Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Asenteenmuutos

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Asenteenmuutos

#1

Viesti mronkain »

Tuossa yhtä haastattelua tehdessä tuli mieleen kysymys: miten mielestänne asenteenne on muuttunut (jos on) taistelulajeja ja treenausta kohtaan yleensä vuosien kuluessa?

Omalta osaltani ainakin on, aloitin karaten aikoinaan lähinnä siitä syystä että eräs kaveri treenasi sitä ja suostutteli mukaan. Kiinnostusta asiaan oli jo toki aikaisemminkin, mutta en ollut saanut aikaiseksi. Siihen aikaan (1980-luvun puolivälissä) taisi karate edelleen olla se tavallisin laji, ja treenaus oli hauskaa lähinnä siksi että oli hauskaa oppia potkimaan ja lyömään tehokkaammin. Muistan että myös treenien kurinalaisuus ja tietyt rituaalit kiehtoivat. Samoin kuin Japani maana ja japanilainen kulttuuri. Silloin ei ollut niin väliä sillä millaisia tekniikat olivat tai miltä ne tuntuivat, miten toimivat käytännössä tms. Sen muistan että vaikka kävin itse katsomassa kilpailuja, varsinainen kilpaileminen ei kiinnostanut ja kilpailemaan patistaminen olikin sitten yksi syy lopettamiseen. Pikku hiljaa mukaan alkoi hiipiä sitten ajatuksia siitä miten lajit ovat kehittyneet, mitä niissä on taustalla, historia, teoria ja se puoli miten niitä on käytetty käytännössä. Aseelliset lajit alkoivat enemmän ja enemmän kiinnostaa, samoin kuin filosofinen ja psykologinen puoli. Nykyisin lajeissa kiehtoo pääasiassa niiden realistisuus ja pskologis-filosofinen puoli. Tietysti kuntoilupuoli, historialliset taustat ja sellaiset ovat edelleen mukana, mutta enemmän taustalla. Eniten kiinnostaa nimen omaan totaalinen lähestymistapa, jossa laji nähdään kulttuurin tuotteena ja sen tuntemiseksi pitää tutustua sen synnyinmaahan, sen kulttuuriin, kieliin ja ihmisiin. Ja olla rajoittumatta vain yhteen lajiin. Sen vuoksi tällainen foorumi kuin potku.net esimerkiksi kiinnostaa minua huomattavasti enemmän kuin pelkästään yhteen lajiin keskittynyt foorumi.

Mitenkäs muilla?

- Marko
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Re: Asenteenmuutos

#2

Viesti Ronin »

mronkain kirjoitti: Nykyisin lajeissa kiehtoo pääasiassa niiden realistisuus ja pskologis-filosofinen puoli. Tietysti kuntoilupuoli, historialliset taustat ja sellaiset ovat edelleen mukana, mutta enemmän taustalla.
Tuossa on about oma asenteeni. Kokoajan vieraannun enemmän urheiluaspekteista ja panostan enemmän itsesuojeluun liittyviin asioihin oli sitten kyse kyynärpäälyönnin harjoittelu tai ensiapukurssille osallistuminen. Kuntoa ja terveyttä hoidan muuten; niiden takia en kamppailulajeja treenaa.

Itseasiassa kun kirjoitan paljon ja olen tehnyt realistisuuden vuoksi paljon taustatyötä, niin olen alkanut kiinnostumaan myös menneiden aikojen menetelmistä. Eli ei siis temppelinseinäkuvamateriaalia, vaan miten esim. 1300-luvulla miekkoja käytettiin oikeassa kamppailussa, minkälaisia varusteet olivat, miksi jne. Pitäisi tutustua Guy Windsoriin kun hän kerta Suomessa asustelee; varmasti saisi paljon hyvää infoa tyypiltä.

Minullakin muuten nykyään on muokkautunut tuo sd-puoli enemmän asekeskeisemmäksi kuin aiemmin. Vieläkin olen porukastamme se MMA-vaikutteisin kaveri, mutta kuten jo alussa totesin, koitan karistella noita urheilulajien rippeitä pois pikkuhiljaa. :lol:
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#3

Viesti AriJ »

Itselläni on aina ollut tuo kokonainen paketti kulttuuripuolineen ja historioineen "se juttu". Minun (mustavalkoisen ja vanhoillisen) mielipiteeni mukaan et oikein voisi jättää pois jotain osa-aluetta... Mutta, hei, se on vaan mun mielipide!
______________________
balrogofmoria
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 41
Lauteille: Tammikuu 2005

#4

Viesti balrogofmoria »

Henkilökohtaisesti olin aina kiinnostunut aseellisesta taistelusta. Pienenä bofferoin isoveljeni kanssa ja kyllä siinä kuudessa vuodessa taidot karttuivat jonkin verran. Myöhemmin sitten aloitin Kendon ja Ninjutsun ja kohta aloitetaan School of Medieval swordmanship:kin. Kendon urheilumaisuus alkaa tosin vähän kyrsiä vähitellen mutta katotaan nyt.
Niin ja asenne ei ole muuttunut 2 Kendon harjoitus vuoden eikä 2 Ninjutsu treenin jälkeen. Pitää vetää kavereita miekoilla turpaan paremmin, tosin Kendon rituaalit alkavat ja aiheuttaa rauhallisuutta.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#5

Viesti AriJ »

balrogofmoria kirjoitti: Myöhemmin sitten aloitin Kendon ja Ninjutsun ja kohta aloitetaan School of Medieval swordmanship:kin.
Ninjutsun? Vai tarkoitatko Bujinkan Budô Taijutsun (ks. oma aihe)... Millä Dôjôlla harjoittelet (jos vaikka olisi tavattu)?
balrogofmoria kirjoitti: Niin ja asenne ei ole muuttunut 2 Kendon harjoitus vuoden eikä 2 Ninjutsu treenin jälkeen. Pitää vetää kavereita miekoilla turpaan paremmin, tosin Kendon rituaalit alkavat ja aiheuttaa rauhallisuutta.
HEH "aiheuttaa rauhallisuutta" niinpä, niinhän kaikki Budô tuppaa tekemään. Tavoitteita mm. rauhallisuus, kohteliaisuus, kiinnostus (pois itsestä)...
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Huu ja 33 kurkkijaa