Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lahjakkuus

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#76

Viesti kenttiensankari »

Sanoisin et BJJ on varmasti "ikävämpi" ja vähemmän leppoisa lajina kuin valtaosa Suomessa treenattavista lajeista. Ilmapiiri on kyl ihan jees mutta laji on vaativa. Lisäksi kun lajissa se osaaminen testataan joka treenien päätteeksi painiskelulla niin kyl siinä se suoriutumiskynnyskin on aika korkea vrt. lajeihin joissa ei yhtä intensiivisesti kamppailla vastakkain.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#77

Viesti Mika »

Ja tätähän taifuuni sitten muuten ei tarkoittanut. :lol:

Kenttis, prkl, sä olet oikeasti muuttunut. Älä. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#78

Viesti Benu »

Joo, kyllä mulla pyöri tää keskustelu tänään päässä ku vedin treenit. Vaikka olin taas kerran itkun partaalla edellä mainitsemani henkilön takia ni päätin näyttää vielä kerran miten se tekiniikka meni.

Kiitos Steelduck, mulla kävi toi mielessä. Ajattelin itsekseni että olenko minä oikeesti näin huono ihminen vai onko muut sitten tekopyhiä. Kyllä mä ymmärrän nyt ku mietin jälkikäteen että ehkä ei oo kauheen fiksua huutaa sitä foorumilla mitä kuka tahansa voi lukea ja signaturessa on sitten VKK:n linkki. Voi moni kuvitella että olen kusipää (vaikka voisin melkeen vannoa että olen todella leppoisa kaveri) eivätkä tule VKK:n kursseille sen takia. Asenne valmentautumista tää vissiin on.
Viimeksi muokannut Benu, helmi 18, 2008, 22.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#79

Viesti kenttiensankari »

Mika kirjoitti: Ja tätähän taifuuni sitten muuten ei tarkoittanut. :lol:

Kenttis, prkl, sä olet oikeasti muuttunut. Älä. :)
Minua taas kuristettiin :cry: Tiputan tällä hetkellä painoa ja treenaan liikaa + olen löytänyt sisäisen teinini, koittakaa kestää. ;)
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#80

Viesti Benu »

johannes kirjoitti:
Benu kirjoitti:
JanneM kirjoitti:Älä Benu möksähdä.
No en mä mökötä, mutta kun muutenki pinna ihan tajuttoman kireellä valmiiks ni ei oikeen jaksais lukea pipari netissä sen lisäks, vaikka nyt miten typeriä kommentteja olisin heittänyt. Nojoo, meen parantamaan oloani ananasmehulla :roll:
Vedätkö sä Benu painoa ;)
Ai humaako sen :lol: Vai viittasitko ananasmehuun :) Mutta kyllä! Luulin joutuvani pudottamaan 6kg lauantaihin mennessä, mutta onneks kotivaaka reistailee ja ei tarvii tiputtaa ku 3,8kg iltapainosta (alle 3kg aamupainosta toivottavasti!)
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#81

Viesti Elina »

Kyllähän tästä sukeutui loppujen lopuksi todella hyvä keskustelu :D Tämmöisistä pohdiskeluista on takuulla hyötyä jokaiselle, joka painii samanlaisten tilanteiden kanssa - vaikka se aloitus nyt olikin vähän vähemmän hienotunteinen avautuminen.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#82

Viesti Kari Aittomäki »

Ilmiö on kyllä tuttu, siis Beniton kertoma "eksää sattans puusilmäpaviaani erota oikeeta vasemmasta mitä-hä!"

Kuuluu juttuun, etenkin kun itselle on tietyt jutut aivan itsestäänselvyyksiä.
Ittellä oli viimeksi vastaava juttu Kokkolanpoikain kanssa, kun nää muutamat on veikkosia joitten kroppa alkaa hauiksesta ja loppuu pärseeseen.
Potkiminen oli siis totaalisen mahdotonta..
Joten ei sitte potkittu. Ja ihan hyviä ääliöitä tuli.
Itte olin jo senverran kokenut opastaja että vaan kaatuilin naurusta kun avuttomat koki potkia. Ja sitte kerroin ettei potkuja oikeesti tarvi hyökkäykseen mutta puolustautua pitää osata. Ja treeni muokattiin sen mukaan.

Brassijutsussa on vielä tämäkin että lajilla on kuuluisuutta ja kenties trendikkyyttäkin on saavuttanut, joten salille änkeytyy surffaajia.
Ja bjj kun on oikeesti aika nuiveloa puhketta niin eihän niillä oo kivaa eikä kiinnostais oikeen muttakumuttaku. Mutta vievät vetäjän aikaa.

Sanot Benu Julinille jotta talkoohenkeä parantaisi sellaset viikon tai edes viikonlopun mittaiset valmentajavierailut.
Suomesta jo löytyy ihan tasokasta sakkia ja sellasille leireille osallistuisi jengiä läheltä ja kauempaakin (kontakteja, uusia seuroja, salikisoja), tosin Vaasa on aika syrjässä kaikesta.
Mutta silti. Kyllä talkoita teetetään mutta aika usein unohdetaan antaa karkkia sille ylläpitäjälle.

Ja onnea painonpudotukselle, söin tässä justiin haudutettua kanaa basmatiriisillä.
Vetämisessä on kivointa sen mässyn venttailu, koska se varsinainen syöpöttely sitte ei olekaan enää niin vänkää.
Itte palkitsin itteni aina skabojen jälkeen jollain vahvalla teellä, joita jo silloin siis tietyistä paikoista sai.
Pajon parempi vaihtoehto.

Topicista olen sitä mieltä että motorinen lahjakkuus on jumalien nauru löysäläisille.
Se tosi lahjakkuus löytyy asenteesta.
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#83

Viesti jussip »

Vaikka olinkin ensimmäisten joukossa kritisoimassa tuota Benun kommenttia, niin pitänee nyt vielä todeta että vaikka kiukustuminen harjoittelijoihin lienee vihoviimeinen ratkaisu tuohon eri tasoisten harjoittelijoiden haasteeseen, niin ei tämä kuittailu aiheestakaan ole varmasti mikään hyvä tai rakentava ratkaisu.

Ymmärrän myös että jos vetää ensimmäistä peruskurssiaan ja yrittää tuoda lajia kaupunkiin jne. niin suorituspaineitakin on, ja tilanne jossa on iso ryhmä aloittelijoita ja vähän aikaa per treenikerta on varmasti haasteellinen.

Kuitenkin, mielestäni oikea ratkaisu tässä tilanteessa ei tosiaankaan ole kiukustua harjoittelijoihin ja toivoa heidän tajuavan lopettaa, vaan ehkä enemmänkin miettiä ratkaisuja että miten ohjaajana voisi palvella tasapuolisesti kaikkia harrastajia, ja mitä itse voisi tehdä paremmin. Ei tässä kuitenkaan mihinkään itsesyytöksiinkään kannata vajota, vaan mieluummin koittaa miettiä asiaa rakentavasti. Mitään kaiken ratkaisevaa optimaalista vaihtoehtoa tosin tuskin löytyy, mutta kunhan olisi sellainen välimallin vaihtoehto joka tekisi treenauksessa kaikille harrastajille miellyttävää.

Tuossa viikonloppuna olin itse harjoituksissa, ja mukana oli yksi uusi harrastaja (kuulemma toista kertaa paikalla), huomasi että kaverilla oli paljon ylipainoa, ja selkeästi ongelmia kehon hallinnan kanssa. Siis ihan tämmöisiä että vaikeuksia liikuttaa vasenta kättä ja oikeaa jalkaa samaan aikaan jne. Ohjaaja ilmoitti heti harjoituksen alussa että mukana on nyt uusi kaveri ja että toivottakaa hänet tervetulleeksi ja auttakaa alkuun, ja itse toimi ko. henkilön parina koko harjoituksen ajan, ja näytti asiat ihan kädestä pitäen ja kehui ja kannusti jatkuvasti, vaikka suoritukset nyt olivat vähän mitä sattui. Yritys oli kuitenkin kova. Tietysti tässä muut harrastajat jäivät pienemmälle huomiolle, mutta itselle tuli ainakin tosi mukava olo pelkästään siitä että kun huomasi että miten hyvin ohjaaja varmisti että uusi harrastaja otettiin kannustavasti mukaan ja kiinnitti erityishuomiota että hän sai heti jutun juonesta kiinni. En nyt yritä rinnastaa tätä esimerkkiä siihen että vedetään peruskurssia 30 aloittelijalle, mutta ehkäpä tässä oli osasyy siihen minkä takia itsekin tuohon Benun kommenttiin alunperin tartuin.

Pointtina lähinnä se, että uskon että seuralle ja kaikille harrastajille on parempi se että ”kaveria ei jätetä” ja että asioita tehdään myös niiden ”lahjattomien” ehdoilla. Vaikeaa tasapainoiluahan se tietysti on, mutta uskon että myös ne lahjakkaammat osaavat arvostaa hyvää salihenkeä ja tietoa siitä että jos jonkin asian kanssa on ongelmia, niin apua saa. Kannattaa myös huomioida että ihmiset ovat aika hyviä vaistoamaan asenteita ja tulkitsemaan kehonkieltä (ei tarvitse edes tulla Potkuun lukemaan asiasta selkokielellä), eli jos ohjaaja on turhautunut tiettyihin harrastajiin, sen kyllä yleensä huomaavat kaikki harrastajat. Tämä ei ainakaan helpota tilannetta, ellei tosiaan haluta että harrastajat ”tajuavat itse lopettaa”.

Jos mukana on jotain ”superlahjakkuuksia” joita oikeasti ahdistaa se että ohjaaja käyttää aikaansa muiden ”lahjattomampien” ohjaamiseen, niin minusta se kertoo lähinnä asennevammasta, etenkin kun kyseessä on aloitteleva seura jossa ei ole välttämättä vielä erikseen aloittelijoiden/kokeneiden/kisaajien ryhmiä. Uskon vakaasti että luomalla seuraan hyvän harrastajapohjan ja yhteishengen päästään pitemmälle ja paremmassa hengessä, kuin että panostetaan niihin ”huippuihin” ja yritetään savustaa lahjattomat pois seurasta. Uskon että kyseinen malli on myös taloudellisesti kannattavampi.

Tässäpä nyt jotain pohdintaa aiheesta. Jaksamista vaan Benulle opetushommiin, älä stressaa liikaa niin eiköhän ne hommat suju ihan omalla painollaan ja harrastajatkin nauttivat treeni-ilmapiiristä.. 8)
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#84

Viesti Benu »

Selventääkseni asioita, niin mä en todellakaan näytä sitä turhautmistani salilla mitenkään selvästi. Toki sitten kun mä olen 8 kertaa sanonut että tee niin ja näin ja homma ei mene jakeluun, ni ehkä se "eieieieieieieieii, kun näin" ja tartun sitten kädestä kiinni ja opastan sen paikoilleen, niin ehkä pieni turhautuminen näkyy läpi. Mutta niin kun mä sanoin, omasta mielestä paras tapa tässä nyt on ollut niin että opastan ensin niitä jotka eivät vaadi kauheesti huomioita ja lopukseni sitten käytän loppuajan sitten kädestä pitäen opastamiseen. Muuten se menee niin helposti että opastan kädestäpitäen 10 minuutti ja sitten kun lähden kierrokselle niin muut eivät enää jaksa tehdä tekniikkaa jonka ovat oppineet päin honkia koska kukaan ei ole ollut opastamassa. Mutta se siitä...

Ja Kari, kyllähän tarkotus ois hommata Tony Bäckman tai Jocke Bergman tänne vetämään leiriä ehkä vielä keväällä. Ollan Tonyn kanssa juteltu asiasta jo viime kesästä asti. Ajateltiin että kun saadaan tämä alkeiskurssi vedettyä loppuun niin olisi hyvä ajankohta. Sitte syksyksi Hankolaiset ehdottivat että Bruno Bastos (vai mikä sen heebon nimi olikaan :lol: ) tulis tänne vetämään viikon leiriä. Mutta katotaan nyt, ne kustannukset ovat vähän eri luokkaa kun jonkun kotimaisen vetäjän. Ja Kaitsulla nyt on aina tuhat rautaa tulessa, ni se tuuppaa unohtamaan asioista vaikka oltais eilen juteltu jostaan :lol: Mutta kyllähän me sitä selvitellään paraikaa. Otetaan eka tää pukutilaus pois jaloista (13 pukua menossa tilaukseen, joten eiköhän muutama BJJ jätkäkin saada remmiin pysyvästi + kaikki joilla on HJJ puvut).

Joo, ja kiitos! Suht hyvältä vaikuttaa toi paino nyt! Ja todellakin, se hetki kun tulee vaalta ja saa juomapullon suuhun... oi sitä hetkeä :D Eiköhän tää tästä lähde, kun sai ton innostuksenkin takas ja ihan hyvin mielin lähdössä kisoihin.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#85

Viesti Jussi Häkkinen »

Melkein kaikkia voi opettaa. Joidenkin kohdalla sitten tulee vastaan se raja, jossa miettii, onko toinen lahjaton, tyhmä, molempia, aineissa tai jotain muuta. Perus"lahjaton" vääntäjä ja työntekijä ei häiritse, mutta jos jollekulle ihan selkeästi tarvitsee opettaa oikea ja vasen sekä oma äidinkielensä ensin, alkaa turhautuminen hiipiä esiin. Pahana rastina nämä eivät joskus edes yritä sen kummemmin - onkohan kyseessä joku sellainen ongelma, että henkilöt treeneihin mennessään jotenkin mystisesti ajattelevat opettajan saavan heidät toimimaan oikein, vaikka he eivät ajattelisikaan asiaa.

Benun mainitsema ilmiö on ihan olemassa. Minusta ohjaajalla (ainakin palkattomalla) saa olla "joku raja", vaikka muuten pyrkisi kaikkia opettamaankin. Kaipa se kulkee siinä oppijan tervejärkisyydessä tms.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#86

Viesti MarkkuT »

On se kyllä jonkin sortin käännekohta, kun rupeaa vetovuorot lisääntymään. Itsellekin tuttu tilanne viime ajoilta. Mulle oli oikeastaan aika suuri yllätys, että treenaajat eivät olekaan jotain muovailuvahaa, jota tosta vaan muokataan. Mikä näin sanottuna kuulostaa tietysti ihan pöljältä. Luulisin, että Benullakin on kyse vähän samasta ilmiöstä, niitä tositosi lahjattomia kun on kuitenkin melko harvassa. Itse suuntasin syyttävän sormen treenajien sijasta itseeni ja kelasin, että kohta täällä ei käy enää ketään, jos treenit on tämmösiä.
:)

Mutta kyllä se siitä tuntuu kuitenkin lähtevän. Nähtävästi sitä opettamistakin pitää opetella. Meillä on pieni porukka niin ehkä sen kehityksenkin huomaa treenaajissa helpommin kuin täydessä bjj-salissa. Mikä jeesasi myös oli, oman opettajan pitämä Budosaarna (giri giri :lol:) ja luottamuksen sanat siitä, että tehdään oikeita juttuja. Luottamusta omaan juttuun on lisännyt sekin, että oman sensein treeneissä on korostettu ihan samoja pointteja, mitä olen itse omissa vedoissa korostanut.

Mua ei haittaa, jos ei osaa, mutta yrityksen ja asenteen puutteeseen on aina vain yhtä vaikea suhtautua. En tiedä onko minusta mahdollista mitään kivakiva-tsemppaajaa tehdäkään.
Jussi Häkkinen kirjoitti: saavan heidät toimimaan oikein, vaikka he eivät ajattelisikaan asiaa
Yksi noista Ruåtsin senseista sanoi, että huomauttaa virheestä viisi kertaa. Jos treenaaja ei näytä edes yrittävän korjata, niin sitten annetaan olla ja ehkä katotaan joskus hamassa tulevaisuudessa uusiksi.

Aiheen vierestä taas, mutta menköön.
Geezer
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 651
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

#87

Viesti Geezer »

Kyllä BJJ on varsin haastava laji opetettavaksi.Salietiketin puute ja rentous hämää montaa harrastajaa.Itsekin joudun liian usein palamaan"back to basics",kun pyrin oikaisemaan tekniikoissa.Se huiskiminen ja vauhti on vaan välillä niin kivaa.Kontrolloitu ja rauhallinen tekeminen on hienon näköistä,kun pääsee tekijämiestä sivusta seuraamaan ja kyllä siinä on usein ne pikku detaljit mukana.Itse olen varmasti aiheuttanut tuskastumista ohjaajille,kun ei asioita alusta asti opettele oikein.Mutta ne oivalluksen hetket,ne korvaavat kaiken.
Kaiken sorttinen opettaminen/kasvattaminen vaatii pitkää pinnaa ja ei aina ole kovin palkitsevaakaan.Kokeile Benu vaikka junnu-futista välillä,kyllä sen jälkeen hermo lepää salilla,kuin salilla.Lasten lisäksi ,kun joutuu ohjaamaan vanhempiakin välillä.Selittämään,miksi sitä V####A ei saa huudella siellä kentän laidalla.
Huumoria yllä,yrittämistä ei lopeteta ja eiku lisää tårta på tårta housuun!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#88

Viesti Jussi Häkkinen »

MarkkuT kirjoitti: Yksi noista Ruåtsin senseista sanoi, että huomauttaa virheestä viisi kertaa. Jos treenaaja ei näytä edes yrittävän korjata, niin sitten annetaan olla ja ehkä katotaan joskus hamassa tulevaisuudessa uusiksi.
Kuulostaa noin opetussujuvuutta ajatellen ihan hyvältä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2908
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#89

Viesti terssi »

Geezer kirjoitti: Kyllä BJJ on varsin haastava laji opetettavaksi.Salietiketin puute ja rentous hämää montaa harrastajaa.Itsekin joudun liian usein palamaan"back to basics",kun pyrin oikaisemaan tekniikoissa.
Näinpä. Monella aloittelijalla tuo "täydellinen lahjattomuus" voi olla suurelta osin vain keskittymisen puutetta. Monissa BJJ-tekniikoissa on kuitenkin alkeiskurssitasollakin jo todella monta pointtia sisäistettäväksi.

Esimerkkinä vaikka alkeiskurssilla (ainakin meillä) opetettava perus heiluri/flower sweep: pyyhkäistävän puolen käsi haltuun, vartalo kulmaan vastakkaiselle puolelle, toisella kädellä koukataan kaverin sisäreidestä, heilautetaan jalkaa laajassa kaaressa, toinen jalka kaverin kainaloon, sviipataan heilauttamalla jalka kohti mattoa samalla kun toinen jalka työntää vastustajaa kainalosta samalla kun kädellä työnnetään vastustajan sisäreidestä. Lopuksi vielä pitää heilurijalkakin koukistaa, ettei se jää vastustajan selän alle. Eli siis tämä.

Aika monta huomioitavaa asiaa (näin nopeeta mietittynä) löytyy siis aloittelijalle tekniikasta, joka on kuitenkin varsin peruskauraa yhtään pidempään treenanneelle jiu-jitsuilijalle. Ei siis riitä, että vain katsoo, mitä se ohjaaja tekee, vaan pitää todella keskittyä mitä tehdään ensiksi, millä raajalla, mihin raajaan jne. Sitten, kun tulee aika harjoitella tekniikkaa parin kanssa, on moni aloittelija jo unohtanut notta mikä käsi pitikään blokata ja suurin osa viimeistään sen, mihin suuntaan piti sen jälkeen taipua.


Tokihan on sitten myös niitä, joilla yksinkertaisesti rajoittimet hakkaa vastaan, ja mukavampaahan on aina vetää jatkoryhmän treenejä, kun ei aina tartte hinkata niitä samoja juttuja rautalangasta vääntäen. Mutta minkäs teet. :)


Hauska juttu muuten, kuinka tuo keskittymisen tarve tekniikoiden seuraamisessa vähenee harjoitteluvuosien myötä. Nykyään tuntuu riittävän, että vain vilkuilee ohjaajaan päin samalla, kun joku (JanneM tietää kehen viittaan :) ) vielä roikkuu niskassa kiinni ja kuristaa, ja silti pystyy harjoittelemaan näytettyjä tekniikoita. Tietysti poikkeuksiakin tulee ja välillä on niin monimutkaista tekniikkaa, että pitää ihan tosissaan keskittyä jokaiseen yksityiskohtaan.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#90

Viesti Mika »

Terssi, eikö toisaalta tuo viestisi ole hieman ristiriitainen? Ensin kerrot että kyse on luultavasti vain keskittymiskyvystä ja sitten jatkat kertomalla kuinka paljon liikkuvia osia on ihan vain yhdessä perustekniikassa.

Motorinen lahjakkuus tulee tällaisissa tilanteissa esille ihan keskittymiskyvystä riippumatta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa