Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kovettaminen!

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Janne P
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 30
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Rovaniemi

#46

Viesti Janne P »

Okei. Älkää missään nimessä menkö kovettamaan jos ei ole minkäänlaista asiaan liittyvää hoitokeinoa. Kehon rasittamiseen liittyy aina asianmukainen hoito ja palautuminen. Olen itse kovettanut Tai Shin Munin resepteillä kuusi vuotta. Mitään negatiivista en ole kokenut. Minulla ei ole syytä uskoa negatiiviseen palautteeseen, jos seuraan suurmestarini antamia ohjeita, koska niitä ei ole hänelläkään eikä muilla noin 30 vuotta treenanneilla "harrastajilla". Kovettaminen on kontrolloitua ja tapahtuu hitaasti sekä kehoa tunnustellen. Tätä on turha kategorioida länsimaalaisesta näkökulmasta.

Kämmenselkään tai nyrkkiin ei tietääkseni muodostu lihaksia kovetuksen seurauksena. Pikemminkin kyse on sidekudoksesta, joka täyttää luiden yms. välit ja tekee nyrkistä kiinteän(solid). Kovettamisessa on kyse ihan normaalista kehon kuormitusvasteesta. Ainoa ero on se, että Tai Shin Munin tärkeä osa on yrtti- ja kiinalainen lääketiede, joka kuuluu kovettamiseen erottamattomasti. Tämä estää kovettamisen negatiiviset vaikutukset kehoon. Hoito+Lepo+oikea rasitus.

ÄLKÄÄ MENKÖ ITSE KOKEILEMAAN KOVETUSTA ILMAN PÄTEVÄÄ HOITOA JA OPASTUSTA!!!
Jään tähän paikkaan lepäämään
Kasvot kohti itää
Ei enää kiire mihinkään
-MOKOMA
Janne P
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 30
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Rovaniemi

#47

Viesti Janne P »

Sen verta vielä, että nyt jos jollakin kiinnostaa nämä omakohtaiset kokemukset. Muusikontoimet, joita itse harrastan ovat toimineet kovetuksesta huolimatta moitteettomasti. Tuntoherkkyyden vähentäminen ei ole toivottu tulos. Tarkoitus Tai Shin Muninssa on treenata terveenä olemista. Normaali tuntoherkkyys ei mielestäni ole huonontunut lainkaan, ainakaan omalla kohdalla. Tätä en ole kuitenkaan empiirisesti todennut. Toivottu tulos kovetuksessa on kuitenkin se, että huomaat että lyötkö vasaralla vai tyynyllä.

Tai Shin Mun pitää tärkeänä terveenä olemista. Terveenä oleminen tarkoittaa sitä, että et ole treenillä tai millään muullakaan hajoittanut itseäsi siihen kuntoon, että et voi taistella. Taistelukunto on kaikkein tärkein. On tärkeä huoltaa ja hoitaa itseä, että voit taistella täysillä. Tarkoitus ei siis ole taistelun kustannuksella olla äärettömän hyvinvoiva. Tosin Tai Shin Munissa kaikenlainen treenaaminen on mahdollista.
Jään tähän paikkaan lepäämään
Kasvot kohti itää
Ei enää kiire mihinkään
-MOKOMA
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#48

Viesti KungFuMiäs »

Muutenkin tuntoherkkyys on yksi perus skilleistä monissa kiinalaisissa lajeissa (ei vain taijissa ja Wing Chunissa), ns. Ting Jing, eli pystyy tuntemaan mihin vastustajan voima on lähdössä kun ollaan kontaktissa häneen. Jopa meillä bajissa tämä taito on tärkeää, vaikka me ei olla tunnettuja "tunnustelusta". Että kyllä sitä kovetusta on tarkoitus tehdä ilman että tuntoherkkyys lähtee minnekään ja varmasti pystyykin oikeilla metodeilla.
Kuvake
Telepath Carbon
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 742
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#49

Viesti Telepath Carbon »

Herätetäänpä vanha kuolleksi piesty hevonen taasen henkiin. :p

Sellaista ajattelin kysyä, että minkälaisia hoitokeinoja käytätte kovettamisessa (ei Iron Hand tms. vaan ihan jäsenien yhteenosumisessa) syntyneihin vammoihin?

Itse olen käyttänyt pientä määrää jotain sopivaa eteeristä öljyä (tällä hetkellä teepuu) ja ihan normi hierontaöljyä. 15-20 minuuttia hierontaa yleensä hajottaa pahimmat möykyt, jos on oikein pahasti napsahtanut.

Enkä sitten meinaa kalastella mitään top secret dit da jow reseptiä (eikä niitä varmaan kukaan torvi täällä jakelisikaan) vaan ihan tepsiviä kotikonsteja. Tuo hieronta vissiin on se oleellisin osa, tuskin mikään aine yksinään auttaa paljoa.

Muita mietteitä? :?:

T
"Oh no, beacuse you do not truly know someone until you fight them." -Serafi
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#50

Viesti keskilinja »

Panu Suominen kirjoitti:
keskilinja kirjoitti:
Nettisaitti kirjoitti: Joskus kuulee tarinoita harjoittelijoista ja lajeista, jotka pyrkivät kovettamaan kehon osia esim. sääriä. Jos joku haluaa potkia puun kylkiä, niin siitä vaan, mutta ei siinä keho kovene, vaan tunto vain katoaa hermoston vaurioituessa.
Oletteko aivan varma tästä asiasta. Luita on mahdollista kovettaa, toki ne pitää myöskin huoltaa hyvin sen jälkeen ja puuhun potkimisella ei kannata aloittaa.
Pointti lienee se, että pidemmän päälle tuosta "koevettamisesta" ei ole kuin haittaa. Jalkojen/säärien luuntiheys kasvaa käsittääkseni muutenkin hyvin hyppy yms. tärähdyksiä aiheuttavissa lajeissa.

[Edit: Jaa tästä olikin jo puhuttu. En vain ollut huomannut. Sorry..]
Tää on tuolta Kyokushinkai karate keskustelusta.
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph" onclick="window.open(this.href);return false; ... sc&start=0

Hyppylajit ovat erittäin hyviä tärähdyksien kannalta. Pidemmän päälle kovettamisesta ei ole haittaa, jos se tehdään oikein alusta alkaen. Vaiheittain ja huolto pitää muistaa. Se että esim. mennään potkimaan niitä puita heti ekana metodina ja sääret ovat sitten aivan mustat on jo pelkkää typeryyttä. Tää vaatii aikaa hei...
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
Panu Suominen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 909
Lauteille: Maaliskuu 2005

#51

Viesti Panu Suominen »

keskilinja kirjoitti:
Panu Suominen kirjoitti:
keskilinja kirjoitti:
Nettisaitti kirjoitti: Joskus kuulee tarinoita harjoittelijoista ja lajeista, jotka pyrkivät kovettamaan kehon osia esim. sääriä. Jos joku haluaa potkia puun kylkiä, niin siitä vaan, mutta ei siinä keho kovene, vaan tunto vain katoaa hermoston vaurioituessa.
Oletteko aivan varma tästä asiasta. Luita on mahdollista kovettaa, toki ne pitää myöskin huoltaa hyvin sen jälkeen ja puuhun potkimisella ei kannata aloittaa.
Pointti lienee se, että pidemmän päälle tuosta "koevettamisesta" ei ole kuin haittaa. Jalkojen/säärien luuntiheys kasvaa käsittääkseni muutenkin hyvin hyppy yms. tärähdyksiä aiheuttavissa lajeissa.

[Edit: Jaa tästä olikin jo puhuttu. En vain ollut huomannut. Sorry..]
Tää on tuolta Kyokushinkai karate keskustelusta.
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph" onclick="window.open(this.href);return false; ... sc&start=0

Hyppylajit ovat erittäin hyviä tärähdyksien kannalta. Pidemmän päälle kovettamisesta ei ole haittaa, jos se tehdään oikein alusta alkaen. Vaiheittain ja huolto pitää muistaa. Se että esim. mennään potkimaan niitä puita heti ekana metodina ja sääret ovat sitten aivan mustat on jo pelkkää typeryyttä. Tää vaatii aikaa hei...
Minä vähän epäilen tuota, etteikö kovettamisesta olisi haittaa pidemmän päälle. Voi tietysti olla, että sen tekemiseen on sellaisia keinoja, että onnistuu turvallisesti.

Toinen kysymys sitte onkin mihin sitä kovettamista oikein tarvitsee... Jos pitää rikkoa kattotiiliä, niin ostaa vasaran.
"Ei tunnu missään! Hakkaa lisää!"

Panu Suominen
Shorinji Kempo
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#52

Viesti Mika »

Yksi kung fu -veljistäni (Piotrek) sanoi, että perinteisen kiinalaisen metodin mukaan mitään näkyviä jälkiä ei kovettamisesta saisi jäädä.

Puolassa (tai Suomessa) ei kukaan mantis ole silti kovettanut kehoaan kuin papusäkkiä hakkaamalla. Ne kovemmat kovetusmetodit ovat lajissa kyllä olemassa, mutta minä en tiedä niistä paljoakaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#53

Viesti sivarinlötkö »

Haluaisin kovettaa mun kyynärnivelen sellaiseksi, ettei sitä saa väännettyä yli. Vinkkejä?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#54

Viesti Mika »

sivarinlötkö kirjoitti: Haluaisin kovettaa mun kyynärnivelen sellaiseksi, ettei sitä saa väännettyä yli. Vinkkejä?
Titanium?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#55

Viesti sivarinlötkö »

Mika kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:Haluaisin kovettaa mun kyynärnivelen sellaiseksi, ettei sitä saa väännettyä yli. Vinkkejä?
Titanium?
Liian kallista :cry: Jos ei olisi rahasta kiinni, käyttäisin adamantiumia.
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#56

Viesti keskilinja »

sivarinlötkö kirjoitti: Haluaisin kovettaa mun kyynärnivelen sellaiseksi, ettei sitä saa väännettyä yli. Vinkkejä?
:D Jätkä se aina heittää jotain tuollasta... Opettele painimaan prkl :lol:
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#57

Viesti keskilinja »

Panu Suominen kirjoitti:
keskilinja kirjoitti:
Panu Suominen kirjoitti:
keskilinja kirjoitti:
Nettisaitti kirjoitti: Joskus kuulee tarinoita harjoittelijoista ja lajeista, jotka pyrkivät kovettamaan kehon osia esim. sääriä. Jos joku haluaa potkia puun kylkiä, niin siitä vaan, mutta ei siinä keho kovene, vaan tunto vain katoaa hermoston vaurioituessa.
Oletteko aivan varma tästä asiasta. Luita on mahdollista kovettaa, toki ne pitää myöskin huoltaa hyvin sen jälkeen ja puuhun potkimisella ei kannata aloittaa.
Pointti lienee se, että pidemmän päälle tuosta "koevettamisesta" ei ole kuin haittaa. Jalkojen/säärien luuntiheys kasvaa käsittääkseni muutenkin hyvin hyppy yms. tärähdyksiä aiheuttavissa lajeissa.

[Edit: Jaa tästä olikin jo puhuttu. En vain ollut huomannut. Sorry..]
Tää on tuolta Kyokushinkai karate keskustelusta.
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph" onclick="window.open(this.href);return false; ... sc&start=0

Hyppylajit ovat erittäin hyviä tärähdyksien kannalta. Pidemmän päälle kovettamisesta ei ole haittaa, jos se tehdään oikein alusta alkaen. Vaiheittain ja huolto pitää muistaa. Se että esim. mennään potkimaan niitä puita heti ekana metodina ja sääret ovat sitten aivan mustat on jo pelkkää typeryyttä. Tää vaatii aikaa hei...
Minä vähän epäilen tuota, etteikö kovettamisesta olisi haittaa pidemmän päälle. Voi tietysti olla, että sen tekemiseen on sellaisia keinoja, että onnistuu turvallisesti.

Toinen kysymys sitte onkin mihin sitä kovettamista oikein tarvitsee... Jos pitää rikkoa kattotiiliä, niin ostaa vasaran.
No Panu olen itsekin miettinyt noita kysymyksiä ja olen tullut siihen tulokseen, että ei sitä nykyaikana tarvikaan enää mihinkään. Perinteitä kunnioittaen osaksi ja se on hemmetin siistiä. 8)
Ja luulis että meidän suurmestari olisi rikkonut jo itsensä lähemmäs 50v kovettamisella, mutta ei. Keinot löytyy kyllä, mutta hitaasti on edettävä.
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#58

Viesti Andy »

Voiko leukaa kovettaa? Sen luulisi olevan hyödyllisempää kuin säärien tai rystysten kovettaminen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#59

Viesti sivarinlötkö »

Andy kirjoitti: Voiko leukaa kovettaa? Sen luulisi olevan hyödyllisempää kuin säärien tai rystysten kovettaminen.
Mitenkäs ihan vaan leukalihasten ja puremisvoiman koventaminen?
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#60

Viesti keskilinja »

Andy kirjoitti: Voiko leukaa kovettaa? Sen luulisi olevan hyödyllisempää kuin säärien tai rystysten kovettaminen.
Emt... Kuulostaa aika hasardilta... Ja eikö se tyrmäys aiheudu siitä ku se leuka heilahtaapi...
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 97 kurkkijaa