Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ryhti

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Ryhti

#46

Viesti Lasse Candé »

Hyvä huomio Ileltä. "Selällä" nostaminen tehdään minun mielestäni oikeaoppisesti niin, että laitetaan alaselkä notkolle, jolloin nosto kohdistuu fiiliksenä nimenomaan takareisiin ja hanuriin.

Se mitä fyysisessä työssä ajetaan tuolla mantralla takaa ei kuitenkaan ole vastaava asia kuin painotankomuotoon idealisoitu mieluiten mahdollisimman suora nosto, vaan se kattaa usein myös (hankalasti käsiteltävän) esineen lähelle vedon. Tämä johtuu siitä, että lihasten voimat ovat kytköksissä noston momentteihin, eikä siis loppupeleissä pelkkiin nostettavaan kappaleeseen vaikuttaviin voimiin.

Tapa nostaa selällä johtaa siihen että tekee nostoliikkeitä kaukana. Tai vaihtoehtoisesti siihen että ensiksi vetää lähemmäs ja sitten selkä tekee asioita ikäänkuin päinvastaiseen suuntaan. Kumpikaan näistä ei ole hyvä tekniikka verrattuna siihen, että tekee tekniikasta sujuvan rullaavan ja minimoi momentteja.

Itse nostelin kyllä myös "selällä" varastossa. Mutta harkinnalla.

On myös maininnan arvoista, että jaloilla nostamisessa kyllä tunnustetaan se että hiki tulee kenties virtaamaan enemmän. Itse pidin ohjenuorana että jos tuntuu jotakin liian pienellä alueella (poislukien syvät lihakset), niin silloin tekee varmaan jotakin väärin.
(Ja kun tuntuu syvissä lihaksissa, duunia tehdään laaja-alaisesti... Tunne tulee kai lähinnä siitä että onnistuu aktivoimaan MYÖS syviä lihaksia ja muille lihaksille duuni on suht helppoa.)



Sanottakoon myös sen verran, että kun esineen lähelle veto on saatu liikkeelle kaikki nostotyö ei enää edes välttämättä tapahdu lihasvoimin, vaan myös kehon "kuolleet" "rakenteelliset" voimat (kuten luiden voimat) saadaan käyttöön. Jos tämä on vaikea ymmärtää, voi vaikka miettiä että ottaa polkupyörällä kovan vauhdin ennen ylämäkeä ja selässä on painava reppu. Mäkeen saavuttaessa sitten ei enää polje, mutta nostotyötä tulee tapahtumaan sillä reppu tulee nousemaan. Tämä ei periaatteessa edellytä enää siinä kohtaa mitään lihastyötä ollenkaan. Myös kuula rullaa samalla tavalla ylös tai jos ihmisen tilalla olisi patsas, näin tapahtuisi. Se mitä tapahtuu on että liike-energia muuttaa muotoaan potentiaalienergiaksi ja muutostyötä tekevät voimat ovat nimenomaan tätä "kuollutta" sorttia. Tavallisessa nostossa tämän saa aikaiseksi runttaamalla itseään mahdollisimman hyvin nostavaksi kiilaksi ikäänkuin väliin, mistä kyykky. Saman periaatteen takia donkkaaminen onnistuu helpommin jos ottaa vauhtia ja korkeushypyssäkin hyödynnetään tätä äärimmäisen paljon. Käänteisesti jalkapalloilijat ja kilpakaratekat (pitkällä etäisyydellä) haluavat hyppiä, koska siinä taas tarkoitus on hyödyntää käänteisesti potentiaalienergiaa "kuolleiden" voimien työn kautta liike-energiaan. Ikäänkuin laittaisi kuulan rampiin ylös ja vapauttaisi rullaamaan.

Ile saakin tehtäväksi kokeilla jalat suorana kuvitella ensiksi vetää esinettä jalkojen juureen ja jatkaa tätä nostoon vs antaa polvien koukistua tämän aikana. Tein itse tuossa äsken ja huomasin että ei tämä passkapuhetta ole. Vaikka äsken keksinkin. :D
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Ryhti

#47

Viesti Ile »

:) Hyvä viesti! Nyt on kyllä hieno keskustelu!
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Ryhti

#48

Viesti Ile »

Selällä" nostaminen tehdään minun mielestäni oikeaoppisesti niin, että laitetaan alaselkä notkolle, jolloin nosto kohdistuu fiiliksenä nimenomaan takareisiin ja hanuriin.
Kohtuullisilla painoilla näin, mutta - keskustelun ylläpitämiseksi ja viedäkseni MarkkuT:ltä ilon rynnätä tuon luettuaan valokuitua pitkin paikalle - todettakoon, että voimaharjoittelupiireissä vallitsevan käsityksen eli Totuuden mukaan selkäranka tulisi nostettaessa pitää mahdollisimman stabiilisti niin sanotussa neutraaliasennossa, joka yksilöstä riippuen merkitsee mm. hieman isompaa tai pienempää lammerangan (ja yläselän) notkoa. Kaikkia ei siis pakoteta objektiivisesti katsoen ihan samanlaiseen rangan ryhtiin mutta oleellista on itselle luonnollisen neutraaliasennon säilyttäminen. Normaalia isompi notkokin on siis riski.

:)
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Ryhti

#49

Viesti MarkkuT »

flammee kirjoitti:No kyllähän selkänostoonkin saa sitä pitempää liikerataa kun hallitsee tekniikan..
Faaaak, kun teki pahaa katsoa. :x :D

Mutta siis kyllähän tuossakin nostossa ojentuivat sekä lantio että jossain määrin myös polvet. Etureidet ojentavat polvia ja lantiota ojentaa takareisi-pakaraosasto. Tankoa selkälihakset eivät tuossakaan liikuttaneet, vaan päinvastoin antoivat kuorman alla periksi. Pilkun viilaustahan tämä on, kun olen painonnostovalmentajienkin kuullut puhuvan selällä nostamisesta. Huono termi se minusta kuitenkin on.
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 93834
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ryhti

#50

Viesti Mika »

Keskustelua on ollut mukava lukea. :peukku:

Tuo video oli jäätävä. :shock:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Ryhti

#51

Viesti Ile »

Ei h.... katsoin vasta ton videon. :D Siinä oli kyllä kaikki kohdallaan, myös "gymi". Odotin vaan, että pudottaako se ne painot yläasennosta lattialle...suht epätodellista, että veti vielä sen toisen toiston :smt003
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Ryhti

#52

Viesti JariMarjamaa »

Mjörln taisi joskus sanoa,että se ei ole maksimia, jos se on kaunista :)
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Ryhti

#53

Viesti taikaviitta »

On tekniikoita ja on paskoja tekniikoita. Tällainen tuli taannoin vastaan.

Kuva
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Ryhti

#54

Viesti MarkkuT »

JariMarjamaa kirjoitti:Mjörln taisi joskus sanoa,että se ei ole maksimia, jos se on kaunista :)
Minun mielestä se oli Mjölniriltä vähän tuhmasti sanottu. Varmasti on helppo löytää videoita, joissa potku loppuu takareisistä ja pakaroista, mutta selkä pitää. Itse en sellaisia jaksa nyt kaivella.
Ain't no one.
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Ryhti

#55

Viesti JariMarjamaa »

Taisit nyt ymmärtää vähän väärin.
Mjörln ei tollaista tarkoittanut.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Ryhti

#56

Viesti MarkkuT »

No, laitetaas se lainaus tuohon, että voidaan sitä sitten tässä tulkita. Tulkitseminen onkin hauskempaa, kuin esim. kysyä mestarilta itseltään. :D
Mjölnir kirjoitti:Mä vedin eilen pitkän tauon, ykkösmaksimien treenaamisessa, jälkeen 210 kg, joka sivusi ennätystäni. vieressä ollut tyyppi sanoi, että selkä pyöristyi aika paljon. minä siihen, että ei ole oikeasti ykkösmaksimi, jos pystyy pitämään selän tiukkana :D
Pysyn kannassani, että oli se vähän tuhmasti sanottu, vaikka myönnettäköön, että Mjölnir puhui omasta selästään ja tuskin tarkoitti tuota minään yleispätevänä ohjeena.
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ryhti

#57

Viesti Mjölnir »

MarkkuT kirjoitti:No, laitetaas se lainaus tuohon, että voidaan sitä sitten tässä tulkita. Tulkitseminen onkin hauskempaa, kuin esim. kysyä mestarilta itseltään. :D
Mjölnir kirjoitti:Mä vedin eilen pitkän tauon, ykkösmaksimien treenaamisessa, jälkeen 210 kg, joka sivusi ennätystäni. vieressä ollut tyyppi sanoi, että selkä pyöristyi aika paljon. minä siihen, että ei ole oikeasti ykkösmaksimi, jos pystyy pitämään selän tiukkana :D
Pysyn kannassani, että oli se vähän tuhmasti sanottu, vaikka myönnettäköön, että Mjölnir puhui omasta selästään ja tuskin tarkoitti tuota minään yleispätevänä ohjeena.
Jep
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ryhti

#58

Viesti Mjölnir »

taikaviitta kirjoitti:On tekniikoita ja on paskoja tekniikoita. Tällainen tuli taannoin vastaan.

Kuva
Huh, teki pahaa katsoa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa