Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#46

Viesti Ile »

Pysyneekö enää ketjun aiheessa, mutta erittäin antoisa keskustelu.

Tuosta kiristyksestä.

Tässä ei varmaan ole oikeata tai väärää. Mulla on vähän merkkivuosi kun nyt joulukuussa tuli tai tulee kuluneeksi 25 vuotta siitä, kun aloin käymään nyrkkeilysslilla (japsihojoiluja oli silloin vajaa 10 vuotta takana) ja sittemmin olen käytännöllisesti katsoen päivittäin noita nyrkkeilytyyppisiä lyöntejä vähintään varjonyrkkeilyn muodossa treenaillut sekä funtsaillut.

Merkittävin tekninen oivallus, joka tuli kai -94 tai -95, oli yhden ammattimiehen näkemys, että nyrkkeilyssä kaikki on rennon ja kovan välistä vaihtelua.

Siitä alkaen mun lyöntiharjoittelussa yksi oleellinen elementti on ollut keskittyä siihen miten lyönnit lähtee täysin rennosti ja kiristyy kovaksi osumahetkellä.

Voin subjektiivisesti sanoa vieneeni kikkailun tällä osastolla aika pitkälle vaikka se tietysti jossain kamppailutaidon kokonaisuudessa ei välttämättä olekaan hirveän iso palikka.

Melko objektiivisesti uskallan sanoa tämän harjoittelutavan mahdollistaneen - ellei jopa aiheuttaneen - sen, että kädet käy edelleen aika vikkelästi, mikä on siis sparraamalla testattu.

Anyway, mun näkemys on se, että kiristys on hyvä asia ja sen kanssa ei tarvitse tinkiä esim. nopeudesta sillä tavalla, että se haittaisi taktisesti. Ja osaan kyllä heittää rentoa hämäystä kiristämättäkin (nyrkkeilyssähän se on tavallaan luvattoman helppoa käsisiteiden kanssa).

Tähän muuten liittyy sellainen asia (mikä olisi myös oman keskustelunsa aihe), että itse en ole enää pitkään aikaan suostunut sellaiseen lyöntiharjoitteluun, jossa vedetään pitkällä tahkosmisella paikat hapoille, naputellaan treenin lopuksi kokonainen erä jatkuvaa sarjaa säkkiin tms...

Ehdottomasti vain puhtaampia teknisiä harjoitteita ja paljon lyhyitä räjähtäviä komboja. Yleiset räjähtävyys-/nopeusharjoittelun periaatteet mielessä. Ja liikeradat pysyy selkäytimessä kun muutaman kerran päivässä ottaa vähän varjoa.
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#47

Viesti Eizei »

Jahas, Ile kerkes väliin. Julkasempa silti muuttamatta. Ile hyvin samansorttista treenifiilistä itsellä. Työstäminen jäänyt aika vähiin ja hifistelyksi mennyt itselläkin. Ja hyvin samansorttisia ajatuksia myös. Tuli sellanen "pipari en ole yksin" tyylinen fiilis tuosta lukiessa. Antoisaa toden totta, kun satelee eri vinkkeleistä. :lol:

Sitten alkuperäiseen kirjoitukseeni:

Tossa vielä toi aikaisemmin mainitsemani video selventämään, mitä ajan takaa, on siinä sitten päätä tai häntää.


Tarkennan vielä sen verran, että tuo pelkkä kiristyksestä luopuminen voi olla iiso virhe. Se, että sitä rentoa nyrkkiä voi käyttää, pitää nähdäkseni koko liikkeentuottamistapa muuttaa alusta lähtien. Kiristys voi olla tietysti muutoksen lähtökohta, jos omaa hyvää hallintaa. Kysyä, kuinka hemmetissä tämän nyrkin pitäisi liiemmin kiristämättä kestää ja sitten funtsia sitä osumaa ennen tapahtuvaa uusiksi. Lähtisin kuitenkin sieltä liikkeen alkupäästä liikenteeseen.

Eli jos höyryveturi puskee taustalta on ihan silkkaa hulluutta antaa rakenteen pettää. Mutta jos taustalla iskijä tuntee sen energian aaltomaisen liikkeen rennossa kehossa maasta kohti kontaktipintaa ja tietää, kuinka ja milloin sen ottaa vastaan nyrkissä, ja miten sen välittää kohteeseen, sekä antaa pompahtaa sieltä takaisin maata kohti, kuten se sinne tulikin, on asia toinen. Silloin tämä kiristyksen neitimäisempi hallinta tulee kyseeseen ja sillä saattaa saavuttaa jotakin liikewise. Tällöin on pakko iskeä terävästi. se käy se lähtee, riittävä osa poistuu kohteeseen. Ja liikewise on yhtäkuin kokonaisvaltainen hyöty yleisvalmiuteen, kaikkeen tekemiseen. Mutta eihän se parempi flow itsessään kenestäkään kovempaa kampittelijaa tee.

Mutta Yoon toimintamalliin liittyen tuon tätä puolta esiin. Olen törmännyt vastaavaan liikekeskeiseen tapaan ja harjoittanut sitä, ja siksi irtoaa sympatiaa herralle. Alue on sen verran kaukana kamppailun konkretiasta, että mielenkiinnolla olen seurannut hänen suosionsa kasvua. Jos olisi suoraan lähtenyt movementilla liikenteeseen lyömättä ensin paria visiiriä kypärästä, en usko että olisi saavuttanut samanmoisia osallistujamääriä semmoilleen.

Omilla korealaisilla opettajillani 3kpl, kuin myös Yoolla on tämä luonnollisen liikkeen idea. Lisäksi korealaisilla on ylipäätään jo mainittua avustajien ylikorostunutta mukautumista paljon havaittavissa. Haetaan sitä liikkeen harmoniaa kehossa, parityöskentelyssä haetaan sitä parityöskentelyn täydellistä harmoniaa. Yksi pointti mikä minusta jää tässä mukautumisasiassa huomiotta on seuraava: Kun tekniikan chance käytetään ottelussa tai taistelussa täydellisesti hyväksi, vastustaja käyttäytyy kutakuinkin siten, kun pyyhkäisisi ilmaa, kuin vastustaja mukautuisi tekniikkaan täydellisesti. Tällöin tekniikkaa ei rymistellä läpi, vaan liikutaan tilanteeseen nähden oikein, jolloin vastustaja on nurin. Tällainen edellyttää tekniikan täydellistä onnistumista ja oma opettajani hakee tämän asian omaksumista samanlaisella antaumuksella kuin japanilainen judoka ipponia. Hänelle rymistelyn kautta onnistunut huonosti ajoittunut tekniikka ei ole oikeastaan mitään. Tämähän ei kamppailussa sinällään voi olla mikään vakio, kun kaaoksessa nyt sitä rymistelyä vaan on ihan riittämiin ja se pitää hanskata. Mutta ohjenuorana kohti parempaa tasoa (miten hän tason määrittää) tämä on erinomainen työkalu. Jonkinlainen jumalataso jota tavoitella, ja jonka onnistuessa aina aika ajoin saa maistiaisia ihan oikeassa kamppalussa. Eli tämä mukautumisasia ei ole pelkkä showkysymys. Sillä simuloidaan ja toistetaan täydellistä onnistumista. Se kuvaa kahden ihmisen liikkeiden kohtaamisen täydellistä harmoniaa. Mutta se ei ole tietenkään koko totuus ja voi olla juurikin suuri harhaanjohtaja.

Korealaisillahan on jämäkkä suhde luontoon ja vuortenhengistä höpötellään kovasti. En tiedä onko tällä mitään tekemistä luonnollisen liikkeen hakemisen kanssa, kunhan pähkäilen. Monensorttista sankariahan sieltäkin löytyypi. Mutta näitä sankareita minun silmissäni yhdistää tämä asia. Liikkeen harmonia.
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#48

Viesti Eizei »

Ja Ilen nopeisiin ikämieskäsiin vielä kommentti. :D Onneksi olkoon ja olkoon kätesi nopeat loppuun saakka! En epäile etteivätkö olisi, kommentisi pohjalta voisi kuvitella sinun saaneen oivalluksesta dopamiinisi jatkaa kehittymistä tuohon suuntaan jatkossakin. Konkreettista kehitystä kampittelussa vielä vuosikymmenten jälkeen, ajatella.

Juuri tuo on mielestäni tämän liikemasteroinnin suurin hyöty, millä on budo/mudowise ehdoton merkitys. Kestävä taistelutaito. Jotkut asiat eivät vanhene, kuten toiset. Askeltaminen ja lyöminen eivät ole ihan hirveitä urheilusuorituksia vanhalle toimintakykyiselle paadrelle. Jos haluaa olla kovas tikis nuorena ja romuna vanhana, niin fine. Kaikki eivät halua, eikä se ole ainoa vaihtoehto. On myös kestäviä tapoja harjoitella ja olla kova tahi toimiva luu läpi elämän. Se vaatii muutosta elämän myötä, muttei lähtökohtaisesti kestävistä periaatteista ole ainakaan haittaa. Jos jo nuori pohja on periaatteiltaan kestävä, ei tarvitse muuttua niin paljoa, kriisit loivenee.

Vanhuutta kohti kovaa vetämisen vähentäminen ja kontrolliin perustuvan lisääminen kuulostavat ainakin itselle ihan passelilta vaihtoehdolta.

Siksi pitää miettiä myös oikeat ja väärät uusiksi aika ajoin, eikä toistaa samaa vanhaa ope sano näin. Koska muutos. Missä olen nyt ja mikä on nyt oikea tapa. Vaihtoehtoja on.

Nopeat kädet vanhana? Be like Ile. :D
Antti Junikka
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#49

Viesti Ile »

:jepa:
Joo tämäkin olisi hyvä ketjunsa, että miten harjoittelua olis perusteltua muuttaa ikääntymisen myötä. Itse siis 47 v. eli ei onneksi kai puhuta ihan ikälopusta...;)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#50

Viesti Kari Aittomäki »

Phuu.

Eikös sällit ole katellu Totuutta eli Rockyja?
You know all there is to know about fighting, so there's no sense us going down that same old road again. To beat this guy, you need speed - you don't have it. And your knees can't take the pounding, so hard running is out. And you got arthritis in your neck, and you've got calcium deposits on most of your joints, so sparring is out.

So, what we'll be calling on is good ol' fashion blunt force trauma. Horsepower. Heavy-duty, cast-iron, piledriving punches that will have to hurt so much they'll rattle his ancestors. Every time you hit him with a shot, it's gotta feel like he tried kissing the express train. Yeah! Let's start building some hurtin' bombs!
Olen huomannut että käsinopeutta voi pitää yllä mutta kyllä se vaaka kallistuu sinne kellotukseen ja tuhomässeihin.
Se testotason lasku on vaikuttanut myös emootioihin, se tilannetyyneys ja -lukeminen nojautuu opittuihin, kroppa tekee luontojaan sen minkä voi.
Kipparikalle-koukut ja raakaslämmit pelittää.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#51

Viesti Ile »

Asiahan on varmaan juuri noin.

Itsehän olen aika teoreetikko siinä mielessä, että ns. tositilanteita olen onnistunut aika hyvin välttelemään eikä mitään kilpauraa (tietoinen päätös aikanaan) ole ollut. Tosin hanskasparria väitän ottaneeni elämässäni aivan poikkeuksellisen ison määrän ollakseni ei kilpailija (todennäköisesti paljon enemmän kuin moni kilpailija), mutta sekin on vanhemmiten vähentynyt radikaalisti.

Mutta siis joo tuolta pohjalta arvioiden nopeuden ylläpito on ihan mukavaa ja hyödyllistä kamppailua aikaa vastaan, mutta itsekin olen ehdottomasti sitä mieltä, että ns. "IP-valmius" (ja miksei valmius kehässäkin jos pitäisi tosissaan ottaa) kyllä lyömisen osalta alkaa painottua nimenomaan taktiikkaan ja hyvin ajoitettuihin koviin vetoihin.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#52

Viesti Kari Aittomäki »

Nojee, teknisesti kyllä.
Sillä mennään mihin pystyy.

Fyysisesti jumpaten se rimpuilu voi pelittää vaikka vaan itsepetoksella melko pitkäänkin.
Muttasitte ku pitis oikeesti selviytyä turpaansaamattomana.. se onki eripeli.

Siinä tulee mukaan taktinen osaaminen ja kontrolli, niin tilanteen kuin käytetyn tekniikankin suhteen.

Äijä eli isäukkoni pudotti niillä osaavilla koukuillaan kaksi ammattitorpedoa tontillaan..
72-vuotiaana.
Tarina on se että olin tuolloin jo lunastanut tämän lapsuuskotini mutta bunkkasin vanhempieni luona tossa lähellä odottelemassa vuokralaisten poismuuttoa.
Talojen välissä on ammattiroisto Hannun asujain, jokahannu oli ongelmissa. Saanu hakkaajat peräänsä.
Juoksi Äijän tontille apua-huutaen.. huusi vaan Äijän mielestä väärää Aittomäkeä eli mua.
Äijä närkästy ja päätti niinku näyttää että vielä paukkuu.

Pelas ittensä lähelle sällejä vanhuuttaan korostaen ja kuuroa teeskennellen, kun sai roistot etäisyydelle niin kaksi koukkua riitti.
Jätkät nitkahti tonttiin, Äijä vielä v*ttumaisuuksissaan tyhjensi taskunsa ja kaiketi tienas ihan hyvin.
Ilmaseks ei tapella.

En ollu tontilla tuolloin mutta kävin myöh asianosaisille kertomassa että jos kekä aikookaan jotain kohdentaa Äijään niin.

Jos sidotaan sinänsä joutavaa muistelua tarintaa topicciin niin Dk Yoo'n metodi koskettanee kenentahansa treenajan elonkaarta pitemmällä kontaktipinnalla kuin monikaan muu treenikokonaisuus.
Noita juttuja kun voinee toteuttaa vanhempanakin, kai?
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#53

Viesti Eizei »

Tilasin tämän herran uuden kirjan tänään ja ahminut tässä iltapäivän:


Täytyy sanoa, että olen hämmästynyt. Mä oon kirjoitellut pari vuotta kirjasta sellasella ajatuksella, että nou stress, joku päivä ulos ehkä. Sylkeny tavaraa paperille ja sitä on jo kirjan verran, mutta siistimistä vailla. Paljon on hommaa. Mutta tää Yoon asiasisältö menee kyllä todella vahvasti lukemani osalta yksiin siihen, mitä oon raapustellu junttisuomella vinon pinon.

Kaksi fiilistä: 1)Todella hienoa havaita, että yhtymäkohtia on muutenkin kuin mieltymyksissä liikkeen tutkimista kohtaan. 2)Pergale ei pitäs edes lukea ennen kuin oma tiiliskivi tulee uunista ulos.

Tää Yoon teksti on todella selkeälukuista ollut tähän mennessä, pyrkii tuomaan vanhaa viisautta nykyaikaan sopivassa muodossa, itsensä kautta, ei niinkään toistaen perinnettä. Näyttäisi tavoittelevan sitä, että viestinsä tavoittaa monenlaisen lukijan. Uppoaa epäilemättä hyvin länsimaiseen ihmiseen, mm. näyttäisi nojaavan tieteeseen ja tuo esille oppineisuuttaan. Oma tuotokseni taas on ihan suosiolla huru-ukko osastolla: uskoo ken tahtoo, taiteellisempi luomus siinä määrin ja sellaisena ajattelin myös pitää.

Jotain kolmetoista euroa maksoi kolmisensataa sivua.

Toivon, että omien käsitysten vahvistamisen fiilis muuttuu siihen, että moilasen hoona ahmii jotain uutta mullistavaa ja omaa juttua eteenpäin vievää. Jäätävät odotukset. (varma pettymys?) :P
Antti Junikka
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#54

Viesti tohtorismies »

Pitääpä siirtyä nykyaikaan, hankkia paypal tili ja ostaa kirja.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#55

Viesti Eizei »

Käytin tiistaina 30min työtauon tehokkaasti hyväksi ja jauhoin sanasen kirjasesta verrattain omaan näkökulmaan.

https://www.facebook.com/27384485305070 ... 593057860/
Antti Junikka
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#56

Viesti Lasse Candé »

En katsonut videota enkä ole lukenut DK Yoon kirjaa, mutta näkisin riskiä että samaistaessasi tai nähdessäsi paralleeleja omaan metodiisi, saatat tiirailla Yoon pointteja hieman väärin.

Kirjoitit tuossa...

"The writer and martial artist Dk Yoo divides his method of performing quality movement (based on "using chi") to five steps:
1. Relax
2. Sink
3. Getting Heavy
4. Adjust
5. Perform"

...ja edelleen...

"As I see it in my method all these phases can also be found. My method is more like this:
1. Let go (Dks 1)
2. Let your body react (reflex) and catch itself (Dks 2 and 3)
3. Let it bounce (Dks 5)
4. Use the bounce as a motor for your relaxed movement wave (Dks 4)
5. Use sharp and relaxed impact on target to keep the flow after impact, leave enough but also bounce back to the beginning (action-reaction, Dks 5).
6. Hide the wave as if eventually the explosion was the whole movement (hide also the fall 1 before the bounce by using DKs sinking 2)"



Itse tulkitsen Yoon ohjeet oikeastaan täysin toisina, vaikka siis en tunne niitä. Tunnen ymmärtäväni kolme ensimmäistä. Mitä tuo adjust tuossa tarkoittaa käytännössä Yoon ohjeistuksen mielessä? Ymmärrän että varsinainen suoritus (Yoon 5.) tehdään sitten kun noista edellisistä on riittävän vahva kokemus, jotta tuntuisi että näitä laatuja saa tekniikkaan mukaan. (?)

Voisin ehkä antaa vaihtoehtoisia metaforia noille kolmelle ensimmäiselle yritteiksi, mutta varoitan sekoittamisesta tuohon bounce:aamiseen, joka on nähdäkseni metodi kehon sisäisen rakenteen ja rentouden löytämiseen. (?)



Eli lyhkäisyydessä: Sanomatta että missään lähestymisissä olisi mitään vikaa, en usko näiden olevan samat, joten kannattaa varoa Yoon jutun lukemista liikaa omilla laseilla. (Mitä siis teen itsekin...)
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#57

Viesti Eizei »

"En katsonut videota enkä ole lukenut DK Yoon kirjaa, mutta näkisin riskiä että samaistaessasi tai nähdessäsi paralleeleja omaan metodiisi, saatat tiirailla Yoon pointteja hieman väärin."

Luonnollisesti.

"Itse tulkitsen Yoon ohjeet oikeastaan täysin toisina, vaikka siis en tunne niitä."

Jos tarkoitat yllä olevaa kuutta sanaa viidessä numeroidussa kohdassa niin ei liene ihme. Oli asia niin tai näin, niin vähän oudolta tuntuisi, että nuo viisi kohtaa tai vaikka koko videon saateteksti avaisi kenellekään Yoon kirjan antia, videon koko antia tahi totuutta.
Antti Junikka
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#58

Viesti fudo »

^^^ Kovasti mielenkiintoista ja osin tuttuakin asiaa noissa Eizein pohdinnoissa. Mieleen tuli mm. Newtonin kolmas, jota olen pitänyt yhtenä kulmakivenä.
空手に先手なし
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#59

Viesti Lasse Candé »

Täytyy sen verran todeta, että Newtonin kolmatta lakia ei tule tulkita niin, että yhdestä voimasta seuraa heti perään toinen voima tai millään muullakaan vastaavalla mielikuvalla.

Tästä syystä pidän valitettavana, että esim urheilun mekaanisessa analyysissä puhutaan joskus reaktiovoimasta. Kyseessä on aina yksi ja sama vuorovaikutus ja se on ihminen joka ihan itse tätä mallintaa kahdella eri voimalla.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

DK Yoo ja WCS (Warfare Combat System)

#60

Viesti sinappi »

WCS eli warfare combat system ei taida millään tavalla liittyä sodankäyntiin, engl. warfare. Erikoinen nimivalinta lajille.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa