Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kovettaminen!

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kovettaminen!

#181

Viesti Kari Aittomäki »

Loogista.
Herää kysymys jotta mitenkäs menee sormiopainotukset länsikahvan puristelussa?
Ihan vaan intuitiona, puristaisin rapiiria vankimmin nimettömällä, kahdenkäden kalttainta molempien etusormilla ja claymoorea aikalailla niinku katanaa, pikkurillipainotteella.

Jäi muuten sanomatta jotta tuo kuvaamani punnertelu on viisainta tehdä hiekalla.
Kuvake
Mano
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 519
Lauteille: Lokakuu 2008

Kovettaminen!

#182

Viesti Mano »

Kari Aittomäki kirjoitti: Oikea rystyspunnerrus on rullaava, lähtö tapahtuu sormenpäiltä josta pudottaudutaan rystysten, niitten vahvojen ensimmäisten varaan siinä lähdössä.
Punnerrus on hidas ja naatiskeleva alasmennessä, rystysten kuormitus on liukuva eli paino siirtyy alarystysille.
Allaalla fiilistellään hetki.. ja sitte paukautetaan kädet suoraksi, samalla snepaten ranteilla, takas vahvoille rystysille. Tapahtuu hyppyefekti, takas sormenpäille.
Yritin kuvitella mielessäni, miten sormenpäiltä pudottaudutaan rystysten varaan, mutta en nyt oikein hahmota. Millaisessa asennossa käsi on alussa, sormet yhdessä vai erillään?
Explanations exist; they have existed for all time; there is always a well-known solution to every human problem — neat, plausible, and wrong.
H. L. Mencken, "The Divine Afflatus"
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Kovettaminen!

#183

Viesti Aleksi T »

Kaipa tämä nyt aihetta liippaa. Miten, lähinnä fyysisesti, ihminen tottuu ottamaan iskuja vastaan niin päähän kuin muualle kehoon? Itse, kun olen vain Judoa harrastanut, niin ei ole juurikaan kokemusta turpaan ottamiseta.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kovettaminen!

#184

Viesti Kari Aittomäki »

Miten sen nyt kuvais..
harallaan, ranteet suorana.
Siitäku kääntää.. sellasella aivan pikku pompulla.. rystyset eteen niin asento on just siinä.
Kädet ei saa ola harallaan van hyvin tiukasti, kainalot kiinni. Niinku lyödessä traditiotyyliin.

Mä jymmärrän miksei rystysasento hahmotu.
Se on vaikea tajuta jollei ole lyöny oikeesti karatella.
Tarkoittakoon oikeastilyöminen nyt ja tässä murskaamista, josta Mas Oyama oli sitämieltä jotta korvaamaton metodi. Joka on karaten kohdalla totta.
Se käsi menee automaagisesti siten kuin oikea lyöminen vaatii.

Rob Zwartjess tämän aikoinaan wadoleirillä nosti oikeen esimerkiksi, kun minä olin ainua joka piti seikeniä sitenkun reaalimaailma vaatii. Muilla oli tää wadon kouluversio.
Jopa airaktilla joka todella on lyöny oikeestikkin.
Sitä se teettää, ehdollistuminen.

edit.
Malluainen, samalla lailla kuin ukemiin totutaan.
Lopuks se kivuksi nimitetty on vaan.. informaatiota.
Sosiaaliset kertoimet palaa pois ku jaksaa vaan tehä sitä ukemia.

edit2 lisäys
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kovettaminen!

#185

Viesti Paappa »

Kari Aittomäki kirjoitti: Loogista.
Herää kysymys jotta mitenkäs menee sormiopainotukset länsikahvan puristelussa?
Ihan vaan intuitiona, puristaisin rapiiria vankimmin nimettömällä, kahdenkäden kalttainta molempien etusormilla ja claymoorea aikalailla niinku katanaa, pikkurillipainotteella.

Jäi muuten sanomatta jotta tuo kuvaamani punnertelu on viisainta tehdä hiekalla.
Vaikea kuvata, mutta yritetään. Rapiirissahan ote menee niin, että kierretään etusormi sen poikkitangon ympäri ja puristetaan sen etupuolelle jäävä "ricasso" peukalon ja etusormen väliin. Terällä pitää pystyä tekemään pientä kiertävää liikettä pelkästään sormilla ja ranteella. Kahvan nuppi nojaa ranteeseen. Toisaalta jos pitäisi työntää rapiirin kärki kallon luiden läpi (yök), pitää ranteen olla aika vankka. Luulen että pistoharjoittelulla seinämaaliin se sopiva ote löytyy vähitellen.

Kahden käden miekkaa pidetään kättelyotteella, ranteet mielestäni hiukan kahvan päällä. Tässä asiassa olen vielä aika heikolla pohjalla, en osaa kuvata sen tarkemmin. Täytyy jatkaa kokeiluja, mutta aikidossa opeteltu pikkurilliote ei jostain syystä oikein tuolla minusta toimi. Palaan asiaan vaikka päiväkirjassani.

Yhden käden lyömämiekalla ote tietysti riippuu kahvan koostakin. Vasaraote on tietysti varmin, mutta silä ei juuri pysty pistämään. Sapelilla mielestäni paras ei ole peukalo kahvan päällä, vaan ojennettuna kahvan sivuun, muuten ote kättelynomainen.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kovettaminen!

#186

Viesti Kari Aittomäki »

Kiits.
Sain kuvan ja nyt fiilistelen.
Mun pitäs kai kaivautua tohonkin juttuun.

Silloin kun availin ihmisruumiita, käytin ihan työnantajan luvalla puukkoa siinä kun laiskat käytti sahaa.
Mä sahasin vaan kallot.
Fiilistelin ja tutkin silloin jo otevariantteja.

Sitätaustaa vasten, ja mitä muihin kokemiini tuloo.. nuo kuvaelmat tuntuu oikeilta.
Kuvake
Mano
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 519
Lauteille: Lokakuu 2008

Kovettaminen!

#187

Viesti Mano »

Kari Aittomäki kirjoitti: Miten sen nyt kuvais..
harallaan, ranteet suorana.
Siitäku kääntää.. sellasella aivan pikku pompulla.. rystyset eteen niin asento on just siinä.
Kädet ei saa ola harallaan van hyvin tiukasti, kainalot kiinni. Niinku lyödessä traditiotyyliin.
Tattis vastauksesta. En kyllä vieläkään täysin hahmottanut, mutta ei se mitään. Tämä on näitä asioita, jotka täytyisi demota.
Explanations exist; they have existed for all time; there is always a well-known solution to every human problem — neat, plausible, and wrong.
H. L. Mencken, "The Divine Afflatus"
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kovettaminen!

#188

Viesti tohtorismies »

On muuten hieno harjoite tuo aiton kuvaama punnerrus häsmäkkä, todellakin lyönti harjoite. Paitti sormet ei vielä kestä sitä takaisin hyppyä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kovettaminen!

#189

Viesti Kari Aittomäki »

Sepä se yks pointti.
Sitteku kestää, voit lyödä tai ainaki törkätä myös niillä sormenpäillä.
Hermotärskäyksiin oikeen sopiva treeniäinen.

Näitä muute sitte on.
Mä osaan osan.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Kovettaminen!

#190

Viesti Pyjamasankari »

Kari Aittomäki kirjoitti: Oikea rystyspunnerrus on rullaava, lähtö tapahtuu sormenpäiltä josta pudottaudutaan rystysten, niitten vahvojen ensimmäisten varaan siinä lähdössä.
Punnerrus on hidas ja naatiskeleva alasmennessä, rystysten kuormitus on liukuva eli paino siirtyy alarystysille.
Allaalla fiilistellään hetki.. ja sitte paukautetaan kädet suoraksi, samalla snepaten ranteilla, takas vahvoille rystysille. Tapahtuu hyppyefekti, takas sormenpäille.

Ei kiukkarikamaa, kiukkarissa vaan nytkytetään toistoja ja haetaan väsymystä ja hapenpuutetta. Jumpataan.
Judd Reidin suosikkiversio tuntuisi olevan treeneissä tämä. Toinen mitä hän tykkäilee tehdä/teetättää paljon on kämmenselillä punnertelut. Jos joku ei tunnista herraa, niin kiukkari 4 dan. Oyaman uchideshi. Nykyään vetelee treenejä Pattayalla, kylläkin rivimiehenä..mutta alkulämmöissä rivin edessä. Samalla salilla vaikuttava määrä eri vehkeitä kovetteluihin..hmm, pitääpä tsuumailla josko näkyisi jotain mitä ei ole täällä vielä mainittu.
I.M.N.
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 186
Lauteille: Elokuu 2012
Paikkakunta: Kotka

Kovettaminen!

#191

Viesti I.M.N. »

Kun olin nuorena poikana Karatessa, niin rystysten kovettaminen oli kova juttu.
Kun kuultiin että isot pojat tekevät sitä.
Siitä sitten kerran seurasi hiusmurtuma käteen, kun talvella vetelin jääkimpaleita palasiksi.

Mutta kyllä siitä jonkinlaista hyötyä on ollut, aikas kovaa pystyy vetelemään esim. koviin heavy-bageihin paljain käsin.
Mutta sitten kun alkaa tulla rystysiin hervottomat rustottumat voidaan jo puhua liioittelusta.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kovettaminen!

#192

Viesti tohtorismies »

tohtorismies kirjoitti: On muuten hieno harjoite tuo aiton kuvaama punnerrus häsmäkkä, todellakin lyönti harjoite. Paitti sormet ei vielä kestä sitä takaisin hyppyä.
Nyt muuten kestää sen takaisin hypyn. En ole treenaamalla treenannut mutta huomasin vain pystyväni.. Lyöntiharjoite on se eikä muuta!
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kovettaminen!

#193

Viesti tohtorismies »

Tarkennetaan, "oikeaan" asentoon ne sormet eli EI yliojentuneeksi, helppohan se on "nivelien" varaan hypätä ei siinä muuta tarvitse kuin kivun sietoa jos makuuttaa sen painonsa nivelien varaan. Kun ei niveliään kehtaa tuhota siksi että on tuffi jätkä. Ja alustana oli nurmikko, ei ihan niin hc osastoa vielä että kovalle lattialle.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Kovettaminen!

#194

Viesti Invictus »

tohtorismies kirjoitti: Tarkennetaan, "oikeaan" asentoon ne sormet eli EI yliojentuneeksi, helppohan se on "nivelien" varaan hypätä ei siinä muuta tarvitse kuin kivun sietoa jos makuuttaa sen painonsa nivelien varaan. Kun ei niveliään kehtaa tuhota siksi että on tuffi jätkä. Ja alustana oli nurmikko, ei ihan niin hc osastoa vielä että kovalle lattialle.
Löytyisiköhän tästä harjoitteesta mitään havainnollistavaa videota tai kuvasarjaa netistä. Ite kun en ihyan hahmota nyt tätä pelkän teksikuvauksen perusteella :oops:
Kuvake
imeiz
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 55
Lauteille: Lokakuu 2009
Paikkakunta: Kemi

Kovettaminen!

#195

Viesti imeiz »

uskoisin että tässä kuvassa sormet ovat oikeassa asennossa. tuosta tietenkin punnerruksia ajatellen korjais viel kädet oikeaan kulmaan.

tässä (isossa) kuvassa taas paino lepää sormien nivelten varassa.

toivon mukaan auttaa edes vähän hahmottamisessa. eli toivottavaa olis että sormet pysyy mahdollisimman suoralla, ettei anna periksi kuten tossa alemmassa kuvassa. pyrkimys siis pysyä sormien päillä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa