Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Eläinkunnan otteluja

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
SJR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 941
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#16

Viesti SJR »

Mika kirjoitti: Miksei voi?
Koska ne ovat "vain" hyönteisiä niin kuin joku jo sanoi. Ne ovat paljon meitä tyhmempiä ja alkeellisempia, eivät siksi "saman arvoisia". Ymmärrän kyllä, jos joku ajattelee toisin.
Mika kirjoitti: Ja toisaalta, miksi pitäisi verrata?
No lähinnä meinasin sitä vastaukseksi tähän:
Mika kirjoitti: Mitäs jos siellä Rovaniemellä joku vähän kovempi jätkä laittaisi vaikka sinut ja jonkun muun vastakkain johonkin kehään ihan vain siksi että voi ja siksi että huvituttaisi sillä kavereitaan?
Eikö pelkkä eläimen kannalta tarpeeton kärsimys riitä? Jos ei riitä, miksi ei?
Tappavathan nuo toisia hyönteisiä luonnossakin. Onko se sitten mielestäsi väärin, kun kerta aiheuttavat tuskaa saalishyönteisilleen? Enkä usko, että noita pahemmin tarvitsee yllyttää toisiensa kimppuun käymiseen.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19115
Lauteille: Helmikuu 2005

#17

Viesti Jussi Häkkinen »

SJR kirjoitti: Ne ovat paljon meitä tyhmempiä ja alkeellisempia, eivät siksi "saman arvoisia". Ymmärrän kyllä, jos joku ajattelee toisin.
Ole hyvä ja perustele väitteesi alkeellisuudesta ja tyhmyydestä. Viikon vinkki: Siihen ei olla pystytty vielä tieteenkään keinoin.

Mielestäni myöskään eläinten oikeuksien ryhmittäminen näiden kehitystason - tai meidän niille määrittämän kehitystason mukaan - ei ole kovin hedelmällinen lähtökohta.

Tappavathan nuo toisia hyönteisiä luonnossakin.
Tämä on luontaista käyttäytymistä ja eläinten/eläimen itse valitsemaa. Se, että ihmiset järjestävät tällaisia "otteluja", on täysin eri asia.

En oikein ymmärrä, miten tällaisen eron havaitseminen voi olla vaikeaa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
SJR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 941
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#18

Viesti SJR »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
SJR kirjoitti:Gladiaattori-meininkiä. :) Minä en varsinaisesti näe tuossa mitään väärää, ei ihmisiä kuitenkaan voi suoraan verrata hyönteisiin.
Mielenkiintoinen kanta, etenkin kun tuo täyttää kaikki eläinrääkkäyksen tuntomerkit ja olisi ihan lainkin mukaan rangaistavaa toimintaa.

Miten koiratappelut jne. toiminta? Vai ovatko ns. söpöyspisteet tärkeänä tekijänä - jos otus on inha ja suriseva, sitä saa rääkätä?
Päinvastaoin, minusta kaikki hyönteiset ovat äärimmäisen kiehtovia. Erityisesti nämä vaaralliset ja tuhovoimaiset, itse miellän ainakin rukoilijasirkat omalla tavallaan jopa koiria söpömmiksi. Ja kyllä, koirtappelut ovat minusta ehdottomasti väärin. Se ei kuitenkaan liity mitenkään koirien söpöyteen tai pörröisyyteen, vaan siiheen, että koira on huomattavasti älykkäämpi, kehittyneempi ja ihmisen kumppaniksi tarkoitettu.
Viimeksi muokannut SJR, tammi 6, 2008, 23.12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#19

Viesti Mika »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
SJR kirjoitti:Gladiaattori-meininkiä. :) Minä en varsinaisesti näe tuossa mitään väärää, ei ihmisiä kuitenkaan voi suoraan verrata hyönteisiin.
Mielenkiintoinen kanta, etenkin kun tuo täyttää kaikki eläinrääkkäyksen tuntomerkit ja olisi ihan lainkin mukaan rangaistavaa toimintaa.
Näin olen myös ymmärtänyt.

Luetaanpa sitä lakia sitten. Joku viisaampi voi korjailla ja tarkentaa.
Eläinsuojelulaki

2 §
Soveltamisala

Tätä lakia sovelletaan kaikkiin eläimiin.

54 §
Eläinrääkkäys

Joka tahallaan tai huolimattomuudesta

1) kohtelee eläintä 3―6, 8, 29, 32 tai 33 §:n taikka niiden nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti,

2) käyttää sellaista 12 §:ssä tarkoitettua välinettä, laitetta tai ainetta, jonka käyttö on kielletty,

3) suorittaa vastoin 7 tai 9―11 §:n säännöksiä niissä tarkoitetun toimenpiteen tai

4) tuo tai yrittää tuoda maahan eläimen 28 §:ssä mainitun kiellon vastaisesti,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, eläinrääkkäyksestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Tarkastellaan sitten muutamia yllä mainittuja pykäliä.
3 §
Yleiset periaatteet

Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty. Lisäksi eläintenpidossa on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettava huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet.

Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä siitä, mitä on pidettävä tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottamisena eläimille.

4 §
Eläinten pitopaikka

Eläimen pitopaikan on oltava riittävän tilava, suojaava, valoisa, puhdas ja turvallinen sekä muutoinkin tarkoituksenmukainen ottaen huomioon kunkin eläinlajin tarpeet. Eläimen pitäminen tarpeetonta kärsimystä tuottavalla tavalla on kielletty.

Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä eläimen pitopaikalle asetettavista vaatimuksista. Asetuksella voidaan myös säätää, että maa- ja metsätalousministeriö voi antaa niistä tarkempia määräyksiä.

5 §
Eläinten hoito

Hoidossa olevaa eläintä ei saa jättää hoidotta tai hylätä. Eläimen on saatava riittävästi sille sopivaa ravintoa, juotavaa ja muuta sen tarvitsemaa hoitoa. Eläimen sairastuessa sen on saatava asianmukaista hoitoa. Eläimen hyvinvointi ja olosuhteet on tarkistettava riittävän usein.

Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä eläimen hoidolle asetettavista vaatimuksista. Asetuksella voidaan myös säätää, että maa- ja metsätalousministeriö voi antaa niistä tarkempia määräyksiä.

6 §
Eläinten kohtelu

Eläimen liiallinen rasittaminen ja kohtuuttoman ankara kurissa pitäminen ja kouluttaminen sekä liian kovakourainen käsittely on kielletty. Eläimen sitominen tarpeetonta kärsimystä tuottavalla tavalla on kielletty. Eläimen on annettava levätä kunnolla ja lisäksi sen on saatava liikkua.

Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä eläimen kohtelulle asetettavista vaatimuksista. Asetuksella voidaan myös säätää, että maa- ja metsätalousministeriö voi antaa niistä tarkempia määräyksiä.

7 §
Eläimille suoritettavat toimenpiteet

Leikkaus tai muu siihen verrattava kipua aiheuttava toimenpide saadaan eläimelle suorittaa vain, jos se on eläimen sairauden tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi tarpeellista.

Toimenpiteen saa suorittaa vain eläinlääkäri. Jos toimenpiteestä aiheutuva kipu on lievää ja hetkellistä tai toimenpide ei siedä viivytystä, saa toimenpiteen kuitenkin tehdä myös muu henkilö kuin eläinlääkäri.

Minulle asia on aika selvä. Saa korjata.

Mitä mieltä SJR olet asiasta nyt? Entäs Warrior ja CracyCatt?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19115
Lauteille: Helmikuu 2005

#20

Viesti Jussi Häkkinen »

SJR kirjoitti: koira on huomattavasti älykkäämpi, kehittyneempi
Ole hyvä ja perustele.

ihmisen kumppaniksi tarkoitettu.
Kuka on tarkoittanut?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#21

Viesti Mika »

SJR kirjoitti: Tappavathan nuo toisia hyönteisiä luonnossakin. Onko se sitten mielestäsi väärin, kun kerta aiheuttavat tuskaa saalishyönteisilleen? Enkä usko, että noita pahemmin tarvitsee yllyttää toisiensa kimppuun käymiseen.
Kuten Jussi jo sanoi, et voi mitenkään verrata eläinten omaa käyttäytymistä luonnonvaraisena siihen, miten ne käyttäytyvät, kun ihminen pakottaa ne tiettyyn tilanteeseen.

Olisiko sinusta ihan oikein, että joku psykopaatti vaikka kävisi sinun kimppuusi, koska häntä ei tarvitse siihen yllyttää? Huomaatko oman argumentointisi kestävyyden?

Se ei kuitenkaan liity mitenkään koirien söpöyteen tai pörröisyyteen, vaan siiheen, että koira on huomattavasti älykkäämpi, kehittyneempi ja ihmisen kumppaniksi tarkoitettu.
Kysyn nyt. Puhutko omasta puolestasi vai julistatko totuutta? Tämä kun ei ole käynyt minulle selväksi, en ole nähnyt yhtään kertaa "mielestäni", "nähdäkseni" tai muuta sellaista.

Joka tapauksessa eläinrääkkääjät ovat rikollisia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
SJR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 941
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#22

Viesti SJR »

Mika kirjoitti: Minulle asia on aika selvä. Saa korjata.

Mitä mieltä SJR olet asiasta nyt? Entäs Warrior ja CracyCatt?
Minä en koe pienten hyönteisten tappoa eläinrääkkäyksenä sitten mitenkään, vaikka se sitten lain mukaan virallisesti sellaista olisikin.
Onko sinusta ihan oikein, että joku psykopaatti vaikka kävisi sinun kimppuusi, koska häntä ei tarvitse siihen yllyttää? Huomaatko oman argumentointisi kestävyyden?
Edelleenkään, mielestäni ihmistä ja hyönteistä ei voi verrata.
Jussi Häkkinen kirjoitti:
SJR kirjoitti:koira on huomattavasti älykkäämpi, kehittyneempi
Ole hyvä ja perustele.
Koiran aivot ovat moninkymmenkertaiset ampiaisen aivoihin verrattuna. Tämä lienee ihan biologinen fakta.

ihmisen kumppaniksi tarkoitettu.
Kuka on tarkoittanut?
Ihminen, jalostamalla koirat sudesta omiin käyttötarkoituksiinsa.
Mika kirjoitti:
Se ei kuitenkaan liity mitenkään koirien söpöyteen tai pörröisyyteen, vaan siiheen, että koira on huomattavasti älykkäämpi, kehittyneempi ja ihmisen kumppaniksi tarkoitettu.
Kysyn nyt. Puhutko omasta puolestasi vai julistatko totuutta? Tämä kun ei ole käynyt minulle selväksi, en ole nähnyt yhtään kertaan "mielestäni", "nähdäkseni" tai muuta sellaista.
Ks. vastaukseni Jussille. Kyllä, minusta on ihan fakta, että koirat ovat hyönteisiä kehittyneempiä.

Haluan vielä korostaa, että olen ehdottomasti eläinrääkkäystä vastaan. En kuitenkaan miellä hyönteisten tappoa sellaiseksi, kuten jo mainitsinkin.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#23

Viesti sivarinlötkö »

Tuntevatko hyönteiset vastaavaa kärsimystä?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#24

Viesti Mika »

SJR kirjoitti:
Mika kirjoitti:
Minulle asia on aika selvä. Saa korjata.

Mitä mieltä SJR olet asiasta nyt? Entäs Warrior ja CracyCatt?
Minä en koe pienten hyönteisten tappoa eläinrääkkäyksenä sitten mitenkään, vaikka se sitten lain mukaan virallisesti sellaista olisikin.
OK, tämä selvä. Sinulla on mielipiteesi - joka kylläkin on lain hengen vastainen - ja minulla on omani. Voin silti paljastaa erään meitä yhdistävän tekijän: minun ajatukseni eläinrääkkääjistä ja siitä, mitä heille tulisi tehdä, ei myöskään ole lain hengen mukainen. Ymmärrän sinua metaforisella tasolla. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#25

Viesti Mika »

sivarinlötkö kirjoitti: Tuntevatko hyönteiset vastaavaa kärsimystä?
Jos et tiedä, haluatko kuitenkin ottaa riskin? Miksi?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#26

Viesti sivarinlötkö »

Tästä aiheesta varmaan päästäisiin pitkiin filosofisiin keskusteluihin, mutta en tiedä jaksanko toista kierrosta.

Itse näkisin sympatian iljettäviä hyönteisiä kohtaan ihmiselle luonnonvastaisena toimintana, jotain minkä "liiallinen" ajattelu on kehittänyt.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#27

Viesti Mika »

sivarinlötkö kirjoitti: Itse näkisin sympatian iljettäviä hyönteisiä kohtaan ihmiselle luonnonvastaisena toimintana, jotain minkä "liiallinen" ajattelu on kehittänyt.
Pidätkö tätä hyvänä vai huonona asiana?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#28

Viesti sivarinlötkö »

Huonona, koska avovaimo yrittää pakottaa esimerkiksi kesäisin nappaamaan ampiaiset kiinni ja päästämään vapaaksi kun itse taas käyttäisin tehokkaampia keinoja :D
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19115
Lauteille: Helmikuu 2005

#29

Viesti Jussi Häkkinen »

SJR kirjoitti: Minä en koe pienten hyönteisten tappoa eläinrääkkäyksenä sitten mitenkään, vaikka se sitten lain mukaan virallisesti sellaista olisikin.
Tappo ei välttämättä ole eläinrääkkäystä. Eläintappelujen järjestäminen, eläimen tarpeeton kiduttaminen jne. ovat eläinrääkkäystä.

Koiran aivot ovat moninkymmenkertaiset ampiaisen aivoihin verrattuna. Tämä lienee ihan biologinen fakta.
Kyllä. Ja?

Ihminen, jalostamalla koirat sudesta omiin käyttötarkoituksiinsa.
Kuten jotkut rodut koiratappeluihin..?

Kyllä, minusta on ihan fakta, että koirat ovat hyönteisiä kehittyneempiä.
Millä mittarilla?

Haluan vielä korostaa, että olen ehdottomasti eläinrääkkäystä vastaan. En kuitenkaan miellä hyönteisten tappoa sellaiseksi, kuten jo mainitsinkin.
Väität olevasi eläinrääkkäystä vastaan, mutta selkeästi hyväksyt ihmisten järjestämät eläintappelut hypoteettisin ja vaikeasti todennettavissa olevin perustein (eläinten kehittyneisyys ja älykkyys). Mielestäni tässä on aika suuri ristiriita.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#30

Viesti Mika »

:D

OK, mutta entäs ketjun varsinainen aihe eli tuollaisten (mitä ilmeisimmin) lainvastaisten ottelujen järjestäminen?

Minä kun näkisin että "ajattelemalla" olemme kehittäneet melko laillakin erilaisia toimintamalleja. Mainittakoon tasa-arvo ja yhdenvertaisuus tällaisina. Oikeudenmukaisuus sekä eläinten kunnioittava kohtelu voidaan myös mainita.

Kummaa puuhaa tuo ajattelu....;)


LISÄYS: Jussi ehti väliin. Yllä oleva siis sivarille.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 107 kurkkijaa