Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Asento, katse ja olemus itsepuolustuslajeissa ja -tilanteissa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

pukeonfloor
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 33
Lauteille: Elokuu 2018
Etulaji: Defendo, lukkopaini/bjj

Asento, katse ja olemus itsepuolustuslajeissa ja -tilanteissa

#1

Viesti pukeonfloor »



Harjoitellaanko Suomessa itsepuolustuslajeissa passiivista valmiusasentoa? Tuntuu että monet seurat joissa opetetaan mitä tahansa itsepuolustuslajia jättävät kokonaan pois väkivaltatilanteen ensimmäiset sekunnit. Itsepuolustustilanteessa hyvästä takasuorasta ei ole paljon hyötyä jos jää itse reagoivaksi osapuoleksi. Eikä hyvällä takasuoralla voi takoa jokaista mielestään uhkaavaa tai epäilyttävää henkilöä. Vielä enemmän tämä muodustuu ongelmaksi kontrollialalla. Mielestäni passiivisen valmiusasennon pitäisi olla yksi itsepuolustuksen/voimankäyttäjän tekniikoiden kulmakivistä sillä se antaa mahdollisuuden purkaa turvallisesti tilannetta sanallisesti ja tarvittaessa ottaa aloitteen itselle jos tilanne siihen menee.

Defendossa muistan olleeni vain yhdessä seminaarissa jossa on käytetty aikaa passiivisen valmiusasennon harjoitteluun. Uskon kyllä että Suomesta löytyy paljon defendo- ohjaajia joilla on asian tiimoilta runsaasti tietoa.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#2

Viesti Rojola »

Senshidossa se on oletusasento kun kohdataan minkäänlaista epämääräisyyttä. Sitä harjoitellaan jatkuvasti.

"otteluasennosta" tms. emme reenaa mitään - tai hyvin harvoin. Tämä siis Tampereella.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
pukeonfloor
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 33
Lauteille: Elokuu 2018
Etulaji: Defendo, lukkopaini/bjj

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#3

Viesti pukeonfloor »

Rojola kirjoitti: elo 16, 2018, 22.27 Senshidossa se on oletusasento kun kohdataan minkäänlaista epämääräisyyttä. Sitä harjoitellaan jatkuvasti.

"otteluasennosta" tms. emme reenaa mitään - tai hyvin harvoin. Tämä siis Tampereella.
Onko tälle asennolle olemassa tarkempia kriteerejä kuten vaikkapa otteluasennolle on 45 asteen kulmaa ja jalat hartioiden leveydelle yms.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#4

Viesti tohtorismies »

Enpä ole Rojola mutta huutelen väliin.
On olemassa, itse uskon siihen että passiivista/neutraalia asentoa pitää vähäsen hakea sen mukaan mikä kenellekkin käy fyysisten sekä psyykkisten ominaisuuksien mukaan. Itse tykkään seisoa hiukkasen kulmassa vasen jalka hiukan suuntautuen eteen, kädet rentona edessä ikäänkuin luonnollisesti "puhumassa" suun mukana liikkeessä. Mahdollisimman valmiina ja teh dedlynä. Mutta samaan aikaan asennon pitää olla nimenomaan mahdollisimman "passiivinen" että yllätys momentin voi käyttää hyödykseen tarvittaessa.

Osalle käy toinen ja toiselle toinen.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#5

Viesti Rojola »

pukeonfloor kirjoitti: elo 16, 2018, 22.38Onko tälle asennolle olemassa tarkempia kriteerejä kuten vaikkapa otteluasennolle on 45 asteen kulmaa ja jalat hartioiden leveydelle yms.
Kyllä. Kädet tai ainakin yksi käsi ylhäällä n. hartioiden tasalla, kämmenet auki kohdehenkilöä päin, kyynerpäät lähellä kroppaa, jalat normaalisti - toinen ehkä toista edempänä, painopiste mahdollisesti taaempana kuin edempänä... Nämä kaikki ovat toki tilanteesta riippuvaisia. Tärkeää että pystyy olemaan rennosti ja luonnollisesti - ei niin että kädet ja naama on valettu tiettyyn asentoon (ja asenteeseen).

Koko pointti on että ole olemus a) näyttää harmittomalta vastustajalle b) näyttää ulkopuolisille että ei halua kamppailla c) maksimoi kyvyn puolustautua - tai hyökätä tarvittaessa ensin. Koko touhussa on paljon enemmän tsykologiaa kuin kampittelun fyysistä puolta. Tärkeää on että oma viestintä ja habitus on yhdenmukaista ja uskottavaa = rauhanomaiseen ratkaisuun pyrkivää.

Tämä myös korostuu tietyissä tilanteissa, esimerkiksi silloin kun on kärhämää useamman vastustajan kanssa mutta tanssit eivät ole vielä fyysisesti alkaneet.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#6

Viesti Kari Aittomäki »

Hmniin..
Seppäsen Jari (jujutsu) tätä pointtia keskustelussa viljeli, eipä hän sitä kyllä käyttänyt jos joku urpo tilittämään kävi..

Tästä on kovasti puhuttu mutta itse en ole luontevaa suoritusta kyllä nähnyt.
Ja nämä etelästä tulevat reagoivat nostettuihin käsiin melkolailla erilailla kuin jäyhemmät pohjoismaalaiset.
Siis merkityksessä passiivinen käsien nosto, liikkuvien taakseveto aiheuttaa omat reaktionsa.

Minä en pitäisi tuota sumutusta kovin tärkeänä muutakuin silloin kun itse haetaan ylläriä ja vedetään kesken lauseen.
Se reagoiva liikku kun on kuitenkin melkein aina jonkinlainen tuuppaus, symmetrinen tai epä.
Kyllä ne kädet ehtii sieltä alhaalta ja oikeestaan paremminkin.

Itseasiassa, mulle itelleni on parhaiten toiminut se aikidon vastaanottoasento, vasen käsi nostettuna ja edessä, paino päkiöillä tottakai ja katse, katseen merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi.
Pelkkä katse riittää usein ja usein, vaikka sitäkin näkemystä ovat jo kokemattomat koettaneet alas ampua.
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#7

Viesti magamies »

Jep. Jari olikin jujutsu salilla aikoinaan kovimpia myllyttäjiä ja oli varsin katu-uskottavakin, miehen treeni oli fannaattista ja kaikki mitä opetti treeneissä oli toimivaa ja osasi opettaa, muistan kun Jari kävi vuoroilloin jujutsussa ja Kickboxingissa kaapelilla haki vaikutteita....
Myöskin veitsilajit olivat mielenkiintonsa kohde.
Missähän lienee Jari nykyään oli yksi parhaista Hokuto ryu miehistä.
Magamies
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#8

Viesti Kari Aittomäki »

Juu, Seppänen oli vaikuttava. Etenkin aseitten käsittelyssä sen miehen kellotus ja etäisyydentaju ol melkomoista.
Mehän oltiin samalla escrimakurssilla ja Jarin osaaminen teki vetäjiin aikasmoisen vaikutuksen.

Funtsaili myös hartaasti juurikin tämän ketjun kysymyksiä ja oli samalla kannalla kanssani.
Eli mitä vaikeampia juttuja hakkaa koneeseen käyttövalmiiksi, sitä helpommaksi käy yksinkertaisten juttujen perillerunttaus silloin kun suunnnitelmat menee häneksi ja tulee ottaa käyttöön suunnitelma bee.

Tultiin hemmetin hyvin toimeen, oikein ystävystyttiin.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#9

Viesti Rojola »

Niin... Enpä jaksa uskoa mihinkään yhteen totuuteen tässäkään asiassa. Erilaiset lähestymistavat ja niiden harjoittelu kun eivät ole toisiaan poissulkevia. Tilannehan määrittää raamit ja pelisilmä sen mitenkä kykenee tilanteeseen sopeutumaan.

Kun tuosta nimenomaisesta asiasta kysyttiin (passiivinen puolustusasento) niin siihen vastattiin - yhden harjoittelumenetelmän näkökulmasta. Päättäväiselle lähestymistavalla on myös ehdottomasti paikkansa, ja siinäkin lienee tärkeää että kykenee lunastamaan mikäli toinen äityykin katsomaan kortit.

Katseella pelaaminen on kova juttu, mutta kaikilta se ei tule onnistumaan. Varsinkaan tämmöisiltä kokemattomilta vähäpojilta :D
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#10

Viesti Kari Aittomäki »

Miten niin ei.
Sehän (katseleminen) on jokalajin tärkeä sivuharjoite, vaikkei sitä juurikukaan opettajaksi tituleerattu erikseen tajua mainitakaan.
Ja treenaaminen kehittää.

Mä olen itseasiassa joutunut treenaamaan matalaintensiteettista katseenluomista, kaskun ne atavistiset reaktiot on pitkällä juoksulla raskasta känttyä jauhaa.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#11

Viesti Rojola »

Katseella poraaminen on mielestäni sellainen sisäsyntyinen juttu että joko se on tai ei ole - tai sitten pitää olla keitetty sameissa vesissä sen verran ettei ihan joka oksan rasahdusta pelästy. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta veikkaan että suurin osa meistä tavallisista kuolevaisista ei tuijottelukilpailussa menesty. Riippuu tietysti minkälaista hampuusia on vastapäässä.

Hyvä pointti tuo sivuharjoite!
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#12

Viesti Lasse Candé »

Olen tässä asiassa Karin kanssa samaa mieltä ja luulen Rojolan olevan hieman väärässä. Tosin juuri henkilökohtaisten erojen takia asia on todella vaikea viedä juupas-eipäs-väittelyä pidemmälle.

Mutta pidin kerran yhdet treenit, joissa kasasin itse treenimetodiikan olemuksen ja katseen vahvistamiseen ja tämän siirtämisen karatenomaiseen tekniikkaan. Näillä värivöillä (olisiko ollut keltaisesta sinisiin) saavutettu hyöty oli aivan hemmetinmoinen ja tason nosto näkyi treenin loppupuolella. Treenien jälkeen puhuivat flowsta ja fiiliksiin pääsemisistä. Ja tämä siis ilman opittua runkoa asian jalostukseen, akateemikoilla ja yhdellä treenikerralla. Mitenköhän hyviä tuloksia saisi, jos ei tarvitsisi keksiä lähes koko pyörää itse (tai edes konstruoida siellä täällä olevista irrallisista palikoista)?

Meillä asia näkyy western-kaksintaisteluformalismissa, mikä on ympätty paritekniikoiden ynpärille, päälle ja sisälle. Sen verran toki runkoa itsellänikin ja uskottavampi pärjääminen siinä oli treenin konkreettinen välitavoitemuotoiluni pääni sisällä, minkä ympärille laadin harjoitteet.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Asento, katse ja olemus itsepuolustuslajeissa ja -tilanteissa

#13

Viesti Lasse Candé »

[mention]pukeonfloor[/mention]
[mention]Rojola[/mention]
[mention]Kari Aittomäki[/mention]
[mention]tohtorismies[/mention]
[mention]Ôari[/mention]
[mention]magamies[/mention]
[mention]Lasse Candé[/mention]

Tägäsin kaikki jotka huomasin kirjoittaneen tai tykänneen tässä ketjussa, koska pukeonfloorin ( :D ) avaus siirrettiin omaan ketjuunsa. Toivottavasti monet muutkin löytävät aiheen nyt paremmin.

Itseäni kiinnostaa tuo katsepointti, koska se monesti juurikin selitetään synnynnäiseksi asiaksi ja siihen ei kiinnitetä huomiota, vaikka nähdäkseni kehitysmahdollisuudet ovat huimat. Ehkäpä asia liittyy siihen, kuinka henkilökohtaisen tuntuisia ominaisuuksia siinä lähdetään ronkkimaan ja kuinka ikävällä tavalla tuntuu epämiellyttävältä tuntea olonsa huonoksi siinä? Olisikohan tällaisessa pohdinnassa järkeä :?: :o
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Asento, katse ja olemus itsepuolustuslajeissa ja -tilanteissa

#14

Viesti AriJ »

Meillä (BBT) on kaksi selvästi katsetta painottavaa koulukuntaa, ja kumpikin painottaa aikalailla eri tavalla, mutta syykin lienee myös näiden koulujen (Takagi Yoshin-ryu ja Koto-ryu) ideologisessa kokonaiskuvassa.

Toisen tehtävä on olla siinä ovella, jossa oltava varma ja komennossa, näyttää tulijalle että "tää on mun paikka, sun paikkas on missä mä sanon" ja toisessa taas ollaan enemmänkin poissa, ei napattavissa.

Se, miten taas sitä katsetta päälle saa vaatinee sen että saa olemusta sen asennonkin kautta; kun treenaat sitä fyysistä hommelia, ja alat hokata että näinhän saan asioita tapahtumaan, niin se ryhtikin alkanee löytyä, ja sen mukaan luottoa kiiluu ulos katseestakin.

Edit; huom, puhun nyt teoreetisella kannalla lajiopilliselta kantilta, sillä kokemukseni itsepuoluksesta on sangen minimaalista (onneksi).
______________________
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Asento, katse ja olemus itsepuolustuslajeissa ja -tilanteissa

#15

Viesti tohtorismies »

Ôari kirjoitti: elo 20, 2018, 19.37

Se, miten taas sitä katsetta päälle saa vaatinee sen että saa olemusta sen asennonkin kautta; kun treenaat sitä fyysistä hommelia, ja alat hokata että näinhän saan asioita tapahtumaan, niin se ryhtikin alkanee löytyä, ja sen mukaan luottoa kiiluu ulos katseestakin.

Tämä.

Katse vaikuttaa ihan suoranaisesti asentoon ja asento mielentilaan. Mielentila taasen siihen miten kroppaa käyttää noin fyysisestä perspektiivistä ajateltuna.

Saa voimmaa lissää.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 66 kurkkijaa