Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Yläselän jumi

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3494
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb, Wing Tsun
Tykännyt: 36 kertaa
Tykätty: 95 kertaa

Yläselän jumi

#91

Viesti MikaM » huhti 24, 2014, 10.37

Tekee hirvittävän penkkisetin ja päätä särkee? Kyllä. Sarjakuvissa jopa pa*kallakäydessä käy kaikenlaista. Jos et tätä meinannut, niin kannattanee selventää?
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama


Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6467
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 11 kertaa
Tykätty: 24 kertaa

Yläselän jumi

#92

Viesti MarkkuT » huhti 24, 2014, 11.17

Ponnistuspäänsärky on tuttu tila. Onneksi tulee tosi harvoin ja helpottaa aika nopeasti. Pääasiassa leuanvedosta tai kyykystä tulee mulla, ei koskaan penkistä. Särkyä aiheuttaneen liikkeen lopettamalla pystyn yleensä vielä tekemään muita liikkeitä ihan hyvillä tehoilla.

Joskus tätä guuglailin ja en muista oikein mitään järkevää löytäneeni. Tuntuu, että minulla tämä on aina jotenkin liittynyt nestetasapainoon tai ravitsemukseen.
Ain't no one.

Kuvake
Joni K
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Yläselän jumi

#93

Viesti Joni K » huhti 24, 2014, 12.01

Itsellä ei ole ollut koskaan aiemmin, mutta aloitin nyt salitreenin ja tein maastovetoa. Ekaa kertaa oikeastaan elämässäni. Kevyillä painoilla aloitin, mut pitkillä sarjoilla. Siinä tuli sit tää särky. Sen jälkeen se on tullut joka liikkeeseen enemmän tai vähemmän. Viimekerralla,jouduin lopettaa homman siihen, kun iski niin kova särky. Ja tein kevyttä liikettä. Ja se pääkipu pysyi 15 tuntia kunnes urheiluhieroja hieroi. Sellainen pistävä kipu takaraivon vasemmalla puolella. Kävin kevyesti sit eilwn treenaas niin ihan yhtä helposti ei tuu, mutta aika lailla joka liikkeessä kuitenkin. Ärsyttävää
Kwan nyom Hapkido.

MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 892
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 1 kerran

Re: Yläselän jumi

#94

Viesti MikaelF » huhti 24, 2014, 12.07

Ponnistuspäänsäryn kanssa kannattaa olla tarkkana koska se saattaa olla ns vain tuki- ja liikuntaelinongelma mutta se voi olla myös merkki vakavammasta kallon sisäisestä ongelmasta. Eli jos on toistuvaa niin suosittelen asian ottamista puheeksi lääkärin kanssa.
TULE-ongelman ollessa kyseessä on useimmiten kyse niskan ja erityisesti yläniskan asennon ja liikkeen hallinnan ongelmasta: Ponnistaessa yläniskaan tule ojennus eli taaksetaivutusliike sen sijaan että se pysyisi neutraalissa. Tämä taas liittyy usein siihen että pää ja koko niska ponnistaessa työntyvät eteen päin niskan pinnallisten lihasten ja syvien tukilihasten välisestä epätasapainosta tai vaan huonosta tekniikasta. Esimerkkeinä tästä on esim vipunosto jossa pää työntyy eteen varsinkin viimeisillä toistoilla, kyykyssä tai mavessa korostunut katseen naulaaminen seinään, penkkipunnerruksessa takaraivoon painaminen penkkiin niin että leuka nousee ja viimeisenä leuanvedossa leuan kurottaminen tangon yli niskan avulla.
Tähän lääkkeeksi toisaalta sen niskan asennon tarkkailu suoritusten aikana - niska neutraalissa tai jopa pieni kaksoisleuka. Jos tähän ei pysty on treenivastukset liian suuret suhteessa niskan hallintaan tai niskan syvät tukilihakset tarvitsevat harjoittelua ja siitä lisää tässä:
http://www.physio-pedia.com/Deep_Neck_F ... n_Protocol" onclick="window.open(this.href);return false;
Tukihoitona tarvittaessa "kireiden" lihasten rentouttaminen, lihasten triggerpisteiden käsittely hieronnan / venyttelyn avulla, rangan liikehäiröiden käsittelyn manipulaation / mobilisaatioon avulla.

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3494
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb, Wing Tsun
Tykännyt: 36 kertaa
Tykätty: 95 kertaa

Yläselän jumi

#95

Viesti MikaM » huhti 24, 2014, 12.41

KIITOS! Oma niskan asento meni uusiksi, mave ja penkki.
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

Kuvake
Joni K
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Re: Yläselän jumi

#96

Viesti Joni K » huhti 24, 2014, 13.13

MikaelF kirjoitti: Ponnistuspäänsäryn kanssa kannattaa olla tarkkana koska se saattaa olla ns vain tuki- ja liikuntaelinongelma mutta se voi olla myös merkki vakavammasta kallon sisäisestä ongelmasta. Eli jos on toistuvaa niin suosittelen asian ottamista puheeksi lääkärin kanssa.
TULE-ongelman ollessa kyseessä on useimmiten kyse niskan ja erityisesti yläniskan asennon ja liikkeen hallinnan ongelmasta: Ponnistaessa yläniskaan tule ojennus eli taaksetaivutusliike sen sijaan että se pysyisi neutraalissa. Tämä taas liittyy usein siihen että pää ja koko niska ponnistaessa työntyvät eteen päin niskan pinnallisten lihasten ja syvien tukilihasten välisestä epätasapainosta tai vaan huonosta tekniikasta. Esimerkkeinä tästä on esim vipunosto jossa pää työntyy eteen varsinkin viimeisillä toistoilla, kyykyssä tai mavessa korostunut katseen naulaaminen seinään, penkkipunnerruksessa takaraivoon painaminen penkkiin niin että leuka nousee ja viimeisenä leuanvedossa leuan kurottaminen tangon yli niskan avulla.
Tähän lääkkeeksi toisaalta sen niskan asennon tarkkailu suoritusten aikana - niska neutraalissa tai jopa pieni kaksoisleuka. Jos tähän ei pysty on treenivastukset liian suuret suhteessa niskan hallintaan tai niskan syvät tukilihakset tarvitsevat harjoittelua ja siitä lisää tässä:
http://www.physio-pedia.com/Deep_Neck_F ... n_Protocol" onclick="window.open(this.href);return false;
Tukihoitona tarvittaessa "kireiden" lihasten rentouttaminen, lihasten triggerpisteiden käsittely hieronnan / venyttelyn avulla, rangan liikehäiröiden käsittelyn manipulaation / mobilisaatioon avulla.
Ainakin salikaverit yrittivät pitää huolen oikeasta selän ja niskan asennostani. Ainakin ajattelin ihan onnistuvani siinä, kun pienillä painoilla harjoiteltiinkin. Nimenomaan maastavedossa. Mutta tuossa niskan asennossa voi hyvin vastaus olla ja loogistahan tuo on. Mutta voiko olla niin että huonot niskalihakset aiheuttaisivat helpommin pään säryn esim mavessa? Itsellä nimenomaan ryhtilihakset ovat aina olleet huonot. Aina niska ja selkä kyyryssä.
Kwan nyom Hapkido.

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3494
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb, Wing Tsun
Tykännyt: 36 kertaa
Tykätty: 95 kertaa

Yläselän jumi

#97

Viesti MikaM » huhti 24, 2014, 13.26

Mietin itse ainakin, että juurikin mavessa tulee helposti sellainen niskan ojennus ja leuan nosto, ellei tosissaan siihen(kin) keskity.
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 892
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 1 kerran

Re: Yläselän jumi

#98

Viesti MikaelF » huhti 24, 2014, 14.09

Heikko niskan asennon ja liikkeen hallinta on tutkimusten perustella tärkeä tekijä niskaperäisen päänsäryn taustalla ja näiden häiriöiden korjaaminen harjoittelun ja manuaalisen terapian avulla on todettu tehokkaaksi niskaperäisen päänsäryn hoitomenetelmäksi! Tässä pitää nyt varmuuden vuoksi vielä tähdentää että kyse ei ensisijaisesti ole voimaharjoittelusta vaan hallinnasta. Ja vaikka tässä nyt on ollut puhetta salitreenin aiheuttamsta päänsärystä niin pitää muistaa että samat ryhtivirheet ilmenevät todennäköisesti myös muualla kuin salilla ja se saliponnistaminen voi olla se ns viimeinen tikki. Eli se asennon hallinnan parantaminen pitää tapahtua siellä siviilissäkin. Tärkeää on myös muistaa se että tämä harjoittelu alkaa matalatehoisena ja jatkuu porrastetusti rankemmaksi - tämä siitäkin riippumatta että olisi minun reiteni paksuinen painijan niska. Isot voimakkaat niskan ja kaulan lihakset eivät takaa sitä että se hallinta ja erityisesti se matalatehoinen hallinta ( jota käytetään xxxx kertaa vrk:ssa) olisi hyvä.
Tämän sanottuani palaan vielä siihen edelliseen postaukseeni, ponnistuspäänsärky voi olla myös varoitusmerkki vakavammasta ongelmasta joten jos ei tekniikan ja pöntöllä istuma-asennon parantamisella helpota niin lekuriin!

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 2754
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin
Tykännyt: 301 kertaa
Tykätty: 29 kertaa

Yläselän jumi

#99

Viesti Daddy » huhti 24, 2014, 15.21

Oisko kuvia missään noista selän ja niskan oikeista asennoista?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon

MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 892
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 1 kerran

Re: Yläselän jumi

#100

Viesti MikaelF » huhti 24, 2014, 19.36

Tässä on yksi blogipostaus ryhdistä jossa on käytetty Kendallin klassisia kuvia normaalista ryhdistä ja ryhdin häiriöistä.
http://sgphysio.wordpress.com/2013/06/0 ... ral-types/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1558
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 1 kerran

Yläselän jumi

#101

Viesti Presenter » huhti 24, 2014, 22.44

MikaelF sanoi tuossa hyvin niskan asennosta, monillahan on esimerkiksi maastavedossa pään asento tällainen

Kuva

Kuva

eikä tarvitse olla fysioterapeutti, että tajuaa, että tuo voi aiheuttaa niskavaivoja. Ja tuota vielä näkee erikseen korostettavan oikeana asentona niskalle maastavedossa ja kyykyssä (molemmat ovat tällaisista artikkeleista) :roll:

Tässä paremmat asennot, joissa niska on neutraalisti selkärangan jatkona:

Kuva

MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 892
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 1 kerran

Re: Yläselän jumi

#102

Viesti MikaelF » huhti 25, 2014, 07.51

Yläselän jumista puheen ollen, vertailkaapa rintarangan ( siis yläselän) asentoa noissa valokuvissa ja piirroskuvissa. Piirroskuvissa rintarangan asento on neutraalissa eli siinä on loiva etukumaruus. Erityisesti siinä naisen kuvassa (jossa niska on äärimmilleen ojennettu) on liiallista ojennusta rintarangassa. No so what? Ne lihakset jolla tätä yläselän ojennusta tehdään on pitkät selkä lihakset joten tuo voimakas ojennusmomentti jatkuu lannerankaan asti. Tämä johtaa taas siihen että ylösvetovaiheessa koko selän mutta erityisesti lanneselän ojennus korostuu entisestään vaikka lanneselän pitäisi pysyä stabiilina neutraaliasennossa, samalla jää lonkkien ojennus vajaaksi - alaaselkä soi ja yläselkä sekä niska jumiutuvat. Noh meikäläiselle se tieetää €€€ ;-)

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 2754
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin
Tykännyt: 301 kertaa
Tykätty: 29 kertaa

Yläselän jumi

#103

Viesti Daddy » syys 1, 2014, 12.20

Tässä kun on saanut tuon yläselän jumin pois vanuttamalla lonkankoukistajia, niin opin jotain uuttakin sen jälkeen. Kun paljon joutuu vaan seisomaan paikallaan, niin alkaa alaselkä jäykistymään. Syy mulla taisi olla se, että pidin itseäni pystyssä selkäfileillä, enkä oikeaoppisesti syvillä vatsalihaksilla.

Nyt kun on keskittynyt seisoessaan noihin vattalihaksiin, niin alaselkäkin jumittelee huomattavasti vähemmän. Vatsa sisään ja rinta ulos 8-)
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 kurkkija