Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aikuiset mukana harrastuspaikoilla

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2462
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Aikuiset mukana harrastuspaikoilla

#1

Viesti tapsaattori »

Klassiset kiekkovanhemmat on tunnettu yleisesti, mutta esim. taitoluistelupiireissä olen kuullut tapahtuvan häikäilemätöntä juonittelua. Oma lapsi pitää olla nro 1 keinolla millä hyvänsä. Juonitellaan ja tärvellään luistimia.

Öö siis otsikkoon liittyen vanhemmat pitäs olla poissa lasten harrastuksista, toisinpäin ei yleensä ongelmaa 😁

Ylipotkija: Jaettu täältä.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Lapset mukana harrastuksissa

#2

Viesti Mänzy »

Silloin kun meillä oli junnutreenejä, olen joutunut sanomaan tatamin reunalla jälkikasvulleen selostaville vanhemmille, että treenejä ohjaa yksi vastuuvetäjä, joka on tatamilla mukana. Hiljenivät.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Aikuiset mukana harrastuspaikoilla

#3

Viesti Mika »

Ohjasin joskus vuoden verran lasten kurssia. Lapset olivat melko nuoria, muistaakseni 5-8-vuotiaita. Suurin osa vanhemmista ei jäänyt paikalle, ja nekin jotka jäivät, lähinnä seurasivat katseella. He puuttuivat tilanteeseen oikeastaan vain silloin, kun oman lapsen keskittymiskyky alkoi harhailla, ja silloinkin nämä vanhemmat toimivat aika äänettömästi. Enemmän he kiittelivät siitä, että lapsi on oppinut toimimaan ryhmässä ja kuuntelemaan ohjeita.

Yllätyin kuinka hyvin noin nuoret oppivat Tanglangia. Se oli upea kokemus. Lapsissa on voimaa. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Aikuiset mukana harrastuspaikoilla

#4

Viesti Lasse Candé »

Fudiksessa itseäni ärsytti lapsena se aikuisten porukka joka oli katsomassa pelejä tai treenejä. Kentällä jengi yrittää parhaansa ja tietenkin se, kun pienenä olin paria ikäluokkaa isommissa ja melko lahjattomana tapauksena siellä aika jännittävissä paikoissa. Niin samaan aikaa vanhemmat ovat nauttimassa jostain hemmetin sosiaalisesta kokouksesta jossa jutellaan niitä näitä ja naureskellaan aikuisten tyhmille jutuille missä ei ole mitään hauskaa. Ja oma olo on tehty niin hyväksi kuin mahdollista ja buffetin tuotteet maistuvat. Sitten aina välillä voi sieltä läppien seasta huutaa jotain typerää tsemppiin tai rohkeuteen liittyvää ja hörpätä vähän lisää kahvia.

Ruotsissa me katsellaan yleensä leirien yhteydessä vyökokeita. Opettajani korostaa että tällaisia tilaisuuksia ei katsota miten sattuu, vaan siellä ollaan hiljaa ja ollaan mukana hengessä tai sitten mennään ulkopuolelle. Ihan jokaiselle tämä on mukavampaa näin.

Vanhemmat katsomassa lasten kamppailutreenejä olisivat sitten varmaan jotain näiden välistä. Suoraan sanottuna en ihan ymmärrä kamppailutreenien katsomista, enkä pidä sitä hyvänä asiana, toisin kuin ehkäpä jossain pallopeleissä matsien katsomista. Nyt isäpuolena tulee taas käytyä katsomassa pallopelejä ja paljon on muuttunut, mutta paljon on kuten ennenkin. Nykylapset ehkäpä osaavat olla avoimempia siitä että vanhempien mukanaolo on tärkeämpää, vanhemmat ymmärtävät paremmin ja liitot osaavat ohjeistaa näitä myös paremmin. Kamppailulajeissa ei silti oikein ole mitään vastaavia hyötyjä oikein kenellekään ainakaan säännöllisestä katsomisesta. Vai olenko tässä ihan hakoteillä? Junnumeiningit hieman vieras maailma, eli saatan ollakin...
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Aikuiset mukana harrastuspaikoilla

#5

Viesti MikaM »

Ihan toisesta vinkkelistä. Kun se lapsi haluaa avautua treeneistä niin on ihan hyödyllistä ollu nähdä niitä. Jopa se treeni mistä se avautuu. Ettei sitten puhu mitä sattuu kommenttina.
Kamppailutreeneihin pätee myös tämä. On mielestäni outo kommentti ettei kamppailutreenejä pitäsi vanhempien katsoa, mutta muita ehkä ok? Avaatko Lasse tuota vähän?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Aikuiset mukana harrastuspaikoilla

#6

Viesti Kari Aittomäki »

Riippuu aika lailla vanhemmista.
Ne jotka on oikeasti tajunneet sen treenisession kurinalaisuuden ja fiksuimmat jopa vaarallisuuden, ne resonoi tilanteeseen hyvin.
Mutta nämä kaikentietäjät jotka muutoinkin pyrkii dominoimaan lapsensa sosiaalisia kontakteja (esim jutellessa vastaa muksun puolesta), ne on vaan yksinkertaisesti typeryksiä.
Mua viistotti aina se niittensemmosten vanhempien ylenkatse ja lajihalveksunta, olin lähes poikkeuksetta tyly ja vähäeleinen.
Pierkööt ikeniin.
Mä jätin myyntihommat muille.
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3295
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Aikuiset mukana harrastuspaikoilla

#7

Viesti Eppu »

Lasse Candé kirjoitti: loka 1, 2018, 20.54 Kamppailulajeissa ei silti oikein ole mitään vastaavia hyötyjä oikein kenellekään ainakaan säännöllisestä katsomisesta. Vai olenko tässä ihan hakoteillä? Junnumeiningit hieman vieras maailma, eli saatan ollakin...
Oma muksu on vasta kaksivuotias ja meidän harrastukset on sellaisia, missä aikuisen tulee olla mukana. Heitän kuitenkin tällaisen: vanhemmat tykkäävät katsoa omia lapsiaan ja mitä ne tekevät. Monesti se harrastusaika on sinne treeneihin kuljettavalle/saattavalle vanhemmalle sitä aikaa, jolloin ei olla töissä, eli vapaa-aikaa, eli sitä aikaa, kun näkee perhettään. Itse en siis usko, että harrastavaa lasta katselevilla aikuisilla välttämättä on mitään agendaa, he vain haluavat nähdä lastaan.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Aikuiset mukana harrastuspaikoilla

#8

Viesti Lasse Candé »

Ajatukseni on hajatelma, joka perustuu siihen että en tosiaankaan tunne lapsiskeneä kamppailulajeissa, sekaryhmiä lukuunottamatta. Tähän aiheeseenhan saakin tämän sitä kautta kytkettyä hyvin, että se on hyvä harrastusmuoto, missä vanhemmat menevät treeneihin lasten kanssa, mikäli se on opetusryhmän kannalta mielekäs järjestely. Esim perinnekaratessa se todellakin on. Tarvitaan kokonainen kylä ja silleen.

Sekä Eppu että MikaM on oikeassa, eikä minulla ole sinänsä mitään välineitä olla edes vastakkaista mieltä. Joissain tapauksissa näen samassa noita uhkia joita Kari tuo esiin ja samaten niitä, mitä toin itse esiin. Mielestäni ei ole oikein sopivaa chillailla nauttien etikettitäytteisen kamppailutreenin yleisössä, vaan jos katsotaan, eletään mukana hiljaa yhteisöä kunnioittaen. Mieluiten istuen seizassa. :D

Keskustelun kannalta parasta antia olisikin, kuinka Mänzyn, minun ja Karin sekä, jos rajuja ylilyöntejä tapahtuu, myös tapsaattorin mainitsemat ongelmat saa sovitettua yhteen noiden mainittujen perherealiteettien kanssa. Mika on ilmeisesti tässä aika hyvn onnistunutkin ja vanhemmista oli jopa pienoista hyötyä "koulunkäyntiavustajina".

Lajikulttuurillakin on merkityksensä. Esim budoissa joutuu mahdollisesti miettimään kuinka mikäkin järjestely sopii yhteen kyseisen dojon etiketin kanssa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Aikuiset mukana harrastuspaikoilla

#9

Viesti Kari Aittomäki »

Minä mielelläni uskoisin ja luottaisin kanssaihmisten tilannetajuun ja kunnioitukseen.
Muttaku en.

Toki valtaosa vanhemmista ovat normikäytöksisiä ja pyrkivät liukkaastirasvattuun sosiaalisuuteen.
Mutta se ei poista sitä että ne pitää lajitreenia muksujen hommana, koska jälkikasvunsa siellä nyt suloisesti hojoilee.

Katson ja edellytän että lajivetäjän tulee omalla olemallaan pudottaa ymmärrettäväksi miten vaarallisesta ja rumasta asiasta on kyse, minkälaisia taitoja ne piltit siellä oppivat. Että ne sosiaaliset taidot ja kondikset ja kurinalaisuudet ovat totta mutta.. kovin tummin pohjasävyin.
SIKSI itse tartuin aina termiin itsepuolustus kuin kuolleeseen rottaan.

Olin myös perkleen äkä lajitovereille jotka lähti siihen sosiaaliseen lässytysnäytelmään vanhempain kanssa.
Mukavikkoilulle on aikansa ja paikkansa mutta gi on univormu, edellyttää tiettyä koodistoa ja manerismia.
Myös se sisäänrakentuva gi. Jos olet lajitoteuttaja olet sitä koko ajan.

Tämä ei tietysti nappaa kaupallisesti suuntautuneelle salitoiminnalle.
Mutta asiakkaitten nuoleskelu vie aina ja poikkeuksetta kohtaamisen hukkaladulle.
Tulee käyttäytyä kuin tarjoaisi kivenkovaa laatua ja jos hankalaa on, syy on oppilaassa/vanhemmissaan.
Tissiposkissa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Aikuiset mukana harrastuspaikoilla

#10

Viesti Lasse Candé »

Olen samoilla linjoilla vastuusta ja tuosta ”sisäänrakentuvasta gi:stä” tässä lapsikontekstissa. Mutta eri linjoilla tässä yhteydessä tuosta rumuudesta ja tummansävyisyydestä, mikä ei sovi vastuulliseen lapsille suunnattuun seuratoimintaan. Nähdäkseni ne tutkinnat tulee aloittaa vasta myöhemmin. Ns ”tarkkistapausten” kanssa kyseinen seikka on mahdollisesti pakko kohdata jotenkin, mikä tietenkin nostaa Karin pohdinnan takaisin pöydälle. Siinä tapauksessa varmaankin noin. Mutta lapsitoiminnassa, jossa vieläpä vanhemmat saattavat olla aktiivisia, pääpointit ovat fyysisesti enemmän tekniikassa ja hyvässä hengessä tapahtuvassa fyysisessä tekemisessä. Ja kasvatuksellisesti enemmän kurinalaisuudessa, jota Karikin peräänkuuluttaa, ja moraalisella tasolla yhteiskuntakelpoisessa vastuullisuudessa.

Karaten Hokama sanoi että lapset tykkäävät tehdä hyppypotkuja ja vastaavia ja laji muuttuu kasvaessa. Tämä pointti on tärkeä. Laji ei ole lapsille sama kuin aikuisille.

Sen verran kuitenkin karaten kurista vs lasten leikkimaailma -karatesta, että tiukat rivimuodot ja niissä tekemiseen keskittyminen saattavat olla se, mikä laittaa lapsen raiteilleen. Tiedän läheisesti yhden tapauksen jolle nuorena kävi näin ja opettajani kirjoitti jäsenlehteen äidistä joka kertoi lapsestaan, jolla oli alkanut koulu maistumaan karateharrastuksensa ansiosta. Kaikella liikunnalla voi olla näitä hyödyllisiä vaikutuksia, mutta se tiukka (itse-)kuri on se, joka tavoittaa jotkut yksilöt mitä muu liikunta ei ehkä tavoita vastaavasti. Karateopetuksessa lapsille on myös leikkisiä suuntauksia ja se on varmasti myös hyvä. Mutta mielestäni sen pitää korkeintaan olla metodi joka mahdollistaa lajitoiminnan lajille ominaisella tavalla.

Jos vanhemmat ovat paikalla, tästä ei saa muodostua ristiriitaa tälle lajietiketille. Ja kun tässä ei puhuta pelkästään budosta, joissain muissa lajeissa on varmaan enemmän vapauksia näissä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa