Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Doping-ongelma kamppailulajeissa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#16

Viesti Kyynikko »

Joo thainyrkkeilyssä hollannin pojat on tietyillä saleilla vedellyt piriä vuosikymmenet. Ja vapaaottelussa douppaaminen ei ole suomessakaan ollut mitenkään harvinaista...

Aineiden antama etu on kiistaton, samoin kuin niiden haitat. Siitä kannattaa olla tietoinen eikä yrittää merkitystä siinä toivossa etteivät teinit tarttuisi pilleripurkkiin ;)
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
pertsa
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 176
Lauteille: Joulukuu 2005

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#17

Viesti pertsa »

muitai1 kirjoitti: Mua on aina huvittanut kun jengi kommentoi ettei douppaamisesta ole juurikaan hyötyä kamppailu-urheilussa..
Mites se nyt auttaisi ketään jos pystyy vaikka kasvattamaan treenimäärät 8viikko tunnista ->+20h ja silti palautuu hyvin..
tai mitäs hyötyä painoluokka urheilija saa siitä kun pystyy tiputtamaan painonsa sarjaan sopivaksi muutamassa päivässä, samaan aikaan kunnon kohotessa ja jopa lihasmassan kasvaessa..

Sen verran voin omien kokemuksien kautta kertoilla että esim Thaimaassa vedeltiin vielä 90luvulla amfetamiini pohjaista energiaboosteria ennen treenejä aika huolella..
Ja tiedän 100% varmuudella että muutama Suomalainen Thainyrkkeily huippu käyttää säännöllisesti esim: C.buterolia peruskuntokaudella, ja Luulen ettei Thainyrkkeily ole ainut kamppailulaji jossa näin tehdään.
Tämäkin on aika huvittava piirre että aina puhutaan että Kamppailulajeissa yleensä ne douppaajat ovat +raskassarjalaisia ja kuvitellaan että dopingista saatava hyöty on muutama kilo lihasmassaa -> vaikkakin itse pitäisin kovimpana hyötynä Treenimäärien tuplaus tai jopa triplaus mahdollisuutta.

Kratingdaengiin ja vastaaviin thaimaalaisiin energiajuomiin liittyvä "amfetamiini-pohjaisuus" on tälläinen urbaanilegenda, jonka olen itsekin kuullut,mutta sillä ei ole mitään faktaa. 90-luvulla se oli toki vahvaa suomalaisille, koska se sisälsi myös esim tauriinia, joka oli Suomessa kielletty energiajuomissa(kin) 90-luvun loppuun asti.

http://en.wikipedia.org/wiki/Krating_Daeng" onclick="window.open(this.href);return false;


"""Ja tiedän 100% varmuudella että muutama Suomalainen Thainyrkkeily huippu käyttää säännöllisesti esim: C.buterolia peruskuntokaudella"""

Tämä on aika raskas syytös, joka kannattaisi perustella ja kertoa sitten samalla niitä nimiä, tai seuroja, missä näin tapahtuu. Noita "huippuja" kun ei kovin montaa ole.
Tuo "huippujen" määrä Suomessa on viime vuosina ollut tosiaan vielä aika pieni, eli tuo syytös kohdistuu aika pieneen määrään ihmisiä ja pilaa samalla lajin mainetta.

SMTL on allekirjoittanut ADT:n sopimuksen, joka tarkoittaa sitä, että testaajat voivat kävellä jäsenseurojen salille koska vain ja napata jonkun urheilijan testeihin. Ja näinhän jossain kamppailulajiseuroissa on käynytkin. Urheilija voidaan kutsua testeihin siis missä tahansa ja koska tahansa.
Kiinnijäämistapauksessa urheilijalle koituvien sanktioiden lisäksi, esim Tampereella kaupunki voi periä seuralle maksettuja avustuksia takaisin ja lisäksi ehkä yhtenä suurimpana menetyksenä näkisin maineen pilaantuneen urheiljalta ja valmentajalta, koska saavutuksiin ei päästä ilman kiellettyjä aineita. Kiellettyjen aineiden käyttäminen on ennenkaikkea itsensä pettämistä.

Olen itse valmentajana erittäin jyrkästi kiellettyjä aineita vastaan. Fakta on myös, että edes kielletyillä aineilla ei tehdä huonosta, tai keskinkertaisesta ihmisestä hyvää thainyrkkeilijää, vaan siihen liittyy paljon sellaisia asioita, jotka Suomessa ovat valitettavasti vielä monessa paikassa lapsenkengissä, liittyen esim harjoitteluun,lajin sääntöjen tuntemiseen, valmentamiseen, ravintoon, lepoon, tankkaukseen, sallittuihin lisäravinteisiin, dieettaamiseen jne jne.
muitai1
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 95
Lauteille: Huhtikuu 2008

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#18

Viesti muitai1 »

pertsa kirjoitti:
muitai1 kirjoitti: Mua on aina huvittanut kun jengi kommentoi ettei douppaamisesta ole juurikaan hyötyä kamppailu-urheilussa..
Mites se nyt auttaisi ketään jos pystyy vaikka kasvattamaan treenimäärät 8viikko tunnista ->+20h ja silti palautuu hyvin..
tai mitäs hyötyä painoluokka urheilija saa siitä kun pystyy tiputtamaan painonsa sarjaan sopivaksi muutamassa päivässä, samaan aikaan kunnon kohotessa ja jopa lihasmassan kasvaessa..

Sen verran voin omien kokemuksien kautta kertoilla että esim Thaimaassa vedeltiin vielä 90luvulla amfetamiini pohjaista energiaboosteria ennen treenejä aika huolella..
Ja tiedän 100% varmuudella että muutama Suomalainen Thainyrkkeily huippu käyttää säännöllisesti esim: C.buterolia peruskuntokaudella, ja Luulen ettei Thainyrkkeily ole ainut kamppailulaji jossa näin tehdään.
Tämäkin on aika huvittava piirre että aina puhutaan että Kamppailulajeissa yleensä ne douppaajat ovat +raskassarjalaisia ja kuvitellaan että dopingista saatava hyöty on muutama kilo lihasmassaa -> vaikkakin itse pitäisin kovimpana hyötynä Treenimäärien tuplaus tai jopa triplaus mahdollisuutta.

Kratingdaengiin ja vastaaviin thaimaalaisiin energiajuomiin liittyvä "amfetamiini-pohjaisuus" on tälläinen urbaanilegenda, jonka olen itsekin kuullut,mutta sillä ei ole mitään faktaa. 90-luvulla se oli toki vahvaa suomalaisille, koska se sisälsi myös esim tauriinia, joka oli Suomessa kielletty energiajuomissa(kin) 90-luvun loppuun asti.

http://en.wikipedia.org/wiki/Krating_Daeng" onclick="window.open(this.href);return false;


"""Ja tiedän 100% varmuudella että muutama Suomalainen Thainyrkkeily huippu käyttää säännöllisesti esim: C.buterolia peruskuntokaudella"""

Tämä on aika raskas syytös, joka kannattaisi perustella ja kertoa sitten samalla niitä nimiä, tai seuroja, missä näin tapahtuu. Noita "huippuja" kun ei kovin montaa ole.
Tuo "huippujen" määrä Suomessa on viime vuosina ollut tosiaan vielä aika pieni, eli tuo syytös kohdistuu aika pieneen määrään ihmisiä ja pilaa samalla lajin mainetta.

SMTL on allekirjoittanut ADT:n sopimuksen, joka tarkoittaa sitä, että testaajat voivat kävellä jäsenseurojen salille koska vain ja napata jonkun urheilijan testeihin. Ja näinhän jossain kamppailulajiseuroissa on käynytkin. Urheilija voidaan kutsua testeihin siis missä tahansa ja koska tahansa.
Kiinnijäämistapauksessa urheilijalle koituvien sanktioiden lisäksi, esim Tampereella kaupunki voi periä seuralle maksettuja avustuksia takaisin ja lisäksi ehkä yhtenä suurimpana menetyksenä näkisin maineen pilaantuneen urheiljalta ja valmentajalta, koska saavutuksiin ei päästä ilman kiellettyjä aineita. Kiellettyjen aineiden käyttäminen on ennenkaikkea itsensä pettämistä.

Olen itse valmentajana erittäin jyrkästi kiellettyjä aineita vastaan. Fakta on myös, että edes kielletyillä aineilla ei tehdä huonosta, tai keskinkertaisesta ihmisestä hyvää thainyrkkeilijää, vaan siihen liittyy paljon sellaisia asioita, jotka Suomessa ovat valitettavasti vielä monessa paikassa lapsenkengissä, liittyen esim harjoitteluun,lajin sääntöjen tuntemiseen, valmentamiseen, ravintoon, lepoon, tankkaukseen, sallittuihin lisäravinteisiin, dieettaamiseen jne jne.


Juu olen itsekkin kuullut tuon kaupunkihuhun energiajuomista, Itse olen kuullut myös energiaboosterista johon tuppasi jäämään koukkuun ja joka poisti kipua ( samat oireet kuin amfetamiinilla)..

Tuohn että pitäisi nimiä esittää Suomen huipuista totean vaan etten tosiaankaan rupea kavereitani "mustamaalaamaan" ja voinpahan tähän vielä lisätä että jos itse tarvitsisin troppeja niin hommaisin ne Suomalaiselta ex "huipulta".. Sama kaveri joka joskus suositteli minullekkin suorituskyvyn parantamista dopingilla.

Tuosta testaamisesta montako ottelijaa tiedät testattaneen 5-10 viime vuoden aikana olen kuullut 2 tapauksesta aika pieni määrä tuntemiini thainyrkkeilijöihin?

Fakta on myös se että huomattavasti huonompi thainyrkkeilijä voi voittaa parempansa dopingista saadulla kunto edulla, ja väitän että Lajissa josta puhutaan että kuka vaan joka jaksaa panostaa tarpeeksi pääsee SM mitaleille, dopingista olisi suuri hyöty..
Edelleenkään en kehota ketään käyttämään, olen vaan kovasti huvittunut miten arka aihe tämä on ja kuinka paljon helpompaa on sulkea ne silmät kuin haistella totuutta.

edit: Suomen huippu = Sm tasolla otteleva tai otellut ihminen
pertsa
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 176
Lauteille: Joulukuu 2005

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#19

Viesti pertsa »

Tämä viesti osoittaa nyt tietämättömyyttä monessa suhteessa.
Jos Suomen huipulla pidät "SM-tasolla" ottelevaa (=osallistuu SM-kisoihin) kilpailijaa, niin sitten lähes kaikki kilpailijat voivat olla sitä. Siellä on mukana myös nimittäin aika vähän treenanneita ja otelleitakin ja hyvä niin.
muitai1 kirjoitti: Tuosta testaamisesta montako ottelijaa tiedät testattaneen 5-10 viime vuoden aikana olen kuullut 2 tapauksesta aika pieni määrä tuntemiini thainyrkkeilijöihin?
Yksikin riittä uhkaksi, että juuri Sinut voidaan testata koska vain. Kisapuolella esim SM-kisoissa 2010 testattiin arvalla kaksi ottelijaa, joista toinen oli meidän. Tänä vuonna en muista testattiinko, mutta kaikki olivat tietoisia edellisen vuoden perusteella, että saattaa joutua testeihin.
MM-kisoissa on testattu ja myös esim Sportaccord Combat Gamesissa testattiin kaikki voittajat.
muitai1 kirjoitti: Fakta on myös se että huomattavasti huonompi thainyrkkeilijä voi voittaa parempansa dopingista saadulla kunto edulla,
No tämä ei pidä edes paikkaansa, se pelkkä kunto-etu ei ratkaise, jos niin luulee, niin ei ole ihan lajista jyvällä. Parempi voi olla jopa "huonommassa kunnossa" ja antaa toisen hosua turhaan, hakien itse ne tilannevoitot. (Eikä välttämättä huonommassa kunnossa, vaan tehdä vain vähemmän töitä ottelussa ja voittaa silti. Sehän thainyrkkeilyssä on juuri hienoa. )
Ja toisekseen, oikealla treenillä haetaan ne kunto-edut, esim potkukuntoa saa vain potkimalla, ei esim juoksemalla (joka taas on muuten tehokasta ja liittyy olennaisesti harjoitteluun). Tuskin kielletyt aineet antavat suoraan juuri sitä oikeaa "kuntoa". Ja se kunto-etu pitää osata käyttää vielä oikein.
muitai1 kirjoitti: Lajissa josta puhutaan että kuka vaan joka jaksaa panostaa tarpeeksi pääsee SM mitaleille, dopingista olisi suuri hyöty..
Kuka näin puhuu?
Toki joissakin sarjoissa osallistujia on niin vähän, että mitalin voi saada yhdella tappiolla, ilmeisesti sitten on "Suomen huipulla"? Näen asian vähän toisella tavalla. Mestaruus on monessa sarjassa sitten jo toinen asia. Ja kansainvälinen menestys sitten jo täysin toinen juttu.
muitai1 kirjoitti: Edelleenkään en kehota ketään käyttämään, olen vaan kovasti huvittunut miten arka aihe tämä on ja kuinka paljon helpompaa on sulkea ne silmät kuin haistella totuutta.
Tämä on arka varmasti niille, jotka tekevästi todella kovaa töitä, että menestyvät ja sitten netissä puhutaan aineiden käytöstä "SM-tasolla".
JarkkoP
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 250
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Mikkeli

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#20

Viesti JarkkoP »

muitai1 kirjoitti: Totta toi 20h nyt oli lähinnä tarkoitettu näihin todellisiin huippuurheilijoihin.
Ja tuohon kysymykseen Clenbuterol -> antaa treenienergiaa todella isolla kädellä ja polttaa rasvaa pirun nopeasti, niinkuin varmasti jokainen kuka on joutunut diettaamaan painoa alas on huomannut että energiatasot eivät tunnu riittävän, tuolla tårta på tårta ei tule tälläisiä ongelmia.

PS: itse olen erittäin paljon dopingin käyttöä vastaan olen vaan ymmärtänyt kuinka yleistä ja mahdotonta sitä on poistaa
Huippu-urheilu on asia erikseen. Kuinka moni suomalainen kamppailija on oikeasti huippu-urheilija? Niin, ei niitä montaa ole.

Dopingin käyttö keskittyykin käsitykseni mukaan harrastelijoihin. Niin kuntosaliharjoittelussa, kuin kamppailu-urheilussakin. Lajeissa joissa testaus on käytännössä lähes olematonta, on myös itse lajikulttuuri vielä kehitysvaiheessaan. Tällöin saattaa mukana olla veijareita, jotka kompensoivat puutteita harjoittelussa tai valmentautumisessa doping-aineilla.

Jonkun verran olen clenbuterolista lukenut, mutta käytetäänkö sitä tosiaan painonvedon yhteydessä? Ymmärtääkseni kehonrakentajat käyttävät sitä kiristellessään kilpailuita varten, mutta kamppailu-urheilun ja kehonrakennuksen kilpailusuorituksessa on jonkun verran eroavaisuuksia. Jos sillä saavutettaisiin merkittävää hyötyä, niin olen varma, että sitä käytettäisiin laajalti ammattinyrkkeilyssä ja vapaaottelussa. Ehkä sitä käytetäänkin, sillä en tiedä tarkkaan, että kuinka hyvin se näkyy esimerkiksi USA:n osavaltioiden urheilukomissioiden doping-testeissä.

Itse en hyväksy dopingin käyttöä, enkä voi ymmärtää sitä, että puutteita valmennuksessa ja harjoittelussa kompensoidaan kielletyillä aineilla.
twitter.com/JarkkoPitkanen
muitai1
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 95
Lauteille: Huhtikuu 2008

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#21

Viesti muitai1 »

Ihme että tää menee taas juupas eipäs jankkaamiseksi, Roinalla voi saavuttaa kuntoedun jolla huonompi ottelija voi kääntää ottelun kulun, ihan vaikka vaan ryskämällä päälle koko ajan tälläisiä matseja olen nähnyt itse ja jopa otellutkin :)

Ja juu tiedän varsin hyvin että esim raskaammissa sarjoissa on ollut tosi huonoja otteluita jopa SM loppu otteluissa -> siltikin minun mielestä tälläinen ottelija on kyseisenä vuonna Suomen huippu.

Ja juu tosta testaamisesta edelleenkin erittäin pienet mahdollisuudet ei varmasti estä porukkaa roinaamasta, clenut näkyy 2vrk viimosesta napista, kasvu ei näy ollenkaan..


Ja joo Kirkkain mitali on Suomessa jo tiukassa mutta edelleenkin saa olla aika lahjaton kaveri jos vaikkapa 10vuoden treenaaamisella ei sinne SM karkeloihin pääse.

Ja tuohon arkaan asiaan, joo urheilussa roinataan on aina roinattu ja tullaan aina roinaamaan jos ei pysty sitä hyväksymään niin voi voi.
muitai1
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 95
Lauteille: Huhtikuu 2008

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#22

Viesti muitai1 »

JarkkoP Clenuja käytetään VARMASTI jokaisessa painoluokka lajissa jonkin verran, se on lähes täydellinen aine painonpudotukseen koska se myös poistaa nesteitä todella hyvin ja vielä isona + antaa energiaa jaksaa treenata vaikka mentäisiin -kaloreilla.
JarkkoP
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 250
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Mikkeli

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#23

Viesti JarkkoP »

Clenbuterol vaikuttaa asialta, joka vaatii omalla kohdalla lisää perehtymistä, jotta voisin jonkinlaisia käsityksiä muodostaa.

En haluaisi antaa itsestäni kuvaa elitistinä, mutta viestiketjua lukiessa tulee väkisinkin mieleen, ettei huippu-urheilun vaatimuksia ja käsitteitä välttämättä täysin ymmärretä.

Puolustuksekseni sanottakoon, että kirjoitan laudalla omalla nimelläni, sekä olen lajini puitteissa varsin säännöllisesti tekemisissä kansallisen ja kansainvälisen tason urheilijoiden kanssa.

edit. typo
twitter.com/JarkkoPitkanen
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#24

Viesti Mika »

JarkkoP kirjoitti: Puolustuksekseni sanottakoon, että kirjoitan laudalla omalla nimelläni, sekä olen lajini puitteissa varsin säännöllisesti tekemisissä kansallisen ja kansainvälisen tason urheilijoiden kanssa.
Kommentoin tätä sen verran, että varmasti (lähes) kaikki täällä tietävät, keitä JarkkoP ja pertsa ovat. Heidän työnsä ja meriittinsä kamppailu-urheilun parissa ovat kiistattomat. Siksipä heidän viesteillään on aivan selkeä painoarvo.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
muitai1
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 95
Lauteille: Huhtikuu 2008

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#25

Viesti muitai1 »

Juu tiedän olemmat herrat:) ja itse kirjoittelen nimettömänä nyt ja aina uskoisin..
Kovasti tullut täälläkin vaan sellainen olo että uskotaan sokeasti siihen ettei omassa lajissa käytetä mitään apuja, väitellään ettei niistä ole juurikaan hyötyä.. (ei pelkästään tästä ketjusta)

Miksi thainyrkkeily olisi sellainen laji ettei esim paremmasta kunnosta tai siitä että pystyy treenaamaan enemmän olisi hyötyä?
Ja miettikääpäs sitten tilannetta jossa on 2 identtistä ihmistä toinen treenaa puhtaasti ja toinen treenaa 3 x enemmän epärehellisesti, kumpi on parempi sanotaanko vaikka vuoden päästä?


Monikin kommentoinut näistä asioista ettei tässä lajissa varmaankaan paljon käytetä sen takia että tästä ei tienaa ja piirit on pieniä ym ym ->
Voisin väittää että monelle ihmiselle tarvittavan kova houkute on jo se että saa nimensä thainyrkkeily kansan tietoisuuteen että ollaan valmiita vaikka huijaamaan jos ei muu auta.

Pertsakin tuolla kommentoi ettei roinaamalla saatu kunto ole potkukuntoa vaan sitä varten pitää potkia -> mites sitten kun roinalla pystyy potkimaan vaikka sen 3x enemmän viikon sykleissä kuin ilman?

Ja jos JarkkoP englanti taittuu niin googlesta löytyy hirvittävä määrä asiaa painovedoista ja clenbuterolista..
JarkkoP
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 250
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Mikkeli

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#26

Viesti JarkkoP »

Lueskelin muutaman artikkelin clenbuterolista, ja niiden perusteella aineesta varmasti on apua painon pudotuksen yhteydessä.

Thainyrkkeilyyn ja siinä roinaamisen hyödyllisyyteen en ota kantaa, koska en tunne lajia ja yhteisöä riittävän hyvin.

Oman lajin puitteissa uskon olevani jossain määrin "kartalla" roinaamisen suhteen. Amatöörinyrkkeilyn suhteen doping ei ole ongelma. Perustan väitteeni henkilökohtaiseen kanssakäymiseen maajoukkueurheilijoiden kanssa.

Tunnustan puutteeni valmentamisessa, mutta yhtäältä voin sanoa seuranneeni suomalaista kamppailu-urheiluvalmennusta sen verran, että uskallan väittää sen olevan pääsääntöisesti amatöörien puuhastelua. Mielestäni se, että tuijotetaan pelkästään dopingin tuomiin etuihin harjoittelussa, ei tee kenestäkään pätevää valmentajaa. Olen ollut aina siinä uskossa, että asiat tulisi jättää niiden hoidettavaksi, jotka ovat todellisia ammattilaisia.

Jotta keskustelu ei menisi aivan jankkaamiseksi, totean että kielletyillä aineilla voidaan saavuttaa huomattavia etuja harjoittelussa. Kuitenkin näen sen yhtä lailla vääränä panostuksen kohteena, jos tarkoitus on kehittää suomalaista kamppailu-urheilua.
twitter.com/JarkkoPitkanen
Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1576
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Praha
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#27

Viesti Janne Oksanen »

Kyynikko kirjoitti: Aineiden antama etu on kiistaton, samoin kuin niiden haitat.
Haittojen kiistattomuudesta olen eri mieltä. Väittäisin, että oikein käytettynä haittavaikutukset ovat olemattomat. Siis niin, että aineita käytetään esimerkiksi lääkärin opastuksella.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.
pertsa
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 176
Lauteille: Joulukuu 2005

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#28

Viesti pertsa »

Taidetaan olla JarkkoP:n kanssa aika samoilla linjoilla asiasta.
En myös usko, että mitkään "huiput" käyttävät Suomessa aineita, esim nyrkkeily, potkunyrkkeily,thainyrkkeily.
Ehkä jotkut epätoivoiset aina sortuvat urheilussa niihin, jotka kokevat, että "mikään muu ei auta".

Monelle se muukin auttaa.
Moni on valmis yleensäkin tekemään muutakin kiellettyä, "jos on vain pieni vaara jäädä kiinni". Suurin osa taas ei. Ehkä näen siinä jonkun urheilun moraalisen puolen myös.

Nämä huiput yleensä, jotka tähtäävät esim kansainvälisiin arvokisoihin, ovat asian kanssa kyllä niin tosissaan, etteivät halua ottaa sitä pientäkään riskiä, että joutuisi testattavaksi, heillähän se suurin vaara siihen juuri on.

Aika ikävää aina urheilussa, jos ne muut asiat eivät ole kohdillaan, että pitää sortua noihin aineisiin, koska ilmankin niitä pärjää, ainakin thainyrkkeilyssä. Voi sitten uransa loputtuakin katsoa vielä peiliin hyvällä omallatunnolla kun tietää, ettei tarvinnut sortua "roinaan".

Nuo roinan käyttäjät perustelevat sitä käyttöä usein juuri sillä, että "varmasti käytetään ja muutkin käyttää", ehkä tällä pyritään parantamaan sitä omatuntoa siitä omasta käytöstä.

Aineiden käyttäjät ottavat myös aina terveydellisen riskin, kyllä sekin kannattaa ottaa huomioon.
Tuolta ADT:n sivuilta katselin esim klenbuterolin haittavaikutuksia:

"""Haittavaikutukset

Klenbuterolin haittavaikutuksia ovat muun muassa vapina, sydämen tykytys, rytmihäiriöt, lihaskrampit ja elektrolyyttihäiriöt [1, 2, 3]. Rytmihäiriöt ja hypokalemia eli veren alhainen kaliumpitoisuus voivat hoitamattomana johtaa kuolemaan.


Teksti: Timo Seppälä, lääketieteellinen johtaja
Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry

Lähteet:
[1] Bilkoo, Thomas, Riddle & Kagaoan (2007): Clenbuterol toxicity: an emerging epidemic. A case report and review. Connecticut Medicine 71(2): 89–91.

[2] Capretti, Dantes, De Gasperi & D'Ambrosio (1987): Changes in blood potassium induced by the abuse of 3 beta 2-agonist drugs. Clinica Terapeutica 15;121(1): 41–4.

[3] Daubert, Mabasa, Leung & Aaron (2007): Acute clenbuterol overdose resulting in supraventricular tachycardia and atrial fibrillation. Journal of Medical Toxicology 3(2): 56–60."""



En tiedä, onko tämä juupas-eipäs keskustelua, olen itse tätä mieltä asiasta ja jos jonkun oma kaveri on joskus "SM-tasolla" käyttänyt jotain, on vähän eri asia, kuin väittää, että "100 % varmuudella muutama Suomen huippu käyttää".

Ryskäämisestä sen verran, että huonompaa vastustajaa vastaan voi sillä toki voittaa ehkä ottelun roinalla, tai ilman. Ei kannata unohtaa, että pelkkä ryskääminen ei riitä, vaan pitää myös saada teknisesti selviä "osumia" aikaiseksi. Kansainvälisissä kehissä kun on menoa katsellut, niin on huomannut, että pelkästään tuo ryskääminen ei yleensä toimi.
Thaimaassa näkee hyvin usein noita ulkomaalaisia (miehiä ja naisia), jotka lähtevät otteluun ryskäämällä thaimaalaista vastaan ja pyrkivät sillä viemään ottelun. Yleensä siinä käy niin, että jos on hyvä thaikku vastassa, niin ryskääjälle tulee vekki otsaan, jos taas vähän rauhallisempi, niin thaimaalainen antaa toisen ryskätä ja hakee tekniikoilla ne tilannevoitot.
SM-kisoissakin on nähty otteluita, joista etukäteen on ajateltu, että toinen vie tyrmäysvoitolla ja on lähtenyt ryskäämään päälle. Kuitenkin toinen on voittanut passailemalla ottelun teknisillä "osumilla".
Tekniikka tuo myös sitä voimaa ja ilman roinaa pystyy treenaamaan myös riittävästi, jos ne muut perusasiat ovat kunnossa. Siinä mielessä on ihan sama minulle, pystyisikö sillä roinalla treenaamaan vielä enemmän.


Tämä on siis vain minun oma mielipiteeni ja Muaitai1 on ehkä eri mieltä ja saa ollakin.
Itse ajattelin jatkaa tuota valmennustapaani samoilla linjoilla, kuin tähän asti.
Jonkin näköinen aavistus muuten kirjoittajasta on, vaikka olisi toki aina mukavampi, että kirjoitellaan tunnistettavilla nimillä.

Eiköhän oma mielipiteeni tullut aika selväksi asiasta.
muitai1
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 95
Lauteille: Huhtikuu 2008

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#29

Viesti muitai1 »

Nämä huiput yleensä, jotka tähtäävät esim kansainvälisiin arvokisoihin, ovat asian kanssa kyllä niin tosissaan, etteivät halua ottaa sitä pientäkään riskiä, että joutuisi testattavaksi, heillähän se suurin vaara siihen juuri on.


Ja silti Huippu-urheilijoita käryää lajissa kuin lajissa vaikka miljoonatulot menee sen siliän tien.
Ja varmasti thainyrkkeilyssä pärjää lahjakas ottelija jolla on hyvä valmennus ja kaikki treenin osa-alueet kunnossa ilmankin aineita, Se ei silti poista sitä faktaa että huijaamalla tämäkin ottelija kehittyy lisää. Sitähän tuo roinaaminen on oman luontaisen suorituskyvyn ylittämistä huijaamalla, erittäin tuomittavaa ja erittäin harmittavaa että urheilu on mennyt tuollaiseksi..


Ja edelleenkin pidän kiinni sanomastani että muutama Suomalainen huippu käyttää tai on käyttänyt dopingia, Tässä ilmeisesti tuli pieni virhe kun käsitimme Suomen huiput eri tavalla.
muitai1
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 95
Lauteille: Huhtikuu 2008

Doping-ongelma kamppailulajeissa

#30

Viesti muitai1 »

Vielä tuohon dopingin hyötyyn täältäkin lukenut useita otteluraportteja joissa todetaan ottelija A:n olleen parempi teknisesti mutta ottelija B:n parempi kunto ratkaisi ottelun B:n hyväksi ja juuri tuohon noi roinat vaikuttaa.

Ja Pertsa jatka ihmeessä valmennustapasi toimii erittäin hyvin :) toivoisin vaan että tähänkin asiaan joka on urheilun syöpä kiinnitettäisiin huomiota ja valmentajat pitäisivät silmät auki treenaajiensa kanssa, eivätkä kuittaisi asioita olankohautuksella ja sanomalla ettei niistä mitään hyötyä ole kuka niitä muka käyttäisi.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 62 kurkkijaa