Aloittelijoiden tukipulina

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Ylipotkijat: Totte, TimoS, JanneM, Mjölnir, Tyttö

Vastaa
ghostyass
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 23
Lauteille: Joulukuu 2013
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Aloittelijoiden tukipulina

#391

Viesti ghostyass » kesä 23, 2014, 14.22

Taijin harjoittaja kirjoitti:
ghostyass kirjoitti: Nythän on niin, että tosiaan aloitin tuon Taijin harrastamisen tammikuussa ja tällä hetkellä siis menossa kesätauko. Yang on mukavaa, seesteistä, antaa mielenrauhaa, vie stressiä, parantaa verenkiertoa ja kait se jollain tasolla vaikuttaa mieleenkin. Ehkä.

Tähän hektiseen elämäntilanteeseen tarvitsen kyllä liikuntaa, joka pitää kropan kondiksessa.
Yksi määritelmä taijin luonteesta on: tranquil, calm, relaxed, concentrated ja sinä tunnut kokeneen sen vaikutuksen noin.

Jos sinulla on hektinen elämäntilanne ja valitset hektisen lajin, niin voit päätyä sydänkohtauksen kautta sairaalaan. Harkitse taijin jatkamista kunnes muuten on rauhallisempaa. 8-)

Ai niin - taijia voi harrastaa kesälläkin. Yksin tai ryhmässä.
Lieköhän tuo näin on?

Eiköhän tuo kropan laittaminen "koville" nimenomaan vahvista sydäntä ja muutenkin vastustuskykyä. Ainakin aiemmat kokemukseni ovat osoittaneet, että hien virtaamisen jälkeen on pirun hyvä olo ja jaksaakin paremmin.

En tokkiisa kokonaan hylkää Taijia, eiköhän sitä joskus tule palattua sinne. Mutta nyt tarvitsen kunnon kohotusta ja liikuntaa! ;)

ghostyass
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 23
Lauteille: Joulukuu 2013
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Aloittelijoiden tukipulina

#392

Viesti ghostyass » kesä 24, 2014, 10.06

Mjölnir kirjoitti: Kuopiosta löytyy myös vapaaottelua, BJJ:a, Krav Magaa ja Defendoa
Tämä voi tokkiisa olla hölmö kysymys, mutta kysynpä kuitenkin:

Krav Maga kiinnostaa sotilastaustansa vuoksi, joten se on väkisinkin combat proven. IP-taidot toki ovat tervetulleita (entisen opittujen lisäksi) ja laji vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kysymys onkin se, nouseeko Krav Magassa kunto samalla lailla kuin esim. potkunyrkkeilyssä? Ainakin neljä vuotta sitten paikallisessa KB-seurassa kunto kohosi oikein urakalla, kun treeneissä siihen kuntopuoleen hyvin panostettiin. Miten lie KM:n laita?

Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6780
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 2 kertaa
Tykätty: 1 kerran

Re: Aloittelijoiden tukipulina

#393

Viesti Point » kesä 24, 2014, 10.27

Mika kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti: Jos sinulla on hektinen elämäntilanne ja valitset hektisen lajin, niin voit päätyä sydänkohtauksen kautta sairaalaan. Harkitse taijin jatkamista kunnes muuten on rauhallisempaa. 8-)
Joskus tuokin on totta, mutta joskus raskas työ vaatii raskaat huvit. ;)

Niin.. Riippuu tosin elämäntilanteesta ja siitä työstä mitä tekee. Kamppailulajit ja muu melko intensiivinen urheilu on hyvä tapa antaa pulssin nousta jostain muustakin syystä kuin stressistä tai ihmisten typeryydestä.

Tietenkin, jos oma työ on kovin tavoitteellista ja se stressaa niin välttämättä ei kannata suhtautua vapaa-aikanaan harjoitettavaan lajiin samalla intensiteetillä varsinkin jos jonkun tavoitteen eteen työskentely (esim kilpailu) on itselle stressaavaa. Pätee myös toisinpäin. Tavoitteellinen liikkuminen voi olla hyvää vastapainoa sille, jos muu elämä on turhan rutiinimaista.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 8232
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Aloittelijoiden tukipulina

#394

Viesti DeusVult » kesä 24, 2014, 12.11

ghostyass kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Kuopiosta löytyy myös vapaaottelua, BJJ:a, Krav Magaa ja Defendoa
Tämä voi tokkiisa olla hölmö kysymys, mutta kysynpä kuitenkin:

Krav Maga kiinnostaa sotilastaustansa vuoksi, joten se on väkisinkin combat proven. IP-taidot toki ovat tervetulleita (entisen opittujen lisäksi) ja laji vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kysymys onkin se, nouseeko Krav Magassa kunto samalla lailla kuin esim. potkunyrkkeilyssä? Ainakin neljä vuotta sitten paikallisessa KB-seurassa kunto kohosi oikein urakalla, kun treeneissä siihen kuntopuoleen hyvin panostettiin. Miten lie KM:n laita?
Kamppailu-urheilulajit, ja vielä erityisesti "kehälajit" kuten KB, MT, nyrkkeily, MMA jne ovat varmastikin niitä parhaiten kuntoa kohottavia. Itsepuoluslajeissa äärimmäinen fyysinen kunto ei ole varsinainen vaatimus eikä sen vuoksi yleensä myöskään harjoittelun päämäärä tai seuraus.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22215
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Scandinavian Defendo
Sivulajit: Krav Maga, Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 4 kertaa
Tykätty: 6 kertaa
Viesti:

Aloittelijoiden tukipulina

#395

Viesti Mjölnir » kesä 24, 2014, 12.21

DeusVult kirjoitti:
ghostyass kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Kuopiosta löytyy myös vapaaottelua, BJJ:a, Krav Magaa ja Defendoa
Tämä voi tokkiisa olla hölmö kysymys, mutta kysynpä kuitenkin:

Krav Maga kiinnostaa sotilastaustansa vuoksi, joten se on väkisinkin combat proven. IP-taidot toki ovat tervetulleita (entisen opittujen lisäksi) ja laji vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kysymys onkin se, nouseeko Krav Magassa kunto samalla lailla kuin esim. potkunyrkkeilyssä? Ainakin neljä vuotta sitten paikallisessa KB-seurassa kunto kohosi oikein urakalla, kun treeneissä siihen kuntopuoleen hyvin panostettiin. Miten lie KM:n laita?
Kamppailu-urheilulajit, ja vielä erityisesti "kehälajit" kuten KB, MT, nyrkkeily, MMA jne ovat varmastikin niitä parhaiten kuntoa kohottavia. Itsepuoluslajeissa äärimmäinen fyysinen kunto ei ole varsinainen vaatimus eikä sen vuoksi yleensä myöskään harjoittelun päämäärä tai seuraus.
Tuolta löydät lajikuvauksia ja yhteystiedot, jos kiinnostaa saada tietoa, miten heillä treenataan.
http://www.kuopionkamppailuseura.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse en ainakaan pysty yleistämään, että Krav Magassa tehdään aina näin tai kick boxingissa aina näin. Omissa treeneissäni ei ole kovasti eroa fyysisyydellä lajista huolimatta, kamppailu-urheilussa treenataan vähän pidempiä eriä, itsepuolustuksessa taas lyhyempiä kohtaamisia, mutta korkeammalla intensiteetillä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1469
Lauteille: Elokuu 2011
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Aloittelijoiden tukipulina

#396

Viesti Taijin harjoittaja » kesä 24, 2014, 12.52

ghostyass kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti:
ghostyass kirjoitti: Nythän on niin, että tosiaan aloitin tuon Taijin harrastamisen tammikuussa ja tällä hetkellä siis menossa kesätauko. Yang on mukavaa, seesteistä, antaa mielenrauhaa, vie stressiä, parantaa verenkiertoa ja kait se jollain tasolla vaikuttaa mieleenkin. Ehkä.

Tähän hektiseen elämäntilanteeseen tarvitsen kyllä liikuntaa, joka pitää kropan kondiksessa.
Yksi määritelmä taijin luonteesta on: tranquil, calm, relaxed, concentrated ja sinä tunnut kokeneen sen vaikutuksen noin.

Jos sinulla on hektinen elämäntilanne ja valitset hektisen lajin, niin voit päätyä sydänkohtauksen kautta sairaalaan. Harkitse taijin jatkamista kunnes muuten on rauhallisempaa. 8-)

Ai niin - taijia voi harrastaa kesälläkin. Yksin tai ryhmässä.
Lieköhän tuo näin on?

Eiköhän tuo kropan laittaminen "koville" nimenomaan vahvista sydäntä ja muutenkin vastustuskykyä. Ainakin aiemmat kokemukseni ovat osoittaneet, että hien virtaamisen jälkeen on pirun hyvä olo ja jaksaakin paremmin.

En tokkiisa kokonaan hylkää Taijia, eiköhän sitä joskus tule palattua sinne. Mutta nyt tarvitsen kunnon kohotusta ja liikuntaa! ;)
Kunnon kohottaminen on hyvä tavoite mutta keinot on valittava nykyisen kunnon mukaan. Paljonko sinun verenpaineesi nyt on? 8-)

ghostyass
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 23
Lauteille: Joulukuu 2013
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Aloittelijoiden tukipulina

#397

Viesti ghostyass » kesä 24, 2014, 13.26

Taijin harjoittaja kirjoitti:
ghostyass kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti:
ghostyass kirjoitti: Nythän on niin, että tosiaan aloitin tuon Taijin harrastamisen tammikuussa ja tällä hetkellä siis menossa kesätauko. Yang on mukavaa, seesteistä, antaa mielenrauhaa, vie stressiä, parantaa verenkiertoa ja kait se jollain tasolla vaikuttaa mieleenkin. Ehkä.

Tähän hektiseen elämäntilanteeseen tarvitsen kyllä liikuntaa, joka pitää kropan kondiksessa.
Yksi määritelmä taijin luonteesta on: tranquil, calm, relaxed, concentrated ja sinä tunnut kokeneen sen vaikutuksen noin.

Jos sinulla on hektinen elämäntilanne ja valitset hektisen lajin, niin voit päätyä sydänkohtauksen kautta sairaalaan. Harkitse taijin jatkamista kunnes muuten on rauhallisempaa. 8-)

Ai niin - taijia voi harrastaa kesälläkin. Yksin tai ryhmässä.
Lieköhän tuo näin on?

Eiköhän tuo kropan laittaminen "koville" nimenomaan vahvista sydäntä ja muutenkin vastustuskykyä. Ainakin aiemmat kokemukseni ovat osoittaneet, että hien virtaamisen jälkeen on pirun hyvä olo ja jaksaakin paremmin.

En tokkiisa kokonaan hylkää Taijia, eiköhän sitä joskus tule palattua sinne. Mutta nyt tarvitsen kunnon kohotusta ja liikuntaa! ;)
Kunnon kohottaminen on hyvä tavoite mutta keinot on valittava nykyisen kunnon mukaan. Paljonko sinun verenpaineesi nyt on? 8-)
Totta kai nykyisen kunnon mukaan on lähtötilanne. Mutta enhän minä nyt suorilta tietenkään lähde vetämään maksimitreenejä, vaan pikku hiljaa kohti parempaa kuntoa ja rankempaa treeniä. Kyllähän nyt vastuuntuntoiset ohjaajatkin tämän tietävät, että hiljaa hyvä tulee ja tason mukaan lähdetään sitä kuntoa nostamaan. Ei minulla ole kiirettä.

Verenpaineeni on viime mittauksen mukaan aika lailla normaalin ylärajoilla. Miksi kysyt?

Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1469
Lauteille: Elokuu 2011
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Aloittelijoiden tukipulina

#398

Viesti Taijin harjoittaja » kesä 24, 2014, 14.16

ghostyass kirjoitti: Totta kai nykyisen kunnon mukaan on lähtötilanne. Mutta enhän minä nyt suorilta tietenkään lähde vetämään maksimitreenejä, vaan pikku hiljaa kohti parempaa kuntoa ja rankempaa treeniä. Kyllähän nyt vastuuntuntoiset ohjaajatkin tämän tietävät, että hiljaa hyvä tulee ja tason mukaan lähdetään sitä kuntoa nostamaan. Ei minulla ole kiirettä.

Verenpaineeni on viime mittauksen mukaan aika lailla normaalin ylärajoilla. Miksi kysyt?
Jos verenpaine olisi korkea, niin kehottaisin harjoittamaan rauhallista liikuntaa. Mutta jos se on normaali, niin suosittelen että käyt tämän kesän ajan kuntosalilla. Siellä saat hikoilla ja saat pari kiloa lisää lihaksia syksyyn mennessä. Paremmasta kunnosta ja lihaksista on apua harrastat mitä tahansa lajia syksyllä.

Aika moni kirjoittaa tänne hyvää blogia omasta liikkumisestaan. Voit katsella niitä ja kokeilla pystytkö samaan kuntosalilla. Uskon, että useammankin blogistin ohjelman toteuttamisesta tulee kunnon hiki. :)

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 87342
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 34 kertaa
Tykätty: 17 kertaa
Viesti:

Aloittelijoiden tukipulina

#399

Viesti Mika » kesä 24, 2014, 14.49

Minä sitten taas liikuntafysiologina sanon, että mikäli lääkäri ei ole kieltänyt korkean intensiteetin liikuntaa, silloin kannattaa liikkua ihan mielensä mukaisesti. Liikunnalla on muuten sellainen sivuvaikutus, että se normalisoi verenpainetta (yleensä kyse on hypertensiosta, joka siis hyvin mahdollisesti saadaan kuriin liikunnalla ja muilla mahdollisilla lääkärin määräämillä toimenpiteillä).

@taijin harjoittaja, koska nyt hieman kosketit omaa osaamisaluettani tuolla väitteelläsi, voisitko kertoa mihin se perustuu?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22215
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Scandinavian Defendo
Sivulajit: Krav Maga, Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 4 kertaa
Tykätty: 6 kertaa
Viesti:

Aloittelijoiden tukipulina

#400

Viesti Mjölnir » kesä 24, 2014, 14.50

Itse ainakin olen saanut korkeahkoa verenpainetta laskettua korkeaintensiteettisella liikunnalla.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1469
Lauteille: Elokuu 2011
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Aloittelijoiden tukipulina

#401

Viesti Taijin harjoittaja » kesä 24, 2014, 15.12

Mika kirjoitti: Minä sitten taas liikuntafysiologina sanon, että mikäli lääkäri ei ole kieltänyt korkean intensiteetin liikuntaa, silloin kannattaa liikkua ihan mielensä mukaisesti. Liikunnalla on muuten sellainen sivuvaikutus, että se normalisoi verenpainetta (yleensä kyse on hypertensiosta, joka siis hyvin mahdollisesti saadaan kuriin liikunnalla ja muilla mahdollisilla lääkärin määräämillä toimenpiteillä).

@taijin harjoittaja, koska nyt hieman kosketit omaa osaamisaluettani tuolla väitteelläsi, voisitko kertoa mihin se perustuu?
Sinä tiedät varmasti paremmin kuin minä millainen liikunta on turvallista ihmiselle, jolla on korkea verenpaine. Millaista liikuntaa suosittelet ihmiselle, jonka verenpaine on 200/100? Rauhallista vai korkea-intensiteettistä? 8-)

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 87342
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 34 kertaa
Tykätty: 17 kertaa
Viesti:

Aloittelijoiden tukipulina

#402

Viesti Mika » kesä 24, 2014, 15.16

ghostyass kertoi paineidensa liikuskelevan normaalin ylärajoilla. Sinä puhut nyt hypertensiota sairastavasta. Niiden välinen ero on aika suuri.

@ghostyass, toivottavasti kuitenkin tästä nyt huomaat, ettei tuo Taijin harjoittajan ehdotus rauhallisesta liikunnasta verenpaineen takia perustu mihinkään konkreettiseen (vaikka taisit tietää sen silti muutenkin).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

ghostyass
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 23
Lauteille: Joulukuu 2013
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Aloittelijoiden tukipulina

#403

Viesti ghostyass » kesä 24, 2014, 20.17

Mika kirjoitti: ghostyass kertoi paineidensa liikuskelevan normaalin ylärajoilla. Sinä puhut nyt hypertensiota sairastavasta. Niiden välinen ero on aika suuri.

@ghostyass, toivottavasti kuitenkin tästä nyt huomaat, ettei tuo Taijin harjoittajan ehdotus rauhallisesta liikunnasta verenpaineen takia perustu mihinkään konkreettiseen (vaikka taisit tietää sen silti muutenkin).
Olen samoilla linjoilla Mikan kanssa, ja samaa ovat sanoneet verenpainettani seuranneet lääkäritkin esim. Taekwondoa on suositeltu. Jotenkin on sellainen kuva, että tässä nyt yritetään puolustaa omaa lajia hieman epätoivoisesti, kun pyydetään jäämään ja pelotellaan muiden lajien seuraamuksilla. On kyllä erikoinen meininki! :D

Mjölrin (<--menikö oikein?), otin neuvostasi vaarin ja viskasin e-mailin paikallisen KM:n vetäjälle. Käytättekö te seurassanne pistareita ja hanskoja? Onko sinulla harrastamisessa jotain erityistä, mikä pitää mielenkiinnon yllä lajia kohtaan? Se on kuitenkin tärkeää, niin odottaa seuraavia treenejä. Krav Maga on alkanut kiinnostamaan yhä enemmän, kun asiaa on tutkinut. Ehkä aiemmin "isku munille ja haneen"-mielikuva on pitänyt alitajuisesti lajin poissa mielestä.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 87342
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 34 kertaa
Tykätty: 17 kertaa
Viesti:

Aloittelijoiden tukipulina

#404

Viesti Mika » kesä 24, 2014, 21.19

ghostyass kirjoitti: Jotenkin on sellainen kuva, että tässä nyt yritetään puolustaa omaa lajia hieman epätoivoisesti, kun pyydetään jäämään ja pelotellaan muiden lajien seuraamuksilla. On kyllä erikoinen meininki! :D
Minusta se ei vielä itsessään ole niiiin erikoista, mutta sitten kun se laajennetaan terveysvaikutusten puolelle, ollaan jo vaarallisilla vesillä. Jollakin hippilaudalla moinen saattaisi jopa lyödä läpi! Tosin samassa olen hieman huolissani Taijin harjoittajasta, sillä jos joku hippi on myrkyttänyt hänen ajatusmaailmansa, meillä on kaikilla on ihan tärkeä kollektiivinen tehtävä tämän oikaisemisessa.

Sanamuodoistani huolimatta olen ihan puolitosissani.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22215
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Scandinavian Defendo
Sivulajit: Krav Maga, Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 4 kertaa
Tykätty: 6 kertaa
Viesti:

Aloittelijoiden tukipulina

#405

Viesti Mjölnir » kesä 24, 2014, 21.57

ghostyass kirjoitti: Mjölrin (<--menikö oikein?),
Ei
otin neuvostasi vaarin ja viskasin e-mailin paikallisen KM:n vetäjälle.
Hyvä, kysymällä selviää
Käytättekö te seurassanne pistareita ja hanskoja?
Joka treenissä
Onko sinulla harrastamisessa jotain erityistä, mikä pitää mielenkiinnon yllä lajia kohtaan? Se on kuitenkin tärkeää, niin odottaa seuraavia treenejä.
Joka kerta oivallat jotain uutta, joka kerta on kivaa vaikka ei aina mukavaa, joka kerta tulee hiki. Siinä oma filosofiani. Ja monen muunkin
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 kurkkijaa