Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voimaliikkeet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#781

Viesti Mika »

Vai niin... :D

Mjoo. Näkisin että syväkyykky auttaa mahdollisissa tekniikkavirheissä (joita kisatilanteessa voi tietenkin ilmaantua). Noin muuten katsoisin että yläraajojen nopea liikahtaminen vaikuttaa niin, ettei syväkyykky ole tarpeellinen. Vaikka Coachi on tätä mieltä, olen aika lailla samaa mieltä ihan koulutuspohjaltani, vaikkei se tietysti ihan suoraan painonnostoon liitykään. Niitäkin tekniikoita kyllä yliopistossa analysoimme.

Okei. Syväkyykyn ongelma on ehkä se, ettei sieltä nousta niin nopeasti. Se kineettinen energia on hyvin tärkeää painonnostossa. Korkeamman kyykyn ongelma on se, ettei sitä todella raskasta rautaa nosteta niin hyvin kuin vähän matalammalta. Mutta se nopeushan maksimeissa on aina tärkeää. Painonnosto ja voimanosto ovat kaksi ihan täysin päinvastaista lajia (minkä selittäminen harrastajabodareille on mahdotonta, kuten viimeksi pari viikkoa sitten sain taas kokea), vaikka niillä paljon yhtäläisyyksiä ja siirrännäisvaikutuksia onkin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#782

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti: Siis, onhan se määrä tietysti aika paljonkin vähäisempi 5/3/1:llä kuin 5x5:llä. Hermosto siinä on koetuksella koko ajan, mutta ykkönen on aina ykkönen.
Mä olen tehnyt nyt puolisen vuotta 5/3/1:stä, @presenter on tehnyt hyvän blogikirjoituksen, jonka kautta minäkin tähän ohjelmaan tutustuin. 5/3/1[/linkki]

siinä kuukauden jaksossa tehdään seuraavasti toistoja:

Sarja 1 Sarja 2 Sarja 3
Viikko 1 65% x 5 75% x 5 85% x 5+
Viikko 2 70% x 3 80% x 3 90% x 3+
Viikko 3 75% x 5 85% x 3 95% x 1+
Viikko 4 40% x 5 50% x 5 60% x 5

tuolla lopussa tuo + tarkoittaa, että tehdään vähintää se määrä, mutta niin monta kuin pystyy. Esim keskiviikkona mulla oli viikko 1 meneillään, kun tein kyykkyjä, ja tein siis 85% omasta laskennallisesta maksimista viimeisessä sarjassa 10 toistoa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#783

Viesti Mjölnir »

Vaihdoin kaksi kuukautta sitten puolikyykyn syväkyykkyyn, pudotin 60 kg pois maksimeista, ja aloin opetella syvää kyykkäämistä.

Aktivoi lihaksia kyllä aika eri tavalla. Tuntuu hyvältä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: Vs: Voimaliikkeet

#784

Viesti MarkkuT »

Mika kirjoitti: Näkisin että syväkyykky auttaa mahdollisissa tekniikkavirheissä (joita kisatilanteessa voi tietenkin ilmaantua). Noin muuten katsoisin että yläraajojen nopea liikahtaminen vaikuttaa niin, ettei syväkyykky ole tarpeellinen.
Täytyy sanoa, etten nyt ymmärtänyt yhtään, mitä tarkoitat.
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#785

Viesti Mika »

Mites mä tän selittäisin? :D

Okei. Jos tangon tempaa ylös tai rinnalle hieman huonosti niin, että se liikahtaakin vähän eteen eikä suorassa linjassa, silloin syväkyykky voi pelastaa sen virheen. Muuten näkisin ettei syväkyykky ole välttämätön. Suorin jaloin nyt ei tietenkään ole koko kehon voima optimoitu.

Sitten siinä on se, kuinka nopeasti saa tangon ylös JA mentyä kyykkyyn samaan aikaan.

Selvensikö yhtään vai onko vieläkin sekavaa jorinaa? :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Voimaliikkeet

#786

Viesti MarkkuT »

No joo, selvensihän se.

Syväkyykky, syvä kyykky. En tunne määritelmiä. Eihän se tietenkään ihan välttämätön ole. Kisasäännöt eivät kiellä tekemästä vaikka kaikkia nostoja raakana. Kuitenkin potentiaalia jää käyttämättä, jos liikkuvuus ei riitä syvään kyykkyyn.

Tämä ei varmasti ole edes paras mahdollinen esimerkki, mutta melkoisen syvässä kyykyssähän kaveri ottaa noissa tempauksissa kopin ja silloin ei montaa senttiä tangon reitin lakipistettä alempana olla. Eli toisin sanoen nuo painot jäisivät nostamatta ilman syvää kyykkyä, koska mies ei mahtuisi tangon ja maapallon väliin yhtään korkeammassa kyykyssä. :) Siitä ei liene epäilystä, etteikö repisi tankoa kaikin voimin, eli kovin paljon korkeammalle tangon ei ole käytössä olevilla voimilla mahdollista nousta.

[youtube][/youtube]
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#787

Viesti Mika »

@cakke linkitti tätä koskien hyvän videon Potkun IRC:ssä.

[video][/video]

Hän sitten linkitti myös tämän:

[video][/video]

No, ihan tuota en kyllä tarkoittanut. :D Syväkyykyllä tarkoitan juurikin ATG-kyykkyä. Siitä poikkeavalla kyykyllä tarkoitan voimanostokisoissa hyväksyttyä kyykkyä tai jopa hieman sitä ylempää kyykkyä, mutta en tuollaista kuitenkaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Voimaliikkeet

#788

Viesti MarkkuT »

Epäilinkin, että tässä puhutaan aidasta ja seipäistä.

Joo, ei toki välttämättä tarvitse mennä kyykkyyn, jos sattuu olemaan Hynni. :D Olen muutamaan kertaan tuon pätkän katsellut.
Ain't no one.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 59
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Voimaliikkeet

#789

Viesti obmijoy »

MarkkuT kirjoitti: No joo, selvensihän se.

Syväkyykky, syvä kyykky. En tunne määritelmiä. Eihän se tietenkään ihan välttämätön ole. Kisasäännöt eivät kiellä tekemästä vaikka kaikkia nostoja raakana. Kuitenkin potentiaalia jää käyttämättä, jos liikkuvuus ei riitä syvään kyykkyyn.

Tämä ei varmasti ole edes paras mahdollinen esimerkki, mutta melkoisen syvässä kyykyssähän kaveri ottaa noissa tempauksissa kopin ja silloin ei montaa senttiä tangon reitin lakipistettä alempana olla. Eli toisin sanoen nuo painot jäisivät nostamatta ilman syvää kyykkyä, koska mies ei mahtuisi tangon ja maapallon väliin yhtään korkeammassa kyykyssä. :) Siitä ei liene epäilystä, etteikö repisi tankoa kaikin voimin, eli kovin paljon korkeammalle tangon ei ole käytössä olevilla voimilla mahdollista nousta.

[youtube][/youtube]
video on aivan mahtava ja näyttää ehkä täydelisimmin tangon ja kropan liikeen

Mjölnir mitä sanot eikö tanko lähdekin vähän karkuun tuossa alavatsankohdalla?
eikö tanko pitäisi saada suoraan ylös solarinkohdalle ja siitä äijän pudota alle kuten videossa alle pudotaan

näin ainakin itse teen tikkuunvedon ja tempauksen???
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#790

Viesti Mjölnir »

No, mä just samaa katselin, mutta ei se väärin voi olla jos tempaa noin isot painot. Itse teen, tai pyrin tekemään noston suoraan ylös. Mut en mä ole mikään sanomaan painonnostosta mitään..
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 59
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Voimaliikkeet

#791

Viesti obmijoy »

ehkä max vedot on vähän epäpuhtaampia??? suora ylös suuntaava veto jossa lakipisteessä ollaan päkiäseisonassa munat/lantio edessä hartiatkorvissa ja kädet hivenenkoukussa on se 1/100 sekuntin hetki josta tiputaan alas
vetohan lähtee kapeasta jalkaasenosta ja hypynaikan jalat menee leveälle
tässäkin videossa tempaaja hyppää eli jalat irtoaa maasta 1cm

näin itse olen saanut tempauksen jatikkuunvedon pelittään????
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#792

Viesti Mjölnir »

Kyllä oikea ykkösveto tosiaan vetää vähän voimia pois..

Tein eilen uuden enkan maastavedossa, 1x200 kg. Pohjille ensin lämmittelyt ja raskaammat työsarjat olivat kolmoset 127,5kg, 145kg ja 162,5 kg:lla lopuksi viitonen. En tehnyt ihan loppuun asti, kun kulki niin hyvin, että ajattelin kokeilla uutta ykköstä.

Sitten Sabatonin 7734 kovalle ja kahden markan mave. Oli oikeasti ykkönen, pysähtyi hetkeksi reisille, josta sitten hitaasti lähti matka jatkumaan suorille.

Eilen illalla tuntui, että haluaa syödä kaiken, mitä vaan ravintolasta löytyy. Tänään huomaa, että mm. takareidet ovat kosketusarat.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Voimaliikkeet

#793

Viesti Ile »

=D>
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Voimaliikkeet

#794

Viesti MarkkuT »

:punkki:
Mjölnir kirjoitti: Sitten Sabatonin 7734 kovalle ja kahden markan mave. Oli oikeasti ykkönen, pysähtyi hetkeksi reisille, josta sitten hitaasti lähti matka jatkumaan suorille.
Aika jännä, että tuossa vaiheessa jumittaa. Itsellä on niin, että kunhan vain saan tangon polvien ohi, niin kyllä se sitten tulee ylöskin asti.

Mullakin oli eilen tuollainen aito maksimi. Etukyykyssä 130 kg ja kesti varmaan 5 sekuntia tulla ylös. :D
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#795

Viesti Mjölnir »

MarkkuT kirjoitti: Aika jännä, että tuossa vaiheessa jumittaa. Itsellä on niin, että kunhan vain saan tangon polvien ohi, niin kyllä se sitten tulee ylöskin asti.
Oiskohan mulla sitten jalat kuitenkin selkää vahvemmat?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa