Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva KuvaKuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Ylipotkija: valvoja

Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 22 kertaa
Viesti:

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#31

Viesti JariMarjamaa » helmi 16, 2019, 16.55

Kamppailulajeissa tarvitaan nopeus- ja räjähtävyysvoimaa.
Niiden pohjaksi tarvitaan maksimivoimaa.

Voimaharjoittelu vain kannattaa ohjelmoida sitten järkevästi esim kilpailulajeissa.
Esim Rinnalleveto kehittää koko alakropan voiman tuottokykyä, mikä on tärkeää monessa kamppailulajissa,
joissa otellaan pystyssä.


Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12396
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola
Tykännyt: 38 kertaa
Tykätty: 191 kertaa
Kuukauden kynäilijä

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#32

Viesti Kari Aittomäki » helmi 17, 2019, 03.44

Rinnalleveto on kuningasliike, mutta mulle kävi niin että tekniikka ei riittäny voimatasolle.
Mun voimataso karkas tekniikalta ja vammautuminen olisi ollut satavarmaa.

Yhdessä kohtaa tein, tehtiin raakaa rinnallevetoa jokatoisena sarjana mutta se sai aikaan sellasia oireita joita ilmankin kyllä pärjää.
Ja mulla kuitenkin on ihan ohjattua painonnostotreeniä taustalla.

obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3322
Lauteille: Maaliskuu 2009
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 4 kertaa

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#33

Viesti obmijoy » helmi 19, 2019, 00.02

Kari Aittomäki kirjoitti:
helmi 17, 2019, 03.44
Rinnalleveto on kuningasliike, mutta mulle kävi niin että tekniikka ei riittäny voimatasolle.
Mun voimataso karkas tekniikalta ja vammautuminen olisi ollut satavarmaa.

Yhdessä kohtaa tein, tehtiin raakaa rinnallevetoa jokatoisena sarjana mutta se sai aikaan sellasia oireita joita ilmankin kyllä pärjää.
Ja mulla kuitenkin on ihan ohjattua painonnostotreeniä taustalla.
juurikin siksi jotta voi välttää nämä ranteiden vääntymiset yms. kivut kirjoitin viestiini
korkeaveto----------------katkaisu-------etukyykkyvauhtipunnerrus

rinnallevedon hermostoa rasittava ja voimaa kehittävä kohta on korkeanvedon vaiheessa
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p/ohjeita-kiusatulle.html

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6442
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 18 kertaa

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#34

Viesti MarkkuT » helmi 19, 2019, 09.14

obmijoy kirjoitti:
helmi 19, 2019, 00.02
rinnallevedon hermostoa rasittava ja voimaa kehittävä kohta on korkeanvedon vaiheessa
Jaa-a, enpä tiedä. Kovimmat voimat nostajaan kohdistuvat kyllä koppivaiheessa.

Pakko kommentoida, kun tässä on annettu painonnostosta jotenkin loukkaantumisherkkää kuvaa. Olen nyt kuutisen vuotta useamman kerran viikossa pyörinyt painonnostosalilla, jossa treenaajien ikähaitari on ollut n. 8-80 vuotta ja taso vasta-alkajista EM-mitalisteihin. Tältä ajalta muistan tasan yhden leikkaushoitoa vaatineen loukkaantumisen. Sellaiset pienemmät, suht nopeasti paranevat, kamppailulajien normiloukkaantumiset, joissa jotain nitkahtaa ja joudutaan jättämään treeni kesken, puuttuvat oikeastaan kokonaan. En edes muista koska viimeksi olisin todistanut minkäänlaista loukkaantumista salilla. Vaivoja toki on, kun tosissaan reenataan, mutta valtaosa niistä on erilaisia liian kovasta kuormituksesta johtuvia rasitusvammoja.
Ain't no one.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 88635
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 491 kertaa
Tykätty: 184 kertaa
Viesti:

Oheisharjoitteluvideoita

#35

Viesti Mika » maalis 4, 2019, 10.55

GSP on huippu-urheilija, mutta tästä viiden minuutin videosta voi saada vinkkejä. Mies itsekin turisee välillä jotakin.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 22 kertaa
Viesti:

Oheisharjoitteluvideoita

#36

Viesti JariMarjamaa » maalis 8, 2019, 19.32

Andy kirjoitti:
elo 20, 2012, 00.45
[youtube][/youtube]
Mitä tässä harjoitetaan pystyottelua varten?
Paljonko Lauri ottelee polviltaan?

Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 481
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj
Tykännyt: 12 kertaa
Tykätty: 33 kertaa

Oheisharjoitteluvideoita

#37

Viesti antti_lk » maalis 8, 2019, 20.24

JariMarjamaa kirjoitti:
maalis 8, 2019, 19.32
Mitä tässä harjoitetaan pystyottelua varten?
Paljonko Lauri ottelee polviltaan?
Eli kaikki pystyottelua varten tehtävä oheisharjoittelu on tehtävä seisaaltaan ja otteluasennosta? Mattolyöminen on hyvää vaihtelua ja kuormittaa kehoa eri tavalla, kun jaloista ei saa tehoja. Ei ollenkaan huono oheisharjoite.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan antti_lk viestistä:
Mika

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 15957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 87 kertaa
Tykätty: 183 kertaa
Viesti:

Oheisharjoitteluvideoita

#38

Viesti Andy » maalis 8, 2019, 21.37

Yksi oheisharjoittelun tärkeimmistä funktioista on kuormittaa kehoa sellaisilla tavoilla, joita lajiharjoittelu ei tee. Treenaamme myös esimerkiksi penkkipunnerrusta, vaikka tekniikoita ei tehdä selältään ja maastavetoa, vaikka ottelussa ei nostella kaatuneita vastustajia kaksin käsin ylös.

Voisihan sitä tietysti tehdä niin, että tekisi pelkkiä kuntopallon heittoja tai lyöntejä punnus kädessä ja potkuja vastaavasti vaikka jollain kuminauhoilla. Tuloksena olisi kauhea lihasepätasapaino ja iso määrä rasitusvammoja, kun kaikki kuormitus tulisi vain niille lajitekniikoissa kuormittuville liikkeille.

Sitten jos miettii vaikka keihäänheittäjää, niin siinähän "kannattaisi" treenata pelkästään heittokättä, niin saisi kaksinkertaisen tuloksen verrattuna siihen, että treenaa molempia käsiä. Tällä lailla näin:



Käytännössä urheiluvalmennustieteessä on viime vuosikymmeninä tultu siihen käsitykseen, että oheisharjoittelun kannattaa olla monipuolista ja harjoittaa myös sellaisia liikeratoja, joita lajisuorituksessa ei käytetä.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Andy viestistä (yhteensä 3):
MikaMarkkuTIle
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 22 kertaa
Viesti:

Oheisharjoitteluvideoita

#39

Viesti JariMarjamaa » maalis 15, 2019, 17.41

Toki monipuolisuus on aina hyvästä.
Mutta olen ollut käsityksessä, että esim jalkaprässi, vaikka kehittää reisien ja pakaran voimantuottoa,
eli olisi optimaalisin oheisharjoite pystykamppailijalle.
Vaan vaikka rinnalleveto ja tempaus olisivat paremmat vaihtoehdot.
Haastavat kroppaa erilailla, kuin kamppailuliikkeet, mutta voima tuotetaan edelleen
vertikaalisesti, kuten pystykamppailussa on tarve.

tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1666
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä
Tykännyt: 0
Tykätty: 7 kertaa

Oheisharjoitteluvideoita

#40

Viesti tmm » maalis 16, 2019, 11.07

Jalkaprässi ja rive/tempaus ovat kaksi täysin eri asiaa. Kehittävät ja vaativat eri ominaisuuksia.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 15957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 87 kertaa
Tykätty: 183 kertaa
Viesti:

Oheisharjoitteluvideoita

#41

Viesti Andy » maalis 16, 2019, 13.16

Varmaan rive tai tempaus on kokonaisuudessaan hyödyllisempi liike. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö vaikka jalkaprässillä voisi olla myös käyttöä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 22 kertaa
Viesti:

Oheisharjoitteluvideoita

#42

Viesti JariMarjamaa » maalis 16, 2019, 19.29

Se on helppoa sanoa,että kaikilla on käyttöä.
Toki on.
Mutta paljonko esim Andy ohjeistaa pystyottelijoita tekemään jalkaprässiä??
Ja missä vaiheessa vuotta, minkälaisilla sarjoilla ja kuormilla???

Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 22 kertaa
Viesti:

Oheisharjoitteluvideoita

#43

Viesti JariMarjamaa » maalis 16, 2019, 19.30

tmm kirjoitti:
maalis 16, 2019, 11.07
Jalkaprässi ja rive/tempaus ovat kaksi täysin eri asiaa. Kehittävät ja vaativat eri ominaisuuksia.
Kysymyshän ei ollut siitä. Vaan pystykamppailijan oheisharjoittelusta.

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12396
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola
Tykännyt: 38 kertaa
Tykätty: 191 kertaa
Kuukauden kynäilijä

Oheisharjoitteluvideoita

#44

Viesti Kari Aittomäki » maalis 17, 2019, 03.03

Prässi on oikein oiva perusvoimaliike ja vastoinpäin kuin luullaan, toimii aivan yleisliikkeenäkin. Silloin kun kelkkaan ladataan limppuja kunnolla, ylöspyngerrys on kokovartaloponniste.
Antaa paukkuja potkuihin ja pompputreeneihin eli siihen liikkumiseen.

Painonnosto on kineettisesti melko lähellä myllytystä, etenkin yksittäistekniikoita.
Vaatii vaan aika lujan voimatason ja osaavan tekniikan pohjilleen.
Vajailla ominaisuuksilla petaa vammoja.

obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3322
Lauteille: Maaliskuu 2009
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 4 kertaa

Oheisharjoitteluvideoita

#45

Viesti obmijoy » maalis 17, 2019, 06.21

jos jalkoihin haluaa lisää voimaa ja lajiharjoitelussa ollaan tultu tien päähän eli enemällä harjoitelulla ei voimat enään lisäänny on pakko kokeilla jotain muuta lisäharjoiteluna. Silloin alkaisin treenien lopuksi toteuttamaan voimaharjoitelua ja tekisin tätä kunnes voimaharjoitelu vaatisi jo oman erillisen treenin esim treenipäivän aamuna jos illalla lajitreeni.

Lajiharjoitelu on niin tärkeää sekä pk liikunta jolla rakenetaan aerobistakuntoa jonka huipputasoisuus taas vaikuttaa palautumiseen nämä kaksi menevät voimaharjoitelun edelle. Joten "rivetyöntö tempaus leuanveto dippi kulmasoutu vinopenkki mave etukyykky takakyykky kahvakuula punnerrukset" -treenin soisin tapahtuvan hyvin lyhyesti lyhyillä toistoilla vain lajitreenin jälkeen. Ihminen kyllä jaksaa treenata 1,5h lajitreenin +30 min voimatreeni ja pystyy tekemään tämän jopa noin 2-4 kertaa viikossa jos lajitreenejä on noin 6 ja aamulenkejä noin seitsemän.

hmm ja jalkaprässi on liike jota on tapana tehdä jos on niin huonokuntoinen ettei kyykyt onnistu tai niin kuin kokenemmat tekee etu ja takakyykyn ja maastavedon jälkeen kun kehon selkääkontroloivat lihakset on väsytetty, mutta reidet eivät ole saaneet vielä tarpeekseen, jolloinka aletaan tekemään jalkaprässipunerrussarjoja suoraan sillä painolla, joka oli kyykyssä maximipainona. Tästä noustaan pikkuhiljaa suuriin painoihin, jotka ovat ihmisillä järjestäen 200-1000kg välillä. Omat sarjani parhailani tein 450kg johonka vaadittiin 3kk treeniä ja samaan aikaa portsarikaverini teki sarjaa 1000kg.

painonostaja kaverini M Hintsala sanoi tuossa männävuonna 2013 havaineensa hack kyykyjen ja jalkaprässien haittaavan kehitystä dynaamisissa liikeissä joilla tarkoitti painonoston liikeitä. Kun tekee kuukausi tolkulla näitä hack ja prässiliikeitä yms muita laitenostoja ja kehittyy voimiltaan huomattavasti silti tauon jälkeen rivet eivät ole parantuneet. Usein näitä laitenostoja tehdään kun on selkävikaa, näin itse tein kun en uskaltanut kyykätä vuosina1999-2002. En ole vanhempan enään pääsyt 300kg isompiin jalkaprässirautoihin. Tein vasta mave enkan 4x230kg ja ilman vyötä. Jokaisen lajitreenaajan kuuluisi treenata aina ilman vyötä, jotta oppi pitämään juurilukon äärimäisessä voimanponnistuksessa.

noissa svedbergi sarjat tyylisissä tankokuntopiireissä käyttäisin noin 2m 50mm paksua akseliteräksen pätkää (32kg)jotta puristusvoimat saa työtä ja käsihartia välin lihaksisto kehittyy. Mitä lujempi puristusvoima sitä lujempi nyrkki. toki salilta on hyvä löytyä myös 1,6m 50mm pätkä joka painaa vain 20kg

villem olisi oikea mies kertomaan näistä asioista sillä hän on painija valtavilla voimilla. Hänen treeni päivyristä näkee perusideaa.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p/ohjeita-kiusatulle.html


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 kurkkijaa