Ole hyvä ja vastaa nopeasti kyselyyn Potkun kehittämisestä. Vastausten perusteella pohdimme keinoja uudistaa Potkua. Kiitos. :)

Sykemittari harjoitteluvälineenä

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Ylipotkija: Valvoja

Patrick
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3
Lauteille: Helmikuu 2017
Paikkakunta: Pirkkala
Etulaji: Taekwon-do
Sivulajit: Defendo
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 1 kerran

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#76

Viesti Patrick » maalis 14, 2019, 11.36

Puni kirjoitti:
maalis 14, 2019, 11.01
...hosarissa ja askelotteluissa pistän munasuojiin kellon.
Melko luovaa ongelman ratkaisua :ninja:


Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3478
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WTF Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Tykännyt: 173 kertaa
Tykätty: 22 kertaa
Viesti:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#77

Viesti Puni » maalis 14, 2019, 12.03

Patrick kirjoitti:
maalis 14, 2019, 11.36
Puni kirjoitti:
maalis 14, 2019, 11.01
...hosarissa ja askelotteluissa pistän munasuojiin kellon.
Melko luovaa ongelman ratkaisua :ninja:
Joo, toihan mittais varrestakin, mutta ei riitä säädöt kellon ranteessa laittaa tarpeeksi piukalle
😢
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Puni viestistä:
Patrick
Kamppailutaiteiden maaritelmä: Energian tuottaminen ja ohjaaminen kohti päämäärää, jossa vallitsee täydellinen harmonia ja väkivallattomuus.
Risto Hentunen

(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 88802
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 559 kertaa
Tykätty: 212 kertaa
Viesti:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#78

Viesti Mika » maalis 14, 2019, 21.45

:nauruhammas:

itseironia on korkeimman tason huumoria. :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

JAKR
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3
Lauteille: Toukokuu 2019
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Nyrkkeily
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#79

Viesti JAKR » touko 15, 2019, 14.15

Mulla on käytössä Garmin Fenix 5X plus, jota käytän myös pystylajeissa. Olen hommannut tuohon erikseen myytävän bluetooth sykevyön joka tallentaa suoritukset ja on erityisesti triathloniin suunniteltu ja treenidata siirtyy näppärästi garminin app:n puhelimeen. Ei siis edellytä kelloa kantamamatkalle vaan riittää että laittaa kellosta harjoituksen päälle. Toimii esimerkiksi futispeleissä yms. jossa kelloa ei voi pitää ranteessa. Olen testannut muutaman kerran myös kellon omaa rannemittausta kovempitempoisissa thaikkutreeneissä ja on antanut mielestäni ihan luotettavaa ja vertailukelpoista dataa. Kello on kuitenkin nyrkkeilyhanskan alla mielestäni liian iso, joten mielelläni en sitä hanskan alle laita.

Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3478
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WTF Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Tykännyt: 173 kertaa
Tykätty: 22 kertaa
Viesti:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#80

Viesti Puni » touko 15, 2019, 14.17

Hankin muuten uuden lelun. Ainut keksimäni vika tähän mennessä, ettei synkkaa automaagisesti Heiaheiaan. Juttelee mukavia mun Huawei P30 Pro:n kanssa.
Kuva
Kamppailutaiteiden maaritelmä: Energian tuottaminen ja ohjaaminen kohti päämäärää, jossa vallitsee täydellinen harmonia ja väkivallattomuus.
Risto Hentunen

(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 88802
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 559 kertaa
Tykätty: 212 kertaa
Viesti:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#81

Viesti Mika » touko 15, 2019, 14.45

JAKR kirjoitti:
touko 15, 2019, 14.15
Mulla on käytössä Garmin Fenix 5X plus, jota käytän myös pystylajeissa.
---
Ei siis edellytä kelloa kantamamatkalle vaan riittää että laittaa kellosta harjoituksen päälle.
---
Olen testannut muutaman kerran myös kellon omaa rannemittausta kovempitempoisissa thaikkutreeneissä ja on antanut mielestäni ihan luotettavaa ja vertailukelpoista dataa.
Okei! Kun siis tällaista teknologista kehittymistä olen jo jonkin aikaa vähän odotellut. Päivitätkö vielä jossain vaiheessa tuosta luotettavuudesta? :)


:tervetuloa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

JAKR
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3
Lauteille: Toukokuu 2019
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Nyrkkeily
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#82

Viesti JAKR » touko 15, 2019, 16.26

Okei! Kun siis tällaista teknologista kehittymistä olen jo jonkin aikaa vähän odotellut. Päivitätkö vielä jossain vaiheessa tuosta luotettavuudesta? :)


:tervetuloa:
Kiitos ja kumarrus :). Vertailuna kovatempoinen thaikkutreeni jossa tehtiin pariharjoitteita ja kuntopiiri, ilman sykevyötä pelkällä kellolla mitaten keskisyke ollut 158 ja maksimi ollut 191, mulla on tyypillisesti korkeat sykkeet. Sykkeen graafi on siten tasaisesti piirtynyt treenissä ettei siinä ole mitään epäilyttäviä piikkejä ylös tai alas vaan vaikuttaisi olleen koko treenin taukoja lukuunottamatta yli 160.

Toisessa todella kovatempoisessa lajitreenissä sykevyöllä lukemat on ka 160 ja max 197.

Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3478
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WTF Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Tykännyt: 173 kertaa
Tykätty: 22 kertaa
Viesti:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#83

Viesti Puni » touko 20, 2019, 22.34

Muistutan itseäni, että ehdin syväanaalisoimaan Huawei + Huawei Watch -comboa jos en tänne, niin jonnekin. Viikon testiajo alla ja eniten ottaa pattiin, ettei synkkaa heiaheiaan so far.
Kamppailutaiteiden maaritelmä: Energian tuottaminen ja ohjaaminen kohti päämäärää, jossa vallitsee täydellinen harmonia ja väkivallattomuus.
Risto Hentunen

(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6457
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 23 kertaa

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#84

Viesti MarkkuT » touko 21, 2019, 08.56

Mites, kun Potkukin alkaa ukkoontumaan/mummoontumaan, niin millaisia muutoksia olette huomanneet sykkeissänne ikääntyessä?

Justiinsa juttelin vanhan luokkakaverin (myös nelikymppinen) kanssa, jolla kuulemma pumppu edelleen käy +200 sykkeissä. No hänellä jo yksi sydärikin takana sitten. Itselläni yli 170:een pitää jo aika tosissaan puristaa. Ehkä se 180:een nousisi, jos ihan kaiken ottaisi irti. Vielä joskus kolmekymppisenä meni helposti yli 190. Semmoinen reipastahtinen pyöräily tms. asettuu minulla kuitenkin aika luontevasti 130 keskisykkeen tienoille kuten ennenkin, kun maksimi oli korkeampi.
Ain't no one.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 88802
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 559 kertaa
Tykätty: 212 kertaa
Viesti:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#85

Viesti Mika » touko 21, 2019, 10.17

Maksimisykekaavoja on kymmeniä, ja useimmat niistä on kansanterveydellisistä syistä laadittu niin, että ne arvioivat maksimisykkeen aika laillakin todellista alempaa sykettä. Toki ihmiset ovat yksilöitä, ja joillakin harvoilla maksimisyke voi olla alempikin kuin useimpien kaavojen kautta voisi olettaa. Todellisen maksimisykkeensä saa selville parhaiten suoralla testillä.

Aktiivisesti liikkuva ja paljon sykemittaria käyttävä tuntee kehonsa ja sykealueensa kuntoilutarkoituksiin luultavasti tarpeeksi hyvin. Kilpaurheilijat ovat luku erikseen.

Nyrkkisääntö on, että maksimisyke laskee ½ iskua vuodessa.


https://potku.net/fyysisen-kunnon-testaus-kenelle-miksi-miten/
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Mika viestistä:
Puni
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6457
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 23 kertaa

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#86

Viesti MarkkuT » loka 9, 2019, 09.47

Hommasin Polar Igniten treenien kirjaukseen ja sykkeiden vahtimiseen. Polar laskee sykealueet oletuksena ilmeisesti ihan ikään perustuvaan maksimisykkeeseen perustuen ja minulla nuo tuntuvat osuvan aika lailla nappiin. Työmatkoja tulee pyöräiltyä turhan kovaa ja nyt kun työmatka on pidentynyt, eivät kintut sitten oikein tahdo palautua puntille. Nyt yritän kellon paimentamana polkea suurimman osan työmatkoista kahdella alimmalla sykealueella, eli minun kohdallani alle 125 sykkeillä (70%). Tuossa on selvästi jokin kynnys, kun pienestä hengästymisestä pystyy jo etukäteen arvaamaan, että kohta kello surisee ranteessa liian korkean sykkeen merkiksi.

Kellon kuntotesti antaa VO2maxiksi 60, joka on mairitteleva ja i want to believe, mutta enpä tiedä... Kunto on kyllä tällä hetkellä ihan hyvä, mutta ei tunnu sentään 3200 metrin kuupperi -hyvältä.
Ain't no one.

PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1780
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo
Tykännyt: 25 kertaa
Tykätty: 46 kertaa

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#87

Viesti PetriP » loka 9, 2019, 10.14

Polarin kuntotesti ei ole aivan valtavan luotettava - siis se joka mittaa lojuessa sykettä ja antaa luvun . Ne juoksunopeuteen+sykkeeseen perustuvat on tarkempia. Alle 10% virhe. Mutta 60 on hyvä kunto vaikka siinä mittavirhettä olisikin

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 88802
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 559 kertaa
Tykätty: 212 kertaa
Viesti:

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#88

Viesti Mika » loka 17, 2019, 13.50

Kokeilin Ignitea parin viikon ajan. Se kosketusnäyttö oli susi, joten palautin sen ja vaihdoin Suunto 5:een. Kuten MarkkuT, sykkeitä ja palautumista pääasiassa seurailen treenien kirjaamisen lisäksi.

Hyvin Suunto tietää. :D



Olen samaa mieltä siitä, että jos Polar näyttää hapenotoksi 60, on sen oikeastikin oltava mittavirheestä huolimatta sangen hyvä. :jepa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6457
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 23 kertaa

Sykemittari harjoitteluvälineenä

#89

Viesti MarkkuT » loka 17, 2019, 15.28

Joo, on Igniten näyttö aika susi. En tosin tiedä, onko kyse näytöstä, vai softasta, kun välillä tuntuu toimivan ihan sujuvasti ja välillä saa ihan huolella tökkiä. Kerran vaati jopa buuttauksen, kun meni ihan tilttiin, eikä vastannut näytön näpellykseen ollenkaan. Mutta tykkään muuten kokonaisuudesta sen verran, että aion tulla toimeen tuon ominaisuuden kanssa. Minun käytössä näyttöä tarvitsee loppujen lopuksi aika vähän edes näpeltää.

Vähän reilun viikon olen nyt pyöräillyt kellon ohjaamana vain kevyillä PK-sykkeillä ja tuntuu, että tuloksia näkyy jo nyt. Syke pysyy paljon helpommin alueella, mutta samalla keskivauhti on kasvanut. Puntillakin meno on ollut selvästi pirteämpää. Tiedä sitten, onko tämä varsinaista harjoitusvaikutusta, vai kevennyksen mahdollistamaa palautumista pienestä ylirasituksesta. Kellon käyttöönottohetkellä oli vähän lentsuakin.

Polarin reenianalyysit ovat muokanneet käsitystäni siitä, mitä voi pitää reeninä ja huomattavasti leppoisampaan suuntaan siis. Aiemmin en todellakaan olisi laskenut 3 h sienestysretkeä treeniksi, mutta sykkeiden perusteella tuo oli oikein hyvä pitkä PK1-lenkki.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan MarkkuT viestistä:
Mika
Ain't no one.


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa