Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Käytä päätä

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 5

Käytä päätä

#1

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Kirjaimellisesti, eli pääpusku. Itse olen sisäistänyt tämän tekniikan siten, että on kaksi pääasiallista suoritustapaa. Ensimmäinen on pieni nyökkäyks jolla haetaan paikkaa tai tilaa jollekin toiselle tekniikalle. Niska tekee kuitenkin vaan pienen jännitetyn liikkeen ja hampaat ovat tiiviisti yhdessä. Pää on etukenossa ja osumapinta on otsan ja päälaen välinen alue. Toinen tapa on sitten mallia migreeni. Silloin pää pysyy paikallaan ja niska on korostetun jännittynyt. Itse suoritustapa muistuttaa raakaa rinnallevetoa ja vastapuoli riuhtaistaan rinnuksista kohti omaa otsaa. Olen jonkin verran treenannut viimeiksi mainittua vetoa (korostetun varovasti) giin kanssa, veto ainakin tuntuu helvetin häijyltä niskassa. Jotenkin olen mieltänyt pääpuskun enemmänkin asenneilmaisuksi ja pullisteluksi kun varsinaiseksi tekniikkaksi. Varmaan osittain kulttuurisidonnainen juttu, arvostettu tekniikka esim. Turkissa ja Englannissa. Ajatuksia, tietoa ja kokemuksia?

Ps:lukihäiriö korostuu humalassa ;)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mika »

Puolan-leirillä pari viikkoa sitten Brendan Tunks (Australiasta) korosti sitä, että aina kannattaa iskeä päällä, kun siihen on paikka. Teknisistä yksityiskohdista ei sen enempää tarinoitu.

Yksi seitsemästä iskukohdasta meidän tyylissä (Seven Star Praying Mantis eli Qi Xing Tang Lang; pää, olkapää, kyynärpää, käsi, lantio, polvi, jalka).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#3

Viesti Polvi »

Thaikkusparrissa noita paikkoja tulee välillä enemmän tai vähemmän vahingossa, kun tilanne ajautuu lähiotteluun. Harmi kun lauteilla ei taida olla burmalaisen nyrkkeilyn asiantuntijoita, heillä voisi olla ko tekniikoista enemmänkin tietoa. :p

Joka tapauksessa pystypainissa noita pääsee (=pääsisi) käyttämään, kun on hyvä ote kaverin niskasta. Osaavat kaverit toki pitävät leuan alhaalla ja muutenkin päänsä sellaisessa asennossa, ettei paikkoja juuri aukene.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Oskari
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 702
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: ...

#4

Viesti Oskari »

Ilmeisen tehokas tekniikka tuntuu tuo pääpusku olevan, ylä-asteella vetäsin sillä kaveria naamaan (en edes kovaa, puolileikilläni) ja hyvä mustelma tuli. Usein siinä tappelua edeltävässä suunsoittovaiheessa tuntuu etäisyys oleva ko. iskulle suotuisa.
Pönttö
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 132
Lauteille: Tammikuu 2007

#5

Viesti Pönttö »

Kun muksin päällä niin pää ja niska pysyy aikalailla paikoillaan
ja teen sen liikkeen jaloilla, hieman alhaalta ylöspäin.
Jos on kaverin paidassa kiinni niin tietysti vedetään samalla.
Osumakohta on tärkee ettei tuu ittelle pipiä.

Tosin ainoo kerta kun tämmöstä oon käyttänyt för real niin olin istuma
asennossa jotta ei siinä jalkoja paljoo käytelty.
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

#6

Viesti Sylvesteri »

Kerran tyrmäsin vastustahan t3h str33tillä puskemalla. Tappelu oli jo edennyt polvillaan suoritettavaksi ryysypainiksi ja nyrkitkin olivat puhuneet, otin rinnuksista kiinni, työntämällä ensin kädet suoriksi hain vauhtia ja sitten vain käsillä vetämään ja ylävartalon voimalla vastaan kolmisen kertaa. Oli siinä paljon enemmän tehoa kuin niissä surkeissa koukuissa joihin ei polviasennossa saanut yhtään voimaan. Puskin otsan kovimmalla kohdalla kaveria naamaan ja seuraavana päivänä oli otsassa aika kova kipupiste. Vastarinta tosin lopahti siihen.
Mietinnässä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#7

Viesti Mjölnir »

Nyrkkisääntö:

kulmakarvojen yläpuoleisella osalla vastustajan kulmakarvojen alapuoleiseen osaan.

Olen in da ztreet lyönyt päällä rintaan, jolla oli hyvä vaikutus.

Kasvoihin lyömisessä on ongelmana yleensä kalliit hammasvauriot. Nenä voi olla joskus parempi maali.

Oma lempitapana käyttää päätä on ensisijaisesti hakata sitä seinään. Toissijaisesti käytän sitä kamppailussa lyömäaseena. Kamppailussa teen sen samalla tekniikalla kuin seinään hakatessa, eli ensin leuka alas ja sitten ikään kuin pää edellä puskien kohti haluttua osuma-aluetta. Tällöin säästyy itse suurimmalla todennäköisyydellä kolhuilta.

BTW, pään hakkaaminen seinään kuluttaa noin 150 kcal/tunnissa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

#8

Viesti Mänzy »

Mjölnir kirjoitti: Nyrkkisääntö:

kulmakarvojen yläpuoleisella osalla vastustajan kulmakarvojen alapuoleiseen osaan.

Olen in da ztreet lyönyt päällä rintaan, jolla oli hyvä vaikutus.
Eli ns. Zidane-tyypin pusku? :D

Minäkin sain yläasteella tai lukiossa yhdeltä rinnakkaisluokkalaiselta päätä. Onneksi se ei osannut ja osui otsan yläosallaan omaan otsani yläosaan. Sattui varmaan molempia yhtä paljon.

Bujinkanissa (ainakin) nimellä kikakuken, eli kuuluu oppimäärään. Oman harjoittelun aikana olen törmännyt siihen lähinnä silloin, kun "merkataan" sillä jokin potentiaalinen aukkopaikka. Ei lyödä päätä seinään treeneissä (kuten siinä yhdessä vanhassa videossa) :) .



Mänzy
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#9

Viesti L.K. »

Kunnon irkkupusu nenään tekee kyllä höpöä.Ja on yllättävä.

Aika monet ns. tapatappelijat tuntuvat tätä käyttävän.Tullaan ihan siihen iholle kukkoilemaan ja sitten vedetään hedarilla puskista.

Kerran yksi kaveri pääsi koppaamaan hedarilla toista töissä rähinän jälkimainingeissa.Pidin itse "uhria" molemmista käsistä ja kollega toista samalla tavoin.Siinä sitten fellokset vielä naljailivat toisilleen ja ykskaks toinen vikkelänä pisti pienen pökkäyksen pitelemäni kaverin nenänvarteen.Ei sentään (valitettavasti..) murtunut.
Pieni arviointivirhe työmielessä kun olivat liian lähellä toisiaan,mutta molemmat niin umpikuspäitä ettei mennyt sinällään väärään osoitteeseenkaan.. :)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#10

Viesti Jussi Häkkinen »

K.Maga kirjoitti: Kunnon irkkupusu
Olen siinä käsityksessä, että tuo pusu on skotlantilainen.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
heian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3164
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Sonkajärvi

#11

Viesti heian »

Kyllä tuo pääpusku toimii...

Kerran alkulämmittelyksi palloa pelatessa kaverin kanssa syöksyttiin molemmat pallon perään ja iskettiin päät vastakkain. :oops: Kaverin otsa voitti. Multa murtui nenä.
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#12

Viesti Kyynikko »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
K.Maga kirjoitti:Kunnon irkkupusu
Olen siinä käsityksessä, että tuo pusu on skotlantilainen.
Kulkee nimillä Glasgow kiss, liverpool kiss, irish kiss, danish kiss, dansk skalle.....



" With luck he'll find a "Dancing Nancy",
All dressed up and looking fancy
Guilty of that great Glasgow sin
Of standing there when he walks in.

In an instant.. the deed is done'
Battles over the day is won.
Just one blow with no reply
More pungent chords of the battle cry.

The sound of bygone battles was steel on steel,
Even cannon's roar had some appeal.
There is one thing I'll never miss,
The sickening sound.. of a "Glasgow Kiss"."

Korkeakulttuuria illan ratoksi.
:badgrin:
johnnie
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 40
Lauteille: Kesäkuu 2006

#13

Viesti johnnie »

Paul Vunak opettaa puskun seuraavasti (kohta 8:38 ):

http://video.google.com/videoplay?docid" onclick="window.open(this.href);return false; ... paul+vunak
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#14

Viesti L.K. »

Kyynikko kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:
K.Maga kirjoitti:Kunnon irkkupusu
Olen siinä käsityksessä, että tuo pusu on skotlantilainen.
Kulkee nimillä Glasgow kiss, liverpool kiss, irish kiss, danish kiss, dansk skalle.....



" With luck he'll find a "Dancing Nancy",
All dressed up and looking fancy
Guilty of that great Glasgow sin
Of standing there when he walks in.

In an instant.. the deed is done'
Battles over the day is won.
Just one blow with no reply
More pungent chords of the battle cry.

The sound of bygone battles was steel on steel,
Even cannon's roar had some appeal.
There is one thing I'll never miss,
The sickening sound.. of a "Glasgow Kiss"."

Korkeakulttuuria illan ratoksi.
:badgrin:
Irkkupususta olen itse aina kuullut puhuttavan,mutta eiköhän tuo ole juu aika globaali juttu. :)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#15

Viesti Jussi Häkkinen »

Juh. Glasgow kiss oli minulle tuttu nimitys, irkkupusu taas ihan uusi asia (tässä yhteydessä).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa