Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voimaliikkeet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
grappling
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 66
Lauteille: Elokuu 2012

Voimaliikkeet

#826

Viesti grappling »

Mjölnir kirjoitti:
Presenter kirjoitti: Olethan pitänyt kevyet viikot?

Kirjassa taisi olla, että mikäli kehitys pysähtyy, niin pidä kevyt viikko tai pari. Jos tämä ei auta, niin hyppää painoissa pari kiertoa takaisinpäin. Yksi ratkaisu on myös pitää kevyt viikko, testata todelliset ykköset, laskea siitä uudet harjoitusmaksimit ja "aloittaa alusta".

Kuinkas monta kiertoa on nyt takana ja millaista kehitystä on tullut muuten?
Joo, olen kyllä pitänyt kevytviikot. Tai siis kevytviikot tuosta 5/3/1:sestä, eivät ne muuten aina niin kevyitä ole olleet. Lisäksi pidin käytännössä välikuukaudet heinäkuussa ja joulukuussa.

Olen vaihtanut kesken tämän testijakson kahta liikettä, eli aloitin pystypunnerruksen sijaan työnnöllä, koska olkapää ei tykännyt pystypunnerruksesta. Kun aloin työnnössä olla niin epämukavuusalueella, että lähestyttiin sakkausta, niin vaihdoin pystypunnerrukseen ja olkapää on nyt ihan kivasti kestänyt. Kyykkyä tein enemmänkin puolikyykkynä alkuun, mutta totesin, että tässä ei ole järkeä ja vaihdoin syväkyykkyyn, otin siihen uuden arviopainot jne.

Kehitystä on tullut mielestäni ihan kivasti, eli kun selailen tuossa treenipäiväkirjaa taaksepäin niin:
Aloitin 31.3.2014, eli nyt on tullut vedettyä kahdeksan kuukautta
Aloituspainot olivat luokkaa:
Mavemaksimi 170 kg
Kyykkymaksimi 165 kg ("puolikyykky")
Penkkipunnerrus 95 kg
Ylöstyöntö 85 kg
Suunnilleen

Kun kyykkäsin tuota vajaata kyykkyäni 185, otin 65 kg pois maksimeista ja vaihdoin painonnostokyykkyyn, eli syväkyykkyyn. Laskennallinen maksimi siis 120 kg, kun aloitin sen treenaamisen muutama kuukausi sitten.

Työnnössä tein 105 kg enkat, ja vaihdoin sen sitten pystypunnerrukseen, jossa aloituspainoiksi laitoin varmaankin 65-70 kg maksimit.

Nyt tilanne on tällä hetkellä noin (kaikki näistä ei ole kokeiltuja, vaan osa on toistojen perusteella laskettuja):
Mave 205 kg
Syväkyykky 145 kg
Penkkipunnerrus 110 kg
Pystypunnerrus 80 kg

ajattelin ehkä tämän kuukauden tai seuraavan lopussa kokeilla kaikkiin uudet maksimit ja keventää sen verran, että lasken niistä uudet treenipainot. Tällä hetkellä mun ohjelman laskentapainot ovat jo:
Mave 215
Kyykky 145
Penkki 123
Pystypunnerrus 78

Eli mave ja penkki ovat kovempia kuin tosiasiallinen taso, mikä tekee treenistä ei niin kovin mukavaa ja leppoisaa.
Hyvinhan sita tulosta on tullut! Saako kysya paljonko on elopaino?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#827

Viesti Mjölnir »

grappling kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Presenter kirjoitti: Olethan pitänyt kevyet viikot?

Kirjassa taisi olla, että mikäli kehitys pysähtyy, niin pidä kevyt viikko tai pari. Jos tämä ei auta, niin hyppää painoissa pari kiertoa takaisinpäin. Yksi ratkaisu on myös pitää kevyt viikko, testata todelliset ykköset, laskea siitä uudet harjoitusmaksimit ja "aloittaa alusta".

Kuinkas monta kiertoa on nyt takana ja millaista kehitystä on tullut muuten?
Joo, olen kyllä pitänyt kevytviikot. Tai siis kevytviikot tuosta 5/3/1:sestä, eivät ne muuten aina niin kevyitä ole olleet. Lisäksi pidin käytännössä välikuukaudet heinäkuussa ja joulukuussa.

Olen vaihtanut kesken tämän testijakson kahta liikettä, eli aloitin pystypunnerruksen sijaan työnnöllä, koska olkapää ei tykännyt pystypunnerruksesta. Kun aloin työnnössä olla niin epämukavuusalueella, että lähestyttiin sakkausta, niin vaihdoin pystypunnerrukseen ja olkapää on nyt ihan kivasti kestänyt. Kyykkyä tein enemmänkin puolikyykkynä alkuun, mutta totesin, että tässä ei ole järkeä ja vaihdoin syväkyykkyyn, otin siihen uuden arviopainot jne.

Kehitystä on tullut mielestäni ihan kivasti, eli kun selailen tuossa treenipäiväkirjaa taaksepäin niin:
Aloitin 31.3.2014, eli nyt on tullut vedettyä kahdeksan kuukautta
Aloituspainot olivat luokkaa:
Mavemaksimi 170 kg
Kyykkymaksimi 165 kg ("puolikyykky")
Penkkipunnerrus 95 kg
Ylöstyöntö 85 kg
Suunnilleen

Kun kyykkäsin tuota vajaata kyykkyäni 185, otin 65 kg pois maksimeista ja vaihdoin painonnostokyykkyyn, eli syväkyykkyyn. Laskennallinen maksimi siis 120 kg, kun aloitin sen treenaamisen muutama kuukausi sitten.

Työnnössä tein 105 kg enkat, ja vaihdoin sen sitten pystypunnerrukseen, jossa aloituspainoiksi laitoin varmaankin 65-70 kg maksimit.

Nyt tilanne on tällä hetkellä noin (kaikki näistä ei ole kokeiltuja, vaan osa on toistojen perusteella laskettuja):
Mave 205 kg
Syväkyykky 145 kg
Penkkipunnerrus 110 kg
Pystypunnerrus 80 kg

ajattelin ehkä tämän kuukauden tai seuraavan lopussa kokeilla kaikkiin uudet maksimit ja keventää sen verran, että lasken niistä uudet treenipainot. Tällä hetkellä mun ohjelman laskentapainot ovat jo:
Mave 215
Kyykky 145
Penkki 123
Pystypunnerrus 78

Eli mave ja penkki ovat kovempia kuin tosiasiallinen taso, mikä tekee treenistä ei niin kovin mukavaa ja leppoisaa.
Hyvinhan sita tulosta on tullut! Saako kysya paljonko on elopaino?
89-91 kg
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#828

Viesti Point »

Etureidet hieman jäykät tiistain kyykkytreenistä eilisestä palauttavati lenkistä huolimatta. Voiko tänään tehdä mave-treenin vai tyytyisikö pelkkään palauttavaan lenkkiin?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#829

Viesti Mjölnir »

Point kirjoitti: Etureidet hieman jäykät tiistain kyykkytreenistä eilisestä palauttavati lenkistä huolimatta. Voiko tänään tehdä mave-treenin vai tyytyisikö pelkkään palauttavaan lenkkiin?
Kappas, mulla on ihan sama tilanne! Tein kyykkyjä maanantaina ja tiistaina, eilen kävin 8 km lenkillä ja viimeisillä metreillä totesin, että enpä muista päivää, jolloin lihaskipu ei olisi ollut läsnä.

Minun mielestäni maven ja kyykyn välillä kannattaa pitää ainakin välipäivä, mielumin kaksi.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#830

Viesti Point »

Mjölnir kirjoitti:
Point kirjoitti: Etureidet hieman jäykät tiistain kyykkytreenistä eilisestä palauttavati lenkistä huolimatta. Voiko tänään tehdä mave-treenin vai tyytyisikö pelkkään palauttavaan lenkkiin?
Kappas, mulla on ihan sama tilanne! Tein kyykkyjä maanantaina ja tiistaina, eilen kävin 8 km lenkillä ja viimeisillä metreillä totesin, että enpä muista päivää, jolloin lihaskipu ei olisi ollut läsnä.

Minun mielestäni maven ja kyykyn välillä kannattaa pitää ainakin välipäivä, mielumin kaksi.
Itsellä välipäivät tuppaavat käytännön syistä jäädä yhteen, jos haluaisi molempia tehdä edes sen kerran viikossa. Tällä kertaa etureisiin jäi pyörimään vähän enemmän maitohappoa kuin normaalisti. Toisaalta nyt on jäänyt päivittäin 24 km työmatka pyöräily, joten hyötyliikunta ei liikuta niitä..

Tyydytään siis kevyeen lenkkiin ja leuanvetoihin taukopaikalla...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Voimaliikkeet

#831

Viesti Invictus »

En nyt viitsinyt uutta topikkia tätä varten aloittaa, joten varmaa sopii tänne tarpeeksi hyvin... Onkos porukalla minkälaista kokemusta tälläisten (tai vastaavien) käytöstä treenissä? http://www.fatgripz.com/

Luulisi, että paksun tangon käyttäminen ajaa pitkälti saman asian mutta niitä taas ei joka salilta löydy ja nämä olisi siitä ihan ok että voisi laittaa kotonakin esim. kahvakuulaan tai leuanvetotankoon...
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#832

Viesti Mjölnir »

Invictus kirjoitti: En nyt viitsinyt uutta topikkia tätä varten aloittaa, joten varmaa sopii tänne tarpeeksi hyvin... Onkos porukalla minkälaista kokemusta tälläisten (tai vastaavien) käytöstä treenissä? http://www.fatgripz.com/

Luulisi, että paksun tangon käyttäminen ajaa pitkälti saman asian mutta niitä taas ei joka salilta löydy ja nämä olisi siitä ihan ok että voisi laittaa kotonakin esim. kahvakuulaan tai leuanvetotankoon...
On kokemusta, hyvät pelit otevoiman kehittäjinä esim leuanvedossa, maastavedossa jne
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#833

Viesti Termiitti »

Voimailun historiaa kirjoitettiin tänään uusiksi, Freddi Smulter paransi omaa ME:tä:

"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Voimaliikkeet

#834

Viesti Eelo »

Termiitti kirjoitti: Voimailun historiaa kirjoitettiin tänään uusiksi, Freddi Smulter paransi omaa ME:tä:

Mä oon nyt ihmetellyt pitkään, että mikä tää läppä maailmanennätyksestä on? Toi tuloshan ei ole paidallisessa penkaamisessa lähelläkään maailman ennätystä. Smulter taisi jossain haastiksessa sanoa, että on nostanut kisoissa raakana n.270kg. Onko tässä nyt jotain mitä en tajua?

http://en.wikipedia.org/wiki/Progressio ... rld_record" onclick="window.open(this.href);return false;
Eelis Mikkola
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#835

Viesti Andy »

Käsittääkseni tuo on tehty eri liitossa, jossa on erilainen doping-kontrolli kuin noissa liitoissa missä on kaikkein hurjimmat tulokset.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Jiu-Jitsu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 868
Lauteille: Huhtikuu 2005

Voimaliikkeet

#836

Viesti Jiu-Jitsu »

On myös tavallaan mielipidekysymys, onko maailman suurimman voimanostoliiton virallinen maailmanennätys enemmän vai vähemmän läppä kuin jonkun random häröliiton "hyväksymä" maailmanennätys-"nosto".
Illu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 119
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Voimaliikkeet

#837

Viesti Illu »

Olen tehnyt Stronglifts 5x5 ohjelmaa nyt noin neljä kuukautta kamppailutreenin ohella. Harvemmin tosin pääsen kolmea punttitreeniä tekemään viikossa. Aiempaa levypainotaustaa ei liiemmin ole ja kehitys on kyllä ollut nopeaa, ja kamppailuunkin on tullut lisää tehoa ohjelmasta.

Ongelmana minulla on ollut aina nilkkojen huono liikkuvuus, ja vaikka se onkin tässä kyykkäilyn ja venyttelyn ym. avulla parantunut, niin silti kyykkyasento tuppaa kallistumaan eteenpäin. Nilkkojen ja pohkeiden liikkuvuuden parantamiseksi hommasin viikko sitten tuollaisen T-stand -venytyslaitteen, jossa venyttelen yleensä 3x3min päivässä muun venyttelyn lisäksi.

Pyrin kyykkäämään aina ilman vyötä, mutta tänään huomasin keskivartalon pettävän, ja selkä menee kaarelle. Mitä ehdotatte ratkaisuksi? Lankkua ym. keskivartaloliikkeitäkö lisäksi; onko jotain erityisen hyviä liikkeitä kyykkyä varten? Vai pitäisikö käyttää vyötä työsarjoissa aina? 5x5 sarjapainot mulla on nyt 130kg ja vyön kanssa kyykkääminen tuntuu huomattavasti kevyemmältä kuin ilman. Tällä viikolla esim. tuli kaverin haasteesta kyykättyä vyöllä 15x127,5, eli ohjelmassa tuskin on sen puolesta tulossa failurea kyykkyyn.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#838

Viesti Mika »

Tuon perusteella on vaikea sanoa mitään tyhjentävää, mutta jos tosiaan epäilet keskivartaloa syyksi, tämä ohjelma voisi auttaa. Tein sitä viimeksi toissapäivänä. Käy työstä. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Voimaliikkeet

#839

Viesti MikaM »

En nyt oikein tiedä, minne tämän laittaisi.
http://www.ts.fi/uutiset/turun seutu/80 ... vankilaan" onclick="window.open(this.href);return false;
Paperiversiossa kaveri oli kuvassa ilman paitaa; on melko vahvan oloisessa kunnossa, ikää kuitenkin 53. Johan tuo jossain paikassa olisi julkaissut oman Kakola-treenikirjan.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 3297
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Voimaliikkeet

#840

Viesti Eppu »

En aivan äkkiseltään keksinyt parempaakaan säiettä mietteilleni ja kysymykselleni.

Netistä löytyy jos jonkinlaisia voimalaskureita, joiden avulla voi toteutuneiden sarjapainojen avulla arvioida omaa maksimisuoritettaan, tai maksimin perusteella tietysti laskeskella sopivia sarjapainoja. Olen omia tuloksiani tarkastellessa havahtunut siihen, että liikkeessä kuin liikkeessä ykkösmaksimini on merkittävästi kovempi, kuin esimerkiksi linkkaamani laskurin taustalla olevat tutkimuksen antavat osviittaa. Tämä korostuu erityisesti painonnostoliikkeissä ja voimanostoliikkeistä mavessa. Olen myös monesti kuullut puhetta, että biologisilla sukupuolilla olisi jonkinlaista selitysvoimaa tässä ilmiössä: miehet kykenevät korkeampiin maksimituloksiin, mutta naiset kykenevät korkeampaan työkapasiteettiin lähellä ykkösmaksimiaan.

Ovatko muut potkulaiset tehneet samankaltaisia tai tästä poikkeavia havaintoja omista tuloksistaan tai jumppakavereistaan?
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa