Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voimaliikkeet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Voimaliikkeet

#811

Viesti Ile »

obmijoy kirjoitti: kun ikää tulee kestävyys vain kehittyy ja voimaominaisuuksien kehitys vuosi vuodelta kovemman työn takana
Jep. Nykyäänhän lihastreenin merkitystä yleisemminkin jo ymmärretään:

Hesarin juttu lihastohtorista:
lihasten kasvattaminen on pitkään liitetty pinnalliseen pullisteluun ja salilla kolisteleviin hormonihirviöihin. Todellisina terveysintoilijoina on pidetty kestävyysliikkujia, kuten juoksijoita, ei voimailijoita.

Kunnes muutama vuosi sitten tapahtui jotain. Lihas on uusi laiha -slogania alettiin esitellä treeniblogeissa ja lehtijutuissa. Fitnessin ja crossfitin harrastajamäärät lähtivät kovaan nousuun.

Hulmin mielestä lihasbuumissa on kyse onnistuneesta valistuksesta.

"Tieteellisesti on voitu osoittaa, että lihaksilla on terveyden ja toimintakyvyn kannalta iso merkitys. Hyvä lihaskunto vähentää sairauspoissaoloja, helpottaa liikkumista vanhana ja parantaa todennäköisyyttä selviytyä monista sairauksista."
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Voimaliikkeet

#812

Viesti Rawson »

obmijoy kirjoitti: voiman kehitys on hidasta ja haastavaa koska on trenattava niin monipuolisesti (työ/lajiliikuntaa)
kestävyys pysyy yllä kaikella tuollalaji tekemisellä
fiksu osaa tehdä lajitreeninsä selaisiksi, että toimii hienpintaan nostajana ja palauattavana treeninä
Itse en ainakaan voi vaikuttaa lajitreenin intensiteettiin ja se juuri tekee progressiivisen voimaohjelman suunnittelusta vaikeaa/mahdotonta. Helpottaa tietysti jos on malttia pitää lyhyen ajan tavoitteet hyvin pieninä ja asettaa maalin jonnekin viiden vuoden päähän.
Purple belt papa power
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#813

Viesti Mjölnir »

Joo, mun omaa treenin suunnittelua helpotta se, että käyn tosi harvoin muiden vetämissä treeneissä, jolloin itse treenin vetäjänä pystyn helposti suunnittelemaan, että mitkä jumpat teen mukana, venyttelenkö muiden kanssa ja sparraanko tai montako erää.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#814

Viesti Mjölnir »

Osaako joku suositella hyvää vyötä yleiskäyttöön, eli voima- ja painonnostoon?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
E_P
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5
Lauteille: Huhtikuu 2009

Voimaliikkeet

#815

Viesti E_P »

Pakko suositella Zulun vöitä.
http://www.zuluglove.com/new--powerlift ... l-54-p.asp
http://www.zuluglove.com/zulu-synthetic ... t-31-p.asp

Itsellä ollut reilu 6kk käytössä ylemmässä linkissä oleva pikalukkovyö voima painotteisessa treenissä, erittäin toimiva mielestäni.
Helppo kiristää/vapauttaa, helppo käyttää t-paita+huppari/t-paita yhdistelmällä kun muista pikalukkovöistä poiketen on kaksi eri kiinnityskohtaa.

Alemmassa linkissä oleva sitten ihan puhtaaseen painnonnostoon suunniteltu. Jää yhteishinnaltaan mielestäni ihan siedettäväksi paketiksi ja on molempiin nostomuotoihin varmasti sopivat kamppeet.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#816

Viesti Mjölnir »

Kiitos vinkistä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#817

Viesti Termiitti »

Voimanoston (klassinen) SM-kisat Ylitorniolla alkavat tänään!

Liiton sivuilla linkki josta kisat näkee livenä.



Kaikki Potkun voimailusta kiinnostuneet seuraamaan kuinka rauta taipuu...
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#818

Viesti Mjölnir »

E_P kirjoitti: Pakko suositella Zulun vöitä.
http://www.zuluglove.com/new--powerlift ... l-54-p.asp
http://www.zuluglove.com/zulu-synthetic ... t-31-p.asp

Itsellä ollut reilu 6kk käytössä ylemmässä linkissä oleva pikalukkovyö voima painotteisessa treenissä, erittäin toimiva mielestäni.
Helppo kiristää/vapauttaa, helppo käyttää t-paita+huppari/t-paita yhdistelmällä kun muista pikalukkovöistä poiketen on kaksi eri kiinnityskohtaa.

Alemmassa linkissä oleva sitten ihan puhtaaseen painnonnostoon suunniteltu. Jää yhteishinnaltaan mielestäni ihan siedettäväksi paketiksi ja on molempiin nostomuotoihin varmasti sopivat kamppeet.
Ostin tuon Zulun painonnostovyön, tuntuu hyvältä, helppo käyttää ja edullinen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Voimaliikkeet

#819

Viesti AlexMachine »

Smulter, joka nosti viime vuonna penkistä 400kg, näyttää sarjan mallia.
[video][/video]
The beatings will continue until morale improves.
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#820

Viesti Termiitti »

Tua Smultteri on aika jäätävän kokoinen ukkeli livenä ja varsinainen verbaaliakrobaatti :D

Viime vuoden marraskuussa pidimme opiskelijoille perinteisen sm-kisan, jossa Tuomas Hautala nykäisi ylös ihan kiitettävät malmit, harmi että Ylitornion avoimissa ei sitten kulkenutkaan. Odotukset oli kovat.

Tässä kooste siitä marraskuun kisasta:

[video][/video]

Samainen kaveri "pääsi" ihan iltasanomiinkin:

"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#821

Viesti Mjölnir »

Presenter kirjoitti: En suhtaudu vyöhön - kuten en muihinkaan varusteisiin - mustavalkoisesti. Tapauskohtaisesti mennään. Itse käytän tarpeen mukaan esim. itselleni kovissa vedoissa ja kyykyissä.
Minäkin olen alkanut käyttämään vyötä isoimmissa sarjoissa.

Mutta nyt tulisi kysymys 5/3/1 -ohjelmaa tunteville, esim (@presenter)
Miten tehdään, kun tulee sakkaaminen, eli painot saavuttavat oman maksimin, eikä enää pysty tekemään minimimäärää vaadituista toistoista? Onko siihen olemassa joku sapluunaratkaisu, mitä lähdetään sitten tekemään?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Voimaliikkeet

#822

Viesti Presenter »

Olethan pitänyt kevyet viikot?

Kirjassa taisi olla, että mikäli kehitys pysähtyy, niin pidä kevyt viikko tai pari. Jos tämä ei auta, niin hyppää painoissa pari kiertoa takaisinpäin. Yksi ratkaisu on myös pitää kevyt viikko, testata todelliset ykköset, laskea siitä uudet harjoitusmaksimit ja "aloittaa alusta".

Kuinkas monta kiertoa on nyt takana ja millaista kehitystä on tullut muuten?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#823

Viesti Mjölnir »

Presenter kirjoitti: Olethan pitänyt kevyet viikot?

Kirjassa taisi olla, että mikäli kehitys pysähtyy, niin pidä kevyt viikko tai pari. Jos tämä ei auta, niin hyppää painoissa pari kiertoa takaisinpäin. Yksi ratkaisu on myös pitää kevyt viikko, testata todelliset ykköset, laskea siitä uudet harjoitusmaksimit ja "aloittaa alusta".

Kuinkas monta kiertoa on nyt takana ja millaista kehitystä on tullut muuten?
Joo, olen kyllä pitänyt kevytviikot. Tai siis kevytviikot tuosta 5/3/1:sestä, eivät ne muuten aina niin kevyitä ole olleet. Lisäksi pidin käytännössä välikuukaudet heinäkuussa ja joulukuussa.

Olen vaihtanut kesken tämän testijakson kahta liikettä, eli aloitin pystypunnerruksen sijaan työnnöllä, koska olkapää ei tykännyt pystypunnerruksesta. Kun aloin työnnössä olla niin epämukavuusalueella, että lähestyttiin sakkausta, niin vaihdoin pystypunnerrukseen ja olkapää on nyt ihan kivasti kestänyt. Kyykkyä tein enemmänkin puolikyykkynä alkuun, mutta totesin, että tässä ei ole järkeä ja vaihdoin syväkyykkyyn, otin siihen uuden arviopainot jne.

Kehitystä on tullut mielestäni ihan kivasti, eli kun selailen tuossa treenipäiväkirjaa taaksepäin niin:
Aloitin 31.3.2014, eli nyt on tullut vedettyä kahdeksan kuukautta
Aloituspainot olivat luokkaa:
Mavemaksimi 170 kg
Kyykkymaksimi 165 kg ("puolikyykky")
Penkkipunnerrus 95 kg
Ylöstyöntö 85 kg
Suunnilleen

Kun kyykkäsin tuota vajaata kyykkyäni 185, otin 65 kg pois maksimeista ja vaihdoin painonnostokyykkyyn, eli syväkyykkyyn. Laskennallinen maksimi siis 120 kg, kun aloitin sen treenaamisen muutama kuukausi sitten.

Työnnössä tein 105 kg enkat, ja vaihdoin sen sitten pystypunnerrukseen, jossa aloituspainoiksi laitoin varmaankin 65-70 kg maksimit.

Nyt tilanne on tällä hetkellä noin (kaikki näistä ei ole kokeiltuja, vaan osa on toistojen perusteella laskettuja):
Mave 205 kg
Syväkyykky 145 kg
Penkkipunnerrus 110 kg
Pystypunnerrus 80 kg

ajattelin ehkä tämän kuukauden tai seuraavan lopussa kokeilla kaikkiin uudet maksimit ja keventää sen verran, että lasken niistä uudet treenipainot. Tällä hetkellä mun ohjelman laskentapainot ovat jo:
Mave 215
Kyykky 145
Penkki 123
Pystypunnerrus 78

Eli mave ja penkki ovat kovempia kuin tosiasiallinen taso, mikä tekee treenistä ei niin kovin mukavaa ja leppoisaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Voimaliikkeet

#824

Viesti MikaM »

Löytyyhän sitten vielä "Beyond 5-3-1".....
Ja Wendlerille itselleenkin voi kirjoitella.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Voimaliikkeet

#825

Viesti Rawson »

Noiden voimaohjelmien progressiot on todennäköisesti niin laskettu, että se voimailu on päälaji. Jos kovan oheisharjoittelun lisäksi käytetään todellisuutta korkeampia maksimeja laskennoissa, ei tule mielestäni onnistumaan.
Purple belt papa power
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa