Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wanhat Vs Uudet lajit

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#31

Viesti tabitha »

Nelson kirjoitti:
tabitha kirjoitti:Minulla on vähän sama juttu kuin Nelsonilla. Pitäisi vaihtaa Daito-ryuhun kun aikido on niin pa5ka laji
Niin siis minä en sanonut näin ja toivottavasti en antanut tällaista kuvaa rivien välistä.
Et sanonutkaan. Olin tuossa aivan vakavissani ja puhuin omasta puolestani.
Aikido on ainakin minusta ihan hyvää settiä ja toimii sellaisenaan mitä siellä yritetään opettaa. Aikidossa ei ole siis vikaa.
Aikidossa on vikaa ja se vika on siinä että ihmiset eivät treenaa tosissaan, siis TODELLA tosissaan.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#32

Viesti Nelson »

tabitha kirjoitti: Aikidossa on vikaa ja se vika on siinä että ihmiset eivät treenaa tosissaan, siis TODELLA tosissaan.
Ei tehdä tästä uutta aikidoketjua, mutta tähän on pakko vastata. Aikidon yksi rikkauksista on juuri se, että sitä voi treenata niinkuin haluaa. Harjoittelu voi olla mukavaa liikuntaa sunnuntaiharrastajalle, jos joku näin tahtoo(minusta sama pätee moniin muihinkin lajeihin). Mutta ei nyt missään nimessä kannata yleistää. Aikidosta löytyy paljonkin väkeä, jotka treenaavat sitä ihan tosissaan. Siis treenaavat tosissaan sitä, mitä siellä opetetaan.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2759
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

#33

Viesti Rojola »

Japanilaisissa lajeissa moderneilla lajeilla tarkoitetaan ilmeisesti Meiji -restauraation (1866-1869) jälkeen kehitettyjä Do lajeja kuten Kendoa ja Judoa. Paremmin tietävät oikaiskoon.

Bujinkanissa kiinnostaa historia, aseet ja tietenkin sen harjoittelu (kamppailutaito). Kendoa aloitin harrastamaan myös tältä pohjalta, tosin nyt se on muuttunu enemmän kuntopainotteiseksi, varsinkin kun Bujinkanissa on monipuolisempaa miekkatekniikka. Kendossa pääsee mättää toista bambumiekalla päähän ja huutamaan, kontaktia ja adrenaliinia. Ihan jees.

Vapaaottelu kiinnostaa monipuolisuuden vuoksi ja siinä on kanssa tuo kontakti ja sparraaminen. Nyrkkeily ei kiinnosta, koska siinä vain lyödään. Samasta syystä paini ei kiinnosta, koska siinä vain painitaan. Yhdistettynä kuitenkin toimivat hyvin, ainakin minulle.

Jostain syystä kiinalaiset ja korealaiset lajit eivät ole koskaan inspanneet.

[EDIT]

Aiheeseen palatakseni vielä... Perinteisessä lajissa pitää tietenkin olla sitä perinnettä, mieluiten todistettavissa olevaa. Bujinkan ei tässä suhteessa käsittääkseni ole kuitenkaan malliesimerkki, mutta kelpaa minulle. Urheilulajissa kuten vapaaottelu, ei niinkään ole väliä kuinka vanha tai uusi se on.
Viimeksi muokannut Rojola, tammi 6, 2006, 11.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#34

Viesti tabitha »

Nelson kirjoitti:
tabitha kirjoitti:Aikidossa on vikaa ja se vika on siinä että ihmiset eivät treenaa tosissaan, siis TODELLA tosissaan.
Ei tehdä tästä uutta aikidoketjua, mutta tähän on pakko vastata. Aikidon yksi rikkauksista on juuri se, että sitä voi treenata niinkuin haluaa. Harjoittelu voi olla mukavaa liikuntaa sunnuntaiharrastajalle, jos joku näin tahtoo(minusta sama pätee moniin muihinkin lajeihin). Mutta ei nyt missään nimessä kannata yleistää. Aikidosta löytyy paljonkin väkeä, jotka treenaavat sitä ihan tosissaan. Siis treenaavat tosissaan sitä, mitä siellä opetetaan.
Mutta ehkä 98% treenaa mielestäni kuitenkin aika löysästi. ÄLKÄÄ JAKAKO UUDEKSI KETJUKSI, EN AIO JATKAA TÄTÄ KESKUSTELUA!

On totta että aikido on rankinta mitä ikinä olen treenannut. Mutta se ei poista sitä että suurin osa on mukana löysin p*rsein.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#35

Viesti Jopo »

tabitha kirjoitti: Aho, aikido (kuten myös judo ja kendo) on moderni laji. Eli ei kelpaa esimerkiksi perinteisestä lajista. Tosin, siltä sisällöltään, mikä siinä on säilynyt, voin sanoa sen kuitenkin olevan suurinpiirtein ehtaa (eli wanhaa) tavaraa. Osa kamasta vain puuttuu. :D
EN ole mielestäni missään väittänyt, ettei aikido olisi modernilaji. Tiedän varsin hyvin, että se on.
Muistaakseni harrastat aikidoa. Voin kyllä olla väärässäkin. Nyrkkeilyä, painia ja pankrationia on paljon todennäköisemmin käytetty Ateenan ja Spartan välisissä sodissa kuin aikidoa Kiinan miehityksessä. No en mene takuuseen tuosta lajihistoriastasi joten...
Tämä siis viestistä, jossa mainitsen aikidon. Tämä mainitseminen liittyy lähinnä Nelsonin treenihistoriaan sekä 2. maailmansotaan. Eli en missään vaiheessa väitä aikidoa perinteiseksi lajiksi. Tämä vain näiden "todellisten taistelujen" takia.
Aikidossa on kuulemma joskus hauskana välikivana opetettu seppukun tekeminen.
Tässä puhuttiin jo kulttuurin näkymisestä treeneissä. Eikä tämäkään mitenkään viittaa aikidooon koryu-lajina.

nyt haluan lainauksen missä olen väittänyt aikidoa koryu-lajiksi.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Wanhat Vs Uudet lajit

#36

Viesti Jopo »

Mika kirjoitti:
Aho kirjoitti:
Olen myös ihmetellyt, että miksi vanhoista lajeista kiinnostuneet eivät ole kiinnostuneita painista ja nyrkkeilystä.
Mihin tämä väite perustuu?

Kuten olen aiemminkin sanonut, nyrkkeily on melkoinen kuningaslaji mielestäni. En kylläkään näe harjoittelevani sitä 60-vuotiaana. Mutta kova laji.
Perustan vätteeni lähinnä nyrkkeilyn suosioon. Nyrkkeily ei todennäköisesti pystyisi vetämään samanlaisia määriä ihmisiä alkeiskursseille kuin esimerkiksi ju-jutsu.

Periatteessa nyrkkeilyä voi harrastaa juuri yhtähyvin 60-vuotiaana kuin mitätahansa muutakin kontaktilajia.

Onkohan nyrkkeilyn ja painin ongelma se, etteivät ne tarjoa mitään suuria opetuksia eikä henkisyyttä.



Näkisittekö te nyrkkeilyn tai painin kiinnostavampana jos siihen lisättäisiin henkistä kasvatusta, ripaus antiikin filosofiaa ja hyppysellinen mystiikkaa?
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Wanhat Vs Uudet lajit

#37

Viesti Samppa »

Aho kirjoitti: Onkohan nyrkkeilyn ja painin ongelma se, etteivät ne tarjoa mitään suuria opetuksia eikä henkisyyttä.
Yhtenä syynä itse näkisin markkinoinnin ja opetustavan. Ainakaan täällä päin ei peruskursseja ole näkynyt vaan mukaan voi mennä milloin vain. Tämä on aika iso kynnys monelle varsinkin kun siellä sitten helposti joutuu puuhailemaan sitten aluksi mukana ilman opetusta muita seuraillen.
Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio

Re: Wanhat Vs Uudet lajit

#38

Viesti M. Vilenius »

Aho kirjoitti: Perustan vätteeni lähinnä nyrkkeilyn suosioon. Nyrkkeily ei todennäköisesti pystyisi vetämään samanlaisia määriä ihmisiä alkeiskursseille kuin esimerkiksi ju-jutsu.
Minä taas väitän, että nyrkkeilyssä on paljon enemmän harrastajia, kuin kaikissa perinteisissä koulukunnissa, jotka sisältävät jû-jutsua yhteensä. Hokuto ryû -- luulen että siihen sinä viittaat -- on myöskin moderni laji (modernimpi kuin nyrkkeily :) ) ja tietääkseni sisältää hyvin vähän mystiikkaa tai "henkisyyttä". Ehkä ihmisillä on vain ennakkoluuloja ja tietynlaisia stereotyyppejä nyrkkeilystä ja sen harrastajista, vaikka sitä onkin pidetty aikoinaan herrasmieslajina ja tuskin sen harrastaminen on niin paljon kovempaa tai vaarallisempaa, kuin minkään muun kamppailulajin. Eli kyse on mielestäni mielikuvista ja puutteellisesta markkinoinnista (todenmukaisemman kuvan antajana).
Näkisittekö te nyrkkeilyn tai painin kiinnostavampana jos siihen lisättäisiin henkistä kasvatusta, ripaus antiikin filosofiaa ja hyppysellinen mystiikkaa?
En. Uskon, että oikein opetettuna nyrkkeily sisältää jo nyt "henkistä kasvua", niinkuin mikä tahansa hyvä liikuntaharrastus.

Tuollainen päälleliimattu mystiikka ei olisi aitoa kulttuuria. Ja kyllähän nyrkkeilyssä on pitkä ja kunniakas historia (ja filosofia, uskaltaisin väittää) ja siihen liittyvä kulttuuri. Se on vain syntynyt meille hyvin tutussa kulttuurissa, joten siihen ei ehkä liity niin suurta eksotiikkaa, kuin meille vieraissa kulttuureissa ja emme "näe metsää puilta". Mielestäni nyrkkeily tulee oikein hyvin toimeen omillaan, eikä siihen tarvitse lisätä mitään.

Nyrkkeily ei nyt vaan satu olemaan se laji joka minua eniten kiinnostaa itse harrastettuna, vaikka arvostankin sitä ja katselen mielelläni tv:stä. Enkä usko, että oma lajini on sopiva edes yhtä monelle, kuin nyrkkeily, mutta en anna sen kyllä häiritä tippaakaan. Miksi sinun mielestäsi useampien ihmisten pitäisi harrastaa nyrkkeilyä?
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: Wanhat Vs Uudet lajit

#39

Viesti Nelson »

Aho kirjoitti: Onkohan nyrkkeilyn ja painin ongelma se, etteivät ne tarjoa mitään suuria opetuksia eikä henkisyyttä.
Olen ollut siinä käsityksessä, että nyrkkeily on hyvinkin suosittu laji Suomessa ja myös muualla maailmassa. Miksi missään pitäisi olla mitään ongelmaa?

Onko kenties kyse nyt siitä, että jollakin on vaikeuksia hyväksyä, että ihmiset ovat erilaisia ja eri ihmisille sopii paremmin eri jutut?
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

Re: Wanhat Vs Uudet lajit

#40

Viesti Sylvesteri »

Aho kirjoitti: Perustan vätteeni lähinnä nyrkkeilyn suosioon. Nyrkkeily ei todennäköisesti pystyisi vetämään samanlaisia määriä ihmisiä alkeiskursseille kuin esimerkiksi ju-jutsu.
Komppaan Samppaa, sillä en ole nähnyt yhtään nyrkkeilymainosta koskaan missään missään. Ainakin oma käsitykseni on ainakin ollut seuraavanlainen: taso on niin kova, että jos et ole viimeistään 13-vuotiaana aloittanut, ei kannata edes yrittää.
Mietinnässä.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11130
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Re: Wanhat Vs Uudet lajit

#41

Viesti flammee »

Mika kirjoitti: Ja pari vuotta sitten kun etsin jotakin vääntölajia (kävin sitten judon peruskurssin), soitin molemmille paikallisille painiseuroille. Widud heillä on mitään aikuisille. Neuvoin sähköpostitse molempien seurojen aktiiveja muuttamaan tämän, sillä näinä MMA-aikoina tuollaisista aikuiskursseista voisi tulla hyvin paalua ja mainetta.
Ei niitä taida kiinnostaa. Painilla on perinteet kisalajina, ei niitä aikuiset kuntoilijat kiinnosta. Ilmeisesti kisaajien valmentamisessa on jotain paljon kiinnostavampaa kuin kuntoilijoiden opettamisessa. Helsingissä on vissiin kuitenkin kuntopainia aikuisillekin..


Mitä aikaisemmin sanoin painin teknisyydestä, niin siinä oli se hymiö ihan syystä.. Minusta painin säännöt eivät ole erityisen kiinnostavat, se toisen vyöryttäminen maassa takaotteesta ei näytä mielekkäältä touhulta. Ja kyllä siinä sitä voimavääntöä ihan hyvästi on.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#42

Viesti Andy »

Näin tuossa jokin aika sitten, kun semmoinen ehkä 13-vuotias ja 45-kiloinen painijaskidi paiskoi täysikokoista paininukkea ristivyöheitoilla päänsä yli niin, että molski jytisi. Painijoiden lähdettyä kokeilin itse vastaavaa otetta ja sain juuri ja juuri kangettua nuken ylitseni. Että ehkä siinä on teknikkallakin jotain tekoa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#43

Viesti tabitha »

Paini todella on tekniikkalaji.

Painilajit yleensäkin ovat mielestäni perin teknisiä.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20212
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#44

Viesti JanneM »

Andy kirjoitti: Näin tuossa jokin aika sitten, kun semmoinen ehkä 13-vuotias ja 45-kiloinen painijaskidi paiskoi täysikokoista paininukkea ristivyöheitoilla päänsä yli niin, että molski jytisi. Painijoiden lähdettyä kokeilin itse vastaavaa otetta ja sain juuri ja juuri kangettua nuken ylitseni. Että ehkä siinä on teknikkallakin jotain tekoa.
Eiku Andy sä oot vaan niin heikko....

Kuten oon varmaan täälläkin useasti todennut on alasviennit ja varsinkin heitot mulle vähän akilleen kantapää... (tarvii siis vaan treenata niitä enemmän)
Ja edellisen kerran kun olen kylmäkallea koetellut heittää (n.3+ vuotta sitten, eli ennen kun aloin painimaan) ei se pirulainen meinannut kunnolla nousta edes syliin. :)
Pitäiskin jostain saada kylmäkalle käsiin ja kokeilla miten se nyt lähtee, kun on edes perusasiat hallussa jollain tapaa...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Olppaemi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1182
Lauteille: Joulukuu 2005

#45

Viesti Olppaemi »

Jahas...Janne se sanoo Andya heikoksi ja heti perään kertoo kuika vaikeaa kylmäkallen heittäminen on.

Kylmäkallehan siis näyttää tuolta:

Kuva

Painaa monta grammaa! :lol:
JanneM kirjoitti: on alasviennit ja varsinkin heitot mulle vähän akilleen kantapää... (tarvii siis vaan treenata niitä enemmän)
Kylmäkalle-esimerkistä päätellen suosittelen tosiaankin treenaamaan! ;)



No joo...Asiaan. Kuinka paljon sellainen Andyn mainitseman skidin alistama isohko paininukke painaa suunnilleen?



EDIT: Ei helvetti...Liittyipäs viesti taas aika vahvasti aiheeseen. Katsoin ketjun otsikon vasta jälkeenpäin. :lol:
“The soldier, above all other people, prays for peace, for he must suffer and bear the deepest wounds and scars of war.”
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 85 kurkkijaa