Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikkuvuusharjoitteet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3287
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Liikkuvuusharjoitteet

#16

Viesti Eppu »



Tällaiseen törmäsin ja oli mahdollisuus käyttää heti tänään treeniin valmistavana osana (jumpassa seinäpalloheittoja ja käsipainotyöntöjä, eli Overhead-asentoon punnertamisen pitää sujua). Kuminauhan ja rullan kanssa sai erittäin hyvän tuntuman alueeseen ja lihakseen, jonka olemassaoloa en maalikkona edes tiennyt. Tämä on mielestäni yksi isoimpia haasteita meillä harrastelijoilla, kun anatomian ja liikkeen tuntemus ei ole ammattilaisen luokkaa. Tästäkin syystä pidän tällaisista videoista ja kuvista, jotka lisäävät myös ymmärrystä, eivätkä ole sellaisia "hokkuspokkus mikä liikelaajuus -temppuja".
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
G12
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 150
Lauteille: Syyskuu 2007

Liikkuvuusharjoitteet

#17

Viesti G12 »

bodyguard kirjoitti: syys 7, 2012, 20.06 Oon tän tainnu jo potkuun pariin kertaan linkata mutta mielestäni varsin hyvä liikkuvuuspaketti tällä videolla. Ja kotimaista työtä:

Pekka on huippuammattilainen. Suosittelen jokaista, jolla on häikkää terveyden kanssa tai halu ylläpitää sitä käymään Pekan pakeilla.
-----------
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93823
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikkuvuusharjoitteet

#18

Viesti Mika »

Tuo Epun linkittämä jälkimmäinen video oli paitsi mielenkiintoinen myös ihan helkkarin hienosti tehty ja eritoten Instagram-videoksi. :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5290
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Liikkuvuusharjoitteet

#19

Viesti MikaM »

Ja on monille todellinen ongelmakohta. Jollain on versio jumppapallon kanssa, jota itse teen.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3287
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Liikkuvuusharjoitteet

#20

Viesti Eppu »


En malta olla jakelematta tännekin näitä Kyykky-Yliopiston minipätkiä. Jälleen kerran loistavasti visualisoitu ja selvennetty keissi, jossa maallikko käyttää aikaansa ja vaivaansa korjaustoimenpiteisiin, jotka eivät auta. Tällä kertaa käsittelyssä siis lonkankoukistajan toiminta kyykkyliikkeessä ja minkälaisilla toimilla sen ongelmia pyritään monesti ratkaisemaan, ja tarjotaan kylkeen vaihtoehtoisia tapoja, jotka ovat kyseiseen haasteeseen toimivampia ratkaisuja.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5290
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Liikkuvuusharjoitteet

#21

Viesti MikaM »

@nyyski katsopa tuota venytystä. On hyvin lähellä se, josta sulle puhuin.
Muille; toimii!
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5290
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Liikkuvuusharjoitteet

#22

Viesti MikaM »

Ei sitte tainnu onnistua tuo @ juttu...
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Liikkuvuusharjoitteet

#23

Viesti Lasse Candé »

[mention]nyyski[/mention]

Eli mention-tagien väliin. Tämä tapahtuu pudotusvalikolla kun alkaa kirjoittamaan @nyy... jolloin itselläni näkyy nyymanni ja nyyski.
Kuvake
nyyski
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 682
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Liikkuvuusharjoitteet

#24

Viesti nyyski »

[mention]MikaM[/mention] Toi näyttää ihan hyvältä, täytyy oppilaiden kanssa tänään kokeilla.

Helppo testi hip inpingementiin on passiivinen liike. Eli heitetään selkäpötkölleen ja kaveri nostelee sun koipea kyykylliseen liikkeeseen. Jos ei tuu tässä kipua niin on aktivaatiollinen ongelma. Jos tulee kipua niin lonkkaluu on rotatoitunut eteenpäin.

Mutta internet ja juutuubit ja instat sun muut on kyllä tähän hommaan hyviä, löytyy loputtomasti hyviä venytyksiä ja hoito-ohjeita.
Matti Lintula
vesakko
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6
Lauteille: Helmikuu 2011

Liikkuvuusharjoitteet

#25

Viesti vesakko »

Heipä hei,

Herättelempäs tätä vanhaa ketjua hieman henkiin.

Pyörin itse vapaaottelu/lukkopaini hommissa vuosia sitten kohtalaisen aktiivisesti, aina kun ei joku paikka ollut hajalla - ja hajalla ne paikat olivat varmasti enemmän kuin ehjänä :D

Moitin silloin aika paljon sitä, että treeni oli varsin kovaa heti alkeiskurssista lähtien ja siinä tavallaan eroteltiin jyvät akanoista. Koska en viittinyt valittaa pienistä niin annoin mennä. Kuntohan siinä nousi kohisten, mutta nivelet ja ligamentit eivät vaan ehtineet kehittymään lajin vaatimiin sfääreihin. Paljon toki lämmiteltiin alle ja erityisesti BJJn puolelta tuli valtavasti hyviä drillejä jotka olivat oivia lisäämään myös liikkuvuutta. Huono liikkuvuus kuitenkin näkyi konkreettisesti paikkojen hajoamisella. Silloin olisi pitänyt vähän enemmän hälytyskellot soida kun lähes kuukausittain oli jokin uusi vamma. Vaikka kamppailuhommista on jo yli kymmenen vuotta aikaa, jäi niistä useampi pahempi vamma jotka olisi ollut huomattavan paljon epätodennäköisempiä liikkuvuuden ollessa paremmalla tasolla. Vuosi sitten minulta leikattiin lonkkanivelen labrum (nivelrusto) repeämä ja olkapäässä on edelleen iso takalabrumin repeämä. Nämä ovat molemmat muistoja lukkopainista.

Nyt ikää ja viisautta on kertynyt (ainakin toivottavasti) noista ajoista paljon enemmän ja näen mitä olisi pitänyt tehdä eritavoin. Mietinkin, että mikä on tänä päivänä erillisen liikkuvuusharjoittelun tila eri kamppailulajien keskuudessa? Panostetaanko siihen erikseen vai onko kaikki liikkuvuusharjoittelu vain lajitreenin sivutuotetta. Ja painotan että tarkoitan liikkuvuutta, en venyvyyttä. Olen järjestämässä elokuulle liikkuvuus aiheista workshoppia Belgialaisen liikkuvuusvalmentaja Joachim Hildersonin kanssa ja mietin tätä asiaa myös sen kautta, olisiko kamppailupiireissä kysyntää tällaiselle...
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Liikkuvuusharjoitteet

#26

Viesti Lasse Candé »

Luulisin, että kiinnostusta voisi ollakin. :jepa: Harrastatko/opetatko itse liikkuvuutta? Seuraan fb:ssa yhtä ryhmää aiheesta. Se on ehkä jokin yritys, mutta sieltä saa hyviä makupaloja niin teksteinä kuin videoinakin ja näen ainakin itse tuollaisessa suurta potentiaalia kamppailuharrastamisen tehostamiseen ja/tai oheisharjoittelun parempaan oppimiseen. Arvelen että vähintään leirit/seminaarit/koulutukset voisivat olla hyväkin juttu.

Jos olet jo edes jossain määrin perehtynyt, niin mitä itse tuumaat, lajeja harrastaneena? Tai vaikka et olisikaan…
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2458
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Liikkuvuusharjoitteet

#27

Viesti tapsaattori »

vesakko kirjoitti: huhti 26, 2022, 22.06 Heipä hei,

Herättelempäs tätä vanhaa ketjua hieman henkiin.

Pyörin itse vapaaottelu/lukkopaini hommissa vuosia sitten kohtalaisen aktiivisesti, aina kun ei joku paikka ollut hajalla - ja hajalla ne paikat olivat varmasti enemmän kuin ehjänä :D

Moitin silloin aika paljon sitä, että treeni oli varsin kovaa heti alkeiskurssista lähtien ja siinä tavallaan eroteltiin jyvät akanoista. Koska en viittinyt valittaa pienistä niin annoin mennä. Kuntohan siinä nousi kohisten, mutta nivelet ja ligamentit eivät vaan ehtineet kehittymään lajin vaatimiin sfääreihin. Paljon toki lämmiteltiin alle ja erityisesti BJJn puolelta tuli valtavasti hyviä drillejä jotka olivat oivia lisäämään myös liikkuvuutta. Huono liikkuvuus kuitenkin näkyi konkreettisesti paikkojen hajoamisella. Silloin olisi pitänyt vähän enemmän hälytyskellot soida kun lähes kuukausittain oli jokin uusi vamma. Vaikka kamppailuhommista on jo yli kymmenen vuotta aikaa, jäi niistä useampi pahempi vamma jotka olisi ollut huomattavan paljon epätodennäköisempiä liikkuvuuden ollessa paremmalla tasolla. Vuosi sitten minulta leikattiin lonkkanivelen labrum (nivelrusto) repeämä ja olkapäässä on edelleen iso takalabrumin repeämä. Nämä ovat molemmat muistoja lukkopainista.

Nyt ikää ja viisautta on kertynyt (ainakin toivottavasti) noista ajoista paljon enemmän ja näen mitä olisi pitänyt tehdä eritavoin. Mietinkin, että mikä on tänä päivänä erillisen liikkuvuusharjoittelun tila eri kamppailulajien keskuudessa? Panostetaanko siihen erikseen vai onko kaikki liikkuvuusharjoittelu vain lajitreenin sivutuotetta. Ja painotan että tarkoitan liikkuvuutta, en venyvyyttä. Olen järjestämässä elokuulle liikkuvuus aiheista workshoppia Belgialaisen liikkuvuusvalmentaja Joachim Hildersonin kanssa ja mietin tätä asiaa myös sen kautta, olisiko kamppailupiireissä kysyntää tällaiselle...
Mooi

mun mielestä oot asian ytimessä. Oon sitä mieltä myös, että monesti harrastajien fyysiset valmiudet ja harjoituksen vaativuus/sisältö eivät kohtaa. Ja tosiaan liikkuvuus varmasti monella ongelmakohtana.

Muita ongelmia ovat mielestäni heikot yleismotoriset taidot ja lihasepätasapaino. Motoristen taitojen ongelma näkyy esim. kömpelyytenä, kun pitäisi tehdä nopeita suunnan muutoksia - lihaksia ei osata jännittää ja rentouttaa oikea-aikaisesti. Lihasepätasapaino yhdessä huonon liikkuvuuden kanssa altistaa kaikenlaisille vammoille esim. lantion heikko liikkuvuus ja hallinta tuo painetta selälle, kun lantion puutteellinen liikelaajuus joudutaan korvaamaan vaikkapa pyöristämällä selkää. Tyypillinen esimerkki on kahden jalan alasvienti jossa ryhti ns. sulaa ja perce jää taakse. Sitten sitä oppii vaan tekemään tekniikan väärin.

SInällään kamppailulajin ja varsinkaan lukkopainin alottaminen ei ole nuorena tai aikuisiällä mikään ongelma, mutta totisen harjottelun pohjana olis hyvä olla perusliikunnalliset ominaisuudet kutakuinkin kunnossa. .

Painissa liikkuvuusharjottelu on osa jokaista harjoitusta ja voimistelun ja erilaisten motoristen harjoitusten/leikkien osuus korostuu lapsilla ja nuorilla. Joissain seuroissa on yksilöllistä valmennusta osana hommaa jo pienillä, esim. ominaisuuksien mukaisesti erilaisia kotiläksyjä. Ne saattavat olla esim. sauvakävelylenkki, tai joku loikkaharjoitus tai vaikka venyttelyä.

Mun mielestä tällaset kotiläksyt ei olis yhtään huono idea aikuisten peruskursseillakaan. Muuten ne saattaa lähteä tekemään just jotain netistä löydettyä Randy Couturen kuntopiiriä, kun paljon hyödyllisempää olisi esim. venytellä ja vahvistaa jotain erityisen heikkoja lihaksia. Tai sitten osana seuran toimintaa voisi olla myös ohjattu voimisteluryhmä tai vaikka joogaa? Lapsena jonkun harrastuksen aloittaneet ovat kyllä eritasoisia, mutta tulevat kuitenkin suurinpiirtein samanlaisesta putkesta ja yleensä perusasiat on kunnossa. Aikuisilla ongelmat voi olla isoja ja hyvin erilaisia. Joskus se lämmittelydrillikin voi olla liian haastava kropalle.
vesakko
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6
Lauteille: Helmikuu 2011

Liikkuvuusharjoitteet

#28

Viesti vesakko »

Lasse Candé kirjoitti: huhti 26, 2022, 22.20 Luulisin, että kiinnostusta voisi ollakin. :jepa: Harrastatko/opetatko itse liikkuvuutta? Seuraan fb:ssa yhtä ryhmää aiheesta. Se on ehkä jokin yritys, mutta sieltä saa hyviä makupaloja niin teksteinä kuin videoinakin ja näen ainakin itse tuollaisessa suurta potentiaalia kamppailuharrastamisen tehostamiseen ja/tai oheisharjoittelun parempaan oppimiseen. Arvelen että vähintään leirit/seminaarit/koulutukset voisivat olla hyväkin juttu.

Jos olet jo edes jossain määrin perehtynyt, niin mitä itse tuumaat, lajeja harrastaneena? Tai vaikka et olisikaan…
Itse olen vannoutunut kehonpainoharjoittelun harrastaja ja teen sen tiimoilta myös ohjelmointia asiakastyönä jonkin verran mutta tämä on toistaiseksi pientä sivutuloa vain. Liikkuvuusharjoittelun olen aloittanut tosissaan puolisen vuotta sitten edellä mainitsemani Hildersonin valmennuksessa ja olen siinä edennyt aivan valtavin harppauksin. Liikkuvuuteni ei ollut vielä puoli vuotta sitten kovin kummoinen, mutta nyt oikeilla opeilla homma on lähtenyt suorastaan lentoon. Liikkuvuusasioita kun on melko hankala aloittaa varsinkin vanhemmalla iällä (olen 38v) ellei hommaa lähde järkevillä progressioilla taklaamaan. Oppia alkaa olla jo kivasti takataskussa ja sitä kautta valmennushommatkin alkavat hiljakseen olemaan mielessä isommalla mittakaavalla (tällähetkellä valmennan erästä maajoukkuepainijaa "kokeellisesti" liikkuvuuden saralla). Suomessakin on osaamista ja esimerkiksi Jukka Rajalan opit ovat tulleet itselleni tutuiksi useamman vuoden ajalta. Olen käynyt hänen Movement Coach koulutuksenkin...


Vaikka en itse enää kamppailuskenessä ole muutakuin penkkiurheilijan roolissa, ovat nämä liikkuvuusasiat usein mielessä erityisesti juuri kamppailu-urheilijoiden näkökulmasta. Kun oppia on alkanut kertymään, huomaan paljon asioita mitä olisi ollut kiva tietää aikanaan kun vaparihommissa olin mukana. Tuo mainitsemani workshop on juuri sitä mitä itse olisin ollut vailla kun kamppailu-urheilua aloin harrastamaan. Netti on pullollaan erilaisia liikkuvuusdrillejä ja kaiken löytää kyllä "googlaamalla". Liikkuvuuden lisäämisessä suurin haaste onkin se ohjelmointi - miten näistä miljoonista eri harjoitteista kasataan järkevä kokonaisuus. Siihen tuo workshop on aivan timanttisen hyvä. Tähän pätee hyvin sanonta: "Give a man a fish, and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime" :)

Jos sallinette pienen mainostuksen, niin tässä pieni info workshopista. Jos tämä loukkaa foorumin sääntöjä niin poistan toki.

Workshop on kaksipäiväinen ja sen keskeiset teemat pyörii poikittais- ja pitkittäis spagaattien sekä silta- ja kompressio harjoitteiden ympärillä. Olka- ja lonkkanivelten liikkuvuus on siis hyvin keskeinen aihe. Nämä ovat kamppailulajeissa nähdäkseni todella tärkeitä. Liikkuvuutta kun tarvitaan kaikkeen liikkumiseen jos halutaan että liike on tehokasta. Joachim osaa opettaa todella perustavanlaatuisesti miten näitä kohti kannattaa lähteä liikkuvuuttaan rakentamaan - huolimatta siitä mikä on lähtötaso. Sekin kertoo jotain kaverin kompetenssista että ilmoittautumisia workshoppiin on tullut ruotsista ja ranskasta asti. Kannattaa kurkata Joken instagram niin näkee vähän minkälaisesta kaverista on kyse: https://instagram.com/hildersonjoachim.

Jos aihe kiinnostaa enemmänkin, niin täältä voit lukea lisää.
vesakko
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6
Lauteille: Helmikuu 2011

Liikkuvuusharjoitteet

#29

Viesti vesakko »

tapsaattori kirjoitti: huhti 27, 2022, 13.53
vesakko kirjoitti: huhti 26, 2022, 22.06 Heipä hei,

Herättelempäs tätä vanhaa ketjua hieman henkiin.

Pyörin itse vapaaottelu/lukkopaini hommissa vuosia sitten kohtalaisen aktiivisesti, aina kun ei joku paikka ollut hajalla - ja hajalla ne paikat olivat varmasti enemmän kuin ehjänä :D

Moitin silloin aika paljon sitä, että treeni oli varsin kovaa heti alkeiskurssista lähtien ja siinä tavallaan eroteltiin jyvät akanoista. Koska en viittinyt valittaa pienistä niin annoin mennä. Kuntohan siinä nousi kohisten, mutta nivelet ja ligamentit eivät vaan ehtineet kehittymään lajin vaatimiin sfääreihin. Paljon toki lämmiteltiin alle ja erityisesti BJJn puolelta tuli valtavasti hyviä drillejä jotka olivat oivia lisäämään myös liikkuvuutta. Huono liikkuvuus kuitenkin näkyi konkreettisesti paikkojen hajoamisella. Silloin olisi pitänyt vähän enemmän hälytyskellot soida kun lähes kuukausittain oli jokin uusi vamma. Vaikka kamppailuhommista on jo yli kymmenen vuotta aikaa, jäi niistä useampi pahempi vamma jotka olisi ollut huomattavan paljon epätodennäköisempiä liikkuvuuden ollessa paremmalla tasolla. Vuosi sitten minulta leikattiin lonkkanivelen labrum (nivelrusto) repeämä ja olkapäässä on edelleen iso takalabrumin repeämä. Nämä ovat molemmat muistoja lukkopainista.

Nyt ikää ja viisautta on kertynyt (ainakin toivottavasti) noista ajoista paljon enemmän ja näen mitä olisi pitänyt tehdä eritavoin. Mietinkin, että mikä on tänä päivänä erillisen liikkuvuusharjoittelun tila eri kamppailulajien keskuudessa? Panostetaanko siihen erikseen vai onko kaikki liikkuvuusharjoittelu vain lajitreenin sivutuotetta. Ja painotan että tarkoitan liikkuvuutta, en venyvyyttä. Olen järjestämässä elokuulle liikkuvuus aiheista workshoppia Belgialaisen liikkuvuusvalmentaja Joachim Hildersonin kanssa ja mietin tätä asiaa myös sen kautta, olisiko kamppailupiireissä kysyntää tällaiselle...
Mooi

mun mielestä oot asian ytimessä. Oon sitä mieltä myös, että monesti harrastajien fyysiset valmiudet ja harjoituksen vaativuus/sisältö eivät kohtaa. Ja tosiaan liikkuvuus varmasti monella ongelmakohtana.

Muita ongelmia ovat mielestäni heikot yleismotoriset taidot ja lihasepätasapaino. Motoristen taitojen ongelma näkyy esim. kömpelyytenä, kun pitäisi tehdä nopeita suunnan muutoksia - lihaksia ei osata jännittää ja rentouttaa oikea-aikaisesti. Lihasepätasapaino yhdessä huonon liikkuvuuden kanssa altistaa kaikenlaisille vammoille esim. lantion heikko liikkuvuus ja hallinta tuo painetta selälle, kun lantion puutteellinen liikelaajuus joudutaan korvaamaan vaikkapa pyöristämällä selkää. Tyypillinen esimerkki on kahden jalan alasvienti jossa ryhti ns. sulaa ja perce jää taakse. Sitten sitä oppii vaan tekemään tekniikan väärin.

SInällään kamppailulajin ja varsinkaan lukkopainin alottaminen ei ole nuorena tai aikuisiällä mikään ongelma, mutta totisen harjottelun pohjana olis hyvä olla perusliikunnalliset ominaisuudet kutakuinkin kunnossa. .

Painissa liikkuvuusharjottelu on osa jokaista harjoitusta ja voimistelun ja erilaisten motoristen harjoitusten/leikkien osuus korostuu lapsilla ja nuorilla. Joissain seuroissa on yksilöllistä valmennusta osana hommaa jo pienillä, esim. ominaisuuksien mukaisesti erilaisia kotiläksyjä. Ne saattavat olla esim. sauvakävelylenkki, tai joku loikkaharjoitus tai vaikka venyttelyä.

Mun mielestä tällaset kotiläksyt ei olis yhtään huono idea aikuisten peruskursseillakaan. Muuten ne saattaa lähteä tekemään just jotain netistä löydettyä Randy Couturen kuntopiiriä, kun paljon hyödyllisempää olisi esim. venytellä ja vahvistaa jotain erityisen heikkoja lihaksia. Tai sitten osana seuran toimintaa voisi olla myös ohjattu voimisteluryhmä tai vaikka joogaa? Lapsena jonkun harrastuksen aloittaneet ovat kyllä eritasoisia, mutta tulevat kuitenkin suurinpiirtein samanlaisesta putkesta ja yleensä perusasiat on kunnossa. Aikuisilla ongelmat voi olla isoja ja hyvin erilaisia. Joskus se lämmittelydrillikin voi olla liian haastava kropalle.
Olen hyvin paljon samaa mieltä kanssasi. Itse katselen tätä nimenomaisesti tuosta aikuisten peruskurssilaisten näkökulmasta. Ehdottoman tärkeää olisi että valmentaja näkisi näitä puutteita ja osaisi puuttua niihin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. En tarkoita että jokaisen valmentajan täytyy olla mikään sertifioitu liikkuvuusvalmentaja, mutta perushommiin olisi hyvä olla silmää. Vähän samaan tapaan kuin saliharjoittelussa tekniikoiden kanssa :)

Tuo viimeinen kirjoittamasi kappale on täyttä totta. Erityisesti se, että ne lämmittelydrillit voivat tosiaan olla jollekin aivan liian haastavia, ja muistan itsekin, että monesti erityisesti alkutaipaleella alkulämmittelyjen jälkeen oli jo valmis menemään suihkuun. Välillä häpeästä koska ei hahmottanut liikkeitä ja välillä huonon kunnon vuoksi :)
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2458
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Liikkuvuusharjoitteet

#30

Viesti tapsaattori »

vesakko: luin blogiasi ja siellähän oli mielenkiintosia juttuja. Hienosti olet kehittynyt. :jepa:

Mä vahvistan ja haen liikkuvuutta ja voimaa olkapäihin nykyään keppijumpalla ja kumppareilla. Sit seinää vasten kädennostoja sillai että liu'uttaa selin seinää pitkin ylös. Siis sama niinku tekis käsillä lumienkeleitä mutta seisten :D Ja sit kasvot seinää vasten liu'uttaa ylöspäin.

liikkuvuustavoitteena mm. pystyä nostamaan maitopurkki ylähyllyltä ja sitomaan kengännauhat ilman kipua ja hikoilua. Just yks päivä joutu ähkimään niitä kenkiä jalkaan oikein reippaasti lihasvoimaa apuna käyttäen ja verenpaineongelmien takia päästäkin alkoi huippaamaan,, oiln vähän sillai että ei jumallauta tähänkö on tultu:D
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 2 kurkkijaa