Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kuntosaliharjoittelun perusteet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#91

Viesti PDC »

[youtube][/youtube]

Tässä myös TODELLA hyvä kyykkyasennon yksityiskohtainen selitys. Miten mennä tangon alle, montako askelta kannattaa ottaa, mihin suuntaan katse (ylös/yläviistoon) jne
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#92

Viesti MarkkuT »

Harri Ylilammi kirjoitti: Se ottaa tasaisemmin sekä sivu- sekä etuolkapäihin. Pystypunnerrus on lähes pelkästään etuolkapääliike. Etuolkapäät saa runtua tuntuvasti jo penkissäkin. Mielummin sitten vaikka pystysoutua IMO.
Katselinkin tuossa jotain esimerkkivideota niskan takaa punnerruksesta eikä se nyt ihan niin kivuliaalta näyttänyt, kuin ne versiot joita olen salilla todistanut. :)

Perstuntuma sanoo, että pystypunnerrus on funktionaalisempi. Olkapäätuntuma taas sanoo, ettei ole minua varten tuo liike.
Ain't no one.
Harri Ylilammi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 260
Lauteille: Syyskuu 2006

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#93

Viesti Harri Ylilammi »

Mulla on pystypunnerruksessa se vika, että sitä melkein pakostakin vääntää selkänsä yliojennukkseen, jos tekee lyhyitä voimasarjoja. Ei varmaan kovin tervettä alaselälle. Niskantakaa punnerruksessa tätä ongelmaa ei ole, edes seisten tehtynä.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#94

Viesti Point »

Mielipidettä ja jos osaa perustella, niin olisi kiva,

Mikä olisi suositeltavin pystypunnerrustapa:

a) Niskan takaa tangolla istuen penkillä selkänojaa vasten (edellyttäen, että on sellainen penkki, jonka noja saa nostettua).
b) edestä tangolla istuen selkänojaa vasten
c) käsipainoilla istuen
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#95

Viesti PDC »

B tai C, molemmat voi tehdä seisten niin on keskusta erilailla mukana
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#96

Viesti Point »

Onko toistojen ja sarjojen määrässä sekä painojen koon suhteen eroavuuksia sen suhteen tekeekö liikkeen käsipainoilla vai tangolla?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#97

Viesti PDC »

Itse en tee pystäriä tangolla mutta suhteessa tanko on kevyempi itselleni kuin käsipainot. Tietysti koska käsipainolla eristetään kädet. Itse tehny käsipainoilla pitempää ja lyhyempääkin (4-6.)
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#98

Viesti Jorge »

Point kirjoitti: Mielipidettä ja jos osaa perustella, niin olisi kiva,

Mikä olisi suositeltavin pystypunnerrustapa:

a) Niskan takaa tangolla istuen penkillä selkänojaa vasten (edellyttäen, että on sellainen penkki, jonka noja saa nostettua).
b) edestä tangolla istuen selkänojaa vasten
c) käsipainoilla istuen
Annetuista vaihtoehdoista c). Muita pidän jopa melko hazardeina liikkeinä, jos vetää pakkotoistoihin / failureen asti.

Mutta kysymys kuuluukin: miksi ihmessä istuen? Jos siis kysymys ei ole kehonrakennuksesta, jossa erityisesti pyritään eristämään lihasryhmiä. Seisten voi tehdä tangolla ja käsipainoilla (ja kahvakuulilla) monenmoisia variaatioita liikkeestä ja koko kroppa kiittää (oikeasta tekniikasta eli EI ristiselällä riuhtomista).
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#99

Viesti Elina »

Meinasin kanssa samaa istuen tekemistä kommentoida :smt003 Ja jos seisten lanneselkä pettää, niin sitten vartalonhallintaa pitää harjoittaa. Ja jos pystypunnertaessa vartalonhallinta pettää, niin sitten ei ainakaan kannata kuvitella yrittävänsä esimerkiksi valakyykkyä.

Mutta oikeastaan nyt sillä, että onko vaihtoehto a, b vai c se paras, ei ole väliä, vaan sillä, että aloittaa sen reenaamisen. Jos se valittu liike tuntuukin tyhmältä tai aiheuttaa ongelmia, niin sitten voi vaihtaa. Jos ketjuun laittaa aina uuden saliohjelmaversion, niin mielipiteitä on yhtä monta kuin lukijaakin. Sitä kaikkea mahdollista lukijakuntaa tyydyttävää ohjelmaa ei ole olemassa.

Hus, salille!
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Kuntosaliharjoittelun perusteet

#100

Viesti Point »

Kiitos täsmennyksestä. Osa oppimistani liikkeistä ja metodeista on opittu vuonna nakki, kun "bodari ne kynäniskalle salilla näytti". Nyt tosiaan tavoitteet ovat aivan toiset.

Tämä ketju on täyttänyt myös siinä mielessä tavoitteeni, että nyt en kehtaa (tai ainakin tunnen huonoa omaa tuntoa) olla aloittamasta harjoittelua. Vielä pari viikkoa ennen muuttoa, jona aikana yritän saada käytettyä uimahallin 10 kerran kortin loppuun.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#101

Viesti MarkkuT »

Pistin tuonne voimaliikkeet-ketjuun opastusvideon olympiatyylin punnerruksesta. Mulla on auttanut alaselän kaaren kurissa pitämiseen se ohje, että ei nojata yläselällä taakse, vaan viedään lantio eteen. Kovemmissa työsarjoissa käytän varmuuden vuoksi vyötäkin.

Perusteluita kysyttiin ja niiden puute itseänikin näissä ketjuissa harmittaa.

Pystypunnerruksella kai on vähän huono maine olkapäidenkin suhteen. Tarkemmin ongelma olisi se, että kiertäjäkalvosimen jänteet jäävät noston aikana puristuksiin olkaluun ja lapaluun väliin. Eli sama ongelma, kuin penkkipunnerruksessa, jos antaa kyynärpäiden levitä liikaa ulospäin. Pystypunnerruksen oikeaan suoritustapaan kuuluu, että painoa kannatellaan epäkkäillä (kohautus olkapäillä). Olkapäiden kohautus kiertää lapaluiden yläpäitä sisäänpäin, mikä tekee tilaa em. jänteille.

Tämä oli nyt ihan yhdestä lähteestä luettua, olisi kiva jos joku anatomiaa oikeasti tunteva kommentoisi.

Edit: Penkkipunnerruksessa ei ole vastaavalla tavalla mahdollista vetää lapaluita pois tieltä, joten paine pitää ottaa pois toisesta suunnasta eli olkaluun kulmaa (suhteessa vartaloon) muuttamalla.
Ain't no one.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#102

Viesti Elina »

Olkapäiden kohautus kiertää lapaluiden yläpäitä sisäänpäin, mikä tekee tilaa em. jänteille.
Mä olisin varovainen tuossa ilmaisussa - on vaarana, että olkapäät kiertyvät myös eteen, joka ahtauttaa sitten takuuvarmasti sieltä esim. supraspinatuksen jänteen. Yleisesti kai yritetään ilmaista asia sanomalla olkapäitä aktiivisiksi (active shoulders), jotta trapezius aktivoituisi tukemaan käsien asentoa ylhäällä. Itse miellän jotenkin olkapäiden kannalta parhaimmaksi asennoksi sen, että aktivoi lapatukea vetämällä ns. lapaluita takataskuihin, ideana että serratus anterior aktivoituu ja ankkuroi lavan rintakehään, jolloin olkanivel on hyvin tuettu.

Tuossa lantion viemisessä voimakkaasti eteen pystypunnerruksessa on se ongelma, että ranka kuormittuu taas hankalasti jos lantion liikettä korostaa liikaa, voi saada itselleen alaselkäongelmia varsinkin kun paino on pään yläpuolella kuormittamassa. Parempi olisi minun mielestäni pyrkiä säilyttämään lanneselässä neutraali asento, eli käytännössä opetella hallitsemaan keskivartalo kunnolla. Tuo olympianostoversio pystypunnerruksesta on hieman eri juttu, koska siinä tuotetaan voimaa vähän eri tavalla ja se vaatii sitten jo huomattavasti paneutumista tekniikkaan (ihan samalla tavalla kuin tempauskin) - ja pelkällä lantion viemisellä eteen ei tekniikkaa saada kuntoon.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#103

Viesti obmijoy »

perseellä puristaminen on ainoa asia millä itse saan selkärangan luotettavasti linjaa
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#104

Viesti MarkkuT »

Juu, en muista puhuttiinko Starting Strengthissä nimenomaan kohautuksesta, mutta tarkoitus on juurikin kannatella painoa trapeziuksilla. Mielikuvavinkkeinä tuohon oli mm. sellaiset, että yläasennossa yritetään edelleen puskea tankoa kohti kattoa ja toinen, että painetaan kyynärniveliä kohti toisiaan. En vain osannut parempaakaan termiä keksiä kuin kohautus.

Em. kirjassa opetetaan tuomaan ylävartalo voimakkaasti takaisin eteen eli käsien väliin siinä vaiheessa, kun tanko on otsan korkeudella. Eli tarkoitus ei toki olekaan sitä taaksenojausta pitää enää siinä vaiheessa kun tanko on pään yläpuolella. Olympiapunnerruksessa on sitten se toinen taaksenojaus, jonka tarkoitus on kai tuoda rintalihaksia mukaan. Tuo on jo ajoituksellisestikin niin vaikeaa, ettei ainakaan tälle aloittelijalle sopinut, kun sitä vähän testailin.

Juurikin selkävaivojen pelossa teen itse aika pienenä tuon lantioliikkeen. Nojaan oikeastaan vain sen verran, ettei tarvitse lähteä "kiertämään" päätä tangolla. Mun suvun miehiä tosin on siunattu niin isolla... tuulenhalkojalla, että naaman turvallinen ohitus vaatinee keskivertoa enemmän laybackia.
:D

Mutta hyvää juttua. Tuota takataskua en ihan hahmottanut ainakaan näin ilman tankoa, eikä termi ole tuttu. Pystyisikö vääntämään rautalangasta?
Ain't no one.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kuntosaliharjoittelun perusteet

#105

Viesti MarkkuT »

obmijoy kirjoitti: perseellä puristaminen on ainoa asia millä itse saan selkärangan luotettavasti linjaa
Juu persus, etureidet ja vatsalihakset tiukkana, kun nojaa taakse. Ainakin mulla polvetkin taipuvat, jos en purista hanurilla. Itse olen kovan pystypunnerrussarjan jälkeen melko kokonaisvaltaisesti puhki. Siksi tuntuu vähän vähättelyltä puhua pystypunnerruksesta etuolkapääliikkeenä.
Ain't no one.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa