Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tiesitkö että...

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16102
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Tiesitkö että...

#166

Viesti Kari Aittomäki »

Juu, mäkinostan tutuilta oikeaa kanaa, sekä myösporoa ja villisikaa, pakastimeen.
En suuria määriä, tottumuksesta..
Kaskun äitimuori on kateellinen noita-akka joka pitää, piti pakaste-arkkuani omana tonttinaan ja nosteli sieltä tuntemattomia nyssyköitä vek, täyttäen tilan niillä sattans tarjousmakkaroillaan.
Siis tämä silloin ku vielä jakso tehdä tuhoja.

Kerran meinasin suuttua totaalisesti, kun mun kirjat oli nosteltu veks pakastimesta.
Tää oli silloin ku ne oli just muuttanu tähän ja "valloittivat alueita".
Mä siis pakastan vanhemmat kirjat säännöllisesti, punki tpotkasee tyhjää..
Mulla oli arkussa oma, iteväsäämäni muutamankirjanmentävä kaukalo.
Ei siinä mitään, mutta Orm Punaisen kakkososa oli pöydällä ja päällä pötkötteli kahvimuki, märkä.
Siinä kirjassa on alkuperäset paperi-kannet ja Tantunpiirtämä kansikuva.

Olin aikalähellä suuttua.
Nyt sitä on jo turtunut, noilla tuo mun tavaroitten.. likaaminen ja tuhoaminen on jonkinlaista puolitiedostamatonta reviirinpuolustamista.
Kun kunnioituksen konseptia ei vaan ole.
paskiaisia.

Takas broileriin, en osta, en syö. Kanaa ei Kokkolasta saa mistään, pitää tilata.
Tiesittekö että pikkukaupungit on surkeita paikkoja piereksiä?
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Tiesitkö että...

#167

Viesti navajas »

Aasiassa ja varsinkaan Kiinassa ei eläimiä yleisesti kunnioiteta pätkän vertaa. Karhun sappi on yksi melko sairaalla tavalla hankituista "lääkeaineista". Ja japanilaiset kalastajat hankkivat hainevät niin ikään melko ällöttävällä tavalla.

Mitä tulee Islannin jumaltaruperinteeseen, niin aiheen tiimoilta on asiantuntijapiireissä keskusteltu aika paljon siitä, miten paljon mytologia on värittynyt kristinuskon vaikutuksesta. Pari esimerkkiä:

Ensimmäiset ihmiset Eddan mukaan olivat Askr ja Embla, joista tulee helposti Aatami ja Eeva mieleen.
Ja Ragnarökin (maailmanlopun) jälkeen Odinin poika Baldr nousee kuolleista ja tuhotun maailman tilalle syntyy uusi paratiisi.

Toki voitaisiin myös sanoa, että voihan asia olla toisinkin päin, että germaaninen uskonto vaikutti kristinuskoon, mutta se ei ole kovin todennäköistä, kun tässä tapauksessa tarut kirjasi kristitty mies.

PS. Lönrot sepitti muuten osan Kalevalan taruista itse. Hän kun oli vakaasti sitä mieltä, että kerätyistä runoista on saatava yhtenäinen eepos, eikä se muuten onnistunut. Se, miten suuren osan hän sitten veti hatusta, on sitten kait hankalampi selvittää.
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Tiesitkö että...

#168

Viesti Pyrkele »

Tulipas mieleen tuosta eläinten kohtelusta tämä:http://atuubi.yle.fi/node/2768
Eli eiköhän eläimiä kohdella surkeasti vähän joka puolella. Tuossahan käytiin sekä Kiinassa että parissa Euroopan maassa katsomassa hanhien elävältä kynimistä
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Tiesitkö että...

#169

Viesti MarkkuT »

navajas kirjoitti: PS. Lönrot sepitti muuten osan Kalevalan taruista itse. Hän kun oli vakaasti sitä mieltä, että kerätyistä runoista on saatava yhtenäinen eepos, eikä se muuten onnistunut. Se, miten suuren osan hän sitten veti hatusta, on sitten kait hankalampi selvittää.
Ja noissa runoissahan oli alueellista vaihteluakin. Esim. jossain päin Karjalaa se kuuluisa kantelekin oli tehty hirvenluusta hauen sijasta. Kalevalaan on sitten poimittu materiaalia sieltä sun täältä.
Ain't no one.
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Tiesitkö että...

#170

Viesti Yodhi »

Karhunsydän kirjoitti: Kiitos valotuksesta Yodhi. Minun tietonihan perustuu vain ohjelmiin ja kertomuksiin, en paikan päällä ole käynyt saatika pitempiä aikoja oleskellut. Harmi, että asia on näin! Olen saanut ihan toisenlaisen kuvan, ehkä pitäisi joskus käydä esim. kiinassa kuten olen vähän haaveillutkin. Olen itsekin nähnyt jotain videoita turkis-supikoirien kohtelusta kiinassa, mutta olen elänyt käsityksessä että yleisesti eläimiä kunnioitetaan kun on niin paljon uskovia ihmisiä jne. Tulipa päätös tälle väittelylle kun paikan päällä oleva pääsi kertomaan asioista vähän todenperäisempää näkökulmaa!
Tässä muuten konkreettinen esimerkki, kun aiheesta kerran puhutaan. Uutinen on jo muutaman vuoden takaa, mutta en ihan kamalasti usko olojen muuttuneen.

Tiesitkö että...

Kun Kiinassa kolme ihmistä kuolee rabiekseen, koko kunnan koirat hakataan kuoliaaksi?
やさしい幻
Kuvake
Karhunsydän
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 30
Lauteille: Toukokuu 2011

Tiesitkö että...

#171

Viesti Karhunsydän »

Yodhi kirjoitti:
Karhunsydän kirjoitti: Kiitos valotuksesta Yodhi. Minun tietonihan perustuu vain ohjelmiin ja kertomuksiin, en paikan päällä ole käynyt saatika pitempiä aikoja oleskellut. Harmi, että asia on näin! Olen saanut ihan toisenlaisen kuvan, ehkä pitäisi joskus käydä esim. kiinassa kuten olen vähän haaveillutkin. Olen itsekin nähnyt jotain videoita turkis-supikoirien kohtelusta kiinassa, mutta olen elänyt käsityksessä että yleisesti eläimiä kunnioitetaan kun on niin paljon uskovia ihmisiä jne. Tulipa päätös tälle väittelylle kun paikan päällä oleva pääsi kertomaan asioista vähän todenperäisempää näkökulmaa!
Tässä muuten konkreettinen esimerkki, kun aiheesta kerran puhutaan. Uutinen on jo muutaman vuoden takaa, mutta en ihan kamalasti usko olojen muuttuneen.

Tiesitkö että...

Kun Kiinassa kolme ihmistä kuolee rabiekseen, koko kunnan koirat hakataan kuoliaaksi?
Tuo on kyllä erittäin julmaa ja raakaa toimintaa. Toisaalta en näe mitään eroa tuon ja esim. häkkikanaloiden kohdalla, kumpikaan toiminta ei anna juurikaan arvoa elämälle. Tuo ehkä näyttää ja vaikuttaa raaemmalta, koira piestään hetkessä kepeillä hengiltä, mutta onko se parempi kuin kana joka elää elämänsä ahtaassa luonnottomassa tilassa sairaana ja stressaantuneena.

Uskoisin että tuolla on kumminkin suurempi varianssi hyvän ja huonon kohtelun kohdalla. On niitä köyhiä jotka haluavat selvitä ja saada rahaa hinnalla millä hyvänsä jne ja sitten se toinen ääripää joille se raha ei merkitse vaan ihan toiset seikat. Varmaa on vain se, että jokapuolella näyttäisi ihminen kohtelevan elämää melko huonosti, toivottavasti siihen tulee muutoksia. Muutokset lähtevät jokaisen sisältä.

Tiesitkö että... Jos ihmisen pää irtoaa ruumiista, se pysyy tietoisena vielä 11-sekunnin ajan.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Tiesitkö että...

#172

Viesti Vanhakankea »

.... Luterilainen työmoraali on jonkin sortin agraariheimoperinne, joka on otettu osaksi kristinuskoa.

(http://www.mitasuomion.fi/fin/Paivan-mi ... tyomoraali" onclick="window.open(this.href);return false;)
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tiesitkö että...

#173

Viesti MtJ »

Tuohon koiran hakkaamiseen on sellainenkin näkökulma, että mitään järkevää keinoa ei ole ehkä saatavilla, jolla koira tapettaisiin nopeammin kuin lyömällä pitkällä seipäällä päähän. Ymmärtääkseni tuliaseetkin ovat kiellettyjä Kiinassa (siviileiltä)?

Itse en keksi ainakaan yhtään yhtä nopeaa tapaa saada irtokoira hengiltä, kuin lyöminen pitkällä seipäällä, ellei lasketa mukaan tuliaseita. Hukuttaminen on tuskallista ja hidasta, kurkun auki leikkaus taas aiheuttaa hengenvaaran myös itselle ja kuolema on jälleen hidas, kaasuttaminen ei tuo kovinkaan nopeasti lopputulosta ja aiheuttaa vaaraa kiinniottajille, hirttäminen ei ole eläimen kannalta kovinkaan kivuton toimenpide, jne.

En ainakaan keksi, miten koiran voisi tappaa muulla tavoin nopeasti, kuin lyömällä päähän pitkällä seipäällä. (Oletan, että tuolla pitkällä seipäällä lyödään päähän, koska sieltä henki lähtee nopeasti, eikä ole vaaraa rabieksen tarttumisesta pureman kautta).

Ilmakivääri plus myrkkynuoli olisi ehkä ihmisen kannalta inhimillisempi tapa tappaa? Eri asia sitten, onko sellaisiakaan saatavilla tuohon tarkoitukseen tarpeeksi.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Tiesitkö että...

#174

Viesti Pyrkele »

Karhunsydän kirjoitti: Tiesitkö että... Jos ihmisen pää irtoaa ruumiista, se pysyy tietoisena vielä 11-sekunnin ajan.
Tiesitkö että... Wikipedian suomenkielinen sivu sanoo muuta:
Wikipedia kirjoitti: Mestaaminen on aina hyvin verinen teloitustapa. Pään katkaisun onnistuessa kerralla se tuottaa kuitenkin kuoleman varsin nopeasti. Selkäytimen aksonien ja kaulavaltimoiden katkaisu aiheuttaa aivoissa valtavan neuraališokin, jota seuraa kaoottinen hermosignaalimyrsky ja noin 300 millisekunnin päästä tajunnan menetys. Hermosolut käyttävät loppuun ATP-varastonsa ensimmäisen sekunnin aikana. Hapen kuljetus hermosoluihin tyrehtyy seitsemässä sekunnissa, minkä jälkeen hermosolut alkavat kuolla yksi toisensa jälkeen. Lopullinen aivokuolema tapahtuu noin kolmessa minuutissa.
Kertomukset siitä, että mestatut päät olisivat katsoneet pyöveliä, tunnistaneet nimensä tai yrittäneet puhua, ovat neurofysiologisen tietämyksen valossa liioiteltuja. Irti leikattu pää menettää 300 millisekunnissa tajuntansa, ja lähes välittömästi peruuttamattomasti kaikki korkeammat neurofysiologiset toimintonsa, kuten aisteihin reagoimiskyvyn ja kyvyn tuntea kipua. Todennäköisesti teloitettu kokee ensimmäiseksi šokin ja äkillisen päänsäryn sekä valonleimauksen ja tämän jälkeen menettää tajuntansa sekunnin murto-osassa. Refleksit ja tahdottomat kasvolihasten kouristukset voivat jatkua vielä useita sekunteja mestaamisen jälkeen
Toisaalta Lontooksi kirjoitettu lärsäke väittää toista...
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Tiesitkö että...

#175

Viesti Kyynikko »

Tiesitkö että..Karhunsydän ei ole saanut tähän ketjuun yhtään väitettä jota ei olisi ammuttu alas brushteeth :smt003 ;)
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Tiesitkö että...

#176

Viesti Pyrkele »

höh. Miksihän noita tuli kaks? Ylipotkija: tuplaviesti poistettu
Evotinko
Kyynikko kirjoitti: Tiesitkö että..Karhunsydän ei ole saanut tähän ketjuun yhtään väitettä jota ei olisi ammuttu alas brushteeth :smt003 ;)
Noh. Itse esitin tähän ehkä ennemminkin eriävän mielipiteen, johon löytyy myös eriäviä mielipiteitä
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Tiesitkö että...

#177

Viesti Kyynikko »

No, itse olen aika vahvasti taipuvainen uskomaan että päässä ei säily tietoisuutta 11 sekunnin ajan jos se leikataan irti. Kiinalaisten ja intialaisten eläinrakkaudesta en viitsi edes aloittaa.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Tiesitkö että...

#178

Viesti Mika »

Minäkin haluaisin nähdä vedenpitäviä todisteita tuolle 11 sekunnille. Tältä istumalta en suoraan sanoen usko siihen alkuunkaan.

Hyvähän se on että Karhunsydän avoimin mielin oppii uutta täällä :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Karhunsydän
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 30
Lauteille: Toukokuu 2011

Tiesitkö että...

#179

Viesti Karhunsydän »

Kyynikko kirjoitti: Tiesitkö että..Karhunsydän ei ole saanut tähän ketjuun yhtään väitettä jota ei olisi ammuttu alas brushteeth :smt003 ;)
Tiesitkö että.. Et ole lukenut ketjua läpi kunnolla, sillä väitteeni pac-manin alkuperäisestä nimestä ja oulun sekä senegalin lämpötilan yhtäläisyydestä ovat olleet vedenpitäviä! :smt003

Tiesitkö että.. 11-sekunnin pään elokkuus irtoamisen jälkeen tuli tyttöystävän suusta kun kirjoitin ketjuun ja no, päätin sen heittää kuullessani mielenkiintoisen "faktan". Nyt kysyinkin että mistäs muuten olit moisen kuullut, vastaus oli naisellisen vedepitävä "kuulin sen jostain" :lol:

Siinä tulikin pari pitävää tiesitkö ettää lisää!

Olenpas Mikan kommentteja seurannut ja pakko nostaa hattua, erittäin ystävällinen ja avarakatseinen kaveri. :notworthy:

Totta, avoimin mielin täällä oppimassa, en saikkaamassa tahi pätemässä. Jatkukoon mielenkiintoiset faktat ja valistukset!
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Tiesitkö että...

#180

Viesti NCP »

Sotilasviranomaisten (PV, RVL) lisäksi myös muut viranomaiset käyttävät tarkka-ampujia?
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa