Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pauli Nerg ja sammakot suusta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
dubi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 678
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#136

Viesti dubi »

Arvostan sitä että käsittelet viestejä luottamuksellisesti. Käsitykseni mukaan kuitenkaan tässä tapauksessa laki ei velvoita sinua, sillä keskustelu ei ole kahden yksityishenkilön välinen vaan olet lähestynyt em. tahoja ammattilaisina, ja olettaakseni alkuperäisessä viestissäsi olet selvittänyt edustavasi itsekin yhteisöä.

Organisatioiden välisessä kirjeenvaihdossa luottamuksellisuus edellyttää erillistä mainintaa - esimerkkinä oman työnantajani jokaiseen sähköpostiin liitetään loppuun palvelimen toimesta tästä erityismaininta.

Se, että laki ei sitä edellytä, ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö se voisi olla hyvän tavan mukaista.

Ylläoleva siis kirjoitettu sen pohjalta mitä itse olen tietoturvakoulutuksissa oppinut, ja mitä oma tietosuojakäytäntömme edellyttää.
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
Kuvake
Kehäraakki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 428
Lauteille: Huhtikuu 2006

#137

Viesti Kehäraakki »

"Viestintä on sähköpostin lähettäjän ja sen vastaanottajan välistä kirjeenvaihtoa, jonka sisältöä pääsääntöisesti ei muilla ole oikeutta saada tietoonsa -- ellei jompi kumpi viestinnän osapuoli niin halua. "
Oon lyöny, mutta on lyöty takaskin
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#138

Viesti Mika »

Kehäraakki kirjoitti: "Viestintä on sähköpostin lähettäjän ja sen vastaanottajan välistä kirjeenvaihtoa, jonka sisältöä pääsääntöisesti ei muilla ole oikeutta saada tietoonsa -- ellei jompi kumpi viestinnän osapuoli niin halua. "
Aivan. Kai luit tuon aiemman viestini silti kokonaan? Olen nimittäin erittäin tarkka tällaisissa asioissa, joten sanoin "ainakin jollakin tasolla".
Mika kirjoitti: Tietysti kaikki on tulkinnanvaraista, mutta sanoi laki mitä tahansa, kohtelen sähköposteja aina luottamuksella. Katsoisin että ainakin jollakin tasolla laki velvoittaakin toimimaan näin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040516" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tkk.fi/atk/tietoturva/sahkopostiohje.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Onpa muuten erikoista, että joutuu selittelemään sitä, miksi ei ole julkistanut jotakin sähköpostia. Voisin kyllä hyvin kuvitella päinvastaisen tilanteen eli sellaisen, jossa joku on julkistanut sähköpostin sisällön, mistä sitten purnataan.

Mikä sinua tarkkaan ottaen tässä asiassa oikein riipoo?

Mikset itse ota yhteyttä Karateliittoon?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kehäraakki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 428
Lauteille: Huhtikuu 2006

#139

Viesti Kehäraakki »

Kirjoitit, että "ainakin jollain tasolla laki velvoittaa". Tällä tasolla laki ei velvoita salassapitoon.

Toiseksi, otit jo yhteyttä Karateliittoon, joten jäin odottamaan mitä viestiä olet heiltä saanut. Pyysit heitä ilmoittamaan joko forumille tai KAUTTASI, ja sinä saitkin jonkinlaisen vastauksen.

En aio ottaa Karateliittoon yhteyttä, heidän sinulle lähettämän viestin ydin tuli kuitenkin selville.

Ja kun kerran kysyit, niin tänään v1tuttaa aika moni asia niinkin paljon, että väkivallanteot (muokkaan asian: "oman laillisen oikeushyväni suojaaminen") saattavat olla vaihtoehto.
Viimeksi muokannut Kehäraakki, touko 25, 2007, 17.15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oon lyöny, mutta on lyöty takaskin
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#140

Viesti Jussi Häkkinen »

Kirjeen vastaanottajalla on oikeus myös julkistaa se (halunsa mukaan). Jos ei halua, ei tarvitse julkistaa, mutta kirjesalaisuuteen ei tässä voi oikein vedota.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#141

Viesti Mika »

Jussi, johan minä selitin asian.

On ihan selvä asia, että sähköpostit kuten yksityisviestitkin täällä Potkussa koetaan henkilökohtaisiksi. Jos rikkoisin tällaista luottamusta, sen lisäksi etten pystyisi katsomaan itseäni peilistä, en voisi odottaa saavani mitään vastauksia enää mihinkään sähköposteihin.

Mitä taas tulee lakipykäliin, kirjoitin "ainakin jollakin tasolla". Sehän ei tarkoita, että laki ehdottomasti velvoittaa. Tuollahan puhutaan tunnistamistiedoista, ja nehän jo julkistin, joten näkisin jonkinlaisen ristiriidan siinä, että paljastaisin myös koko viestin sisällön.
Viesti, tunnistamistiedot ja paikkatiedot ovat luottamuksellisia, jollei tässä tai muussa laissa toisin säädetä.
Toki tuonkin voinee keskustelun osapuolena kiertää. Mutta minä en kyllä aio.

Kehäraakki, toivon että päiväsi muuttuu paremmaksi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#142

Viesti Jussi Häkkinen »

Mika kirjoitti: Jussi, johan minä selitin asian.
Juu, ei tuossa päätöksessäsi ole minulle mitään kritisoitavaa. Tarkoitin vain, että kirjesalaisuuteen vetoaminen on turha juttu - voit halutessasi julkistaa tai jättää julkistamatta saamasi kirjeen, ellei sen sisältö ole jotain sellaista, minkä julkistaminen on laitonta tai salassapidettävää. Tällaisia asioita on aika vähän, joten on ihan riittävä juttu että julkistamattomuus on oma päätöksesi.

Lisäksi referoit kirjeen sisällön ainakin minun mielestäni ihan riittävän kattavasti.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#143

Viesti Mika »

Tästä sähköpostien julkistamisesta on muuten tänään keskusteltu eräässä ketjussa...

Laitontahan se ei ole, mutta kuten siitä keskustelusta saattaa huomata, ihmiset kuitenkin odottavat tiettyä yksityisyyttä sähköpostien suhteen.

Jos en ihan väärässä ole, sähköpostien yksityisyyssuoja saatetaan kyllä ottaa huomioon silloin, kun sähköpostin sisältö voi jollakin tapaa aiheuttaa vaikeuksia tai hankaluuksia sen lähettäjälle tai siinä mainituille henkilöille. En nyt ole lex Kuroseen sen tarkemmin perehtynyt, mutta uskoisin sen viistävän asiaa, vaikkei siinä sähköposteista olekaan kyse. Ensimmäinen tällainen sähköpostioikeudenkäynti antaa odottaa itseään Suomessa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#144

Viesti Jussi*M »

Voisitko lähettää karateliittoon sähköpostitiedustelun siitä saako sähköpostitiedustelusi vastauksen kertoa täällä foorumilla?
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#145

Viesti Mika »

Jussi*M kirjoitti: Voisitko lähettää karateliittoon sähköpostitiedustelun siitä saako sähköpostitiedustelusi vastauksen kertoa täällä foorumilla?
:smt003

Sanotaan nyt vaikka näin, että eipä tuohon oikeastaan juurikaan ole lisättävää. Viesti oli hyvin lyhyt ja ytimekäs.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 87 kurkkijaa