Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lahjakkuus

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lahjakkuus

#1

Viesti Mika »

Lahjakkuudesta kuulee usein puhuttavan kamppailulajeissa ja vähän muuallakin.

Miten käsitätte lahjakkuuden? Kuinka paljon sillä on painoarvoa?

Miten lahjakkuus ja kova työmoraali vertautuvat toisiinsa?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

#2

Viesti Esa Tyynismaa »

Lahjakkuutta kun on monenlaista...
Toisilla on synnynnäinen kyky ajoittaa toimintansa,toisilla mieletön fysiikka syntymälahjana.Muutamilla näkemilläni oppimiskyky järkyttävä.Mitäköhän näistä mahdoit tarkoittaa,vai tarkoititko ihan muunlaisia lahjoja?
Valitettavasti lahjakkuus ja ahkeruus eivät kulje käsikkäin.Olen elävä esimerkki siitä.

Jospa oisin edes tupakoinnin jättänyt,tai töitä vähentänyt treenaamisen vuoksi...

Ja jos tuon olisin tehnyt,en olisi minä.Olisin urheilija.Eikä se viitta nyt vaan sopinut vartalolleni.Tein valintani.Joskus toki kaduttaa,mutta harvoin.Ottelemalla olisin tuskin kuitenkaan pystynyt itseäni elättämään.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#3

Viesti Mika »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Mitäköhän näistä mahdoit tarkoittaa,vai tarkoititko ihan muunlaisia lahjoja?
Ihan kaikkia mahdollisia.

Muistankin että Kari on täällä kehunut ainakin sua, Timuria, Skipiä, Kuunoa, Avea, Abe Simpsonia ja montaa muutakin. Kokeneena opettajana lienee nähnyt teissä melkoista potentiaalia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#4

Viesti Eelo »

Lahjakkuuteen oon törmännyt todella paljon ainakin musiikkiurallani ja sulkapalloilijana. Teknisesti lahjakkaampien ei tarvinnut tehdä samalla lailla töitä ja silti parempia kuin me normaalit.

Lyhyellä kamppailu-urheilu kokemuksellani en ole huomannut, että teknisellä lahjakkuudella olisi yhtä suurta osaa kuin esimerkiksi fyysisellä lahjakkuudella. Esim. Mulla on tooodella pitkät kädet ja mä vien niillä enemmän harjotelleita saman painosia, mutta lyhyempiä.

Mun mielestä lahjakkuudesta on todella paljon hyötyä, mutta ilman sitäkin pärjää jos harjoittelee tarpeeksi. Niin ja sitten on kaikenmaailman bj Pennit jotka vetelee mustia vöitä bjj:ssä kolmessa vuodessa, mutta ne onki iha eri maailmasta.

Lahjakkuus ja työmoraali ei välttämättä kulje käsikädessä, mutta jos huomaisin kehittyväni todella nopeasti luultavasti harjoittelisin kovempaa ja ehkä jopa enemmän (siis jos se on mahollista mulle enää :roll: ). Toisaalta monet eivät sitten harjoittelisi enään niin kovaa kun huomaavat pääsevänsä vähemmällä, mutta niistä ei tuukkaan maailmanmestareita.
Eelis Mikkola
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 1

#5

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Lahjakkuudella ei ole mielestäni kovinkaan suurta merkitystä ilman nälkää ja kovaa työmoraalia. Eli pelkkä lahjakkuus ei kanna kovinkaan pitkälle. Pahimmassa tapauksessa lahjakkuudesta saattaa olla jopa haittaa ellei ole kirittäjiä. Kun ohitetaan se tietty raja ja puhutaan jo huippu-urheilusta, niin lahjakkuus on olennainen osa kokonaisuutta. Kilpailutilanteessa, jossa kaikki ovat harjoitelleet pitkään ja määrätietoisesti, lahjakkuus saattaa olla se ratkaiseva etu/marginaali.

En ole koskaan pitänyt itseäni urheilijana saatikka sitten lahjakkaana (ellei kusipäisyyttä lasketa lahjakkuudeksi). Näin vaikka on tullut joskus treenattua kovaa ja paljon. Otteleminenkin oli mulle lähinnä tapa tehdä itsestä kovempi. Osittain siitä syystä minun on vielä tänä päivänä vaikea suhtautua kamppailuun pelkkänä liikuntamuotona.

Kamppailutodellisuus on sinänsä vänkä maailma, että siellä voi aika vapaasti hyödyntää sosiopattisia taipumuksia jolla on vähän käyttöä realimaailmassa…

:lol: :lol: :lol:
Viimeksi muokannut Poista käyttäjä 1747, marras 22, 2007, 23.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11130
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Re: Lahjakkuus

#6

Viesti flammee »

Mika kirjoitti: Miten lahjakkuus ja kova työmoraali vertautuvat toisiinsa?
Mun mielestä kova työmoraali on melkoinen lahjakkuus.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
vanu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 493
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Kuopio

#7

Viesti vanu »

Mä oon aina mieltänyt lahjakkuuden kyvyksi sekä tehdä oikeita asioita luonnostaan että myös oppia helpommin. Lahjakas pääsee vähemmällä työllä sinne, minne lahjattomat raivaavat tiensä tuhansien toistojen kautta. Esimerkiksi nujutessa bjj-lahjakas pakenee lukosta vaistomaisesti oikeaan suuntaan kiepsahtamalla, kun taas minä lahjattomana joudun ensin opettelemaan kuhunkin tilanteeseen oikean reaktion ja sitten hiomaan sitä vuosien saatossa niin kauan, että se iskostuu lihasmuistiin.

Minusta lahjakkuus ei ole luonteenpiirre, hankittavissa oleva ominaisuus tai fyysinen tekijä. Kova työmoraali löytyy keneltä tahansa, jos tarpeeksi tehokkaasti motivoidaan, mutta lahjakkuus on synnynnäistä.
Treenipäiväkirja päivitystauolla
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#8

Viesti Kari Aittomäki »

Lahjakkuus on maailman hukatuin luonnonvara.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11130
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#9

Viesti flammee »

vanu kirjoitti: Minusta lahjakkuus ei ole luonteenpiirre, hankittavissa oleva ominaisuus tai fyysinen tekijä. Kova työmoraali löytyy keneltä tahansa, jos tarpeeksi tehokkaasti motivoidaan, mutta lahjakkuus on synnynnäistä.
Joiltakin se kova työmoraali vähäisillä kannustimilla löytyy synnynnäisesti.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#10

Viesti MtJ »

Meillä on vierailevana tähtenä kesäaikaan yksi lahjakas kaveri. Se jätkä vaan osaa kaiken. Käynyt kehässä, ei ole hävinnyt kertaakaan, osaa opettaa, osaa useampaa kieltä ja on musikaalinen. Aivan ihme jätkä. Kaikki onnistuu helposti, kaikki menee kerralla päähän.

Lahjakkuus on osaksi minun mielestäni sitä, että kaikki onnistuu helposti. Sen kun vaan tekee, niin kaikki menee heti oikein. Todella outo ilmiö, en laskisi edellä kuvattua tyyppiäkään ihan tämän maan pinnalla olevaksi.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti Paappa »

MtJ kirjoitti: Lahjakkuus on osaksi minun mielestäni sitä, että kaikki onnistuu helposti. Sen kun vaan tekee, niin kaikki menee heti oikein. Todella outo ilmiö, en laskisi edellä kuvattua tyyppiäkään ihan tämän maan pinnalla olevaksi.
Vaikka tekisi mieli väittää että 90 % lahjakkuudesta on kykyä tehdä kovaa työtä, niin tuollaiset esimerkit kyllä kaatavat tätä väitettä. Itse tunnen erään, joka on vähän tuon kaltainen. Muusikko, osaava käsistään, aivan järjetön motoriikka. Kiipeilee, on harrastanut monipuolisesti kamppailulajeja.

Miekkailuseurassa meillä on myös eräs joka heti selvittyään alkeiskurssista alkoi laittamaan pattiin paljon kokeneempia miekkailijoita. Pärjää paitsi nopeudella ja liikkuvuudella myös teknisesti. Luontainen atleetti.

Prkele kun tuollaiset pistää köntystä vihaksi :D
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#12

Viesti saarikko »

Paappa kirjoitti: Prkele kun tuollaiset pistää köntystä vihaksi :D
Älä huoli, kateus aikaansaavin lahjakkuuden muoto :lol:
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#13

Viesti MtJ »

Prkele kun tuollaiset pistää köntystä vihaksi
:lol: Nimenomaan. Itse olen kaverille vielä pistänyt hanttiin menestyksekkäästi, mutta silloin kun en ole juoksemassa käynyt, on väsy koittanut pyörityksessä ja alkanut kolisemaan. On se uskomatonta. Joku thaikun peruspotku meni kerralla oikein, siis miten nämä ihmiset omaksuvat tietoa? Ihan kuin kaataisi saaviin, eikä tippaakaan valu ikinä ylitse.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
vanu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 493
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Kuopio

#14

Viesti vanu »

flammee kirjoitti:
vanu kirjoitti:Minusta lahjakkuus ei ole luonteenpiirre, hankittavissa oleva ominaisuus tai fyysinen tekijä. Kova työmoraali löytyy keneltä tahansa, jos tarpeeksi tehokkaasti motivoidaan, mutta lahjakkuus on synnynnäistä.
Joiltakin se kova työmoraali vähäisillä kannustimilla löytyy synnynnäisesti.
Tottahan toki. Erona tarkoittamaani lahjakkuuteen onkin vain se, että kuka tahansa voi "hankkia moraalin", mutta lahjakkuutta ei kertakaikkiaan voi itse päättää saada tai opetella.
Treenipäiväkirja päivitystauolla
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11130
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#15

Viesti flammee »

vanu kirjoitti: Tottahan toki. Erona tarkoittamaani lahjakkuuteen onkin vain se, että kuka tahansa voi "hankkia moraalin", mutta lahjakkuutta ei kertakaikkiaan voi itse päättää saada tai opetella.
No voihan siinäkin vissiin kehittyä.. Joissakin keskusteluissa on otettu esille että telinevoimistelijoiden (tai vastaavan) koordinaatiolla uusien kamppailuteknisten oppien sisäistäminen tapahtuu aika pikaisesti. Vai onko ne kaikki vaan poikkeuksellisen lahjakkaita, eli telinevoimistelusta karsiutuisi lahjattomat pois...?
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 96 kurkkijaa