Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Keskustelua Cooper-testistä ja tuloksista

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#106

Viesti tabitha »

Vauhtikestävyyttä se mittaa. Hapenottokykyä siitä ei voi mielestäni suoraan päätellä. Käytännössä ehkä jollain tavalla, mutta eiköhän siinä hapenottokyvyn lisäksi merkitse myös juoksutekniikka, juoksemisen osaaminen yleensä ja nivelten kestävyys. Sekä yksinkertaisesti se viitsiikö oikeasti juosta keuhkonsa pellolle vai kokeileeko vaan.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#107

Viesti MarkkuT »

Luulisin, että noista nivelistä on ihan turha puhua jonkun kuupperin yhteydessä. Jos ne kestävät sen 12 minuuttia niin sitten ne kestävät eikä niillä siten ole oleellista merkitystä tuloksen kannalta. Samaa epäilisin juoksutekniikan suhteen. Kyllähän kaikki nyt juosta osaa ja vaikka tekniikan parantaminen parantaisi tulosta esim. jonkun 100 m niin on se tulos silti samaa suuruusluokkaa. Ja tuo matkakin on joka tapauksessa niin lyhyt, ettei jalkoja varsinaisesti tarvitse juoksemiseen totuttaa kuten esim. maratonia varten. Ylipaino onkin toinen juttu, mutta sehän sitten näkyykin VO2Max:issa.

Selittelyt sikseen. Kyllä se tulos kunnosta kertoo. ;)

Pidätkö bg mykkäkoulua vai mikset kommentoinut? :) Kiinnostaa vain, että oletko tosiaan sitä mieltä, että hojoreenillä saa itsensä 3 tonnin kuntoon. Vai menevätkö nuo minun harjoitusmäärät edes siihen aktiiviseen kategoriaan?
Ain't no one.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#108

Viesti L.K. »

bodyguard kirjoitti:
K.Maga kirjoitti: Niin,voithan toki olla BG oikeassa,mutta itse näen päivittäin kavereita,jotka eivät juokse 3000 cooperissa.Ja kyseessä on nuoria kundeja,jotka oletettavasti harrastavatkin jotain.Ainakin ovat kohtalaisen hyväkuntoisen näköisiä.Lisäksi ystäväpiirissäni on kavereita,jotka treenaavat mielestäni kovaa,mutta eivät juoksemista,sen takia he eivät juokse cooperissa 3000m.
Tuolla väitöstavalla voitaisiin sanoa,että jos juoksee cooperissa 3500m,niin jaksaa varmasti vetää vaikkapa 5 erää matsia. Ja väitän,että ei jaksa. Olen ainakin omin silmin nähnty kaverin,joka varmasti vetää yli 3000m cooperissa,eikä jaksanut hädin tuskin kolmea erää vielä suht kevyttä sparria.
Siis toisin sanoen väittämäsi perustuu siihen että oletettavasti hyväkuntoiset kaverit eivät pääse kolmea tonnia coopperissa, ja toisaalta
kaveri joka oletettavasti juoksee kolme tonnia niin ei jaksanut kolmea erää sparria?

Cooperin testi mittaa hapenottokykyä, ei juoksukuntoa, ja on tässä asiassa vieläpä varsin hyvä testi
Niin,mikä on kenenkin mielestän hyväkuntoinen.Toiselle triathlonisti on hyväkuntoinen ja toiselle joku toinen...
Ja tuo sparrikaverini kyllä juoksee sen 3000m,jos nyt ruvetaan pilkkua nuss...

Ja edelleen kaveri voi olla lajikunnossa hyvässä tikissä,eikä silti juokse cooperissa 3000m.Ja pitää muistaa,että on eri asia olla hyvässä lajikunnossa vaikkapa thaikussa kuin jossain toisessa lajissa..

Ja MarkkuT:lle sen verran,että ylipainokin on vähän suhteellinen juttu.Ei se 100kg paino tarkoita aina ylipainoa...

Cooperissa on aika paljon juuri kyse siitä,mitä Tabitha sanoi.Hyvin paljon itse asiassa psyykkisestä puolesta.Mutta on se taktiikkajuoksukin.Jos aloitat liian lujaa,ainakin isolla kaverilla,niin menee jalat hapoille.Jos taas liikaa säästelet,loppuu aika kesken.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#109

Viesti MarkkuT »

Joo en mä sitä ylipainoläppää mitenkään sulle kohdistanut maga.
Ain't no one.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#110

Viesti bodyguard »

MarkkuT kirjoitti: Pidätkö bg mykkäkoulua vai mikset kommentoinut? :) Kiinnostaa vain, että oletko tosiaan sitä mieltä, että hojoreenillä saa itsensä 3 tonnin kuntoon. Vai menevätkö nuo minun harjoitusmäärät edes siihen aktiiviseen kategoriaan?
Tästä asiasta en ole aivan varma, sillä en ole itse ikinä pelkkää hojotreeniä harastanut. Tämäkin luonnollisesti vähän riippuu lajista, jossain tulee treeneissä vain kevyesti hiki kun toisen lajin treeneistä lähdetään aina ihan läpimärkänä pois (noin vertauskuvallisesti)

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#111

Viesti bodyguard »

K.Maga kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:
K.Maga kirjoitti: Niin,voithan toki olla BG oikeassa,mutta itse näen päivittäin kavereita,jotka eivät juokse 3000 cooperissa.Ja kyseessä on nuoria kundeja,jotka oletettavasti harrastavatkin jotain.Ainakin ovat kohtalaisen hyväkuntoisen näköisiä.Lisäksi ystäväpiirissäni on kavereita,jotka treenaavat mielestäni kovaa,mutta eivät juoksemista,sen takia he eivät juokse cooperissa 3000m.
Tuolla väitöstavalla voitaisiin sanoa,että jos juoksee cooperissa 3500m,niin jaksaa varmasti vetää vaikkapa 5 erää matsia. Ja väitän,että ei jaksa. Olen ainakin omin silmin nähnty kaverin,joka varmasti vetää yli 3000m cooperissa,eikä jaksanut hädin tuskin kolmea erää vielä suht kevyttä sparria.
Siis toisin sanoen väittämäsi perustuu siihen että oletettavasti hyväkuntoiset kaverit eivät pääse kolmea tonnia coopperissa, ja toisaalta
kaveri joka oletettavasti juoksee kolme tonnia niin ei jaksanut kolmea erää sparria?

Cooperin testi mittaa hapenottokykyä, ei juoksukuntoa, ja on tässä asiassa vieläpä varsin hyvä testi
Niin,mikä on kenenkin mielestän hyväkuntoinen.Toiselle triathlonisti on hyväkuntoinen ja toiselle joku toinen...
Ja tuo sparrikaverini kyllä juoksee sen 3000m,jos nyt ruvetaan pilkkua nuss...
Kuten tuosta toisestakin juoksukeskustelusta selviää, niin luonnollisestikkaan pelkällä aerobisella kunnolla ei pärjää esim. sparritilanteessa, vaan pitää myös olla anaerobista kuntoa. Mutta kuitenkin mielestäni mennään perse edellä puuhun, jos lähdetään heti harrastuksen alusta kohottamaan vain ja ainoastaan sitä anaerobista.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#112

Viesti MarkkuT »

bodyguard kirjoitti: Kuten tuosta toisestakin juoksukeskustelusta selviää, niin luonnollisestikkaan pelkällä aerobisella kunnolla ei pärjää esim. sparritilanteessa, vaan pitää myös olla anaerobista kuntoa. Mutta kuitenkin mielestäni mennään hanuri edellä puuhun, jos lähdetään heti harrastuksen alusta kohottamaan vain ja ainoastaan sitä anaerobista.
Sinne juoksukeskusteluun tämä pohdinta oikeastaan kuuluisikin. Ei ollut kyse siitä, että onko järkevää reenata vain anaerobista (esim. minun mielestä ei todellakaan ole) vaan siitä, että onko mahdollista reenata aktiivisesti niin, että tulos ei ylitä sitä maagista 3 tonnia.

Noin kun sen kirjoitin niin tajusin taas kuinka typerästä asiasta väännetään. Eiköhän tää ollut taas tässä.
:D
Ain't no one.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#113

Viesti L.K. »

MarkkuT kirjoitti: Joo en mä sitä ylipainoläppää mitenkään sulle kohdistanut maga.
Juu,en sitä nyt sillai tarkottanutkaan vaan yleisluontosesti. ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#114

Viesti L.K. »

bodyguard kirjoitti:
K.Maga kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:
K.Maga kirjoitti: Niin,voithan toki olla BG oikeassa,mutta itse näen päivittäin kavereita,jotka eivät juokse 3000 cooperissa.Ja kyseessä on nuoria kundeja,jotka oletettavasti harrastavatkin jotain.Ainakin ovat kohtalaisen hyväkuntoisen näköisiä.Lisäksi ystäväpiirissäni on kavereita,jotka treenaavat mielestäni kovaa,mutta eivät juoksemista,sen takia he eivät juokse cooperissa 3000m.
Tuolla väitöstavalla voitaisiin sanoa,että jos juoksee cooperissa 3500m,niin jaksaa varmasti vetää vaikkapa 5 erää matsia. Ja väitän,että ei jaksa. Olen ainakin omin silmin nähnty kaverin,joka varmasti vetää yli 3000m cooperissa,eikä jaksanut hädin tuskin kolmea erää vielä suht kevyttä sparria.
Siis toisin sanoen väittämäsi perustuu siihen että oletettavasti hyväkuntoiset kaverit eivät pääse kolmea tonnia coopperissa, ja toisaalta
kaveri joka oletettavasti juoksee kolme tonnia niin ei jaksanut kolmea erää sparria?

Cooperin testi mittaa hapenottokykyä, ei juoksukuntoa, ja on tässä asiassa vieläpä varsin hyvä testi
Niin,mikä on kenenkin mielestän hyväkuntoinen.Toiselle triathlonisti on hyväkuntoinen ja toiselle joku toinen...
Ja tuo sparrikaverini kyllä juoksee sen 3000m,jos nyt ruvetaan pilkkua nuss...
Kuten tuosta toisestakin juoksukeskustelusta selviää, niin luonnollisestikkaan pelkällä aerobisella kunnolla ei pärjää esim. sparritilanteessa, vaan pitää myös olla anaerobista kuntoa. Mutta kuitenkin mielestäni mennään hanuri edellä puuhun, jos lähdetään heti harrastuksen alusta kohottamaan vain ja ainoastaan sitä anaerobista.
Totta kai sitä aerobista pitääkin treenata ennen anaerobista treeniä,selvähän se,mutta en itse kyllä näkisi,että pitää olla cooperin 3000m kunnossa sitä tehdäkseen.Toki ei nyt ihan rapakuntoisenakaan kannata..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#115

Viesti Kari Aittomäki »

No voi vv........ikenet.
Juokseminen taulukkoverrokilla on aika muinaista!

Muistan kun olin jälleen kerran elämäni kunnossa.
Treeniä sen mitä päivään mahtu ja seksielämä Pausella.
Koska syksyllä ois Näytön Paikka ja luja mahdollisuus päästä Maailmanmestaria vastaan. (kuten kävi)

Vuosi oli 1984. Paikka Kuortane, urheiluopisto.
Olin järjettömässä kunnossa ja aivan täynnä niitä asioita jotka nuorta miestä liikuttaa.
Iltalenkillä, nauttimassa voimastani.
Tsuf-tsuf-tsuf-kevyttä ja kimmoisaa on meno..

Kunnes takaa rupes kuuluun töminää. Niinku Robocop ois vetäny lenkkarit jalkaan. Ja Swooofff..
Martti Vainio veti ohi, näytti mitä meinaa Juokseminen.
Se otti kaksi askelta siinä missä minä lyllertelin kahdeksan.

Jep. Eli Cooper mittaa myös välityksiä.

laajasti tulkiten, urheilu o juuri sitä että katsotaan ominaisuudet ja etsitään peli jossa on mahdollisuus edetä.

mala vida
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#116

Viesti Jussi Häkkinen »

Kari Aittomäki kirjoitti: Martti Vainio veti ohi, näytti mitä meinaa Juokseminen.
Oli Vainio just käynyt piikillä? :badgrin:
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#117

Viesti MarkkuT »

Kari Aittomäki kirjoitti: No voi vv........ikenet.
Juokseminen taulukkoverrokilla on aika muinaista!

...

Jep. Eli Cooper mittaa myös välityksiä.
Jäi huomaamatta tämä viesti. Kuten sanottu, kyse on leikkimielisestä kisasta. Edelleen mun silmissä kovin tulos on se flammeen paukkupakkasilla juostu 2-tonninen.
Ain't no one.
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

#118

Viesti Gyokuro »

Kari Aittomäki kirjoitti: Muistan kun olin jälleen kerran elämäni kunnossa.
:lol: :lol: :lol:
Kari Aittomäki kirjoitti: Tsuf-tsuf-tsuf-kevyttä ja kimmoisaa on meno..

Kunnes takaa rupes kuuluun töminää. Niinku Robocop ois vetäny lenkkarit jalkaan. Ja Swooofff..
Itelle kävi vähän samalla tavalla, tosin olin tulossa saunaillan jälkeisestä illanvietosta paikallisesta soittoruokalasta. Ilma oli kuin morsian ( joka siis odotteli kototna ) ja päätiin säästää taksirahan ja kävellä n. 3 km matkan kotiin.

Vetelin mielestäni kuin V. Kononen konsanaan ja matka taittui ( siis mielestäni ) todella joutuisasti. Vilkuilin kelloa ja arvioin perille pääsyn aikataulua. Samalla kaksi nuorta flikkaa käveli ohitseni, aivan kuin olisin itse saman aikaisesti vetänyt "moonvookkia". Toisella oli vielä fillari mukana, jota se taluutti. Yritin pysyä kärkikaksikon mukana, mutta jouduin kovan ja tuskaisen taistelun jälkeen luovuttamaan paikkani ja jättäytymään kärkijoukosta. Ei mennyt kauaa, kun tytöt hävisivät horisonttiin.
Noh, tuudittauduin samaan selitykseen kuin Kononenkin, mutta vain päinvastaisella vaikutuksella. Nestetankkaus oli onnistunut ja kenties vähän liiankin hyvin.
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#119

Viesti MarkkuT »

K.Maga kirjoitti: (en pidä lenkkeilystä niin paljon,että sitä sateessa tai kylmässä tekisin..)
Mun mielestä lenkkeily on parhaimmillaan juuri sateessa. Kurjuuden maksimointia.
Ain't no one.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#120

Viesti L.K. »

MarkkuT kirjoitti:
K.Maga kirjoitti:(en pidä lenkkeilystä niin paljon,että sitä sateessa tai kylmässä tekisin..)
Mun mielestä lenkkeily on parhaimmillaan juuri sateessa. Kurjuuden maksimointia.
Niin no,masokismia on monenlaista.. :roll:
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa