Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#1

Viesti nomad » joulu 17, 2011, 17.39

Mahtaako täältä löytyä joltain hyviä ideoita, meinaa kun meikäläisellä on alaselkä jäykistynyt varsin totaalisesti. On sen verta jäykkä, että vetää skolioosinomaiseen asentoon selän ja venytykset eteenpäin voi unohtaa, vetää takareisiin asti semmoista jännitystä notta kumartuminen on jo omanlaisensa operaatio. Seistessä ja normaalissa toiminnassa ei mitään kipuja esiinny kuten ei muutenkaan käännellessä tai kiertäessä, mutta nikamat tuntuu vetävän kunnolla jäkkiin. Esim. vatsalihasliikkeitä tehdessä alaselkä ei köyristy ollenkaan vaan saan nostaa koko kropan suorana perille asti ja ysikympissä ei tartte istua lattialle koukistamatta jalkoja kun polttaa jänteisiin ja vetää alaselästä. Onhan tuo tehokkaampaa joo, mutta jotain rotia.

Mitään rakenteellista vikaa ei pitäisi olla (tai ei ainakaan pari vuotta sitten otetuissa kuvissa näkynyt mitään uutta ja ihmeellistä), joten on vähän mystinen vaiva. Jäykkähän mie oon aina ollut, mutta tämä nyt on menossa jo naurettavuuksiin asti.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.

Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 492
Lauteille: Lokakuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#2

Viesti Huppu » joulu 17, 2011, 18.21

Mulla on samat viat. Kauppareissut on pahoja, kun pätkittäinen kävely ja seisoskelu saa jotenki säryn yltymään. Olen koittanut saada takareisiä notkeammaksi, mutta notkeus on lisääntynyt ainoastaan kun lihakset on lämpimänä. Kuitenkaan aamulla kun herään niin notkeus ei ole lisääntynyt, vaan jalat tärisee kun juoppo puistossa, kun koitan saada niitä kattoa kohden suoraksi selin makuulta. Treeneissä ei kipuja ole, koska kun lihakset on lämpimänä niin kivut vähenee ja toki sitä on oppinut välttämään asentoja joissa sattuu... Esim istualtaan takareisien ja nivusten venyttäminen on mahdotonta, koska eteenpäin taivuttaminen sattuu alaselkään ennenkuin reisissä tuntuu mitään. Minunkaan selästä ei ole löydetty mitään, vaikka kuvattu on kahteen kertaan. Lievä skolioosi ja kuluma sanottiin, mutta samalla kerrottiin ettei kyseiset kivut niistä kyllä johdu. Oon ite tehnyt päätelmät, että takareisistä kulkee joku ``johto`` alaselkään ja kun ne ovat niin jäykät niin se kiskoo alaselkää johonkin hermoon ja tuottaa kipua. Olen koittanut kaikenlaisia venytyksiä, mutta mistään ei ole ollut apua pitemmäksi aikaa, koska aamusin kun lihakset on kylmänä niin kivut on kovimmillaan. Uskallan väittää, että en ole erikoisen kankea, koska olen pelannut useita vuosia jääkiekkoa maalissa ja saanut spagaatit yms. Tämä takareisien jäykkyys kylmänä johtuu jostain asiasta mitä en tajua. Noh eikai siinä, pari panacodia huiviin jos pahalta tuntuu ja kohti reenejä...
Oss!

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#3

Viesti Elina » joulu 17, 2011, 19.11

Kannattanee venytellä niitä takareisiä. Ainakin nomadin kuvaus kuulostaa hyvinkin siltä, että takareidet saattavat olla aika kireinä. Venytyksiä on monenlaisia, joten kyllä varmasti löytyy jokin soveltuva.

Tuohon selän tiettyjen nikamavälien liikkuvuuden parantamiseen on olemassa harjoitteita, mutta netitse niitä on vähän turhahkoa neuvoa, kun suoritustekniikka on kuitenkin se tärkein asia ja sitä on vaikea saada tarkistettua muuten kuin IRL. Eli esimerkiksi fyssarille vaan. Ja mieluusti semmoiselle, joka olisi käynyt jotain selkäterapian erikoistumisjuttuja, eli esimerkiksi MDT (McKenzie). Tuossa MDT:ssä on ideana se, että asiakas saa harjoitteita, joilla selkänsä saa pidettyä kunnossa eikä tarvii koko ajan rampata jossain manuaalisessa hoidossa.

Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#4

Viesti Urkki » joulu 17, 2011, 19.19

Huppu kirjoitti: pari panacodia huiviin jos pahalta tuntuu ja kohti reenejä...
Tämähän se viisain temppu on.
Sama kuin ajelisi autolla kolmion takaa: "Ei sieltä ennenkään ketään ole tullut." :D
Mutta asiaan, itselläni oli aikanaan samanlaisia vaivoja mutta hieman lievempinä.
Apu löytyi Yi quanin rentous-jännitys eli shi li harjoituksista.
Minkäänlaista venyttelyä en ole moneen vuoteen enää harrastanut mutta kämmenet menee maahan heittäen ja spagaatit jne myös.
En oikein näe enää omassa harjoittelussani paikkaa perinteiselle venyttelylle.
Rento(ja vahva) lihas venyy kyllä ja rentous löytyy kun "sisäisesti" alkaa oppia tuntemaan kehon lihasten rentous/jännitys välin vaihtelua.
Itselläni ei kyse ollut takareisistä vaikka pitkään niin luulin vaan aika monimutkaisesta lihasketjusta joista osa oli liian heikkoa ja osa liian harjoitettua(eli jäykkää).
Tämä on toki vain minun ohut subjektiivinen kokemukseni asiasta.

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 10492
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Tykännyt: 22 kertaa
Tykätty: 17 kertaa

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#5

Viesti flammee » joulu 17, 2011, 19.40

Henkilökohtaisesti epäilen silleen puolivakavasti että itestään hajoavat polvet, selät yms. johtuvat tästä:
http://www.borntorun.com/pages/the-shoe-paradox" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli lyhykäisyydessään siis kannan korotus kengässä muuttaa koko kropan asennon toiseksi, jalkojen asento muuttuu ja lantiomalja kallistuu eteenpäin jolloin alaselkä menee käyremmälle. Ja rasitus on kovempi, koska ihmiskropassa on sellaset tukilinjat että pystysuorassa ollessaan se kantaa itseään ilman rasitusta. Kunhan on siinä oikeassa luonnollisessa ryhdissä ilman kantakorotusta. Tuota tukilinjajuttua ei sieltä linkin takaa taida löytyä, se oli chirunning -kirjassa esitettynä.

Sellainenkin peruste löytyy että näitä vaivoja esiintyy sivistysmaissa noin puolella väestöstä, sitten kun mennään alkukantaisempiin oloihin niin ne ovat luokkaa nolla prosenttia. Vaikka noissa kuvissa on monissa korkea korkoinen kenkä niin ilmeisesti vähempikin korotus on pitemmän päälle pahasta.

Wikipediakin tunnistaa ongelman, ainakin korkeakorkoisten kenkien suhteen;
When the foot slants forward, a much greater weight is transferred to the ball of the foot and the toes, increasing the likelihood of damage to the underlying soft tissue that supports the foot. In many shoes, style dictates function, either compressing the toes or forcing them together, possibly resulting in blisters, corns, hammer toes, bunions (hallux valgus), Morton's neuroma, plantar fasciitis and many other medical conditions, most of which are permanent and require surgery to alleviate the pain. High heels — because they tip the foot forward — put pressure on the lower back by making the rump push outwards, crushing the lower back vertebrae and contracting the muscles of the lower back

http://en.wikipedia.org/wiki/High-heeled_footwear#Foot_and_tendon_problems" onclick="window.open(this.href);return false;



Mitä nyt ite olen vuoden verran käyttänyt pelkkiä kantakorottomia kenkiä niin ne kerrat kun sellasia joutuu laittaan jalkaansa, tuntuu todella epämiellyttäviltä, vaikka korotus olisikin vain sentin luokkaa. Lisäksi olen lukenut lukuisia yksittäisiä kokemuksia paljasjalkailusta, kuinka juostessa ennen kipeyty selkää ja polvea todella pahasti ja sitten kun heitti kengät mäkeen niin kivut katosi saman tien. Kenties Hupullakin ero treenien ja kauppareissujen suhteen voisi johtua lämmön lisäksi myös siitä että kaupassa on kantakorotetut kengät jaloissa?

Mutta ei tästä asiasta sen kummemmin kannata väitellä ainakaan tässä ketjussa, jos kiinnostus heräs niin senkus hankkimaan zero dropatut kengät ja testaamaan.. ;)

Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#6

Viesti nassesetä » joulu 17, 2011, 19.45

Viime kevään potkutapaamisessa se Ramin näyttämä selän päällä seisominen tuntui tosi hyvältä ja itte harjoitan sitä aika usein tätä nykyä, aina kun kohdalle sattuu joku sopivan kokoinen apuri.

Idea siinä taisi mennä niin, että kaveri vain seisoo yhden jalan varassa ristiselän päällä siten, että jalkaterä on rangan suuntaisesti, kantapää vähän häntäluun yläpuolella. Siinä on sitten kiva jännittää ja rentouttaa lihaksia ja antaa jalkaterän kevyesti muljua rangan päällä. Itseä noin puolet köykäisempiä kavereita olen joskus jopa pistänyt tallaamaan rankaa päästä päähän siten, että jalkaterät ovat poikittain ruotoon nähden.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away

Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#7

Viesti nomad » joulu 17, 2011, 20.53

Lättänöitä töppösiä mä käytänkin, en viihdy missään maiharimallisessa jos ei ole työn takia pakko. Naprapaatilla tuli auottua muutamia vuosia sitten tuota ruotoa, mutta viimeiseen pariin vuoteen ei ole tulltu käytyä kun useimmat paikat saan venytettyä itsekin auki. Venyttely olisi toki paikallaan, mutta on vaan niin kosmisessa tilassa nuo ulokkeet notta ei tahdo yhtään antaa myöten. Tok kunnon hieronnastakin voisi aloittaa, mutta tuli mieleen josko täältä löytyisi joku yleisohje. Lihastasapaino?
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.

Sape
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 374
Lauteille: Elokuu 2007
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#8

Viesti Sape » joulu 17, 2011, 21.12

Oletko kokeillut venytellä myös lonkankoukistajia auki?
Ettei kävisi niin, että ne kireänä laittavat takareidet/alaselän tekemään työtä vastakkaiseen suuntaan -> jumi.

Itse olen joskus selkäjumien lievittämiseksi makoillut "piikkimaton" päällä, se on auttanut. Niitä löytää esim. Motonetistä, Clas Ohlson jne.

Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 492
Lauteille: Lokakuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#9

Viesti Huppu » joulu 17, 2011, 21.38

Unohtui tossa mainita, että itselläni on tämä sama vaiva ollut ihan pikkupojasta asti... Kipuunkin on tottunut ja välillä tuleekin jaksoja ettei kipu ole niin kova. Käytän kans kenkiä missä ei ole korkoja, olenhan mies :) On tullu käytyä fysioterapiassa, lääkärillä hierojalla jne.. Lisäksi oon ite ottanut paljo selville venytyksistä ja selästä jne. Olen törmännyt netissä muihinkin ihmisiin kellä on tämä sama vaiva, mutta eipä kukaa oo mitää parantavaa löytänyt, helpottavia ehkä. Onhan tää veemäistä, mut eipä tää elämää nii paljo haittaa jos ei anna sen haitata. Yks fysioterapeutti käski polkea hitaasti ``pyörää`` jaloilla ilmassa, toinen käski vaan venytellä monipuolisemmi lisää... aika arvauspeuttejahan ne on ja toki osaltaan voivat olla oikeassakin, mutta noh tie on pitkä onneen. Jotku on käynyt jossain ihmeparantaja niksauttajilla, mutta varsinkin pitemmän aikavälin vaikutukset on ollu aika kyseenalaisia. Kaikista hurjimma väittee lauko yks tohtori joka sano, että multa puuttuu jotain nestettä selkärangasta ja sen pitäs lopulta estää kokonaan kävely. Noh en voi tohon sanoa muuta, ku et uskon sitten jos se joskus tapahtuu. Selkävaivat on yleisiä ja veemäisiä vaivoja ja yleisohjeejana voi kai sanoa, että lihastasapaino ja liikunta on ehkä ne yleisimmät lääkkeet, toimiiko nekää, kuka sen tietää?
Oss!

Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#10

Viesti nomad » joulu 17, 2011, 22.00

Juu mustakin tulee kuulemma tuolipotilas joskus. Tutun kuulosta on.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.

obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3296
Lauteille: Maaliskuu 2009
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 1 kerran

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#11

Viesti obmijoy » joulu 17, 2011, 22.04

urkilta hyvä viesti

mutta
koitas selaista treenin jälkeistä venyttely oleskelua eli lukuvenyttelyn aku ankka venytystä
eli perse seinään jalat kattoa kohti ja jalatleveälle rennosti+pakaranvenytys ja taas haarat ja taas pakarat jne
väliin painijan siltoja + katkiksia ja taas venyttelyihin

jos toi ei tehoa en ihmettele ei ollut hääpöinen neuvo
tarkoitin korosta kestoa ja rentoja asentoja venytellessä
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p/ohjeita-kiusatulle.html

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 10492
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Tykännyt: 22 kertaa
Tykätty: 17 kertaa

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#12

Viesti flammee » joulu 17, 2011, 22.17

Vähän epäilen että onko kenkänne ihan oikeasti "lättänöitä" vai jotain normikenkiä? Nimittäin ihan oikeita zerodroppeja ei ole saatavilla normaaleina kenkinä kuin joitain erikoismerkkejä, kuten esim. vivobarefoot. Yksikään perusmarkettikenkä ei ole zerodroppi, käsittääkseni ihan kaikissa on jonkinlainen kantakorotus. Joissakin tapauksissa pohja saattaa näyttää tasaiselta, mutta sitten pohjalliseen on tehty se korotus. Ainakaan itse en ole nähnyt yhtäkään perusmallin miesten kenkää, joka olisi zerodroppi.

Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#13

Viesti bodyguard » joulu 17, 2011, 22.32

Näin itse sanoisin selkävaivaisena että venyttely ei yksinään ole autuaaksitekevää!! Liikkuvuusharjoitteet rulaa. Kattokaa vaikka eka tää suomalainen video aiheesta: " onclick="window.open(this.href);return false; ja jos lisää haluaa niin youtubesta Scott Sonnonin mobility videoita (ne mobbausjutut on oikeesti hyviä vaikka jätkä onki sekasin ku seinäkello).

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi

Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#14

Viesti nomad » joulu 17, 2011, 23.35

Flammee: Ei ole barefootit, kannassa joku 10mm reunoissa, keskellä vajaa 5mm tavaraa, päkiän kohdalla pari milliä vähemmän noissa mitä eniten käytän. Eli lähellä, mutta ei kuitenkaan ihan, kevyimmästä päästä normikenkiä kuitenkin. En niitä tuossa tarkoituksessa ostanutkaan vaan ihan kun olivat hyvän tuntuiset kokeillessa ja tarjouksessakin olivat.

BG: joo, on noita tullut tehtyä, tarvittee tehrä lisää. Oli tuossa uuttakin, tarvinnee kokeilla nuitakin huomenissa.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.

tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3428
Lauteille: Kesäkuu 2008
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 7 kertaa

Alaselän tilalle ilmestynyt lankku

#15

Viesti tohtorismies » joulu 17, 2011, 23.54

Joka päivä noita bg:n juttuja semmonen vuosi+ kunnon venyttelyt muutamana päivänä vkossa telkkaria katsoessa. Ei se sen enempää vaadi jos se on "vain" liikkuvuus ongelma, se nyt vaan vaatii sen että ei lopeta siihen kun alkaa tuntua "hyvältä". Eikä tuo urkinkaan vastaus varmaan huonoimmasta päästä ole.

Ja kait se antaa nyt sen verran periksi että voit nostaa jollekkin matallalle jakkaralle vaikka jalkasi ja juuri juuri venyttää siihen että lievää kipua alkaa tuntua ja sitten vaan venailet että se iskee sen lihaksen rennoksi? Sitten taas vähäsen lissää ja lissää liikerataa.

Mutta toisaalta, mä mitään mistään tiedä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 kurkkijaa