Nyt voit liittyä etupotkijaksi näppärästi ja nopeasti PayPalin kautta tästä linkistä. Tukemalla Potkua pidät sivustoa pystyssä. :)

Kuva

Lahjakkuus

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Mika.Sutinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Lauteille: Toukokuu 2012
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Mika.Sutinen » helmi 17, 2008, 19.01

Ainakin liikunnan ollessa kyseessä lahjakkuus voisi liittyä paljolti nopeiden ja hitaiden lihassolujen määrään? Nuohan vaihtelevat yksilöittäin.

Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2007
Tykännyt: 4 kertaa
Tykätty: 11 kertaa

Viesti Eelo » helmi 17, 2008, 21.42

Mitä ne on?
Eelis Mikkola

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 924 kertaa
Tykätty: 295 kertaa
Viesti:

Viesti Mika » helmi 17, 2008, 22.10

Eelo kirjoitti: Mitä ne on?
http://www.brianmac.co.uk/muscle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

MikaS, varmasti totta, mutta näkisin että vasta huipputasolla asialla on todellista merkitystä. Toisaalta, samoin ihan alkutasolla eron voi myös huomata.

Sanoisin että lihassolutyyppien erot antavat niin pienen edun, että kovalla harjoittelulla se ero kurotaan kiinni ja mennään komiasti ohikin - jos nyt sitten ei olla siellä maailman huipulla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykätty: 1 kerran

Viesti Benu » helmi 18, 2008, 01.08

Ihan ku oisin vastannut samanlaiseen threadiin. Kerron nyt vähän päinvastasesta. Eli lahjattomista. Mua ei kyrsi mikään enempää kun ihan ylilahjattomat henkilöt. Vaikka näyttäis tekniikan 10 kertaa se menee väärin. Sitten puhuu niille ku jälkeenjääneille... "työnnä lonkka oikealle! Eli perse minua kohti (jos siis seison oikealla)!" ja sitten se lonkka menee vasemmalla :evil: :angryfire: Näitä on muutama ollut treeneissä, eikä siinä mitään, useimmat ymmärtää lopettaa alkeiskurssin jälkeen... ikävä kyllä eivät kaikki! Ja sitten menee 3/4 tekniikka osioista näiden muutaman ohjeistamiseen! Nykyään jätän ne aina viimeseks, eli jeesaan kaikkia muita eka ja sitten nämä tietyt tyypit... huuuhuuu! Sori, piti vähä purkaa kiukkua :lol:
Lazy jiu-jitsu

Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti bodyguard » helmi 18, 2008, 01.45

On se kyllä väärin kun lahjattomia henkilöitä yleensäkkään päästetään treenaamaan kamppailulajeja. Hyvä keino antaa kyseisenlaisten ihmisten ymmärtää olevansa ei-toivottuja harjoittelijoita on olla puhumatta heille mitään pukuhuoneessa tai harjoitusten jälkeen kahviossa. Kun kaikki seuran treenaajat toimivat näin niin ymmärtävät varmasti pian pysyä poissa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi

jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Lauteille: Syyskuu 2006

Viesti jussip » helmi 18, 2008, 01.58

Benu kirjoitti: Ihan ku oisin vastannut samanlaiseen threadiin. Kerron nyt vähän päinvastasesta. Eli lahjattomista. Mua ei kyrsi mikään enempää kun ihan ylilahjattomat henkilöt. Vaikka näyttäis tekniikan 10 kertaa se menee väärin. Sitten puhuu niille ku jälkeenjääneille... "työnnä lonkka oikealle! Eli hanuri minua kohti (jos siis seison oikealla)!" ja sitten se lonkka menee vasemmalla :evil: :angryfire: Näitä on muutama ollut treeneissä, eikä siinä mitään, useimmat ymmärtää lopettaa alkeiskurssin jälkeen... ikävä kyllä eivät kaikki! Ja sitten menee 3/4 tekniikka osioista näiden muutaman ohjeistamiseen! Nykyään jätän ne aina viimeseks, eli jeesaan kaikkia muita eka ja sitten nämä tietyt tyypit... huuuhuuu! Sori, piti vähä purkaa kiukkua :lol:
Aika tiukkaa tekstiä. Tuon perusteella opettaminen ei liene sinun juttusi. Vaikeaa kuvitella harrastamista seurassa jossa ohjaaja kiukustuu tosissaan yrittäviin harjoittelijoihin ja toivoo näiden tajuavan lopettaa.

Totta on tietysti että eritasoiset harjoittelijat vaativat ohjaajalta enemmän taitoa ja panostusta opetukseen, mutta minusta täysin väärä lähestymistapa tähän haasteeseen on että se kiukustuttaa ja "kyrsii enemmän kuin mikään muu".

Kuvake
Abe Simpson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Maaliskuu 2006

Viesti Abe Simpson » helmi 18, 2008, 02.26

Benu kirjoitti: Näitä on muutama ollut treeneissä, eikä siinä mitään, useimmat ymmärtää lopettaa alkeiskurssin jälkeen... ikävä kyllä eivät kaikki! Ja sitten menee 3/4 tekniikka osioista näiden muutaman ohjeistamiseen! Nykyään jätän ne aina viimeseks, eli jeesaan kaikkia muita eka ja sitten nämä tietyt tyypit... huuuhuuu! Sori, piti vähä purkaa kiukkua :lol:
Pidetään tosiaan peukkuja sille, että lukisivat tämän valmennusportaan tuskanhuudon ja onkeensa ottaen ymmärtäisivät jatkossa pysyä poissa. Seuraavaan alkeiskurssi-ilmoitukseen olisi hyvä myös laittaa jonkinlainen disclaimeri siitä, ettei heikkolahjaisia todellakaan hyysätä nurkissa. Hiukan samaan tapaan kuin 80-luvun Suosikin kirjeenvaihtoilmoituksien klassinen rajanveto: "Ps. Rillipäät älkää vaivautuko!" Heh, kukapa nyt taittovikaisten raapustuksia olisi jaksanut lukea.
"Pallomerimies on erimies"

Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Marraskuu 2006
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.
Tykännyt: 15 kertaa
Tykätty: 106 kertaa

Viesti Kyynikko » helmi 18, 2008, 05.12

Aivan totta, opettamisen tarkoitushan ei ole se että kukaan oppisi.

Olisi se nyt suotavaa että homma osattaisiin ennakkoon tai ainakin opittaisiin kerralla. Jos näin ei ole, niin henkinen väkivalta lienee tosiaan ainoa keino saada ihminen ymmärtämään vajavaisuutensa. Tämä tietenkin vain jos ääliöllä on munat. D-kuppi blondeilla täytynee hyväksyä tietty hitaus, ja pidemmän tekniikan ...hieromisen... tarve.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.

taifuuni
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Lauteille: Heinäkuu 2005

Viesti taifuuni » helmi 18, 2008, 07.29

Nyt on pohjat nähty :lol: :lol: :lol:

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 924 kertaa
Tykätty: 295 kertaa
Viesti:

Viesti Mika » helmi 18, 2008, 09.13

taifuuni kirjoitti: Nyt on pohjat nähty :lol: :lol: :lol:
Vaasassa kuulemma etsitään uutta BJJ-ohjaajaa. :lol:

Benu, yksi ketju, jossa aloittelijoista puhutaan, on esim. tämä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Lauteille: Toukokuu 2005
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate
Tykätty: 17 kertaa

Viesti kenttiensankari » helmi 18, 2008, 09.57

Itse kuulun aika selkeesti tuohon Benun mainitsemaan lahjattomien ryhmään :lol: Vaan nykyisin kykenen kyl jopa valkovöitä vähän ohjastelemaan.

Kannattaa Benu käyttää Lucion tyyliä, eli white belt with blue belt. Näin siun ei tartte hassata ohjaajana ihan hirveästi aikaa ihan perusvirheisiin, kun se osaamaton saa paremmaltaan apua ja vinkkejä. Jos seurassa ei hirveästi ole sinivöisiä, niin sit jaottelet itse kokeneempiin ja aloittelijoihin.

Kokeneista saattaa toki olla aluksi vähän ikävää kun ei saakkaan tuttua treeniparia, mut pitemmällä tähtäimellä seurassa alkaa sit olemaan enemmän tasoa. Meinaan kyl ne lahjattomat lopettaa jos huomaavat ettei mitään kehitystä tapahdu, se on aika turhauttavaa.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä

taifuuni
kylkeenpotkija

Viesti taifuuni » helmi 18, 2008, 10.25

Mika kirjoitti:
taifuuni kirjoitti:Nyt on pohjat nähty :lol: :lol: :lol:
Vaasassa kuulemma etsitään uutta BJJ-ohjaajaa. :lol:

Minä taas sain sen käsityksen että parempia oppilaita heikkolahjaisten tilalle :smt021

Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykätty: 1 kerran

Viesti Benu » helmi 18, 2008, 11.10

No joo, siis en mä tarkottanut että en näitä opettais. Mutta kun ne opit ei mene perille sitten millään ni se on aika turhauttavaa edes yrittää niiiiin monen kerran jälkeen. Siis sillä ei ole merkitystä kuinka paljon niihin aikaa upottais ni ei ne ei opi mitään. Siis on lahjattomia, ja sitten lahjattomia (eli kundeja jotka kumminski oppii, mutta ehkä eivät ole mitään BJn tapasia ihmelapsia). Ei millään pahalla, ku mä tiedä että esim yks näistä kundeista on akateemisesti hyvin lahjakas, mutta kun tuntuu siltä että se pistää aivot narikkaan ku se tulee treeneihin. Ku mä joudun niin ihan kirjaimellisesti kädestä pitäen opastamaan. Ni tuntuu aika turhalta kun tommoset kundit vie sen 75% kaikesta ajasta kun opastan. Alkeiskurssilla kun muutenki joutuu opastamaan muita ihan pirusti (nää kaverit käy alkeiskurssit uudestaan ja käyvät myös jatkokurssilla). Jatkokurssilaisista kukaan ei vapaaehtosesti halua treenata kyseisten tyyppien kanssa koska se vaan on niin turhauttavaa. Joten sitten se on mun harteilla. Siinä sekoo pää kun 10 jätkää huutaa mua ja sitten pitäis yrittää olla 20 paikassa erikseen. Ehkä mä vaan näytän liian vaikeita tekniikoita... :roll: Kimurat sun muut...

Yritän nakittaa jonkun jatkokurssilaisen näitten kundien kanssa tänään ni katotaan miten menee!

PS. Piti purkaa vähän kiukkua (huono päivä eilen), joten ilmasin itteäni ehkä vähän kärkkäästi aikasemmassa viestissä.
Lazy jiu-jitsu

taifuuni
kylkeenpotkija

Viesti taifuuni » helmi 18, 2008, 11.34

Benu kirjoitti: No joo, siis en mä tarkottanut että en näitä opettais. Mutta kun ne opit ei mene perille sitten millään ni se on aika turhauttavaa edes yrittää niiiiin monen kerran jälkeen. Siis sillä ei ole merkitystä kuinka paljon niihin aikaa upottais ni ei ne ei opi mitään. Siis on lahjattomia, ja sitten lahjattomia (eli kundeja jotka kumminski oppii, mutta ehkä eivät ole mitään BJn tapasia ihmelapsia). Ei millään pahalla, ku mä tiedä että esim yks näistä kundeista on akateemisesti hyvin lahjakas, mutta kun tuntuu siltä että se pistää aivot narikkaan ku se tulee treeneihin. Ku mä joudun niin ihan kirjaimellisesti kädestä pitäen opastamaan. Ni tuntuu aika turhalta kun tommoset kundit vie sen 75% kaikesta ajasta kun opastan. Alkeiskurssilla kun muutenki joutuu opastamaan muita ihan pirusti (nää kaverit käy alkeiskurssit uudestaan ja käyvät myös jatkokurssilla). Jatkokurssilaisista kukaan ei vapaaehtosesti halua treenata kyseisten tyyppien kanssa koska se vaan on niin turhauttavaa. Joten sitten se on mun harteilla. Siinä sekoo pää kun 10 jätkää huutaa mua ja sitten pitäis yrittää olla 20 paikassa erikseen. Ehkä mä vaan näytän liian vaikeita tekniikoita... :roll: Kimurat sun muut...

Yritän nakittaa jonkun jatkokurssilaisen näitten kundien kanssa tänään ni katotaan miten menee!

PS. Piti purkaa vähän kiukkua (huono päivä eilen), joten ilmasin itteäni ehkä vähän kärkkäästi aikasemmassa viestissä.
Näitä hitaasti omaksuvia on aina, mutta monesti he pitävät silti seuran talouden pystyssä, saavat kuntoilua vastineeksi tai mitä tahansa.
Joillain on aluksi oman kehon hahmottaminen hyvinkin vaikeaa, ja kun se alkaa hahmottua niin tekninen oppiminen on nopeaa, sitä ihmiset oppii eri tahtia.
Seuran kannalta on tietenkin haastavaa järjestää opetus siten, että kaikki saisivat rahalleen ja ajalleen vastinetta, mutta jotenkin se on ratkaistava sillä se on monesti seurojen elinehto.

Kuvake
KungFuMiäs
ylipotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Tykätty: 8 kertaa

Viesti KungFuMiäs » helmi 18, 2008, 12.26

Ei kai siinä hitaasti oppivien opettamisessa sen kummempaa ole että opettaa asia kerrallaan. Hyväksyy sen asian että kaikki osat liikkeestä/tekniikasta ei tule onnistumaan kerralla eikä ota siitä stressiä. Aloittaa liikkeen "suurin piirtein sinne päin" ja sitten asia kerrallaan menee hommaan ytimeen.
http://bajiwasa.info" onclick="window.open(this.href);return false;
Baji Vaasa myös Facebookissa.

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 kurkkijaa