Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Mikä alkulämmittely on järkevää?

Kaikki, missä tulee lämmin
159
57%
Pallopelit / muu "puuhastelu"
3
1%
Vain lajinomaiset harjoitteet
94
34%
Yleisluontoiset harjoitteet, kuten juoksu jne.
21
8%
 
Ääniä yhteensä: 277

tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 1209
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Tykännyt: 35 kertaa
Tykätty: 44 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti tapsaattori »

itse en ole nähnyt yhtään pahempaa vammaa painipotkupallossa/rugbyssä, muutama venähdys, harvoin. todennäköisesti tempo on ollut riittävän alhaalla ja pelaajien asenne lämmittelyyn sopiva
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit: 5704
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 219 kertaa
Tykätty: 140 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti Ile »

Joo, onhan vaikka futiksessa vauhti (ja sen myötä osin riskitkin) oikealla kentällä pelatessa tyypillisesti ihan toista kuin normikamppailusalin olosuhteissa. Toki riskejä jälkimmäisessäkin on.

Itse olin päättänyt turvallisuussyistä "eläköityä" osasta joukkupalloilulajeja jo ennen kuin esim. kamppailupuolella aloitin Krav Magan harjoittelun... :)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90821
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 467 kertaa
Tykätty: 171 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti Mika »

Olen aina suhtautunut noihin pallopeleistä vapaammilla säännöillä muokattuihin versioihin erittäin suurella epäluulolla. Pallopelit ovat pallopelejä ja kamppaileminen on kamppailemista. Nöiden yhdistäminen vaatii kyllä todella suurta taitoa ja yhteishenkeä ryhmältä. Vähän tuollainen kuulostaa tällaiselta vapaa-ajan toiminnalta.

Toki tuosta voi olla hyviäkin esimerkkejä. Koska tuollaiset lämpät lienevät aika harvinaisia, olen kuullut vain niistä huonoista. Noita versioita viljeltiin joskus aikoja sitten harrastamani lajin seurassa, mutta kun tartuin puikkoihin, laitoin teinit ojennukseen ja keskityimme olennaiseen. Oli se ainakin turvallisempaa niin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate
Tykännyt: 0
Tykätty: 2 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti kenttiensankari »

Itse oon tykännyt lajinomaisista lämmöistä, suosikkini on olkapäähippa. Se on aika leikkisää ja kikkailevaa, mutta samalla erittäin lajinomaista.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo
Tykännyt: 18 kertaa
Tykätty: 18 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti PetriP »

Olkapää hippa menee helposti anaerobiselle puolelle ja silloin se ei ole hyvä. Jos oli tarkoitus herötellä kehoa eikä repäistä käyntiin.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit: 6471
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 3 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti MarkkuT »

tapsaattori kirjoitti:muutama venähdys
Jos on alkulämmittelyissä nähnyt muutaman venähdyksen, niin minusta voi kyllä jo todeta, että on ihan pa5kat alkulämmittelyt kyseessä. Oikeastaan yksikin riittäisi.
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90821
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 467 kertaa
Tykätty: 171 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti Mika »

PetriP kirjoitti:Olkapää hippa menee helposti anaerobiselle puolelle ja silloin se ei ole hyvä. Jos oli tarkoitus herötellä kehoa eikä repäistä käyntiin.
Tuota voi rajoittaa niin, että jokaisella parilla on vain pieni tila hippastella. Samoin siitä kontaktin pehmeydestä on hyvä muistuttaa.

Teoriassa pidän olkapäähippaa mainiona lämmittelyharjoituksena. Käytännössä olen huomannut, ettei se sovi aloittelijoille ihan optimaalisesti. He alkavat riehua, he alkavat ottaa kontaktia, he alkavat juosta ympäri salia, heillä hajoaa tasapaino ja niin edelleen. Maltillisimmille aloittelijoille sekä kokeneemmille olkapäähippa on minusta hyvä lajikohtainen lämppäri.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 1209
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Tykännyt: 35 kertaa
Tykätty: 44 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti tapsaattori »

ok, pallopelit ovat siis ihan surkea alkulämmittelyn muoto. mulle tulee kuitenkin muutamia positiivisia asioita mieleen
+tasapaino
+monipuolinen liike
+suunnanvaihdokset
+ei vaadi liikaa ajattelua, helppo päästä mukaan

negatiivista
-vaatii malttia, pitää alottaa rauhassa

mun mielestä loukkaantumisriski on todellista tilanteessa, jossa pelaajat ei löydä sopivaa kontaktia ja vauhti kasvaa liiaksi. vaikka nyt saa vetää käsistä ja työntää niin aika höntsäilyä sen pitää silti olla. ehkä se sitten on kuitenkin surkeaa niin kuin täällä on todettu. Tämmöisen valmentajan kuin Victor Kutzentsovin treeneissä välillä pelaillaan, sieltä on jokunen olympiavoittaja ponnistanut maailmalle
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90821
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 467 kertaa
Tykätty: 171 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti Mika »

Tuskin se surkeaa on, eikä kukaan ole niin tainnut sanoa, mutta sellaisessa sekametelisopassa piilee hyvin suuri loukkaantumisvaara. Kuten sanoin, hyvin toteuttuina nuo pelit voivat olla hyviä lämppiä. Kuitenkin mainitsit noista venähdyksistä, mikä herättää kysymyksiä. Jos alkulämmittelyissä tapaa venähdyksiä, kaikki ei ole ihan OK. Tai voihan se olla näkökantakysymys.

Se, että jonkun olympiatasolle kisaajia valmentaneen harjoituksissa on leikitty painijalkapalloa tai muuta, lienee aika sivuseikka. Ne painijat ovat menestyneet ihan muista syistä.

Se on varmasti totta, kuten molemmat totesimme, että hyvässä porukassa tuollainen voi onnistua. Se vain taitaa olla kovin harvinaista, ja ihan syystä kamppailulajivalmentajat ja -opettajat karttavat tuollaisia lämppiä. Ne voivat pelittää, mutta ne voivat olla myös vaarallisia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate
Tykännyt: 0
Tykätty: 2 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti kenttiensankari »

Olen aika varma, että olympiaurheilijoiden treenissä ei ole mitään järkeä, jos niitä olisi tarkoitus vetää jollekkin kamppailuharrastelijaporukalle. Toki jotkut perusjutut voi sopia, mutta aika erilainen "eläin" olympiaurheilija on vrt. ylipainoinen toimistotyöntekijä.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 17873
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 107 kertaa
Tykätty: 307 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti Andy »

Olkapäähippa sopii mielestäni lämmittelyn loppuun, kun on jo peruslämpö päällä. Tällöin se toimii samalla nopeusharjoituksena. Järkevillä sännöillä (ei väkivaltarugby) toteutettu pallopeli voisi toimia myös mutta yleensä pallopeliin tarvitsisi vähän enemmän aikaa, että se olisi mielekästä. 3 minuutin pallopeli ei välttämättä ole kovin hyvä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit: 498
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 2 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti antti_lk »

Alkulämmittelyissä on ehdottomasti järkeä, mutta mieluusti lajinomaisesti ja perusteita kertaamalla tehtynä. Hapottava lihaskuntoharjoittelu, jota jotkin valmentajat suosivat "alkulämmittelynä", on järjetöntä ja haittaa vain lajitaidon oppimista. Kevyt kehonhallinta on asia erikseen. Jalkapallo ja muu pelailu on mukavaa, mutta nostaa usein loukkaantumisriskiä, varsinkin jos/kun mukana on leikkimisessäkin häviämistä vihaavia reikäpäitä. Kilpailutilanteessa tai lajiharjoittelussa loukkaantuminen on vielä jotenkin "hyväksyttävää", mutta lämmittelyhöntsäilyissä paikkojen hajottaminen on totaalisen tarpeetonta ja valmentajan osaamattomuutta.

Yleensä vedän alkuun kevyet pyörittelyt/venytykset ja sitten nyrkkeilyn perustekniikkaa ja koordinaatiota erilaisilla askelluksilla, lyönneillä, hypyillä ja niiden yhdistelyillä. Harvalla menestyneelläkään ottelijalla on koordinaatio niin hyvällä tasolla, ettei sitä voisi parantaa perustasolla tai vähintäänkin lajinmaisesti. Olkapäähippa on ihan ok, jos porukka ei häslää, mutta silloinkin aika riskialtista touhua. Sormet osuvat helposti silmiin ja sattuu. Hippa niin, että osua saa esim. koko ylävartaloon päätä lukuunottamatta, on vähän turvallisempaa, mutta siinäkin homman pitää pysyä hallittuna.

Liikkumisharjoittelua yksin/pareittain/ryhmissä ja erilaisia pystypainidrillejä, lähinnä tasapainon ja asennon parantamiseksi, teetän myös aika paljon. En tosin ihan lämmittelyn alkuun ja pidän työjaksot lyhyinä, ettei mene hapokkaaksi. Kun treenejä on useammat viikkoon, niin paria erilaista lämmittelyteemaa vuorottelemalla porukka ei kyllästy ja samalla perusosaaminen paranee nopeasti, jos vertaa punnertamiseen ja salin ympäri juoksemiseen.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 17873
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 107 kertaa
Tykätty: 307 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti Andy »

Itse teen yleensä niin että aloitetaan jollain kevyellä tekniikkatreenillä. Vaikkapa niin että toinen potkii alapotkuja ja toinen blokkailee niitä. Sinne väliin laitan pieniä määriä voimaliikkeitä - vaikkapa viisi kyykkyhyppyä tai kymmenen selkälikettä - joiden jälkeen tekniikaharjoittelu jatkuu. Voimaliikkeitä tulee useampaan kertaan ja aina eri suorituksia.

Näin saadaan koko vartalo lämpimäksi paremmin kuin pelkällä lajiharjoittelulla, joka helposti jättää jonkun kohdan kylmäksi. Voimaliikkeiden valintaan vaikuttaa tietysti harjoituksen teema. Jos on tarkoitus tehdä vaikka korkeita potkuja niin sitten teetän enemmän jalkaliikkeitä ja vähemmän ylävartaloliikkeitä jne.

Venyttelyjä en teetä koskaan lämmittelyn loppuun. Koen että saan paremman hyödyn käyttämällä sen ajan lisälämmittelyyn kuin venyttelyyn. Jos venyttelyn kuitenkin teettää niin se on tärkeää ohjata. Muuten harrastajat tekevät liian pitkiä venytyksiä, jotka heikentävät koordinaatiota ja haittaavat lajitreeniä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 17873
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 107 kertaa
Tykätty: 307 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti Andy »

Olkapäähipassa käsken muuten erityisesti pitämään kämmenen levynä eikä sormet harallaan. Yleensä vielä demonstroin "kotkankynsi-iskun" jota ei ole tarkoitus tehdä kasvoihin. Tällöin treenaajat yleensä tiedostavat vaaran. Yksi vaihtoehto on tietysti teettää harjoitus nyrkkeilyhanskat kädessä. Tällöin se ei tosin ole yhtä hyvä nopeusharjoitus (käden nopeus jää hitaammaksi) mutta harrastajille nopeusteeni ei ole niin oleellsita ja kilpaurheilijat taas osaavat yleensä kontrolloida käsiä niin etteivät töki silmiin. En muista yhtään tapausta, että jotakuta olisi tökätty ainakaan pahemmin silmään, vaikka olen teettänyt tätä säännöllisesti jo toistakymmentä vuotta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90821
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 467 kertaa
Tykätty: 171 kertaa

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Viesti Mika »

Mulle valitettavasti kävi noin muutama vuosi sitten. Parini oli aloittelija, eivätkä kyseessä olleet omat treenini, joten en alkanut toppuutella sitä liian kovaa vauhtia. Sitten oli sormi silmässä. Silmäni on toki OK, mutta tuntuihan se vähän turhalta loukata itseään tuollaisen takia ennen ja vielä ennen varsinaisia harjoituksia.

Teoriassa tuo on hyvä lämppä, mutta se ei sovi kaikille. Sanoisin että se sopii paremmin kokeneemmille.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Seuraajat

Hemmukka
Kuvake
Jorge
Kari Aittomäki
Kuvake
kenttiensankari
Lasse Candé
Lowclass
Kuvake
MarkkuT
mpeltonen
Oar
sihteerilintu
Sitav Abdullah
Snake-Master
tapsaattori
Kuvake
TimoS
voipa