Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Seisominen vs. istuminen

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Seisominen vs. istuminen

#31

Viesti flammee »

Jaawa kirjoitti: Cum hoc ergo propter hoc on keskustelussa esitetty argumentaatiovirhe, jossa oletetaan kahden asian yhdessä esiintymisen merkitsevän kausaliteettia niiden välillä.

Tilastoja ei pitäs päästää tulkitsemaan semmosia tyyppejä joiden kesäduuni on kirsikanpoiminta.
Joo, kattelin vähän samaa, mutta voihan se olla että siinä on yksinkertaistaen tiivistetty ilmaisua että mahtus noihin kuviin.. Onhan siinä lähteet tarjottu.
Mika kirjoitti: Sää evotat! :D Sen kuvan vasemmassa ylälaidassa on nappula, jossa on + (ja tietysti toinen nappula, jossa on -). Siitä sen kuvan saa isommaksi.
Katos. :D Olihan se jo aikakin oppia tää. :p
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Seisominen vs. istuminen

#32

Viesti Ile »

Aleksi T kirjoitti: Tuo yli 90 asteen kulmassa istuminen oli aika uusi juttu mulle, pöljänä olen elokuvia katsoessa yrittänyt aina tiukasti pitää paketin juuri 90 asteen kulmassa selkä suorana, kun nykyinen nojatuoli näyttäisi olevan aika täydellinen tuolle isommalle kulmalle.
Btw... mulla on tuota alaselkävaivaa ja alan spesialisti suositteli mulle duuniin istuma-asentoa, jossa sekä selkä(lonkka) että polvet ovat isommassa kuin 90 asteen kulmassa. Siis sellainen takakenoinen lievä löhöasento. Lisäksi suositteli myös "sähköpöytää", jotta osan ojasta voisi tehdä seisaallaan duunia.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Seisominen vs. istuminen

#33

Viesti MikaelF »

Ile kirjoitti:
Aleksi T kirjoitti: Tuo yli 90 asteen kulmassa istuminen oli aika uusi juttu mulle, pöljänä olen elokuvia katsoessa yrittänyt aina tiukasti pitää paketin juuri 90 asteen kulmassa selkä suorana, kun nykyinen nojatuoli näyttäisi olevan aika täydellinen tuolle isommalle kulmalle.
Btw... mulla on tuota alaselkävaivaa ja alan spesialisti suositteli mulle duuniin istuma-asentoa, jossa sekä selkä(lonkka) että polvet ovat isommassa kuin 90 asteen kulmassa. Siis sellainen takakenoinen lievä löhöasento. Lisäksi suositteli myös "sähköpöytää", jotta osan ojasta voisi tehdä seisaallaan duunia.
Jep näinhän se menee että kuormitus alaselässä on pienempi takakenossa asenossa kuin suorana tai etukumarassa istuessa. Mekanismi tässä on seuraava: Suorana ja erityisesti etukumarassa istuessa, ylävartalon painopisteen läpi vedetty luotisuora kulkee välilevyjen edestä. Eteen-taaksetaivutusliikkeen liikeakseli kulkee taas poikittain välilevyjen läpi, joten jos se luotisuora kulkee välilevyjen edestä kasvaa, vääntömomentti selvästi siitä kuin jos se kulkisi välilevyn läpi. Jotta se vääntömomentti ei aiheuttaisi tipahtamisen eteenpäin pitää selkälihasten tuottaa vastavoiman. Nämä kaksi (yläkropan aiheuttaman vääntömomentti + selkälihasten vastavoima) yhdessä nostavat välilevyihin kohdistuvaa kompressio kuormaa huomattavasti.

Mikäli istutaan kuin satulatuolissa niin että lanneselkä on notkolla tai seistään lanneselkä normalilla notkolla kulkee se luotisuora välelevyjen läpi - kompressiokuorma vähenee. Takakenossa istuessa mutta lanneselkä notkolla ( huom!!! retkottaminen ei käy), kulkee se luotisuora välilevyjen takaa ja periatteessa se vipuvarsi kyllä kasvaa mutta samalla nojataan siihen selkänojaan eikä käytetä lihaksia - kuormitus alaselässä vähenee entisestään.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Seisominen vs. istuminen

#34

Viesti Ile »

Hyvää faktaa, kiitos!
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Seisominen vs. istuminen

#35

Viesti Aihki »

MikaelF kirjoitti: Jep näinhän se menee että kuormitus alaselässä
Seuraa pieni :pilkku: , asiasta olen ihan samaa mieltä eli kuormitukset menevät noin, mutta muutetaan tuo vääntömomentti>taivutusmomentti niin sitten on terminologiakin kohdallaan. Vääntöön liittyy kiertävä liike, taivutuksessa vain taivutetaan.

Aihki
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Seisominen vs. istuminen

#36

Viesti MikaelF »

Aihki kirjoitti:
MikaelF kirjoitti: Jep näinhän se menee että kuormitus alaselässä
Seuraa pieni :pilkku: , asiasta olen ihan samaa mieltä eli kuormitukset menevät noin, mutta muutetaan tuo vääntömomentti>taivutusmomentti niin sitten on terminologiakin kohdallaan. Vääntöön liittyy kiertävä liike, taivutuksessa vain taivutetaan.

Aihki
:D I stand corrected, or then not....Näennäisesti, kun tarkastellaan rankaa kokonaisuutena niin kyse on taivutuksesta mutta kun tarkastellaan ns liikesegmenttiä ( kahden nikaman niiden välisten välilevyjen nivelsiteiden ja lihasten muodostamaa toiminnallista yksikköä) niin esim eteentaivutuksessa tapahtuu itseasiassa ylemmän nikaman KIERTYMISTÄ eteen ( sekä liukumista eteen ) samalla tapahtuu segmentin välilevyssä TAIVUTUSTA (etuosa painuu kasaan ja takaosa venyy).... eli miten tämän nyt ottaa... ;)
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Seisominen vs. istuminen

#37

Viesti Aihki »

MikaelF kirjoitti: :D I stand corrected, or then not....Näennäisesti,
LOL ... kyllä taivutuksessakin tietty palikka kokee kulmanmuutoksen. Olen tietenkin käyttänyt näitä insinööritermejä, niissä on se hyvä puoli, että ne ovat aika yksiselitteisiä.

Taivutuksessa tuo kulmanmuutos johtuu puristuksesta ja vedosta, väännössä leikkausvoimista, Taivutuksessa ei ensimmäisen asteen teoriassa leikkausvoimat aiheuta kulmanmuutosta.

Tärkeintä on tietenkin tuo mitä tapahtuu ja siitä taidamme olla aikalailla yhtä mieltä.

Aihki
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Seisominen vs. istuminen

#38

Viesti Aleksi T »

Lisää tutkimusta:

Sedentary lifestyle can lead to pulmonary embolism, study finds

Women who spend most of their time sitting down when they get home from work may be more likely to get a potentially fatal blood clot on the lungs than those who are more active, according to new research.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Seisominen vs. istuminen

#39

Viesti Mika »

Jatkan samasta:
Lack of physical exercise is often implicated in many disease processes. However, sedentary behavior, or too much sitting, as distinct from too little exercise, potentially could be a new risk factor for disease. The August issue of the American Journal of Preventive Medicine features a collection of articles that addresses many aspects of the problem of sedentary behavior, including the relevant behavioral science that will be needed to evaluate whether initiatives to reduce sitting time can be effective and beneficial.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Seisominen vs. istuminen

#40

Viesti Mika »

Istuminen ei edelleenkään saa tukijoita.
The study found that adults who sat 11 or more hours per day had a 40% increased risk of dying in the next three years compared with those who sat for fewer than four hours a day. This was after taking into account their physical activity, weight and health status.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Seisominen vs. istuminen

#41

Viesti Aleksi T »

Confirmed: He Who Sits the Most Dies the Soonest
A study of more than 200,000 Australians adds to the growing body of evidence that people who sit the most die the soonest. It also found that you can't exercise this effect away, though exercise does help reduce it greatly.

The study's simple message is that spending more time standing and less time sitting prolongs life.
Onhan se tupakoinnin ja alkoholin käytön lopettamista huomattavasti helpompi tapa pidentää elämäänsä. Itse olen yrittänyt lukea mahdollisimman paljon seisaaltaan, kun siihen menee 1-5 tuntia joka päivä ja koneen käyttöä olen myös pyrkinyt vähentämään. Sellaista venyttelyrutiinia olen myös pyrkinyt saamaan aikaan, että jos katson koneelta videoita tms; niin laitan koneen lattialle ja venyttelen siinä katsoessa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Seisominen vs. istuminen

#42

Viesti Mika »

Tässä mukavan näppärä kolmen minuutin video istumisesta.

[video][/video]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Seisominen vs. istuminen

#43

Viesti Rawson »

Itse olen n. 4 vuotta istunut tällaisella:

Kuva

Pystyykö tuolla teidän mielestänne välttämään istumisesta aiheutuvat haitat?
Purple belt papa power
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seisominen vs. istuminen

#44

Viesti MikaelF »

Rawson kirjoitti: Itse olen n. 4 vuotta istunut tällaisella:

Kuva

Pystyykö tuolla teidän mielestänne välttämään istumisesta aiheutuvat haitat?
Kyllä ja ei... :-)

Tuo swopper-tuoli on ns "pienempi paha" kuin tavallinen tuoli. Tasapainottelua vuoksi istuminen on aktiivisempaa, kuormitus jakautuu useammalle rakenteelle kuin tavallisella tuolilla istuessa - näin ollen swopper on selän kannalta tod näk hyvä vaihtoehto
Istuminen on swopperilla on silti passiivisempaa kuin seisominen.
Sementti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 188
Lauteille: Toukokuu 2011

Re: Seisominen vs. istuminen

#45

Viesti Sementti »

Entäs jos istuisi harjanvarren päällä? Terveisin seisomatyöntekijä :D
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 44 kurkkijaa