Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Säkkitreeni

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
tomato can
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 354
Lauteille: Lokakuu 2006

#31

Viesti tomato can »

Andyltä hyvä selvitys, mutta muutama kysymys vielä...

Itse olen käyttänyt vanhoja 10 oz nyrkkeilyhanskoja säkkiä mätkiessä. Tuntuu miellyttävämmältä kuin salilta löytyvät huonot säkkihanskat eivätkä mielestäni syö paljoakaan herkkyyttä lyönneistä (jos sitä nyt alunperinkään on). Sparriin luonnollisesti on sitten omat isommat hanskansa, joita en pilaa säkkiä lyömällä.
Olisiko kuitenkin suositeltavaa lyödä säkkiä ohuemmilla kintailla, kun vapaaottelu on lajini? Ja vaikka meneekin ohi aiheen, niin sama kysymys myös pistareiden lyömisestä...

Mulle tulee yleensä ainoastaan yhdet pystypainotteiset lajitreenit viikossa, joten enimmäkseen lyöntiharjoittelu tulee hoidettua juuri välineisiin (2-3 kertaa säkkiä ja kerran pistareita viikossa). Olen lyönyt säkkiä 3 minuutin erissä ja yleensä ensimmäiset pari erää olen tehnyt pelkästään yksittäisiä etukäden lyöntejä ja erä erältä siirtynyt sitten pidempiin kombinaatioihin.
Kannattaako säkkiä lyödä tuolla tavoin erissä, vai onko parempi vain vetää sellaisia sykäyksiä joihin kunto hyvin riittää ja tekniikka pysyy hyvin kasassa?
Onko säkki yleensäkään hyvä väline lyöntitekniikan harjoitteluun esim. pistareihin verrattuna? Ainakin oma säkkitreenini on aika suora- ja yläkoukkupainotteista, koska alakoukut eivät meikäläiseltä luonnollisen tuntuisesti säkkiin lähde.
Ja toisaalta onko hyvä lähestymistapa säkkitreeniin tehdä jotain ennalta päättämäänsä kombinaatiota tietty aika, vai pitäisikö enemmän aikaa käyttää vapaampaan mätkimiseen säkin liikehdinnän mukaan?

Olisi ihan mukava nähdä myös esimerkkejä tyypillisistä säkkitreeneistänne...
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#32

Viesti Andy »

Samppa kirjoitti:
Andy kirjoitti:PS. Jos treenaat thainyrkkeilyä, voidaan teillä painottaa yksittäisiä lyöntejä ja potkuja enemmän. Tee, kuten valmentajasi sanoo.
Jos olisin pilkunviilaaja, voisin vetää tästä johtopäätöksen, että Thai treenissä tehdään pahoja virheitä. Mutta kun en ole, niin ainoastaan jatkan tätä täysin hyödytöntä treeniä ;)
No tätä en kyllä tarkoittanut, vaan sitä, että tekstini oli suunnattu lähinnä "tavan tallaajalle", eli jollekin ei niin ekspertille karatekalle, hapkidoinille, kuntonyrkkeilijälle tms., joka haluaa saada mielekkyyttä säkkitreeniinsä.

Thainyrkkeilyssä on omat valmennusoppinsa ja sitä treenatessa kannattaa noudattaa niitä, koska ne on optimoitu thainyrkkeilyssä pärjäämiseen. Ja koska thainyrkkeilyssä taktikka on melko omintakesita verrattuna useimpiin muihin lajeihin, ovat harjoitusmetoditkin erilaisia. Tarkoitukseni oli nimenomaan sanoa, etten pidä niitä sinänsä väärinä, vaikka ne olisivatkin erilaisia kuin itse suositan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#33

Viesti Andy »

Tuon kungfujampan heilumisten suurin arvo on niiden huumoriarvo, joten en ottaisi siltä mallia yhtään mihinkään. :idea:
tomato can kirjoitti: Itse olen käyttänyt vanhoja 10 oz nyrkkeilyhanskoja säkkiä mätkiessä. Tuntuu miellyttävämmältä kuin salilta löytyvät huonot säkkihanskat eivätkä mielestäni syö paljoakaan herkkyyttä lyönneistä (jos sitä nyt alunperinkään on). Sparriin luonnollisesti on sitten omat isommat hanskansa, joita en pilaa säkkiä lyömällä.
Olisiko kuitenkin suositeltavaa lyödä säkkiä ohuemmilla kintailla, kun vapaaottelu on lajini? Ja vaikka meneekin ohi aiheen, niin sama kysymys myös pistareiden lyömisestä...
Minusta kannattaisi hommata hyvät säkkihanskat ja lyödä niillä. En ymmärrä, mitä iloa on lyödä tositilanetta isommilla hanskoilla silloin, kun sillä ei saavuteta mitään turvallisuusetua. :idea: Siitähän on vain haittaa.
Mulle tulee yleensä ainoastaan yhdet pystypainotteiset lajitreenit viikossa, joten enimmäkseen lyöntiharjoittelu tulee hoidettua juuri välineisiin (2-3 kertaa säkkiä ja kerran pistareita viikossa). Olen lyönyt säkkiä 3 minuutin erissä ja yleensä ensimmäiset pari erää olen tehnyt pelkästään yksittäisiä etukäden lyöntejä ja erä erältä siirtynyt sitten pidempiin kombinaatioihin.
Kannattaako säkkiä lyödä tuolla tavoin erissä, vai onko parempi vain vetää sellaisia sykäyksiä joihin kunto hyvin riittää ja tekniikka pysyy hyvin kasassa?
Erittäin, mutta vaihtele niitä erien sisältöjä enemmän. Tee vaikka kahden minuutin eriä aluksi, jos et jaksa kolmea. Joka erässä ei tarvitse vetää itseään piippuun, vaikka säkki onkin hyvä väline siihen. Mikäli mahdollista, kannattaisi muuttaa treenisuhdetta enemmän pariharjoittelun suuntaan.
Onko säkki yleensäkään hyvä väline lyöntitekniikan harjoitteluun esim. pistareihin verrattuna?
Ei. Tekniikkaharjoittelu kanattaa tehdä parin kanssa.
Ainakin oma säkkitreenini on aika suora- ja yläkoukkupainotteista, koska alakoukut eivät meikäläiseltä luonnollisen tuntuisesti säkkiin lähde.
Ja toisaalta onko hyvä lähestymistapa säkkitreeniin tehdä jotain ennalta päättämäänsä kombinaatiota tietty aika, vai pitäisikö enemmän aikaa käyttää vapaampaan mätkimiseen säkin liikehdinnän mukaan?
Vapaata mätkimistä. Tietysti voi ottaa jonkun kombon, jota yrittää "hakea", mutta varsinainen kombinaatioiden hiominen kannattaa tehdä parin kanssa. Kannattaa myös vaihdella erien sisältöä esim. niin, että yhdessä erässä pysyy aivan säkin lähellä ja toisessa yrittää pitää sen kaukana suorilla ja pysäreillä. Kolmannessa sitten vaikka keskittyy liikkumiseen sivulle jne.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

#34

Viesti PaavoH »

Andy kirjoitti: Tuon kungfujampan heilumisten suurin arvo on niiden huumoriarvo, joten en ottaisi siltä mallia yhtään mihinkään. :idea:
Tarkotatko nyt tätä ?
Telepath Carbon kirjoitti: Tuossa CLFn Sao Bao Jongissa (Kiinalaisia Clippejä ketjusta) on aika paljon tätä että laitetaan säkkiä liikkeelle jollain vähän enemmän työntävällä iskulla ja sitten pysäytetään se iskuilla. Ja muutenkin tehdään selkeä ero näiden iskevien ja työntävien välille. Samassa haetaan paikkaa ja liikutaan säkin mukaan, ja sivuiltakin isketään.
Ehkä tuo video olikin nyt tarkotetty esim CLF:n treenajille, joille tuossa tuskin on mitään humoristista.
rookie
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: vantaa

vähän aiheen vierestä...

#35

Viesti rookie »

Kukaan lukenut Mike Youngin kirjaa Home training?tai kokeillut näitä kotikikkoja?
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#36

Viesti Paappa »

Sain viimein hankittua sen katto-lattiapallon (ei ole säkki, mutta en viitsisi aloittaa pelkästään palloharjoitteluketjua). Olisiko kenelläkään antaa tällä harjoitteluun spesiaaliohjeita vai päteekö samat säännöt kuin säkillä? Ainakin se on otettava huomioon, että tämä väline voi tosiaan tulla varomattomalla omaan lättyyn. Voisiko tätä käyttää hyväksi esim. liikkumisharjoituksena, kuten olen itse tehnyt eli väistö/torjunta pallon tullessa takaisin?
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Ventti
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#37

Viesti Ventti »

Säkillä on pirun hyvä treenata kiertämistä,eli peittoa lyönnillä ja ladata se "pommi" jalalla(ainakin itsellä toimii)...ja säkki räpisteleminen on aina yhtä hauskaa puuhaa :roll:
"Tammi taipuu mutta ei murru"
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#38

Viesti Mars »

Onko kokemuksia maissipalloista? Saa suositella. Googlettamalla ei kovin montaa mallia löytynyt. Mitenkäs tämä thainyrkkeilijöiden "tear drop shape bag", tommonen kyynelen tai pisaran mallinen säkki. Onko sama pussukka?
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#39

Viesti Mars »

Ei taida olla sama. Jouduin ihan itse tutkimaan asiaa. :(

Mikähän maissipallo on englanniksi?
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

#40

Viesti Gyokuro »

Maize ball muistaakseni.
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#41

Viesti Kari Aittomäki »

No maissipallo on aikalailla täydellinen treenipeli, moninverroin säkkiä parempi koska nostaa esiin terävyyttä eli sitä oikiaa lyömistä.
Mulla on kaksi maissipalloa kellarissa. Toiseen heittelen kiviä eli näitä äänirautalyöntejä, toiseen annan raskaampaa kättä.

Piru kun ton oikeankäen rystyset alkaa vihotella, vasta parimiljoonaa lyöntiä takana, joutuu käyttän hanskaa jopa maissipallolla. Joka siis mahdollistaa paljasnyrkkitreenin suurellakin teholla.

Hemmetin hyvä treeniväline. Suosittelen lämpimästi.
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

#42

Viesti PaavoH »

Mitä mieltä ootte niistä säkeistä, mitkä on jollain jalustalla maassa kiinni ? Antaako parempaa palautetta kuin katosta roikkuvat säkit ? (eli onko eroa siinä, että onko toinen noista enemmän tai vähemmän 'ihmisen liikkeenlainen')
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#43

Viesti Jarppa »

Kari Aittomäki kirjoitti: No maissipallo on aikalailla täydellinen treenipeli, moninverroin säkkiä parempi koska nostaa esiin terävyyttä eli sitä oikiaa lyömistä..
Maissipallo on kyllä kiva vehje. Muistelisin että yksi nyrkkeilyvalmentaja lämäs maissipallon salin kattoon, kovan paukahduksen kera, oikealla suoralla ilman hanskoja. Kertonee jotain lyönnin terävyydestä? Silloin sain saman säkin kyllä osumaan kattoon, mutta ääntä tuli vain koukku-kombolla. Silloin näki ensi kertaa mitä tarkoittaa kova lyönti. :)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#44

Viesti bodyguard »

Killuminati kirjoitti: Mitä mieltä ootte niistä säkeistä, mitkä on jollain jalustalla maassa kiinni ? Antaako parempaa palautetta kuin katosta roikkuvat säkit ? (eli onko eroa siinä, että onko toinen noista enemmän tai vähemmän 'ihmisen liikkeenlainen')
Pelkästään kuvan perusteella arvioisin että noiden ongelmana on jalusta. Jalustan pitää olla sen verran iso että se estää pääsemästä hyvin lähelle säkkiä.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Leij0na
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 178
Lauteille: Huhtikuu 2009

Säkkitreeni

#45

Viesti Leij0na »

mitenkäs päärynäpallon kanssa pitää treenata kuinka kauan ja kuinka monta erää??
Life's battles don't always go to the stronger or faster man. But sooner or later the man who wins, is the man who thinks he can. -Vince Lombardi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa