Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Kuntosaliharjoittelun perusteet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Ylipotkija: valvoja

Vastaa
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#136

Viesti Elina » joulu 18, 2012, 14.35

Tuossa sun kuvauksessasi on kyse jäljempänä epäedullisesta vipuvarresta siihen ensiksimainittuun pompautukseen nähden. Sen tarvittavan voiman voisi muuten laskeakin, jos haluaa :D


Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5939
Lauteille: Joulukuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 8 kertaa

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#137

Viesti Aihki » joulu 18, 2012, 14.37

MarkkuT kirjoitti: Onko vääntö siis sama asia kuin kierto?
joo
MarkkuT kirjoitti: Eniveis, tarkoitin tuossa aiemmin semmoista pompautusta ala-asennosta, että takareisi pomppaa pohkeesta, jolloin reisi kampeaa itseään poispäin sääriluusta tukipisteenään pohje. Jos varpaat eivät ole liian edessä (ts. pylly on takana), on em. pompautus hankalampi/mahdoton tehdä, koska pitkäksi venyvät takareidet ja reiden lähentäjät alkavat jarruttaa ennen kuin takareisi koskettaa pohjetta.

Edit: Onko tässä mitään tolkkua? :D
Kyllä tuon tajuaa, mutta sikäli kuin nyt ymmärrän niin ei tuossakaan ole paljon kiertoa, reisi- ja sääriluiden päät vain haloavat eroon.
Elina kirjoitti: Siis sääriluussa tapahtuu kiertoa reisiluuhun nähden lihastoiminnan vaikutuksesta aina, kun polvea koukistetaan.
OK, mihin suuntaan ja kuinka paljon? Yritin itse juuri ihmetellä tuota ja kierto ei ole ainakaan kovin suuri, tai sitten vanhat polvet ei enää liiku niin kuin kuuluisi.
Shear=leikkaus(voima, -siirtymä), torque=vääntö, bending=taivutus

Mekaanisesti polvi nimenomaan ei ole sarananivel koska sen taivutusliike ei tapahdu yhden keskiön ympäri, lähinnä sitä lie vastaa nelinivelmekanismi, joita käytetään mm. jossain polviproteeseissa.

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#138

Viesti Elina » joulu 18, 2012, 14.42

Niin, fysiologisesti ei vain luokitella mitään nelinivelmekanismiksi, vaan sarananiveleksi :D Tapahtuuhan kyynärnivelessäkin paljon enemmän kuin mitä luokittelu kertoo.

Nyt mennään muistin varassa (ja asteet vaihtelevat polvikulmasta riippuen), mutta olisiko sisäkierto ollut 30 asteen kieppeillä ja ulkokierto 40. Tai toisinpäin.

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6450
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#139

Viesti MarkkuT » joulu 18, 2012, 14.48

Elina kirjoitti: Tuossa sun kuvauksessasi on kyse jäljempänä epäedullisesta vipuvarresta siihen ensiksimainittuun pompautukseen nähden.
My brain hurts.. :D

En nyt ihan ymmärtänyt tuota epäedullista vipuvartta. Tai siis itse ymmärrän epäedullisen vipuvarren niin, että itse ollaan siellä lyhyemmän vivun päässä. Tässä tapauksessahan tukipisteen paikka ei muutu. Vipuvarsi on sama, mutta jos pylly on taempana, takareidet ja reiden lähentäjät vastustavat liikettä.

Tarkoitatko, että pompautus pohkeelta on ok?

Aihkille:
Wikipedia kirjoitti: Torque, moment or moment of force (see the terminology below), is the tendency of a force to rotate an object about an axis,[1] fulcrum, or pivot
Niin eli kyllähän vääntö käy termiksi tuohon minunkin kuvailemaan tilanteeseen, vaikken polven kiertymisestä puhunutkaan.
Ain't no one.

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#140

Viesti Elina » joulu 18, 2012, 14.53

Jos pompautat pohkeelta, niin silloinhan et käytä pelkästään lihasvoimaa hyödyksesi...että sinällään en ymmärrä tuota pompautusta ns. ratkaisuna. Yritän etsiä jonkin kuvan siitä, että miten tuon kysymyksesi alunperin ymmärsin.

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6450
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#141

Viesti MarkkuT » joulu 18, 2012, 14.58

Ei tuossakaan kuvaa ole, mutta tuota tarkoitin:

http://learntosquat.com/1/1.3.the.Bounce.html

Eli:
Pompautus pohkeelta: PAHA
Pompautus takareisiltä: HYVÄ
Ain't no one.

Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5939
Lauteille: Joulukuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 8 kertaa

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#142

Viesti Aihki » joulu 18, 2012, 15.02

MarkkuT kirjoitti: Wikipedia kirjoitti:Torque, moment or moment of force (see the terminology below), is the tendency of a force to rotate an object about an axis,[1] fulcrum, or pivot



Niin eli kyllähän vääntö käy termiksi tuohon minunkin kuvailemaan tilanteeseen, vaikken polven kiertymisestä puhunutkaan.
Tuo wikin määritelmä on huono koska siitä ei käy ilmi se oleellinen. Väntömomentilla ja taivutusmomentilla on sama dimensio [Nm] eli newton*metri, mutta ne vaikuttavat eri akselin ympäri suhteessa tarkasteltavaan kappaleeseen. Ja sitten on vielä se sekoittava seikka, että jossain hoopoissa tapauksissa ne voivat liukuvasti muuttua toisikseen. Asialla ei olisi muuten edes suurta väliä, mutta monissa tapauksissa kaappaleeseen kohdistuva rasitus on aivan erilainen. Kun taivutat kepin kaarelle niin siihen vaikuttaa taivutus, kun kierrät mutterin kiinni niin siihen vaikuttaa vääntö.

Esimerkiksi ihmisen pitkät raajojen luut kestävät puristusta ja taivutusta varsin hyvin, mutta vääntöä yllättävän huonosti.
Elina kirjoitti: Niin, fysiologisesti ei vain luokitella mitään nelinivelmekanismiksi, vaan sarananiveleksi :D
Roger, madam. :) Ja onhan se paljon lähempänä saranaa kuin nämä pallonivelet.
Elina kirjoitti: Nyt mennään muistin varassa (ja asteet vaihtelevat polvikulmasta riippuen), mutta olisiko sisäkierto ollut 30 asteen kieppeillä ja ulkokierto 40. Tai toisinpäin.
Siis iik. Mahdammeko puhua samasta asiasta? Tarkoitin säären pituuskaselin ympäri tapahtuvaa kiertymistä.

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#143

Viesti Elina » joulu 18, 2012, 15.06

En nyt löydä hyvää kuvaa, mutta aattelin tuon niin ensin, että pelkästään polvikulma muuttuu, jolloin massakeskipiste siirtyy taaemmas. Toinen vaihtoehto on sitten se, että ylävartalo siirtyy kompensoimaan painonsiirtoa eteen, jolloin pompautuksen tekeminen varmasti vaikeutuu suoraan jo siksi, että liikkeen loppu joudutaan hakemaan lannerangasta.

EDIT: niin, sen verran pitää lisätä tuohon polvikulma-rotaatiohässäkkään, että se, mitä tapahtuu polven koukistuessa on eri, kuin ne liikelaajuudet, joita saadaan, kun polvea kierretään silloin, kun polvi on koukussa ei-kuormitettuna. Jos siis Aihki nimenomaan tätä ihmetteli. :smt003 Noista asteluvuista ei kannata yleensä hirveästi välittää, niistä löytyy vaikka millaisia lukuja.

EDIT2: ARGH!!! Siis, nuo asteet koskevat ei-kuormitettua rotaatiota. Se kierto/vääntö kuormitettuna on siis eri asiaa kuin tuo rotaatio. :smt003 Mun päässäni tämä oli ihan selvä asia ja ihmettelin mikä tässä nyt on epäselvää...

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6450
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#144

Viesti MarkkuT » joulu 18, 2012, 15.16

Elina kirjoitti: Toinen vaihtoehto on sitten se, että ylävartalo siirtyy kompensoimaan painonsiirtoa eteen, jolloin pompautuksen tekeminen varmasti vaikeutuu suoraan jo siksi, että liikkeen loppu joudutaan hakemaan lannerangasta.
Näinhän sen kai on pakko mennä, ellei halua kaatua taaksepäin tanko selässä? :)

Mitä alempana (ts. taaempana) tanko on selässä, sitä enemmän em. kompensaatiota tarvitaan. Siksi selkäkulmat pystysuorimmasta kaltevimpaan menevät järjestyksessä etukyykky, takakyykky, voimanostokyykky. Ja tuosta syystä "ass to grass" voimanostokyykky ei käytännössä ole mahdollinen, koska tarpeeksi alas pääseminen edellyttäisi alaselän rentouttamista, mikä ei varmaankaan ole järkevää mikäli tangossa on yhtään enempää painoa.
Viimeksi muokannut MarkkuT, joulu 18, 2012, 15.17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ain't no one.

Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 42 kertaa
Tykätty: 28 kertaa

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#145

Viesti Point » joulu 18, 2012, 15.16

Elina kirjoitti: En nyt löydä hyvää kuvaa, mutta aattelin tuon niin ensin, että pelkästään polvikulma muuttuu, jolloin massakeskipiste siirtyy taaemmas. Toinen vaihtoehto on sitten se, että ylävartalo siirtyy kompensoimaan painonsiirtoa eteen, jolloin pompautuksen tekeminen varmasti vaikeutuu suoraan jo siksi, että liikkeen loppu joudutaan hakemaan lannerangasta.

Niinkuin tässä? :)

http://kuvaton.com/browse/21186/doing_it_wrong84.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#146

Viesti Elina » joulu 18, 2012, 15.29

Nyt rupesin miettimään, miltä reilu 40 asteen sisäkierto sääriluussa kuormitettuna tanko selässä näyttäisi :smt003

Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5939
Lauteille: Joulukuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 8 kertaa

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#147

Viesti Aihki » joulu 18, 2012, 15.42

Kyykkäys-ukemi esterata.

MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 892
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 1 kerran

Re: Kuntosaliharjoittelun perusteet

#148

Viesti MikaelF » joulu 18, 2012, 15.54

Elina kirjoitti: Niin, fysiologisesti ei vain luokitella mitään nelinivelmekanismiksi, vaan sarananiveleksi :D Tapahtuuhan kyynärnivelessäkin paljon enemmän kuin mitä luokittelu kertoo.

Nyt mennään muistin varassa (ja asteet vaihtelevat polvikulmasta riippuen), mutta olisiko sisäkierto ollut 30 asteen kieppeillä ja ulkokierto 40. Tai toisinpäin.
Se polven biomekaniikka on pohjaton suo... Polvin on ns modifioitu sarananivel, käytännössä kaikki elimistön nivelet ovat modifioituja pallo, taso ym niveliä koska ne eivät täytä puhtaasti eri mekaanisten niveltyyppien tunnusmerkkejä ja niiden nivelpinnat eivät ole täysin geneettisesti kongruentteja. Polvi on oikeastaan tästä hyvä esimerkki: mekaanisena sarananivelenä vain koukistus- ja ojennusliikkeet olisivat mahdollisia mutta kuten on tullut ilmi niin polvessa tapahtuu myös sääreen kiertoa sisään /ulos, sääreen pituuaksellin nähden. Vaikka polven ollessa suorassa kulmassa voidaan tehdä sitä sääreen aktiivista kiertoa niin normaalissa koukistus- ojennusliikkeessä sääreen kierto on automaattinen siten että sääri kiertyy ulos ojennuksessa ja sisään koukistuksessa. Tämä liittyy siihen reisiluun pään sisemmät ja ulommat nivelpinnat ovat eri pituiset etu-takasuunnassa. Kuten Elina muisteli niin se sääreen ulkokierto on suurempi kuin sisäkierto tosin ehdottaisin hieman pienempää sisäkiertoa (lähteestä riippuen....). Yhteistä niille polvinivelille, kyynärnivelille ja sormien nivelille (ei rystynivelille), jotka kaikki ovat niitä modifioituja sarananiveliä, on se että niissä pitää myöskin olla mahdollinen pieni sivuttainen liike - tosin ei aktiivinen sellainen. Ja tämähän ei pitäisi sarananivelessä tapahtua.

MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 892
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 1 kerran

Re: Kuntosaliharjoittelun perusteet

#149

Viesti MikaelF » joulu 18, 2012, 15.56

Geneettisesti .... Damned you autocorrect... Geometrisesti...

Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#150

Viesti Polvi » joulu 19, 2012, 08.37

Elina kirjoitti: Periaatteessa lihaksen kannalta suurempi liikelaajuus on aina parempi ja tehokkaampi
Tämän jälkeen keskustelu lähtikin ns tangentin suuntaan. :lol:

Nojuu, tuo periaate on kyllä tuttu. Mietin vain, että onko jollakulla kokemusperäistä (tai tutkimus) tietoa asiasta kyykyn osalta. Pitkäraajaisena nuo nivelkulmat aina hieman huolettavat, ettei tule rikottua paikkoja. Pystypunnerruksessakaan en laske olkavarsia kovin "negatiiviseen" kulmaan. Liikelaajuusperiaatteen mukaisesti tuossakin pitäisi laskea kyynärpäät kylkiin.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 kurkkijaa