Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aloittelijoiden tukipulina

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

#196

Viesti Dojon Jäykin »

Osku kirjoitti: Mä aloitin nyt 39 vuotiaana potkunyrkkeilyn. Joskus 90 luvulla harrastin sitä oranssiin vyöhön saakka, mutta nyt lähdin alkeiskurssin mukaan. Ihan sama oonko outo näky vai en, kuntoa lähdin kohottamaan. Harrastan juoksua ja tämä on hyvä airobinen lisä sille harrastukselle. Kivuista päätellen olen löytänyt taas ihan uusia lihaksia itsestäni :smt003
Iltamapäiviä !

Ja tässä yksi 42v karaten aloittanut joka huomasi, että jos pitää liian pitkän tauon fyysisessä harjoittelussa (12-13 vuotta), niin ei enää menekkään 60 punnerrusta tai 40 vatsaa minuutissa jne. Elikkä kipeetä tekee siellä ja täällä. Ja perskule, ei näytä kyvyt palautuvan edes kuukauden harjoittelulla :? :( .

Liityin sitten isoon? helsinkiläiseen seuraan (johon kätevin ja nopein pääsy aikataulullisesti) ja kova tie on edessä ennenkuin saadaan nättiä liikettä aikaiseksi. Ajatuksena on peruskurssin jälkeen ainakin pari vuotta jatkaa. Ja mitään IP taustaa ei löydy.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Aloittelijoiden tukipulina

#197

Viesti Mika »

:tervetuloa:

Kyllä se kunto nousee ajan mittaan tasaisesti. Ja saattaa tuo pari vuotta venähtää yllättäen, kun jääkin koukkuun ;)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Aloittelijoiden tukipulina

#198

Viesti Dojon Jäykin »

Vaikka en isoa rasvaprosenttia omaakkaan, niin meno on kuitenkin vähän erilaista kuin noilla 20v. hämähäkeillä, ainakin mitä lähempänä kädet on tatamin pintaa. Mutta jos paikat kestää niin näillä mennään niin kauan kuin homma on hauskaa. En ole vielä 'isojen poikien' treenejä seuraillut, ettei mene yöunet.

Sitä vaan mietin, että mitä näissä seuroissa ajatellaan niistä selkeistä kuntoiluharrastajista (varsinkin vanhemmista) joilla ei ole mitään intressejä ja mahdollisuuksiakaan suunnata kilpatoimintaan ? Tunnetusti kato on kova ensimmäisen 4-12 kk aikana. Mitä taloudellista hyötyäkään näistä muutamasta liian vanhasta aloittelijasta sitten enää on. Viekö ne vaan resusseja nuoremmilta ja lahjakkaammilta.

Paljonko seurojen liikevaihdosta tulee alkeiskurssilaisista ? Ovatko ne aivan elinehto ? Onko vain 'hyvä', että suurin osa hoksaa lopettaa ?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Aloittelijoiden tukipulina

#199

Viesti TimoS »

Dojon Jäykin kirjoitti: Paljonko seurojen liikevaihdosta tulee alkeiskurssilaisista ? Ovatko ne aivan elinehto ? Onko vain 'hyvä', että suurin osa hoksaa lopettaa ?
No jaa, seurakohtaista, sanoisin minä, mutta parin seuran toimintaan aikoinaan perehtyneenä väitän, että isoin raha pyörii junioritoiminnasta, siis jos sellaista seuralla on tarjolla. Jos laji on tarpeeksi "in", niin sitten toki aikuistenkin alkeiskurssit tuovat rahaa seuraan.
Se, että onko "hyvä", että suurin osa lopettaa, onkin sitten vaikeampi kysymys. Ei välttämättä. Toki on hyvä, että vain ne, joita treenaaminen tosissaan kiinnostaa, jatkavat, mutta kyllähän seurat sitä rahaa tarvitsevat, varsinkin jos on vielä "oma" sali.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Aloittelijoiden tukipulina

#200

Viesti AriJ »

Dojon Jäykin kirjoitti: Paljonko seurojen liikevaihdosta tulee alkeiskurssilaisista ? Ovatko ne aivan elinehto ? Onko vain 'hyvä', että suurin osa hoksaa lopettaa ?
Meillä ei ole ollut vieläkään yhtään peruskurssia, ja ihan äkkiseltään en aio ottaakaan. Silti on pysytty hyvin pystyssä jo neljä+ vuotta :)

PS. typo ja se, että treenataan kaupungin tiloissa vain kahdesti viikossa, oma sali muuttaisi titanteen tietty aivan totaalisesti.
______________________
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Aloittelijoiden tukipulina

#201

Viesti flammee »

TimoS kirjoitti:
Dojon Jäykin kirjoitti: Paljonko seurojen liikevaihdosta tulee alkeiskurssilaisista ? Ovatko ne aivan elinehto ? Onko vain 'hyvä', että suurin osa hoksaa lopettaa ?
No jaa, seurakohtaista, sanoisin minä, mutta parin seuran toimintaan aikoinaan perehtyneenä väitän, että isoin raha pyörii junioritoiminnasta, siis jos sellaista seuralla on tarjolla. Jos laji on tarpeeksi "in", niin sitten toki aikuistenkin alkeiskurssit tuovat rahaa seuraan.
Se, että onko "hyvä", että suurin osa lopettaa, onkin sitten vaikeampi kysymys. Ei välttämättä. Toki on hyvä, että vain ne, joita treenaaminen tosissaan kiinnostaa, jatkavat, mutta kyllähän seurat sitä rahaa tarvitsevat, varsinkin jos on vielä "oma" sali.
En nyt kyllä keksi millä tavalla se olisi hyvä että suurin osa lopettaa, jos saadaan pidettyä porukkaa mukana esim vuoden niin sehän tarkoittaa että niiltä voidaan kyniä vielä lisää jäsenmaksuja.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 3

Aloittelijoiden tukipulina

#202

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

flammee kirjoitti: En nyt kyllä keksi millä tavalla se olisi hyvä että suurin osa lopettaa, jos saadaan pidettyä porukkaa mukana esim vuoden niin sehän tarkoittaa että niiltä voidaan kyniä vielä lisää jäsenmaksuja.
Jos ei oo rahasta kiinni, eikä rahan takia vedä, niin sillon on parempi että salissa on 10 tositreenaajaa ku 50 haihattelijaa. Mutta tosiaan, jos salivuokrat joutuu repiä omasta nahasta, niin sillon sitä on varmaan vähä pakko rahastaa, ja katella niitäkin jotka ovat ... miten ton nyt nätisti sanois; "väärän lajin parissa."
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Aloittelijoiden tukipulina

#203

Viesti AriJ »

flammee kirjoitti:
TimoS kirjoitti:
Dojon Jäykin kirjoitti: Paljonko seurojen liikevaihdosta tulee alkeiskurssilaisista ? Ovatko ne aivan elinehto ? Onko vain 'hyvä', että suurin osa hoksaa lopettaa ?
No jaa, seurakohtaista, sanoisin minä, mutta parin seuran toimintaan aikoinaan perehtyneenä väitän, että isoin raha pyörii junioritoiminnasta, siis jos sellaista seuralla on tarjolla. Jos laji on tarpeeksi "in", niin sitten toki aikuistenkin alkeiskurssit tuovat rahaa seuraan.
Se, että onko "hyvä", että suurin osa lopettaa, onkin sitten vaikeampi kysymys. Ei välttämättä. Toki on hyvä, että vain ne, joita treenaaminen tosissaan kiinnostaa, jatkavat, mutta kyllähän seurat sitä rahaa tarvitsevat, varsinkin jos on vielä "oma" sali.
En nyt kyllä keksi millä tavalla se olisi hyvä että suurin osa lopettaa, jos saadaan pidettyä porukkaa mukana esim vuoden niin sehän tarkoittaa että niiltä voidaan kyniä vielä lisää jäsenmaksuja.
Voisi riippua myös opetustavasa lajissa/seurassa; jos opetus on massaopetusta niin no problemo, mutta jos taas enemmän opettajalta oppilaalle niin liian iso porukka voi olla aika haastava.
______________________
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Aloittelijoiden tukipulina

#204

Viesti Lasse Candé »

Dojon Jäykin kirjoitti: Sitä vaan mietin, että mitä näissä seuroissa ajatellaan niistä selkeistä kuntoiluharrastajista (varsinkin vanhemmista) joilla ei ole mitään intressejä ja mahdollisuuksiakaan suunnata kilpatoimintaan ? Tunnetusti kato on kova ensimmäisen 4-12 kk aikana. Mitä taloudellista hyötyäkään näistä muutamasta liian vanhasta aloittelijasta sitten enää on. Viekö ne vaan resusseja nuoremmilta ja lahjakkaammilta.

Paljonko seurojen liikevaihdosta tulee alkeiskurssilaisista ? Ovatko ne aivan elinehto ? Onko vain 'hyvä', että suurin osa hoksaa lopettaa ?
Luulisin että sellainen joka haluaa oppia ja haastaa itseään vähintään yhtä paljon kuin muutkin, on melkein aina tervetullut melkein minne vain. Toki itsensä haastamisen määrä riippuu omista olosuhteista kuten ikä ja mahdolliset vammat jne. Jotakuta saattaa toki häiritä jos näitä käyttää vain tekosyynä. Kun toivuin jalankatkeamisesta menin treeneihin yhtä paljon, mutta jos en pystynyt jotain tekemään, yritin tehdä vähintään yhtä kovaa harjoitetta ja simuloida harjoitetta mahdollisimman tarkasti. Näin tilanteeni ei haitannut opettajia eikä yhteisön tarvinnut miettiä mikäs erikoistarvepelle tuo on.

Ihminen joka yrittää sopeutua ja tehdä parhaansa on yhteisölle hyväksi. Minä en ole ikävöinyt heitä jotka eivät yrittäneet, mutta olen mielelläni opettanut ja harjoitellut sellaisten kanssa joiden touhusta ei tule juuri mitään, mutta jotka tahtovat kehittyä ja harjoittaa asiaa. Sellaisten jotka ovat itseni tavoin ottaneet asian omaksi itsenäiseksi projektikseen ja joita kiinnostaa enemmän kehittyminen kuin taso.

Kilpajutuista en sitten tiedä.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Aloittelijoiden tukipulina

#205

Viesti Dojon Jäykin »

Voihan nakki ! Tässä sitä on hojoiltu elokuun lopusta MUTTA...

...vähän näyttää siltä etten mä enää ikinä tikkaa suoraa minuuttia punnerruksia tai saa noita lonkkia auki enempää. Pikemminkin taistellaan koko ajan sitä vastaan ettei ne jäykisty lisää... Kyllähän tuossa meni 1½ viikkoa flunssassa ja siitä vasta viikkoa myöhemmin alkoi helpottaman tuo pinnistely.

Nyt poppamiehet ja ennustajat vinkkiä peliin. Mä en usko että pelkällä 2-4 kilon painon pudotuksella saavutetaan lisätehoja (nyt 183cm/86kg, sama ollut jo vuosia). Taitaa rasvakin olla muuttumassa lihakseksi kun äitee sano et oon laihtunut ! Hyvä ettei lyönnyt eväspakettia mukaan.

Ei silleen että mä ikinä olisin rapakunnossa ollut, mutta kilometrit on syönny tehoja...
Mä olen kuin isomoottorinen Jenkkirauta - 5.0 litraa/140hv,
5 metriä/2+2 ¨takapenkki¨, kaksi ovea+mukitelineet x 8, himmeet ajovalot. :lol:

P.S. Ei kuitenkaan automaattiturvavöitä.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Aloittelijoiden tukipulina

#206

Viesti tohtorismies »

Dojon Jäykin kirjoitti: Voihan nakki ! Tässä sitä on hojoiltu elokuun lopusta MUTTA...

...vähän näyttää siltä etten mä enää ikinä tikkaa suoraa minuuttia punnerruksia tai saa noita lonkkia auki enempää. Pikemminkin taistellaan koko ajan sitä vastaan ettei ne jäykisty lisää... Kyllähän tuossa meni 1½ viikkoa flunssassa ja siitä vasta viikkoa myöhemmin alkoi helpottaman tuo pinnistely.

Menee,menee ihan mitä tahansa haluat.

Selkiöhän se että fyysinen kehitys hidastuu tuossa vaiheessa, muutat vain vähän niitä jumppa juttuja niin nouset feeniks linnun lailla.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Aloittelijoiden tukipulina

#207

Viesti Lowclass »

Katso tilanne puolen vuoden päästä aloittamisesta. Ei mikään ihme että kroppa ei vielä toivu tuon tauon jälkeen .....

Itse olin samassa tilassa vuoden vaihteen jälkeen, n 4kk oli ollut taukoa ja sitten useita treenipäiviä per viikko....
Villi Sika
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 61
Lauteille: Marraskuu 2010

Aloittelijoiden tukipulina

#208

Viesti Villi Sika »

Terve vaan kaikille!

Olisin kiinnostunut aloittamaan jonkin kamppailulajin pk-seudulla (esim judo, bjj, hokuto-ryu..), mutta hankaluutena on kolmivuorotyöni, jonka takia nimenomaan kiinteitä harjoitteluaikoja on todella hankala noudattaa (viikoittain vaihtuvat vuorot). Esim. peruskurssien kanssa on jo hankaluuksia, sillä poissaoloja duunin takia kertyy todella nopeasti.. halu aloittaa olisi silti kova.

Onko kellään muulla aloittelijalla ollut samaa ongelmaa? Oletteko sen miten ratkaiseet?
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Aloittelijoiden tukipulina

#209

Viesti n0k »

Villi Sika kirjoitti: Terve vaan kaikille!

Olisin kiinnostunut aloittamaan jonkin kamppailulajin pk-seudulla (esim judo, bjj, hokuto-ryu..), mutta hankaluutena on kolmivuorotyöni, jonka takia nimenomaan kiinteitä harjoitteluaikoja on todella hankala noudattaa (viikoittain vaihtuvat vuorot). Esim. peruskurssien kanssa on jo hankaluuksia, sillä poissaoloja duunin takia kertyy todella nopeasti.. halu aloittaa olisi silti kova.

Onko kellään muulla aloittelijalla ollut samaa ongelmaa? Oletteko sen miten ratkaiseet?
Katsot lajin mikä kiinnostaa itseäsi eniten ja sitten kun on treeni ajat tiedossa, niin marssit työnjohtajasi luokse ja suoraselkäisesti kerrot asiasi ja mietitte saako työvuorolistoja tehtyä niin että pääsisit mahd useasti treeneihin :)

nimimerkillä tein kahtavuoroa kun aloitin magan. Sain käydä treeneissä kesken iltavuoron, kun tulin vilkkaasti takaisin töihin ja painoin vähän ilmaiseksi ylitöitä ;)
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Villi Sika
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 61
Lauteille: Marraskuu 2010

Aloittelijoiden tukipulina

#210

Viesti Villi Sika »

Minulla on kohtalaisen jäykkä työnantaja, eli kesken vuoron ei kyllä pääse lähtemään mihinkään ja työvuorolistaan tehtävät toiveetkin on rajattu tiettyyn pisteeseen. Jotain pientä fiksausta toki voi tehdä, mutta harmillisen vähäistä se on.

No ei kai se auta kun mennä peruskurssille ja toivoa, että vapaat vuorot sattuvat tuurilla treenipäiville.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 102 kurkkijaa