Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nainen kamppailulajiharrastajana

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Feenix
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 259
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Kuopio

Nainen kamppailulajiharrastajana

#1

Viesti Feenix »

En oikein tiedä mihin tämän tunkisi, ja koska en taida uskaltautua vielä tuonne isojen poikien puolelle, eli Saunaan tms. niin laitan tämän nohevana tänne.

Elikkä, juttelin tuossa kesällä erään miespuoleisen urheiluvalmentajan kanssa, ja hän oli kuvaamattoman hämmästynyt siitä, että minä tyttönä treenaan lajia jossa miehen pääsevät pompottamaan. Yhtä hämmästynyt olin minä itse tästä ajatuksesta, että miehet pompottaisivat. En ikinä ollut tullut ajatelleeksikaan asiaa siltä kantilta.

Tämä herrashenkilö selitti, että hän kun valmentaa poikien jalkapallojoukkuetta, niin ei ikinä voisi kuvitellakaan valmentavansa tyttöjoukkuetta, koska tytöt eivät siedä ottaa käskyjä vastaan miespuoleiselta henkilöltä. Olin kuin päällä puuhun lyöty ja aloin miettimään, että minkä ihmeen takia. Ja hän oli hyvin kiinnostunut siitä, miten minä suhtaudun siihen, että treenaan niinkin miesvoittoisia harrastuksia, että eikö minun tasa-arvoa tavoitteleva mieleni kapinoi kun pitää tanssia jonkun miehen pillin mukaan.

Minä vastasin aivan rehellisesti, mietittyäni hetken, että ne tytöt minä mukaanlukien, jotka hakeutuvat esim. kamppailulajien pariin, ovat jo niin sujut koko tasa-arvon kanssa, etteivät tee siitä isoa asiaa. Tai ainakin kuvittelisin niin. Toki kamppailulajit ovat miespainoteisia ja suurin osa vetäjistä on käsittääkseni myös miehiä, mutta kyllä niitä naisiakin löytyy. Ja jossain lajeissahan järjestetään tytöille omia alkeiskurssejakin, joka kyllä minusta on hieman jo liioittelua. :D

Mutta en minä koskaan ole ajatellut asiaa niin, että nyt on mies vetäjänä. Vetäjä on vetäjä, ihminen ja ihmisillä on 50-50 mahdollisuus olla joko naisia tai miehiä.

Sitten aloin miettimään, että onkohan tämä käsitys kuinka yleinen urheiluvalmentajien kohdalla? Sitä ei voi tietää, mutta tuntuu hieman hassulta ajatukselta, että se niin suuri tasa-arvoisuus josta aina hablatetaan kaikkialla, on tälläisenä kuiluna mies -ja naistreenaajien/ohjaajien kohdalla.
.go ahead, make my day.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#2

Viesti Elina »

Onpas outo käsitys tuolla urheiluvalmentajalla. En ole kyllä ikinä kokenut asiaa niin, että jos joku valmentaa/ohjaa, niin se on pompottamista! :shock:

Minusta kuulostaa enämpi siltä, että tuolla valmentajalla itsellään on ehkä pulma auktoriteettien kanssa. :lol:
Kuvake
kiwi
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 40
Lauteille: Elokuu 2005

Re: Nainen kamppailulajiharrastajana

#3

Viesti kiwi »

Feenix kirjoitti: Ja hän oli hyvin kiinnostunut siitä, miten minä suhtaudun siihen, että treenaan niinkin miesvoittoisia harrastuksia, että eikö minun tasa-arvoa tavoitteleva mieleni kapinoi kun pitää tanssia jonkun miehen pillin mukaan.
Kuulostaa siltä, että kyseinen henkilö joko vinoili tai sitten hänellä on tosiaan jotakin henkilökohtaisia omia outoja näkemyksiä. En ole koskaan itse kokenut näin, enkä muista (itsepuolustusharjoittelun tai minkään muunkaan lajin kohdalla) kenenkään tytön tai naisen ilmaisseen miespuolisen valmentajan / opettajan synnyttävän jotakin tasa-arvo-ongelmaa. Itse sinisilmäisesti ajattelen, että kaikessa (budo)harjoittelussa on lähtökohtana molemminpuolinen kunnioitus - totta kai harjoituksen vetäjä sanoo, kuinka tehdään ja toimitaan, mutta siinä ei ole kyse toisten ihmisten alistamisesta.

On aivan toinen juttu, että valmentajan ja valmennettavien välillä saattaa syntyä luottamuspula tai valmennussuhde (tai opettaja-oppilas-suhde) muuten vain ei toimi. Voi myös olla, ettei poikia ja tyttöjä kannata aina valmentaa samalla tavalla - ehkä kyseisellä valmentajalla on jotakin huonoja kokemuksia tyttöjoukkueen valmentamisesta, ja hän haluaa uskoa sen johtuvan jostakin muusta kuin omista valmentajankyvyistään. ;-)
DaNjA
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1591
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ivalo

#4

Viesti DaNjA »

minulta on tavalliset ihmiset tulleet kyselemään miten pärjään miesten kanssa tai mitä teen jos treenaaja on mies...nauran päin näköä. olen kokoajan harjoitellut miesten kanssa ja enemmän kuin naisten...aika hauska...tiedän yhden treeni jätkän joka tuntuu pompottavan minua, mutta sanon kyllä sille takaisin..kaikki vitsaileekin, että olemme kuin vanha aviopari
-Tanja Akujärvi-

Ei voittaminen tai häviäminen merkitse, vaan se miten ikuiseen häviämiseen suhtautuu.
Miettikääppä sitä :D
IIsakki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1624
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: E-Pohojanmaa

#5

Viesti IIsakki »

DaNjA kirjoitti: minulta on tavalliset ihmiset tulleet kyselemään miten pärjään miesten kanssa tai mitä teen jos treenaaja on mies...nauran päin näköä. olen kokoajan harjoitellut miesten kanssa ja enemmän kuin naisten...aika hauska...tiedän yhden treeni jätkän joka tuntuu pompottavan minua, mutta sanon kyllä sille takaisin..kaikki vitsaileekin, että olemme kuin vanha aviopari
Hyvä Danja! Luulot pois ja hampaat kans. :D :lol: :lol:
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#6

Viesti Elina »

Iisakki, persana! *osoittaa aihealueen nimeä* :smt021
Kuvake
Ouzina
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Lappeenranta

#7

Viesti Ouzina »

DaNjA kirjoitti: tiedän yhden treeni jätkän joka tuntuu pompottavan minua, mutta sanon kyllä sille takaisin..kaikki vitsaileekin, että olemme kuin vanha aviopari
Meillä on salilla semmoinen jätkä, minkä pariksi jouduin tässä vähän aikaa sitten. Meillä ei muutenkaan mitkään huippuvälit ole, niin siinä sitten sain suunnilleen köniini. Mustelmia oli käsissä ja muualla kropassa. Jätkää sitten vähän katselin tyyliin "rauhoitu" :? No...tää henkilö on kyllä aina esittävinään jos mitäkin.
Minna
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 623
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

#8

Viesti Minna »

Ouzina kirjoitti: Meillä on salilla semmoinen jätkä, minkä pariksi jouduin tässä vähän aikaa sitten. Meillä ei muutenkaan mitkään huippuvälit ole, niin siinä sitten sain suunnilleen köniini. Mustelmia oli käsissä ja muualla kropassa. Jätkää sitten vähän katselin tyyliin "rauhoitu" :? No...tää henkilö on kyllä aina esittävinään jos mitäkin.
Samasta aiheesta kohtuullisen karuja kokemuksia. Harrastan rottinkitaistelua ja ensimmäisiä kertoja otellessani törmäsin mieheen, jolla oli tapana kohottaa itsetuntoa hakkaamalla uusia sinipunaiseksi. Muistona oli pitemmän aikaa violetit olkapäät.

Miehissä tuntuu olevan aika selkeä kahtiajako siinä, että kohtelevatko he naisia tasavertaisina treenikavereina vai ei. Potkunyrkkeilyajoilta tulee mieleen tapaus sparritreeneistä, kun suojauksen läpi tuli nyrkki poskeen ja kaveri oli seuraavaksi kysymässä: Ei kai vaan sattunut. :angryfire: Silloin imettiin kiukkua sisälle päin, ettei sanottu pahasti. Naiset jotka käyvät sparraamassa ovat hyväksyneet sen tosiasian, että välillä saattaa tulla osumaakin. Tämä asia tuntuu välillä unohtuvan miehiltä.

Minna
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#9

Viesti Elina »

Totta - minuakin harmittaa, jos turhaan paapotaan. Sitä nyt ei onneksi meidän seurassa tapahdu :lol:

Luulen kyllä, että jos joku hakkaisi minua kovempaa kuin ns. järkevä kontakti vaatii, niin koittaisin antaa samalla mitalla takaisin. Selvähän se, että suuttuisin. Ja ainakin olisi lupa lyödä itsekin niin kovaa kuin lähdettää, jos se toinen sille linjalle lähtee... :badgrin: Tosin tämmösen hippiäisen riehumiset ei välttämättä hirveästi tunnu :(
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#10

Viesti Andy »

Minna kirjoitti: Naiset jotka käyvät sparraamassa ovat hyväksyneet sen tosiasian, että välillä saattaa tulla osumaakin. Tämä asia tuntuu välillä unohtuvan miehiltä.

Minna
Tai sitten ne on vaan nähneet liian paljon naisia, jotka ei ole valmiita ottamaan tälliä,vaikka sparraavat.

Ei mulla muuta. :kiire:
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#11

Viesti Jussi Häkkinen »

Minna kirjoitti: Samasta aiheesta kohtuullisen karuja kokemuksia. Harrastan rottinkitaistelua ja ensimmäisiä kertoja otellessani törmäsin mieheen, jolla oli tapana kohottaa itsetuntoa hakkaamalla uusia sinipunaiseksi. Muistona oli pitemmän aikaa violetit olkapäät.
Potkunyrkkeilyajoilta tulee mieleen tapaus sparritreeneistä, kun suojauksen läpi tuli nyrkki poskeen ja kaveri oli seuraavaksi kysymässä: Ei kai vaan sattunut. :angryfire: Silloin imettiin kiukkua sisälle päin, ettei sanottu pahasti. Naiset jotka käyvät sparraamassa ovat hyväksyneet sen tosiasian, että välillä saattaa tulla osumaakin. Tämä asia tuntuu välillä unohtuvan miehiltä.
Niin, pitikö sitä osua vai eikö pitänyt? Rottinkipuolella pitäisi siis paapoa ja kikkaripuolella osua - mutta varmaan ei ihan liian kovaa mutta osua kuitenkin, mutta ei liian ylivoimaisesti tai alentuvasti?


Etsi nyt tuosta tasapaino...pfft. Tekee mitä tahansa, aina valitetaan. Ehkä on parempi, että on vain samaa sukupuolta olevia treenipareja.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Minna
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 623
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Stormi

#12

Viesti Minna »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Niin, pitikö sitä osua vai eikö pitänyt? Rottinkipuolella pitäisi siis paapoa ja kikkaripuolella osua - mutta varmaan ei ihan liian kovaa mutta osua kuitenkin, mutta ei liian ylivoimaisesti tai alentuvasti?
:lol:
Yritetäänpä selittää. Rottinkitaistelussa pitää osua kunnolla, mutta on eri asia hakata uusi harrastaja sinipunaiseksi kuin reilu ottelu. Ottelin kyseisellä aseella ensimmäisen kerran. Ylivoimainen saa olla, muttei alentuva. Jos kaveri on täysin ylivoimainen, niin hänen pitäisi pystyä lyömään riittävällä voimalla hajoittamatta vastustajaansa.
Andy kirjoitti: Tai sitten ne on vaan nähneet liian paljon naisia, jotka ei ole valmiita ottamaan tälliä,vaikka sparraavat.
Ongelma hävisi yleensä, kun miehet huomasivat, ettei välitä tälleistä.
Jussi Häkkinen kirjoitti: Etsi nyt tuosta tasapaino...pfft. Tekee mitä tahansa, aina valitetaan. Ehkä on parempi, että on vain samaa sukupuolta olevia treenipareja.
Ehkä treenipareissa kannattaisi huomioida ennemmin treenaajien koko kuin sukupuoli.

Häviähän nyt täältä *osoittaa aihealueen nimeä* :smt075

Minna
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#13

Viesti MarkkuT »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Tekee mitä tahansa, aina valitetaan.
Nyt olet Jussi syvällä asian ytimessä... ;)

:kiire:
Ain't no one.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#14

Viesti Elina »

:lol: Jos naisia kerran kyykytetään treeneissä, niin naiset kyykyttää sitten muuten :lol:

Tuli tässä mieleen vaan, kun niin ylevästi tuossa ekassa viestissäni sanoin, etten koe pompottamiseksi ohjaamista, niin kyllähän täytyy tunnustaa, että jos oma siippa tulee korjaamaan jotain, niin meinaan suuttua :oops: :lol: Mutta se on vaan mun juttu. :oops:
Kuvake
inka1985
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1048
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#15

Viesti inka1985 »

Elina kirjoitti: Tuli tässä mieleen vaan, kun niin ylevästi tuossa ekassa viestissäni sanoin, etten koe pompottamiseksi ohjaamista, niin kyllähän täytyy tunnustaa, että jos oma siippa tulee korjaamaan jotain, niin meinaan suuttua :oops: :lol: Mutta se on vaan mun juttu. :oops:
Tuota...mulla on vähän sama ongelma. :oops:
Meillä on Elina kyllä hirveästi yhteistä. Olen monissa ketjuissa huomannut tarpeettomaksi vastata mitään kun olet jo sanonut mitä itse aion sanoa. :lol:
Little Miss can't be wrong
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa