuluisalla nakkikioskiheijarilla (humalatilalla saattoi olla osuutta asiaan). Nousin kyllä tosin ylös samantien eli en ns. ottanut lukua mutta ohimon seudulle lyönti osui ja ihan maassa asti tosiaan kävin. Sparrissa en ole ikinä kaatunut muusta kun esim. jalan alta potkaisemisesta tms kaadosta, tod. näk. en ole ottanut sitten tarpeeksi kovaa sparria. Silmät joskus tosin on hetken aikaa pyörinyt päässä osuman jälkeen mutta pystyssä kuiteskin pysytty.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lattiassa käyminen

#10

Viesti Mika »

Joskus varmaankin 12-vuotiaana lähti taju futisottelussa. Muistaakseni juoksimme vastustajan kanssa samaan aikaan palloon ja päät sitten kolisivat.

Kamppailulajeissa olen kerran ottanut lukua päästä sparreissa. Toisen kerran olen käynyt lattiassa maksasta. Pään heilahtamista ja siitä seurannutta pientä disorientaatiota on tapahtunut useammin, mutta onhan se ihan eri asia kuin lattiassa käyminen tai varsinkin luvun ottaminen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 2

Lattiassa käyminen

#11

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Mut on lyöty päästä tajuttomaksi ainoastaan teh kadulla. Joskus teininä kehitin elämää isomman konfliktin jonkin letukka tötterötukan kanssa ja päätin näyttää hälle vem är pappa. Ryntäsin kaverin mukaan suoraan tyylipuhtaaseen vasempaan TUL koukkuun.

Ymmärrettävästi koko episodi on hieman hämärän peitossa. Pureskelu oli hankalaa jokusen päivän.
:D

Sittemminkin on polvet ovat joskus notkahdelleet, tai olen joutunut kovan tälliin jälkeen tokkuraan, mutta taju ei ole lähtenyt kunnolla. Pyrkinyt aina suojaamaan päätä ja pitämään oman päädyn puhtaana kun en ole erityisen iskunkestävä.

Pahin tajuttomuuskohtaus tuli Turkissa kun kaaduin rotkoon sikametsällä. En tiedä vielä tähän päivään mennessä oliko syynä liukastuminen vai tzippasinko krapulasta/nestehukasta/auringonpaisteesta. Enivei olin sekaisin useamman tunnin ja nukuin lähes koko päivän maasturissa. Ellei jo edesmennyt lääkintäamiraali Helske olisi kuulunut seurueeseen, niin olisi ollut sairaalareissun paikka.

Maksasta olen tippunut kahdesti ja molemmilla kerroilla olisin ennemmin tippunut päästä…
;)
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Lattiassa käyminen

#12

Viesti Eelo »

Päästä olen käynyt kolmesti lattiassa, kahesti treeneissä ja kerran kadulla. Ei mitään ihmeellisimpiä kipuja, paitsi kun nenä murtui n.120kg vapaaottelijan löynnistä. Useasti olen steppaillut tai nähnyt mustaa/tähtiä, mutta lattiassa ei onneks ole tarvinnut käydä. Itsellänikään ei ole kauhean hyvä iskunkestävyys joten koitan pitää pään mahdollisimman kaukana vastustajasta.

Vatsasta olen käynyt useasti lattiassa. Monesti kun ilmat on lähtenyt pihalle olen vain pysäyttänyt sparrit ja sanonut/viittonut vastustajalle, että otan hetken happea kyykyssä. Maksastakin olen varmaan 5-10 kertaa käynyt lattiassa, sattuu helvetisti.

Jaloistakin olen käynyt muutaman kerran, terveisiä luupäälle...
Eelis Mikkola
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Lattiassa käyminen

#13

Viesti kaik »

Muistaakseni aiemminkin ollut ketju samasta aiheesta..

Nuorena kilpaillessa ei tiputettu kertaakaan, mutta sparratessa parikin kertaa. Hauskempi tapaus oli potkun osuminen päähän. Näkökyky säilyi mutta lihaksista katosi kaikki voima. Näin vain kuinka horisontti alkoi kaatumaan enkä mahtanut sille itse mitään. Ja sparrikaveri katsoi kummissaan "tuostako se tipahti?" Ei onneksi käynyt kuinkaan ja parissa sekunnissa oli tolpillaan. Toisen kerran tipuin nyrkkiosumasta vartaloon. Se sattui eikä ollut yhtään hauska.

Lisäksi yksi tipahtaminen näytöstä treenatessa. Kaverin piti lyödä minua naamaan käsivarrella ja minun lentää komealla kaarella taaksepäin. Epäselväksi jäi oliko kaveri osunut minuun oikeasti kovaa vai olinko iskenyt pääni alastulossa, mutta heräsin siihen kun kaverit läpsivät poskille että nukunko minä.
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Lattiassa käyminen

#14

Viesti tabitha »

Olen kontannut kyllä mutta levyksi ei ole lyöty. Yleensä se että olen päätynyt sekavaan tilaan lattialle möyrimään on johtunut lyönneistä päähän. Tarkempi prosessi on hämärän peitossa, yleensä näkökenttä on muuttunut tyyliin tympeän vihreän ruudulliseksi ja olen havainnut kehon kontrolloimisen olevan sen verran hankalaa että minkäänlainen järjellinen toiminta ei ole onnistunut.

Pakista minua ei ole toistaiseksi pudotettu. Voin hyvin kuvitella miten se tapahtuu, sillä toistuvat polvipotkut mahaan tekevät polvet veteliksi ja ankaran väsymyksen tunteen. Mikäköhän siinä on tarkempi mekanismi.

Kerran eräs karateka kysyi minulta haluanko tietää mikä on puujalka. Sanoin että joo. Kaveri potkaisi reiteen johonkin jännään paikkaan ja jalka puutui niin etten pysynyt pystyssä. Ei se sattunut, mutta jalka vain "halvaantui". Ei ole tapahtunut toista kertaa, vaikka kickboxingissa ja vaparissa on potkittu kintuille. Kerran vaparitreeneissä potkaisin itse jollain paskoilla Golden Dragon -säärisuojilla paria kyynärpäähän ja satutin sääreni niin, ettei jalka kantanut. Yritin jatkaa sparria muttei mistään tullut mitään, kun sattui niin saatanasti. Onnuin tämän jälkeen pari päivää.

Nykyään on Everlastin säärisuojat eikä vastaavaa ole sattunut.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Lattiassa käyminen

#15

Viesti MtJ »

Treeneissä päästä useasti: koukulla leukaperiin, sääriluulla päähän, suoraan nenästä, otsasta, päälaesta ja poskipäästä. Kerran virtsarakkoon suoraan osunut polvi vei lattiaan. Kerran oman lyönnin seurauksena, löin peukalon täysin paikoiltaan ja kipu oli sen verran mellevä, että meno hyytyi. Vartalosta useita kertoja, en tiedä edes, monestiko. Ne ei koskaan ole olleet sellaisia, että taju olisi mennyt. Jos lasketaan, että olen treenannut jotain hanskojen kanssa vuodesta 1987 ja välissä on ollut muutamia vuosia taukoa, niin varmaan noihin vuosiin mahtuu kaikenlaista osumaa.

Erikoisin muisto noista iskuista on se, kun osui oikein kohdalleen sivukoukku nenän sivuun ja kaikki meni täysin vihreäksi. Näin vihreää useiden minuuttien ajan. Tiedä sitten mikä siinä oli...
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 29 kurkkijaa