Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vasen vai oikea?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Kumpi kätinen olet?

Vasen
42
17%
Oikea
209
83%
 
Ääniä yhteensä: 251

Kuvake
Mansikka
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 56
Lauteille: Joulukuu 2008
Paikkakunta: Pori

Vasen vai oikea?

#31

Viesti Mansikka »

Vasen- vs Oikeakätinen

Vasenkätinen on tottunut kamppailemaan oikeakätisten kanssa ja täten tilanne tuntuu luontevammalta.
Oikeakätisellä on taas yhtälailla kokemusta oikeakätisistä mutta vasenkätisten pienestä määrästä johtuen hän ei tiedä miten taistella vasuria vastaan.

Onko näin?

Mutta jos oikeakätinen harjoittelisi vakituisesti vasenkätisen kanssa eivätkö molemmat olisi samalla lähtöviivalla?
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

Vasen vai oikea?

#32

Viesti Jopo »

Mansikka kirjoitti: Mutta jos oikeakätinen harjoittelisi vakituisesti vasenkätisen kanssa eivätkö molemmat olisi samalla lähtöviivalla?
Eivät. Oikeakätinen tottuu vain kyseisen vasurin tyyliin, kun taas vasuri pystyy harjoittelemaan useiden oikeakätisten kanssa ja saa paljon laajemman kokemuksen erilaisista tyyleistä.

Ei ole sattumaa, että kohtuuttoman suuri osa ammattinyrkkeilijöistä on vasureita.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

Vasen vai oikea?

#33

Viesti Gyokuro »

normaalilapsi kirjoitti:
Sitav Abdullah kirjoitti: Ymmärsit oikein. Olen oikeakätinen, mutta ottelen kuin vasenkätinen, koska se tuntuu kaikken luontasimmalta. Ihme juttu :D . Mulle olisi erittäin vaikeaa otella kuin oikeakätiset, joten tuksin sunkaan kannataa ruveta opettelemaan, kun se on aika truhaa.
Aika ihme juttu, epäreilua :D joo, olis varmaan turha ruveta vaihtamaan otteluasentoa. Siihen menisi turhaan aikaa ja pitäisi opetella kaikki alusta sille huonommalle puolelle...
Vinkkinä sellainen, että vähintään pari kertaa viikossa olisi hyvä vetää vähintään pari erää varjoa ( tai säkkiä ) väärä puoli edessä, jo ihan lihastasapainon kannalta. Mitä enemmän näin sohii, sitä luontevammalta myös se alkaa tuntumaan, vaikkakaan ei välttämättä tasollisesti koskaan pääsekään samaan sen paremman puolen kanssa. Hyvä pointti tästä on kuitenkin se, että jos ottelussa tulee pahasti pipiä, niin voi parhaassa tapauksessa vaihtaa damagea saaneen puolen kauemmaksi vastustajasta, jolloin siihen on vaikempi osua uudelleen ja saattaa pystyä viemään ottelun loppuuun saakka. Lisäksi, jos kilpialukausi on talvella ( kuten käsittääkseni yleensä kamppailulajeissa on ), niin kesällä peruskuntokaudella on hyvää aikaa hinkata enemmänkin väärä puoli edessä, ilman, että se vaikuttaisi haittaavasti ottelemiseen, vaan päinvastoin kehittää lihaksistoa tasapuolisemmin.

Ottelemisessa taas on tietyt taktiset eroavaisuudet erikätistä vastaan, joilla saattaa saada etulyöntiaseman. Yleensä tosin myös vastustaja tietää nämä ja pyrkii luonnollisesti tekemään saman asian, joten tulos saattaa olla siltä osin aivan plus-miinus-nolla. Tällöin yleisesti vasuri on aika vahvoilla, koska saa kuitenkin treenata ja otella etupäässä oikeakätisiä vastaan. Monesti vasurillakin on vaikeuksia toista vasuria vastaan, koska ei ole tottunut sellaista kohtaamaan. Siksi ihanteellinen tilanne olisikin sellainen, että kotisalilta löytyisi molempia, kovan tason oikea- ja kovan tason vasenkätsiä, joiden kanssa saisi hinkata otteluharjoituksia.
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Vasen vai oikea?

#34

Viesti Tyttö »

Vasenkätinen. Kaipa tuosta vasenkätisyydestä sitten joskus aikojen saatossa tulee iloa olemaan. Judossa vasenkätisyys on ihan yksi ja sama, mutta magassa joutuu soveltamaan paljonkin: vastahyökkäys on monesti erilainen kun oikeakätisillä, yhtäkkiä olenkin "väärällä puolella" tms. Hyötyäkin tosin on, kun osaan tehdä paljon myös oikeakätisesti esim. olla parille oikeakätinen hyökkääjä tai tehdä tarvittaessa vastatekniikoita myös oikeakätisesti. Tuntuu vaan välillä, että oppimisvauhti on hitaampi. Onneksi (pää)ohjaaja on vasenkätinen ja osaa neuvoa minulle oikeat suoritustavat. Valitettavasti on paljon ohjaajia, jotka hämmentyvät kovasti, kun kyselen, että mitenkäs vasenkätiset tämän tekevät, kun ei toimi. Esim. sparritreeneissä olen tuntenut suunnatonta ahdistusta, kun opetetut kombinaatiot eivät toimikaan mulla kuten oikeakätisillä, eikä niitä ole vasenkätisesti jaksettu tai osattu opettaa. Samoin tasokokeissa saa aina erikseen mainita vasenkätisyydestä, koska oikeakätisillä jotkut tekniikat näyttävät hyvinkin erilaisilta ja saattapi äkkiseltään näyttää siltä, että teen asioita väärin. Magassa Expert-tasoa suoritettaessa pitää tekniikat osata sitten molempikätisesti, mutta siihen asti pääsemiseen on vielä ikuisuus (ellei mahdottomuus).
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

Vasen vai oikea?

#35

Viesti Gyokuro »

Tyttö kirjoitti: Valitettavasti on paljon ohjaajia, jotka hämmentyvät kovasti, kun kyselen, että mitenkäs vasenkätiset tämän tekevät, kun ei toimi. Esim. sparritreeneissä olen tuntenut suunnatonta ahdistusta, kun opetetut kombinaatiot eivät toimikaan mulla kuten oikeakätisillä, eikä niitä ole vasenkätisesti jaksettu tai osattu opettaa.
Siis hä ? Vaihda seuraa.
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Vasen vai oikea?

#36

Viesti Tyttö »

Gyokuro kirjoitti:
Tyttö kirjoitti: Valitettavasti on paljon ohjaajia, jotka hämmentyvät kovasti, kun kyselen, että mitenkäs vasenkätiset tämän tekevät, kun ei toimi. Esim. sparritreeneissä olen tuntenut suunnatonta ahdistusta, kun opetetut kombinaatiot eivät toimikaan mulla kuten oikeakätisillä, eikä niitä ole vasenkätisesti jaksettu tai osattu opettaa.
Siis hä ? Vaihda seuraa.
Tämä tuntuu olevan erityisesti nuorempien ohjaajien ongelma. Onneksi kaikki "ongelmatapaukset" eivät ole kuitenkaan omassa seurassa.

Sparritreeneissä on eri ohjaaja kun muissa meidän treeneissä ja täytyy kyllä myöntää, että sparritreenien jälkeen on joskus ollut tunne, että "en mene tuonne enää ikinä", kun ahdistus on ylittänyt sietorajan. Sparritreenien ohjaajalla on mieletön tietämys ja omalla tavallaan hän on älyttömän hyvä ohjaaja. Ja oppiakin olen paljon saanut. Mutta sitten on se mitalin kääntöpuoli eli mun vasenkätisyys. Silloin kun on treeneissä paljon "oikeakätisten" kombinaatioita ja olen jatkuvasti kysymässä apuja, niin ohjaajan viitseliäisyys loppuu. Välillä olen miettinyt, että kun ohjaaja on kuitenkin ihan huipputasoa, niin miten vasenkätisen tekniikan opettaminen tuntuu olevan hänelle kuitenkin älyttömän vaikeaa/hankalaa...
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Fanatich
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 68
Lauteille: Syyskuu 2007

Vasen vai oikea?

#37

Viesti Fanatich »

Vasen kätinen mutta asento on vasen käsi edellä. Nykyään oikean käden suora on parempi takakäden suorana kun vasen.
"Laakson v****maisimman mörön ei tarttee pelätä ketään"
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 902
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Vasen vai oikea?

#38

Viesti MikaelF »

Vasuri mutta, oik käsi on voimakäsi ja vasen on tarkkuuskäsi - soveltuu hyvin espada y dagaan, tosin vielä enemmän tykkään sinawalista. Opin suht hyvin tekemään tekniikoita kummallakin kädellä (vai oliko se yhtä huonosti brushteeth ) tosin on joitakin tekniikoita jotka sopivat paremmin mun vas käteen ja joitakin jotka sopivat paremmin mun oik käteen.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20866
Lauteille: Joulukuu 2007

Vasen vai oikea?

#39

Viesti Lasse Candé »

Oikea.

Viimeaikoina olen alkanut syystä tai toisesta sparraamaan enemmän oikea käsi edessä. Tuntuu jotenkin paremmalta, vaikka taas toisaalta ei tunnu. Tyylissäni harjoitellaan enemmän oikea käsi edessä.

Jalkapallo opetti että monesti kun harjoittelee yhtä puolta, tapahtuu kehittyminen vastakkaisella. Kun niinhän sitä monesti sanotaan että kehitys tapahtuu levon aikana. Opin potkaisemaan oikealla nopeasti sen jälkeen kun aloitin vasemman harjoittelun. Koin puolten harjoittelulla olevan analyyttistä arvoa.

Voi ehkä olla hyvä taktiikka harjoitella joka toinen toisto toiselta puolelta? (Tapauksissa missä puolenvaihdosta ei seuraa turhaa steppaamista.)

Samalla periaatteella oppii pariharjoitteluissa ehkä jopa yhtä paljon passiivisesta roolista, joten voi olla hyvä tehdä toistot vuoronperään, eikä esim viiden sarjoissa, missä taas on omat puolensa?

Miten vain, varmaan fiksuinta vaihdella lähestymistapoja jatkuvasti...
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Vasen vai oikea?

#40

Viesti Tyttö »

Lasse Candé kirjoitti: Jalkapallo opetti että monesti kun harjoittelee yhtä puolta, tapahtuu kehittyminen vastakkaisella. Kun niinhän sitä monesti sanotaan että kehitys tapahtuu levon aikana. Opin potkaisemaan oikealla nopeasti sen jälkeen kun aloitin vasemman harjoittelun. Koin puolten harjoittelulla olevan analyyttistä arvoa.
Itse harrastin aikanaan kilpavoimistelua ja joukkueessa joutui väkisinkin käyttämään välineitä (palloa, nauhaa, narua, vannetta, keiloja) "väärällä kädellä". Muistaakseni säännöissä oli jotain siihen malliin, että 80% tehtiin vahvemmalla kädellä ja 20% heikommalla. Mulla prosentit meni tietysti toisin päin. Mutta hyvin sitä seassa pärjäsi ja ainakin sisukkuus kasvoi, kun kilpailu joukkueeseen pääsemiseen (ja siinä pysymiseen) oli kova. Kaipa siitäkin ajasta on jotain hyötyä saanut. :)
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
SotaRonsu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 527
Lauteille: Joulukuu 2008
Paikkakunta: Ylöjärven syrjäkolkka

Vasen vai oikea?

#41

Viesti SotaRonsu »

Vasuri, mutta pystyn monia asioita tekemään silti oikeakätisesti. Oikeastaan mitä tahansa muuta paitsi kirjoittamaan, piirtämään tai pelaamaan jotain mailapelejä. Tai no, kyllä tuo pelaaminenkin onnistuu, mutta lyöntien tarkkuus ei ole lähelläkään samaa kuin vasemmalla.
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2049
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

#42

Viesti katar »

porky kirjoitti: Olen ihan selvästi oikeakätinen, mutta joitakin vasenkätisen piirteitä löytyy. Johtuneekohan vähän epäselvästä kätisyydestä vai mistä, mutta jostain syystä mun mielestä oikea on vasemmalla ja vasen oikealla :roll:

Vaikea kuvailla, mutta sopivasti yllätettynä menee suunnat satavarmasti sekaisin. Ikävää treenatessa tai vaikka auton ratissa :oops:

Kohtalotovereita? Vai olenko mä ainoa, jonka mielestä maailma toimii väärin päin..
Juu, et ole ainoa. Mä olen oikeasti oikeakätinen, mutta kehässä vasuri; jostain syystä oikeakätisenä oleminen aiheuttaa päänvaivaa ja ei suju lainkaan. Kokeilin sitä kyllä, kun aloitin kehän kulmalla roikkumisen, mut se ei vaan suju, joten totesin että vasurina sitten. Jos pitää paritekniikassa olla toisinpäin ni menee kyllä puurot ja vellit ja suunnat ihan sekaisin...
Ainoa vaikeus mitä vasurina oleminen aiheuttaa, on vaiva valmentajille, niillä menee vähän sormi suuhun kun pitää jokin tekniikka selittää meikäläiselle. Osalla on vähän vaikeeta selittää et miten vasurin pitäis jokin tehdä :) mut yleensä selvitään ihan jees.
Kaveri muuten kommentoi mun vasuriuttani kehässä et mä olisin jotenkin "pervo"; mä kyl kiellän kaiken :lol: !
Ja tekniikoista vielä, vasurina oikean eli mun etukäden koukku toimii hyvin, eli oikeakätisiä silä osuu hyvin!
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Peve
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 88
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kerava

Vasen vai oikea?

#43

Viesti Peve »

Vasenkätinen (tosin jotkin tekniikat sujuu paremmin oikealle puolelle)

Aikidossa harjoitellaan lähes kaikkea tekniikkaa (joitain asetekniikoita ei) molemmille puolille, joten kätisyydellä ei ole niin väliä. Judossa lähtöasento on minulla yleensä oikea käsi ja jalka edessä (kummanpuoleinen asento toi sit onkaan :smt102 )
Eve

Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.

"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein." - Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse
Kuvake
Kaihoo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 170
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Oulu

Vasen vai oikea?

#44

Viesti Kaihoo »

Vasuri täällä. Empä ole liiemmin ongelmia tai etuja kohdallani siitä havainnut, paitsi joskus aikoinaan sulkapalloa pelatessa. Siinäkin tilanne tasottuu kun on puolisen tuntia lätkiny. Kamppailullisesti en ole ikinä siihen juuri kiinnittänyt huomiota. Olen aina pyrkinyt kaiken harjoittelemaan molemmin puolin, myös sen sulkapallon. Matsatessa puolet ja suoritukset riippuu niin tilanteesta ja sehän on tietenkin tarkotuskin ettei kätisyyksiä tarvitse ajatella. Kuitenkin monet asetekniikat on osoittautunu haasteellisiksi suorittaa oikeakätisesti, esim. miekka. Miekka tuntuu heiluvan oikeassa kädessä kovin hallitsemattomasti. Toisaalta taas oikealla jalalla suoritetut potkut tuntuu jämäkämmiltä.
Itseasiassa en ole ikinä edes ajatellut että kumpi puoleni olisi vahvempi. Vasen käsi on silti arkitouhuissa selkeästi hallitseva. Palloa en osaa oikealla heittää juuri yhtään.
""
Kuvake
Minazki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1223
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Ähtäri

Vasen vai oikea?

#45

Viesti Minazki »

Vasen kätinen ja jalkainen olen. Usein tekniikat onnistuu helpommin vasemmalla, mutta siinä on se vasenvammaisuus eli ne tuntuvat tyhmiltä. En tajua mikä siinä on, mutta oikealla kaikki tuntuu paremmalta ja vasemmalla mikään ei tunnu oikein miltään tai sitten se tuntuu tyhmältä. Hyvin se vasen on kuitenkin pelittänyt.
HanMooDo 3.kup
syksy 2005- kevät 2009
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 144 kurkkijaa