Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Häkellyin ja innostuin

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Häkellyin ja innostuin

#1

Viesti Kari Aittomäki »

Mika: Kari, siirsin tämän Saunaan, koska keskustelu on laajentunut Dojo-lajien ulkopuolelle.


Tarina on seuraava.
Mulla on kolmivuotias sylikummityttö, sisareni tytär, Riina Helmiina Viola.
Metrineito on läheisessä vaikutuspiirissäni ja vuorovaikutamme miltei päivittäin, mutsinsa kun on yksinhuoltaja eli minun osalleni on tullut talonsa huoltelu ja lapsenvahtailu.
Joka on hyvin erittäin kivaa.

Viimepäivin olen purkanut siskoni ulkorakennuksesta vanhaa ulkovessaa, sivumennensanottuna ankarasti kiroillen. Ne viiskytluvun rakentajat kun oli aika tosissan sen lujuuden suhteen.
Tänään sain homman päätökseen, heittelin puuroskan sirkelipenkin(ittetekemäni) viereen saman ulkorakennuksen saunan lämmitystarpeiksi rouhittavaksi, Riina touhuili mutsinsa kanssa kasvimaata. Niin luulin.

Vaan ei aivan. Rakentajat olivat käyttäneet eristeenä pakkausstyroksia, jotka olin kasannut erilleen hyötyjäteasemalle vietäväksi. Eli sellaisia paksunlujia levyja jotka suojaavat vaikka telkkaria kolhuilta.

Ja siellähän se Riina oli, rikkomassa styroxia. Eikä vain rikkomassa, vaan iskemässä styroksia rikki. Eikä vain iskemässä, vaan kokeilemassa millä tällillä parhaiten katkeaa.

Katselin aivan äimissäni, kun neiti asetti styroxlevyn rakentelemalleen telineelle, kokeili ensin kämmensyrjää, sitten vasaranyrkkiä, jopa seikeniä eli alaslyöntiä nyrkillä ja lopulta katkaisi kohteensa kyynärpäällä!
Ja aivan oikealla enpillä rystyset ylöspäin ja painon hajareisin pudottaen!

Siis mitäihmettä?
Onhan likka nähnyt tietäämkseni jonkinkerran kun yksinäni treenailen, kenties päässyt näkemään kun katkon esineitä.. Mutta kun ne ilmeet ja tekniikkakin oli aivan korrektit!
Onhan lapsi joustavaa savea.. mutta tuohon mittaan!
Mimmi ärjyi kiaitakin! Aivan sydäntäsärkevällä totisuudella.


Eli kysymys kuuluu että mitä? Varmaankin lie pentu väijynyt mutsinsa kanssa treenejäni, jostainhan ne mallit on napattu ja tunnistin kyllä tekotapani.

Mutta onkos tuo nyt hyväksi?
Likalla on kyllä toimintamalleja, äitinsä tanssii butoa joten oudosti liikkuvan aikuisen liikkeen imitoinnille on jo malli..
Mutta tuohon mittaan? Että likka väsää telineen ja asettaa kuitenkin aika sitkaita opstaakkeleja murskattavaksi ja vielä menee tehoasteikolla eteenpäin!

Onko tuo miten hyväksi?
Pitiskö mun vähän ottaa etäisyyttä?
Sillä onhan se söpöä ja meinaan opettaa likalle.. jnejne..
Olenko mä huono näky tolle ihmistaimelle?
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#2

Viesti tabitha »

:lol:

Anna mennä vaan Kari!
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#3

Viesti Kuhmu »

Tenava on itse valinnut sinut näykseen ja selkeästi kiinnostunut treenaamisestasi, asenteestasi ja muutenkin kulttuurivaihtosi on kakrulle tärkeää. Jos hän kokisi treenaamisesi huonona asiana, niin eipä hän silloin ottaisi mallia. Tuo kertoo mielestäni siitä, että teillä on sisarentyttäresi kanssa luottavainen suhde, ja kun hänelle ei ole pahitteeksi kunnon miehen malli, niin antaa palaa vaan.
Vanhin poikani tuli reilun vuoden ikäisenä säkin alle jalkaa nostamaan, katseltuaan ensin, kun olin potkinut säkkiä kohtalaisella pieteetillä.
Nuorempi veljistä aloitti painimisen viisi-vuotiaana ja vanhempi on treenaillut 11vuotiaasta nyrkkeilyä, thaita ja shoota sekä subbaria, välillä ollaan myös kalisteltu kepeillä ym. Pojat ovat oppineet pitämään puolensa elonsa varrella.
En näe huonona sitä, että lapset kasvavat taistelulajien parissa, ja sitähän se on opetettava jälkipolvelle, mitä taitaa. Vai kuinka? :smt017
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#4

Viesti Paappa »

Erittäin hienoa. Muista kuitenkin pitää myös huoli siitä, että tyttö tajuaa sitten joskus että voiman mukana tulee myös moraalisia velvollisuuksia. Hyvä on tajuta myös etteivät ne poikaystävät kestä välttämättä aivan kaikkea ;)

Edit: olisinpa itse vastaava esikuva pojilleni. Tietysti se henkinen puoli ratkaisee, eli asiat tasapainossa (fyysinen/henkinen/moraalinen tasapaino esikuvassa/opetuksessa).
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4042
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#5

Viesti fatman »

Hykerryttävän hauskaa. Voin melkeinpä nähdä tilanteen ja tytön totisen keskittyneen ilmeen. Lapsi oppii matkimalla. Enkä usko että kamppailutekniikan oppimisessa malli olisi tällä kertaa huono. Kuten Paappa ja muutkin jo totesivat, ei siitä haittaa ole, päinvastoin. Matkan varrella kannattaa kyllä keskustella voiman ja taidon mukana tulevasta vastuusta.
Nauti Kari! Koskaan et tule saamaan uskollisempaa oppilasta.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
iiällä
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 151
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: pohjoinen

#6

Viesti iiällä »

fatman kirjoitti: ..... Lapsi oppii matkimalla...... Enkä usko että kamppailutekniikan oppimisessa malli olisi tällä kertaa huono...
Meille tuli aikoinaan päiväkodista palautetta, että meidän poika noin 5 v. oli potkaissut toista poikaa jalkaan ja siihen oli kuulemma tullut mustelma. Kysyin meidän juniorilta tilannetta ja hän kertoi että toinen poika oli tarttunut häntä kiinni takaa ja kuristi jolloin hän oli potkaissut kantapäällään taaksepäin kuristamassa olleen pojan sääreen. Poika kysyi melkein loukkaantuneena että "eikö hän olisi saanut puolustaa itseään kun toinen kuristi". Eipä siihen voinut paljon vastaan sanoa...
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4042
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#7

Viesti fatman »

Tarkoitin tällä,
fatman kirjoitti: Enkä usko että kamppailutekniikan oppimisessa malli olisi tällä kertaa huono...
että Aittomäen antama malli tekniikan tekemiseen on varmasti oikein hyvä.
Mielestäni poikasi toimi oikein. Olen itsekin tytölle tolkuttanut, että jos puhe tai huutaminen ei tehoa pitää käyttää järeämpää kalustoa.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#8

Viesti Paappa »

Nuorempi poika on saanut koulussa parikin kertaa kiitosta siitä että on mennyt väliin kiusaamistilanteessa. Jotenkin ne tilannekuvaukset ja käytetyt konstit kuulostivat tutuilta.. :D Tämä nuorempi varsinkin on innostunut näistä jutuista. Kun vaan keskittymiskyky riittäisi. Vanhempi on enemmän herkkä taiteilijaluonne ja saa olla :)

Ah. Kohta on kesäloma ja mökki odottaa Pohjois-Karjalassa. Siellä on nurmikenttää missä harrastaa kummallista liikehdintää, ampua metsässä jousella mätiä kantoja, kalastaa.. :smt026
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4953
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

#9

Viesti Mänzy »

Paappa kirjoitti: Ah. Kohta on kesäloma ja mökki odottaa Pohjois-Karjalassa. Siellä on nurmikenttää missä harrastaa kummallista liikehdintää, ampua metsässä jousella mätiä kantoja, kalastaa.. :smt026
*laulaa* Minä lähden Pohjois-Karjalaan, vaihdan läppärin vaistojouseen... :D

Kuulostaa kyllä hyvältä keslomasuunnitelmalta! :)



Mänzy
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#10

Viesti Jarppa »

Tuohan on mainiota! Eikös jotkut tutkimukset osoita yhteyttä fyysisen liikerata-lahjakkuuden ja fiksuuden välillä, tjsp.

Hehhee, mä katselin telkkaria maassa makaillen, ja tyttö tuli siihen viereen, nosti polven vatsan päälle, selän suoraksi, toisen jalan pitkälle taakse, ja positio oli kuin suoraan BJJ oppikirjan "knee-on-belly"- kohdasta. Tämä muuten sattui lukkopainin SM kisojen jälkeen, jossa voitin ekan matsini hakemalla pisteitä juurikin noin, tyttö oli katsomassa. :shock: :D
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 932
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#11

Viesti Eizei »

Kylläpä hauska tapaus! :D

Kuitenkin Karin tapauksessa on kyse lapsen omasta motivaatiosta touhuta kyseisiä juttuja. Hieno juttu tosiaan, kunhan oppii käyttämään taitonsa fiksusti.

Monesti näkee vanhempia, jotka elävät "omaa unelmaansa" lasten kautta huolimatta siitä, mitä lapsi haluaa. Usuttavat juttuja jotka kiinnostavat itseä eikä lasta, eläytyvät lätkäpeliin enemmän kuin pelaava lapsi itse, koska itsestä ei ollut koskaan edes kyseiseen peliin. Harvemmin tietysti vielä kolmevuotiaiden suhteen.

Mutta hieno homma että liekki tulee tässä tapauksessa sisältä. :)
Antti Junikka
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#12

Viesti Miklu »

Heh, tätähän se on :)
Nelivuotias poika tulee välillä lukottamaan ja painimaan. Välillä tekee potkuihin takedowneja jne. Olen koittanut tähdentää, että muiden kanssa ei sitten treenailla. Voi kun itekkin oppisi katselemalla! :D
Niin ja yks vee tyttö nostelee jalkaa jos sattuu bongaamaan iskänsä treenipuuhissa. Ja se ilme kun sai nyrkkeilyhanskat käteensä... :boxing2: (vaikea osuus oli sitten saada ne takas sinne treenikassiin)
Lattialle jos erehtyy mailkoilemaan niin kohta on molemmat kimpussa. Onneksi nuorempi päättää halaukseen ku vanhempi hakee jo kuristuksia.
Viimeksi muokannut Miklu, kesä 8, 2006, 09.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bruce Lee elää!
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#13

Viesti saarikko »

Vai Riina :)

Meidän Riina on neljä v. pikkupimu ja nyrkkeilysäkin ohimennessä hakkaa sitä hullunlailla ja potkii myös aika korkealle. Mistähän tuon on oppinut??
Tekniikoiden harjoittelu ja oppiminen on enemmän kuin hyvä asia, mutta pitää olla pirun tarkka siitä, että karsii kaiken sellaisen käyttäytymisen jossa pyritään jotain elävää vahingoittamaan.

Lapset eivät kertakaikkiaan osaa käyttää kamppailutekniikoita oikeassa paikassa - me, vanhemmat olemme sitä varten että lapsilla on turvallista!
Itse ainakin olen mieluummin kysymässä pojan isältä mitä poika tuli tehneeksi kuin vastaamassa siihen (molemmat kokeiltu)
taifuuni
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1078
Lauteille: Heinäkuu 2005

Re: Häkellyin ja innostuin

#14

Viesti taifuuni »

Tuosta tuli mieleen oma häkellyin ja innostuin tapaukseni.
Lapsilla ne asennot tulevat luonnostaan oikein, mitä nuorempi niin sitä puhtaammin hakee oikean asennon, kun meillä tyttö oli 8 kk ja oli tietysti nähnyt kun harjoittelin potkuja ja muuta.
Niinpä tyttö eräs kerta nousi olohuoneen pöydän avulla seisaalleen ja teki hitaasti ja rauhallisesti puhtaimman sokuto-gerin mitä olen ikinä nähnyt, aivan täydellisen tukijalan asentoineen kaikkineen.
Siinäpä ymmärsin näistä jutuista sen tärkeimmän asian.
Sittemmin tytön tekniikka on kadonnut melko kauaksi siitä potkusta.

Niin tosiaan Karin tapauksessa on varmaan hyvä antaa tytön ottaa mallia sinusta, parantaapa se samalla omaakin toimintaasi kun tiedät sen siirtyvän.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#15

Viesti mronkain »

:lol:

Minulla on kohta kolmevuotias poika, joka aina välillä ruokapöydässä huitelee veitsellä iskuja siihen malliin että pitää suorittaa aseistariisunta. Mistä lie oppinut moista...

Puolen vuoden ikäisenä poika tarttui keppiin ja yritti huitoa sillä. Kyllä se vaan niin on, että nuo tenavat ovat melkoisia peilejä, sitä näkee omat touhunsa niiden touhuja katsellessa. Ja kuulee kielenkäyttönsä... Tässä iltana muutama kun pojalla oli juttu kesken, tulin siihen selittämään jotain väliin. Poika kääntyi minua kohti, otti ilmeen ja sanoi: Isi, nyt pää kiinni. Siis sanoi, ei huutanut. Ilmeisesti ilmeeni oli näkemisen arvoinen, koska vaimo putosi ihan täysin.

EDIT: niin joo, varmaan sitä lapsi voi pahempiakin asioita oppia kuin karatea! Itse olen pistellyt vähän veitsiä piiloon ja treenaillut enemmän kun jäkikasvu ei ole näkemässä. Kielenkäytön siistiminen onkin hankalampi homma, siihen pitää panostaa.

- Marko
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa