Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sumo

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Sumo

#1

Viesti oskar »

Ihan hyvä dokkari sumo-painista. Perustreeniä ja muuta.
5 osaa:

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Sumo

#2

Viesti Kalle Koskinen »

Olipa kiva ohjelma! Hakuho on kyllä kieltämättä varsin kova sumotori, vaikkei olekaan aivan yhtä mielenkiintoinen kuin suosikkini Asashoryu. Mutta aivan selkeästi Yokozuna-tittelinsä ansainnut.

Minusta oli myös mukava päästä ensimmäistä kertaa katsomaan, että miltä ne sumopainijoiden treenit oikein näyttävät ja ei tuollaisen jälkeen heitä voisi pitää minään huonokuntoisina läskeinä. Aika rajun oloisia treenejä, mitä nyt hapenottokyvyn kiusaamiseen tulee.

Tuleeko muuten Eurosportilta enää ollenkaan sumopainia? En nimittäin ole bongannut sitä ohjelmistossa pitkiin aikoihin.
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Sumo

#3

Viesti oskar »

Kalle Koskinen kirjoitti: Tuleeko muuten Eurosportilta enää ollenkaan sumopainia? En nimittäin ole bongannut sitä ohjelmistossa pitkiin aikoihin.
Mulla ei näy Eurosport joten en tiedä sen tilanteesta. Tuli vaan mieleen että siellähän oli nyt kesällä joku iso korruptioskandaali ja mulla on sellainen mielikuva että ne ois lopettanu tv-lähetykset, ainakin toistaiseksi. Voi olla että muistan ihan omiani.

Sumo on kyllä ihan parasta penkkiurheilua! :D Pidän siitä että ne matsit on niin lyhyitä. Viime maaliskuussa kun olin Osakassa siellä oli juuri kisat ja joka päivä tuli sumoa telkusta. Oli hauska seurata tyttöystävän mummon kanssa ( :D ) miten Viron Baruto pärjäs, ja tais voittaa koko homman jos muistan oikein. Osakan kaduillaki näki noita sumo-painijoita ja oli kiinnostavaa miten paikalliset suhtautu heihin varsin kunnioittavasti. Siitä tuli vähän semmoinen samurai-fiilis, kuin jossain leffoissa.
SamiT
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 111
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: HKI

Sumo

#4

Viesti SamiT »

Oscar, laitoin sulle yv:n

Sumo on kuningas laji!
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Sumo

#5

Viesti oskar »

Okei nää ei liity enää sumoon, mutta tossa samassa dokkarisarjassa oli muistakin lajeista. Katoin Aikidon ja Iaidon ja nekin molemmat oli yllättävän kiinnostavia. Aikido-dokkarissa oli kiinnostavaa kun oli vähän selitetty tieteellisesti mitä noissa jutuissa tapahtuu. Iaidosta en tiennyt juuri mitään, mutta erittäin kiinnostavaa oli mielikuvien käyttö harjoittelussa ja miten se tuntui toimivan. Myös monia muita juttuja kuten "intention" ja rentous ym. Siinä näytettiin myös miekan valmistuksen vaiheet ihan alusta lähtien.

Tuolla näyttäisi olevan vielä ainakin Kendo ja Kyudo. Pitää katella nekin.

Tässä Iaido-dokkarin eka klippi (yhteensä 5 klippiä):
[youtube][/youtube]
" onclick="window.open(this.href);return false;

Aikido-dokkarin avausklippi (yhteensä 5):
[youtube][/youtube]
" onclick="window.open(this.href);return false;

(noita voi muuten katsoa HDnä koko ruudulta)
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 819
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Sumo

#6

Viesti Ikkyu »

oskar kirjoitti: Tuolla näyttäisi olevan vielä ainakin Kendo ja Kyudo. Pitää katella nekin.)
... ja lisäksi täällä aiemmin mainittu Kobudo (japanilainen, ei se Okinawan systeemi).

EDIT: Jotta pysyttäisiin aiheessa, niin Sumo-dokumentti oli kyllä mielenkiintoinen. Lajissa on paljon enemmän syvyyttä kuin ensisilmäyksellä voisi kuvitella (ja teknisesti se on mielenkiintoisella tavalla ikäänkuin perusteisiinsa riisuttua jujutsua; oman ja vastustajan voiman ohjaamista, tasapainoa ja alavartalon käyttöä).
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Sumo

#7

Viesti oskar »

Kiitos Ikkyu. Tota en huomannutkaan. Ja on ihan uusi laji minulle, joten sekin on varmaan kiinnostavaa katseltavaa.


Hmm, pitäisköhän tän ketjun nimi vaihtaakkin vaikka "Kamppailulaji-dokumentteja"-ketjuks, kun tää lähtikin vähän eri suuntaan. Ehkä pitää kiusata jotain ylipotkijaa...
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Sumo

#8

Viesti oskar »

Tuolta Ikkyun linkittämästä ketjusta:
Ikkyu kirjoitti: NHK Internationalin englanninkielinen dokumentti Spirit of the Samurai: Kobudo, jossa esiintyvät mm. Suio-ryun soke Katsuse Yoshimitsu ja Kashima Shinto-ryun shihan Okami Yasusada sekä toki edustamansa tyylit, ja Inaba Minorun "Muka-Kashima Shin-ryun" entinen oppilas ja jonkinsortin tutkija Kono Yoshinori.

Osa 1 - Suio-ryuta
Osa 2 - Suio-ryuta
Osa 3 - Suio-ryuta ja Kashima Shinto-ryuta
Osa 4 - Tutkijaa
Osa 5 - Tutkijaa
Osa 6 - Suio-ryuta ja loppukaneetti

Dokumentti on yllättäen parempi kuin osasin odottaa, vaikka juontaja onkin hieman tahattoman huvittava. Nelos- ja viitososien "tutkija" kyllä vähän kummaksuttaa, hän näet on tutkimustensa perusteella "luonut uudelleen samuraiden oikeita tekniikoita" (näyttävät olevan joko itsestäänselvyyksiä tai sitten melko... mielenkiintoisia ideoita) ja soveltaa niitä esimerkiksi rugbyyn. Mielenkiintoista, että dokumenttiin jossa keskitytään kuitenkin ihan oikeisiin eläviin klassisiin tyyleihin on otettu tuollaista mukaan.

Joka tapauksessa muut haastattelut ja näytökset ovat hyvin laadukkaita ja itse olen tietty tyytyväinen siihen että Suio-ryu sai niin paljon ruutuaikaa.
Katselin tämän jakson. Ihan kiinnostava sekin. Oli mukava nähdä tuollaista perinteistä taistelulajimeininkiä Japanin puolelta ja verrata sitä noihin omiin kiinalaisiin lajeihin. Heti paljon tutunpaa erityisesti ajattelumaailmalta, vaikka lajit täysin tuntemattomia minulle. Mulle taas toi Konon osuus oli ehkä kiinnostavin, ja kyllä sillä tuntu olevan ihan hyvää ideaa, vaikka eipä nyt mitään erityisen mullistavaa. Toisaalta mulla nyt ei ole mitään vertailukohtaa muihin kobudolajeihin.

Ihan hauska toi Katsusen loppukaneetti. Paljon samaa mitä oma opettajakin on puhunut. Lajeja opettelemalla tullaan paremmaksi ihmiseksi.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa