Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Mikä alkulämmittely on järkevää?

Kaikki, missä tulee lämmin
159
57%
Pallopelit / muu "puuhastelu"
3
1%
Vain lajinomaiset harjoitteet
94
34%
Yleisluontoiset harjoitteet, kuten juoksu jne.
21
8%
 
Ääniä yhteensä: 277

Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#361

Viesti JariMarjamaa »

Olen silti erimieltä hippaleikeistä aikuisten treeneissä :)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#362

Viesti Mjölnir »

No, juu. Jos ohjaaja ei tykkää hippaleikeistä, niin olisi vähän teennäistä alkaa niitä treeneissä vetämään

Jos haluaa olla, ei vain hyvä, vaan loistava vetäjä, niin pitää olla oma itsensä. Vaikeaa on, jos yrittää vetää jotain roolia, joka ei ole lähelläkään omaa persoonaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#363

Viesti Mika »

JariMarjamaa kirjoitti:Olen silti erimieltä hippaleikeistä aikuisten treeneissä :)
Okei, mutta jos luet noita muiden viestejä, mistä kohdista tarkemmin ottaen olet eri mieltä ja miksi? :-)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#364

Viesti Andy »

Mjölnir kirjoitti:Jos haluaa olla, ei vain hyvä, vaan loistava vetäjä, niin pitää olla oma itsensä. Vaikeaa on, jos yrittää vetää jotain roolia, joka ei ole lähelläkään omaa persoonaa.
Tuurasin kerran erästä ohjaajaa ja koetin vetää treenit mahdollisimman samaan tyyliin kuin hänellä oli tapana. Tuloksena oli huonoimmat vetämäni treenit jos nyt ei koskaan niin ainakin 15 vuoteen. Tämän jälkeen olen tuuratessani vetänyt treenit aina oman näkemykseni mukaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#365

Viesti Mika »

Jatkan samaa mieltä olemista. Tämä alkaa kyllä mennä ohi aiheen, eikä tämä edes liity enää kamppailulajeihin, mutta komppaan silti.

Olen noilla liikuntakursseillani joskus vähän liikaakin miettinyt olevani asiakaspalvelija. Sitä on vähän vaikea todennettavasti selittää, mutta kun olen vain suunnitellut tunnit oman pääni mukaan - tietenkin toki palautteita kuunnellen ja hyödyntäen - ovat tunnit olleet paljon parempi kuin silloin, kun olen astunut jonkun muun saappaisiin ja yrittänyt olla sen ohjaajan kaltainen. Olen huomannut sen myös niistä kurssilaisista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#366

Viesti Kari Aittomäki »

Luin tämän. Hyviä pointerseja, kiitos.
Mä olen aina syvästi inhonnut hippaa. Tsisaa.

Mutta kaikkea pitää yrittää, vedin kerran koordinaatiotreenejä lätkäporukalle (Keppanalla on niitäkontakteja). Ja kun määrä oli, teetätin sitä helevetin reisihippaa - ja voi herramunjee millä tuloksella!
Eihän ne puujalat, -päät osannu edes liikkua päkiöillä. Tuli vähä sellanen olo että tatami on täynnä spitaalisia. Kaksi ryntäilijää sai jopa komautettua päänsä yhteen.
Oli puristamista etten räjähtänyt siihen karjuvaan nauruun. Sain sentään fyrkkaa siitäkin "opista".

Toisenkerran olin Göteborgissa ja leirin aihe oli knockdownmatsi. Kaikille avoin ja siten siis.. esittelevä. Joka oli pettymys sinänsä, kun ajattelin että nyt alkaa rokkenroll ja pääsen paukutteleen sveduhuippujen kanssa.
tårta på tårta, jouduin pariksi jollekulle pitkälle winchun-tötterölle. Joka kanto sellasta ylimielista Ken Kenspersecht-asennetta, vanhemmat hojoilijat varmaan muistaa.
Ja eikö perkele alettu sitä reisihippaa leikkimään, vielä siten että päästä tuli kans kohde.
Olin hyvin haluton ja koetin pitää mopoa kontrollissa, lähinnä vaan seisoskelin. Kun tää Pippi alko lätkimään sellasta halveksivaa pitkää läpsyä liikkumattomaan päähäni.
Syyläri kiehahti ja vinttasin Pallea polvella naamaan. En kovaa mutta varoituksena. Niinku että tätä tarkoittaa liikkuminen. Kimmoisuus riitti ja jumalauta kun teki mieli ruhjoa se jantteri luujauhoksi.
Collins naureskeli takkinsa sisään ja svedut siirty lievästi poiespäin.
Mukava muisto. Paitsi se hippailu.
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#367

Viesti Snake-Master »

Alkulämmittelyissä kyllä on järkeä, riippuen toki, mitä tekee. Esimerkiksi minua on kielletty venyttelemästä, koska yliliikkuvuus, mutta taas korostetaan sitä verryttelyä, eli esimerkiksi kuntopyöräilyä. Eli se riippuu vähän siitä, kuinka liikkuva henkilö on. Yliliikkuville ei suositella venyttelyä missään tapauksessa, tuli siinä lämmin tai ei. Mutta kuntopyöräily oman tason mukaan on suositeltavaa, oli harrastus mikä tahansa.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#368

Viesti Mika »

Snake-Master kirjoitti:Yliliikkuville ei suositella venyttelyä missään tapauksessa, tuli siinä lämmin tai ei.
Tätä en ihan ymmärtänyt. Keskimääräistä suurempi liikelaajuus ei välttämättä tarkoita hyvää liikkuvuutta juuri kyseisen lajin kannalta. Lihasten valmistaminen tulevaan taasen on useimmiten välttämätöntä optimaalisen suorittamisen osalta.

Mihin perustat nuo kaksi näkemystäsi?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#369

Viesti Snake-Master »

Mika kirjoitti:
Snake-Master kirjoitti:Yliliikkuville ei suositella venyttelyä missään tapauksessa, tuli siinä lämmin tai ei.
Tätä en ihan ymmärtänyt. Keskimääräistä suurempi liikelaajuus ei välttämättä tarkoita hyvää liikkuvuutta juuri kyseisen lajin kannalta. Lihasten valmistaminen tulevaan taasen on useimmiten välttämätöntä optimaalisen suorittamisen osalta.

Mihin perustat nuo kaksi näkemystäsi?
Joo, siis näkemykset tulee siitä, kun fysioterapeutti on sanonut, että jos on yliliikkuvuutta, sitä ei kannata pahentaa sillä, että venyttelee, ettei tule raajarikkomuksia tai vanhuusikäisenä kiputiloja pahemmin mitä nyt on.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#370

Viesti Mika »

Tuo on ihan totta, mutta se on vain suppea näkemys kokonaisuudesta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#371

Viesti Snake-Master »

Mika kirjoitti:Tuo on ihan totta, mutta se on vain suppea näkemys kokonaisuudesta.
Niin voi olla, mutta aina kannattaa pyrkiä ottamaan nekin huomioon. Tokihan niistä vaivoista kuuluu sanoa omalle ohjaajalle, että kannattaako tehdä juuri sitä lämmittelyä tai tuota. Jokainehan tuntee oman kroppansa itse parhaiten.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#372

Viesti Mika »

Sekin on totta, mutta ns. yliliikkuvat eivät välttämättä ole yliliikkuvia jokaiseen vaadittuun suuntaan, joten tämä alla oleva ei ole totta.
Snake-Master kirjoitti:Yliliikkuville ei suositella venyttelyä missään tapauksessa, tuli siinä lämmin tai ei.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#373

Viesti JariMarjamaa »

No venyttelemällä ei kyllä tehdä lämmittelyä. Vaan se kuuluu joskus lämmittelyyn
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#374

Viesti Lasse Candé »

Tässä lämmittely joka tuli vastaan Karate Nerds -ryhmässä.

On tuossa omat hyvät pointtinsa, mutta ehkäpä ei ihan peruskurssille. Ja pidemmässä treenissä missä vaikkapa pääsisältö on soolokata, olisi hyvä avata paikat äärimmäisiä asentoja silmällä pitäen paremmin.

Video on sen verran lyhyt, että se on nopeasti katsottu.





Mitä mieltä etunojapunnerruksista tai muusta lihaskuntosetistä lämmittelyssä? Oma kokemukseni on, että kun pitää toistomäärät alhaisina, sopivat erinomaisesti treeniin, jossa kroppa kokee kovaa kontaktia. Ja siis kovalla tarkoitan koko kroppaa liikuttavaa (tai pysäyttävää) tömähtelyä, en niinkään paikallisesti sattuvaa. Myös jos sisältö on esim. nostoalasviennit, koen lihaskuntoharjoitteiden käytön järkeväksi. Liian isot toistomäärät taas tuntuvat vaikeuttavan tekniikoiden fiilistelyä. Onko tämä huono asia vai hyvä, sitä tiedä en, mutta perustekniikkatreeneissä (karate) en itse tee tai teetä etunojapunnerruksia yleensä lämmittelyssä syystä, että koen ns jännittämisen lisääntyvän niiden tuloksena.

Jotta ei olisi liian yksinkertaista, olen kyllä välillä hakenut myös perustekniikkaopetukseen toisenlaista näkökulmaa lisäämällä valmistaviin osuuksiin lihastreeniä, mutta se on jo toinen asia.
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Alkulämmittelyt. Järkeä vai ei?

#375

Viesti Hemmukka »

Mun mielestä hyvä tehdä kun lämmöt päällä muutamia mielellään räjähtäviä lihasliikkeitä.
Punnerrukset, kyykyt, 1 jalan kyykky hypyllä aika hyvä, leuat.
Idea herättää hermosto, seurauksena pitäis lähteä lyönnit ja potkut lujempaa.
Menee samalla tavalla kuin voimailu, jossa myös tärkeää herättää se hermosto.
Siinä mennään yliraudoilla, eli käydään raskaammissa mitä tarkoitus tehdä. Ei kuitenkaan maksimeissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa