Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
✋:. Meistä on hienoa, kun selailet Potkun, Pohjoismaiden suurimman kamppailulajiyhteisön keskusteluja. Toivottavasti löydät mielenkiintoisia keskusteluja ja otat reippaasti osaa niihin. Samassa voisit sallia Ad Block -ohjelmasi näyttää mainoksia Potkun sivuilla, jotta voimme jatkossakin ylläpitää näitä keskusteluja. Voit myös liittyä etupotkijaksi, jolloin yksi etusi on mainokseton Potku. Kiitos kun ymmärrät. 🙇♂️
Skottilaisen laulajan Caitlin McNeillin julkaisema kuva mekosta on saanut ihmiset ympäri maailmaa hämilleen, koska osa ihmisistä näkee mekon kulta-valkoisena ja toiset sini-mustana. Asialle on yksinkertainen selitys: eri ihmisten silmät ja aivot näyttävät värit eri tavoin, kertoo tiede- ja teknologialehti Wired.
Ihmisen silmä on tottunut tunnistamaan värejä erilaisessa valaistuksessa. Ihmisen näkö on kehittynyt päivänvalossa, mutta päivänvalon sävy vaihtelee punertavasta aamunruskosta keskipäivän sinivalkoiseen valoon, Wired kertoo.
Kun ihminen katsoo kuvan mekkoa, hänen näköjärjestelmänsä yrittää etsiä oikean asteen päivänvalon akselilta ja erottaa objektin "oman" värin ympäriltä heijastuvasta yleisvalosta, kuuluu yksi tutkijoiden lehdelle esittämä selitys. Kyseisessä kuvassa mekkoa ympäröivät värit ovat siinä määrin sekasotku, että ihmisen aivot eivät kenties sen takia tunnista mekon omaa väriä joukosta, tiivistää kansainvälinen Metro-lehti.
– Ihmiset jättävät huomiotta joko sinisen puolen, jolloin he näkevät valkoista ja kultaa, tai kultaisen puolen, jolloin he näkevät sinistä ja mustaa, sanoo neurotieteilijä Bewil Conway Wiredille.
Hän ja toinen haastateltu neurotieteilijä Jay Neitz pitävät kuvan mekkoa yhtenä hämmentävimmistä esimerkeistä ihmisten väritulkinnan vaihtelusta.
Mekko on saanut laajaa huomiota maailmalla ja muiden muassa The Telegraph ja CNN ovat kirjoittaneet siitä. Kuva jakaa miljoonien verkossa asiaa pohtivien mielipiteet – kukin luonnollisesti pitää omaa havaintoaan oikeana. Tässä tapauksessa sanonta "en usko ennen kuin itse näen" ei tosin aivan pidä paikkaansa.
Jännästi näin tuon aiemmin samoin kuin te, ja myöhemmin sitten sinimustana. Kokeilkaapa kääntää näyttöä ja naamaanne siten, että katsotte kuvaa alaviistosta. Näin saan itse sen sinimustaksi, vaikka kuva ensin näyttäisikin toiselta.
Näyttö vaikuttaa hyvin paljon. Ensin tietokoneen ruudulta näin mekon vain valkoisena, vaikka miten yritin asennoitua näkemään sen sinisenä. Myöhemmin kännykän näytöltä mekko näytti ilman muuta siniseltä. Hetkeä myöhemmin tietokoneen näytöllä mekko oli edelleen valkoinen, mutta kun vertasin kännykkää ja tietsikan näyttöä vierekkäin, huomasin että loppujen lopuksi kummassakin väri on suunnilleen sama. Päädyin johtopäätökseen, että mekko on vaalean sininen, ja väri riippuu siitä miten aivot sattuvat sillä hetkellä tulkitsemaan taustan värin.
Peter Karis DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Vahvin selittäjä oli ikä. Tutkijat huomasivat, että 60-vuotiaaksi asti valkokultaisena mekon näkevien osuus lisääntyi iän mukana. Sen jälkeen heidän osuutensa alkoikin laskea.
Noin 20-vuotiaiden joukossa sinistä ja mustaa näki yhtä moni kuin valkoista ja kultaa. Valkoista ja kultaa näkevien osuus nousi kolmeen neljännekseen 60 ikävuoteen mennessä.
Tutkijat eivät keksineet ilmiölle mitään selitystä. Jostain syystä myös suurten kaupunkien asukkaat näkivät useammin valkoista ja kultaa kuin maalla ja pikkukaupungeissa asuvat.
Huomasin tämän itse käänteisesti: safkiksella klo 12 mekko näytti iPadilla valko-kultaiselta, neljä tuntia vanhempana bussissa samalla iPadilla puna-musta - joko minusta tuli nuorempi tai minusta tuli landepaukku . Joku valkotasapainohäiriö aivoissa!