Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kun harjoituskaveriin vahingossa sattuu.

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#31

Viesti Mika »

Miklu kirjoitti: Mahtaako tuolla olla yhtään mitään väliä? Treenatessa on yleensä täysi kontrolli päällä. Tositilanteessa mahdollisesti täyspaniikki päällä. Jos treenatessa tapahtuu naks-poks, niin ehkä se juna sitten meni. Sama siis lopettaa ja aloittaa ensiapu. Jos taas tositilanteessa aiheutuu naks-poks ja juna meni niin sitten vaan jalat alle.
Meniaan siis sitä, että kontrolli on niin huono tavallisella treenaajalla, että tuloksena on joko naks-poks tai ei mitään. Kun taas treenatessa voidaan pelata sillä naks-poks -rajalla ja kuvitella, että on olemassa jotakin sellaista kuin "hallintaotteet" :badgrin:

Mutta miten demonisoida päällekarkaaja ja ehdollistaa harrastaja tekemään tuhoa mutta kuitenkin niin että harjoituksissa ei napsahda...? Ja onko se edes järkevää ja tarpeellista...
Videoidenne mukaan harjoittelunne on hyvin kontrolloitua. Se on tietysti monessa mielessä hyvä asia. Mutta jos siellä kadulla tuleekin vastaan se kaveri, jota wituttavat kaikki vinosilmien lajeja harrastavat, on oikeasti parempi olla edes jollakin tapaa tottunut siihen tilanteeseen. Aidoksi sitä harjoittelutilannetta ei saa sitten millään, mutta juuri siksi siihen pitäisi pyrkiä, jos haluaa olla vahvoilla tuollaisen jantterin kiivastuessa.

Jokainen meistä on kadulla taltuttanut taviksia, minäkin 65-kiloisena ja vain vähän kontaktia ottaneena 10 vuotta sitten (kiloja on edelleen se 65 :D). Moniko meistä on ottanut petsiä niitä kokeneita myllyttäjiä vastaan? Miten he ovat harjoitelleet?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Firefighter
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 71
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Valkeakoski

#32

Viesti Firefighter »

uku kirjoitti:
Firefighter kirjoitti:
Itsellä on hyvä kokemus eräältä KM seminaarilta: salillinen ukkoja treenaamassa ja yhtäkkiä "AAIIIII".... Joku tekniikka meni pitkäksi, tai nilkka nyrjähti/polvi vääntyi. Huudon seurauksena koko salillinen treenaajia keskeytti oman tekemisensä ja jäi niille sijoilleen seuraamaan, mitä tapahtui (ja kuka ottaa tapahtuneen hoitaakseen). Tapaus sai miettimään,onko treeni menetelmissä jotain korjattavaa, jos tarkoitus on oppia pysäyttämään/satuttamaan päällekarkaajaa, mutta sitten kun oikeasti sattuukin, seurauksena on oman toiminnan totaalinen keskeytyminen?
Harrastajassa tapahtuu ns. Florens Nightingale ilmiö, mikä on yleistä hoitohenkilökunnanlla: "sattuuko?, voinks mä auttaa" jne. huomio kiinnittyy vain ja ainoastaan "potilaaseen", ympäröivä maailma saattaa unohtua kokonaan.
Seminaareja ei voi verrata tosielämään. Siellä ei tarvitse olla "ammattitaitoinen" samalla tavalla kuin vaikkapa onnettomuustilanteessa, kolaripaikalla etc. Seminaareissa on varaa pelata, koska siellä ei olla "tosissaan" samalla tavalla kuin kolaripaikalla tai vaikkapa aamuyön rähinöissä kadulla.

Täysin eri tilanteita.

On myötätuntoista ja inhimillistä keskeyttää oma treeni, jos seminaareissa henkilölle A sattuu vahinko.

Kolaripaikallapa et pyri siihen että tekemäsi asia saa ihmisen huutamaan AI! Itsepuolustusharjoittelussa siihen nimenomaan pitää pyrkiä.
Täysin eri tilanteita.

Vahingon satuttua treeni keskeytetään ja kaveria autetaan kykyjen mukaan, mutta ei ennen kuin "tilanne" on saatettu loppunsa. 3-6 sek. riittää aivan mainiosti.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#33

Viesti Mjölnir »

uku kirjoitti: Toisin sanoen, kärjistettynä miksi haluaisin murtaa harjoituksissa vastustajani niveliä tai tipauttaa polvilumpion sijoiltaan ja vammauttaa hänet loppuelämäksi, vaikka tiedän siihen pystyväni? Miksi oikeasti tekisin sen?
Mutta eihän tästä ollut kyse, eihän? Aihe oli, että jos harjoituskaveriisi vahingossa sattuu, onko järkevää keskeyttää treeni. Ja painotus oli sanalla vahingossa, eli kyse ei ole mistään kovettamisesta tms. En minäkään halua satuttaa ketään ellei ole pakko. Mutta jos VAHINGOSSA satuttaa jotakuta, niin se tilanne ei mene sillä ohi, että lopetat kaiken toiminnan ja menet katsomaan, mitä tapahtui. Koska itsepuolustustilanteessa juuri nimenomaan haluat toista sattuvan, mikäli hän on toiminnallaan sen tehnyt välttämättömäksi.

Jos satutan harjoitusparia tai hän hölmöilee imuroimalla nyrkin yläkäyttökoteloon, ei auta yhtään mitään lopettaa ja pyydellä anteeksi. Päin vastoin. Jos harjoittelee itsepuolustusta, niin se vain opettaa vääriin toimintamalleihin. Aivan samaan lopputulokseen pääsee sen vahingon kannalta, jos tekee esim taktisesti järkevän irtautumisen. IP-tilanteessahan ei murjota enää sen jälkeen jos toinen lopettaa vastustelun. Ja jos osui hyvin, niin yleensä se kaveri sen lopettaa.. Kuitenkin tilanteen oikein loppuun hoitaminen antaa ratkaisumalleja tositilanteisiin.

Turha vääntää tästä enempää. Minä olen sadistinen sika, joka uskoo kehon kieleen ja tekemisen kautta oppimiseen sekä kivun kasvattavaan merkitykseen. Lisäksi olen töissä organisaatiossa, jossa harjoitellaan äärimmäisiä stressitilanteita varten, ja uskon siihen, että joissain harjoitusmalleissa on vinha perä tositilanteisiin valmistavana. Ja mielestäni kipua ei ime pois se, että lopettaa treenaamisen jos toista vähän kopsahtaa. Mielestäni se opettaa vääriin toimintamalleihin.

Lienen kantani tehnyt selväksi :?:
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
uku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 806
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#34

Viesti uku »

Firefighter kirjoitti:
uku kirjoitti:
Firefighter kirjoitti:
Itsellä on hyvä kokemus eräältä KM seminaarilta: salillinen ukkoja treenaamassa ja yhtäkkiä "AAIIIII".... Joku tekniikka meni pitkäksi, tai nilkka nyrjähti/polvi vääntyi. Huudon seurauksena koko salillinen treenaajia keskeytti oman tekemisensä ja jäi niille sijoilleen seuraamaan, mitä tapahtui (ja kuka ottaa tapahtuneen hoitaakseen). Tapaus sai miettimään,onko treeni menetelmissä jotain korjattavaa, jos tarkoitus on oppia pysäyttämään/satuttamaan päällekarkaajaa, mutta sitten kun oikeasti sattuukin, seurauksena on oman toiminnan totaalinen keskeytyminen?
Harrastajassa tapahtuu ns. Florens Nightingale ilmiö, mikä on yleistä hoitohenkilökunnanlla: "sattuuko?, voinks mä auttaa" jne. huomio kiinnittyy vain ja ainoastaan "potilaaseen", ympäröivä maailma saattaa unohtua kokonaan.
Seminaareja ei voi verrata tosielämään. Siellä ei tarvitse olla "ammattitaitoinen" samalla tavalla kuin vaikkapa onnettomuustilanteessa, kolaripaikalla etc. Seminaareissa on varaa pelata, koska siellä ei olla "tosissaan" samalla tavalla kuin kolaripaikalla tai vaikkapa aamuyön rähinöissä kadulla.

Täysin eri tilanteita.

On myötätuntoista ja inhimillistä keskeyttää oma treeni, jos seminaareissa henkilölle A sattuu vahinko.

Kolaripaikallapa et pyri siihen että tekemäsi asia saa ihmisen huutamaan AI! Itsepuolustusharjoittelussa siihen nimenomaan pitää pyrkiä.
Täysin eri tilanteita.

Vahingon satuttua treeni keskeytetään ja kaveria autetaan kykyjen mukaan, mutta ei ennen kuin "tilanne" on saatettu loppunsa. 3-6 sek. riittää aivan mainiosti.
Uskon, että olemme loppupeleissä varmasti samoilla linjoilla. Itse kyllä keskeytän harjoituksen heti, jos johonkin koskee. 3-6 sekuntia oman suorituksen loppuun viemiseksi on puhdasta itsekkyyttä, jos ei halua antaa sitäkin aikaa toisen auttamiseen.

EDIT: kärjistettynä: "sori Pekka, mä vedän sua vielä hetken pataan, ja sitten riennän auttamaan Askoa, jonka kyynärluu törröttää ihon läpi."
Firefighter
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 71
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Valkeakoski

#35

Viesti Firefighter »

Ja tämä koskee siis vain itsepuolustusta (tosissaan?) harjoittelevia.
Urheilulajit jne. ovat ihan eri juttu.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#36

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti: Moniko meistä on ottanut petsiä niitä kokeneita myllyttäjiä vastaan? Miten he ovat harjoitelleet?
Olen. He ovat harjoitelleet siten, että toista opetellaan satuttamaan. Ja se toimii..
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
uku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 806
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#37

Viesti uku »

Firefighter kirjoitti: Ja tämä koskee siis vain itsepuolustusta (tosissaan?) harjoittelevia.
Urheilulajit jne. ovat ihan eri juttu.
Itse olen ainakin tästä kontekstista katsoen keskustellut. Hyvä huomio, kiitos.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#38

Viesti Mjölnir »

uku kirjoitti:
Firefighter kirjoitti:Ja tämä koskee siis vain itsepuolustusta (tosissaan?) harjoittelevia.
Urheilulajit jne. ovat ihan eri juttu.
Itse olen ainakin tästä kontekstista katsoen keskustellut. Hyvä huomio, kiitos.
Juu, sori että oletin... Minäkin ajattelin (luonnollisesti) puhtaasti (tosissaan) itsepuolustusta treenaavan näkökulmasta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#39

Viesti Mika »

Mjölnir kirjoitti:
Mika kirjoitti:Moniko meistä on ottanut petsiä niitä kokeneita myllyttäjiä vastaan? Miten he ovat harjoitelleet?
Olen. He ovat harjoitelleet siten, että toista opetellaan satuttamaan. Ja se toimii..
Niinpä juuri...

Uku, tässä kai lienee ongelmana - jälleen kerran - termien määrittely. Jos "sattuminen" tarkoittaa vakavaa vammaa, kuten mainitsemasi luun murtuminen, se on tietysti eri asia kuin se, että toisen kipukynnys ylittyy.

Tapoja on monia, mitään niistä en pidä objektiivisesti muita parempana.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
DaNjA
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1591
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ivalo

#40

Viesti DaNjA »

Kyllä mie itse ainakin kysyn heti, jos tiedän satuttaneeni toista, et kuinka tämä voi yms. Mutta kyllä mie itse yritän kipua sietää, koska huomasin treeneissä et tietyn vaiheen jälkeen, siis alkeiskurssin loputtua, sain kokea saman kohtelun kuin muutkin vaikka olin tyttö ja vähemmän harrastanut eli iskut tuli lujaa ja joskus sattuikin. En nyt siis tarkoita että naisia kohtaan pitäisi olla hellempi tai silleen...en sit puhu yleisesti naisten puolesta vaan omasta puolesta :) Itse kyllä kestän kipua ja olen kyllä sitä mieltä ett treenaukset saa tulla vastustajan puolesta voimaa säästelemättä, mutta silleen kuitenkin minun mielestä olisi kuitenkin hyvä, ettei treenauksessa siltikkään satutettaisi tietoisesti, koska siinä kohtaan treenauksissa tulisi normaalia enemmän tapaturmia...

Ja ihmisethän treenaa liikesarjoja jotka tavallaan painautuvat muistiin selkärankaan, että miksi siltikkään pitäisi ihmisiä satuttaa tietoisesti. Hellästi ja varovasti voi oppia myös-tämä on minun mielipiteeni
-Tanja Akujärvi-

Ei voittaminen tai häviäminen merkitse, vaan se miten ikuiseen häviämiseen suhtautuu.
Miettikääppä sitä :D
Kuvake
uku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 806
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

#41

Viesti uku »

Mika kirjoitti: Uku, tässä kai lienee ongelmana - jälleen kerran - termien määrittely. Jos "sattuminen" tarkoittaa vakavaa vammaa, kuten mainitsemasi luun murtuminen, se on tietysti eri asia kuin se, että toisen kipukynnys ylittyy.

Tapoja on monia, mitään niistä en pidä objektiivisesti muita parempana.
Oikeassa olet. Määrittely on aina vaikeaa, varsinkin näin foorumin kautta. :)

Joku pystyy vetämään täydet päällä vaikka luu murtunut, joku ei siedä sitä laisinkaan. Kipukynnykset ovat yksilöllisiä.

Itselläni vain on lähtökohta, että jos johonkin sattuu tosissaan, treeni keskeytetään. Ja sattuminen on mielestäni helppoa määritellä, lapsikin sen tietää, milloin toiseen koskee oikeasti. Jos salin toisella puolella toinen rääkyy kuin riivattu, treeni seis. Jos kuuluu vienoa kiroilua, normaalia. Näin siis kärjistettynä. :)
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#42

Viesti Miklu »

Mjölnir kirjoitti:
Mika kirjoitti:Moniko meistä on ottanut petsiä niitä kokeneita myllyttäjiä vastaan? Miten he ovat harjoitelleet?
Olen. He ovat harjoitelleet siten, että toista opetellaan satuttamaan. Ja se toimii..
Mutta toimiiko se taviksilla? Sosiopaateille ei ole ongelma. Eivät tarvitse treeniä. Mutta onko kaikki murskaukset yms. lukottelut turhia harjoitteita kun niitä ei vedetä koskaan loppuun? Ts. niin taistelet kuin harjoittelet.
Eli miten ehdollistaa tavikset, siis meidät, vetämään käsi pskaksi kun armbarin saa kytkettyä. Tosi myllyttäjä ei siinä pysy ja rauhoitu. Treenikaveritkin vain taputtaa.

Treenikaverille hiha tyhjäksi, jotakin katkaistavaa siihen tilalle ja sitten vedetään yli niin että "nivelet" paukkuu? ;)
Onhan niitä re-breakable boardseja murskauksiin niin mites olis re-breakable limbs... Nyt Leijonien kitaan! Mulla on tuote-idea! 8)
Bruce Lee elää!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#43

Viesti Mjölnir »

Nyt jo muutama keskustelija on maininnut tässä ketjussa toisen tahallisesta satuttamisesta tai kovaa treenaamisesta tms.

Suokaa anteeksi, mutta onko minulla ymmärrysongelma vai joillain muilla?
V-P kirjoitti: (HUOM! nyt ei puhuta tahallisesta "kovettamisesta" tai mistään muustakaan, pelkästä myllerryksen kesken sattuneesta vahingosta)
Eli siis ketjun aihe on miten toimitaan jos toista sattuu VAHINGOSSA
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#44

Viesti marcus »

Tilanteita on toki erilaisia, mutta jos vahinko sattuu esim. painissa niin mielestäni hommaa ei välttämättä pidä jatkaa. Varsinkin jos sen rasahduksen on jo kuullut.

Minulta meni kesällä treeneissä polvi tårta på tårta kun treenikaveri hätääntyi ja väänsi jalan painissa nopeasti ja voimalla (nilkasta, kun reisi oli kiilattu maahan ruumiinpainolla. Jos hän olisi sitä jatkanut olisin varmaan lyönyt häntä mahdollisimman kovaa päähän, jotta olisin päässyt kivusta eroon (omat refleksini tuntien). Kun tarpeeksi saattuu niin ei ajattelu yleensä toimi. Polvi ei ole vieläkään ihan kunnossa, vaikka puolisen vuotta tapahtumasta kulunut - eli rusahti ihan kunnolla.

Se, että vähän sattuu ei ole mikään ongelma, useimmat vammat ovat parantunut korkeintaan parissa viikossa. Mutta kun tulee enemmän vauriota, rupee minulla ainakin adrenaliinia pukkaamaan ja agressiota. Eikä siitä ole treenitilanteessa mitään hyötyä minulle eikä treenikaverille. Siksi mielestäni tekniikan tekemisen lopettamisnopeus pitäisi suhteuttaa vaurion määrään.

Ymmärrän toisaalta, että rankemmin IP:tä treenaaville tai tekniikoita työssään käyttävillä on perusteita jatkaa tilanne loppuun, ja opetella pois niistä "oletko kunnossa?"-reflekseistä konfliktitilanteissa.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#45

Viesti sivarinlötkö »

Meikästä ois kyllä melkoisen epäkohteliasta jatkaa treenaamista jos joltain vaikka katkeaa niska kesken treenien, vaikken itse pystyisikään auttamaan.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa