Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#61

Viesti injunjack »

Riviharrastaja kirjoitti: elo 21, 2018, 10.34 Aloittaessani pohdin, että jos näytöksessä homma näyttää siltä, miltä Timon linkkaamissa Seibukanin videoissa, mutta sparri näyttää aivan onnettomalta, mistä voisi olla kyse (en tarkoita Seibukania, vaikka otinkin esimerkiksi hyvästä näytösmenosta).

Lähetetty minun SM-A520F laitteestani Tapatalkilla
Minusta se kertoo siitä, ettei ole harjoiteltu sparria. (siinä konteksissa missä kilpatyylit sparria ajattelevat)
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#62

Viesti Mika »

sinappi, tai sitten minä vain ymmärsin väärin. :D

Mutta palaan tuohon esimerkkiini, koska kirjoitin kokemuksesta - joskaan en edelleenkään tiedä niitä syitä sille vesittymiselle.

Kun [mention]Tapani[/mention]n kanssa vuosituhannen alkupäässä etsimme aitoa kungfua, aloitimme tutkimusmatkamme Saksasta, jossa se Rukoilijasirkka eli kantoniksi Tong Long oli tätä vesittynyttä tyyliä. Tunnistimme tämän heti ja päätimme jo siellä, ettemme palaisi. Olimme jo sopineet opintomatkan Puolaan, jossa Rukoilijasirkkaa eli kiinaksi Tanglangia opetettiin. Heti kättelyssä tuli selväksi, että se oli aitoa kungfua, eli ne muodolliset harjoitteet tukivat sitä päätarkoitusta eli itsepuolustusta. Sen näki paljain (ja jonkin verran harjaantuneinen) silmin. Samassa meille kerrottiin, että kun taitotaso on tarpeeksi korkealla, ne muodolliset harjoitukset voi unohtaa, koska niiden tarkoitus on valmistaa siihen itsepuolustukseen. Näin ei niissä vesittyneissä lajeissa ajatella.

Ajatustapoja on monia, mutta pidän kahden erilaisen lajin samanaikaista harjoittelemista yhdenlaisena valintana; sen vesittyneen kungfun muodolliset harjoitukset ja sitten erikseen otteluharjoitukset nyrkkeilyhanskat kädessä eli Sanshou-harjoitukset. Aikaa kun kuitenkin on rajallisesti. Jos se on tietoinen valinta, sitten se on sille ihmiselle oikea tapa harjoitella kamppailulajeja.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#63

Viesti Lasse Candé »

Juuri näin sinappi. En näe oizukin käyttötekniikkafunktiota primäärinä.

Ja tässä tapauksessa omasta vinkkelistäni katsottuna tekniikan jalostaminen se edellä menee pieleen. Vinkkelini voi olla suhteessa muihin vinkkeleihin väärä ja pidän jopa todennäköisenä että niissä tyyleissä joissa sitä kutsutaan oizukiksi (meidän junzuki-sanan sijaan) se nähdään enemmän käyttötekniikkana. Mutta en usko että niissä japsikarateissa joissa tuota taotaan salin päästä päähän urakalla, tämä käyttötarkoitus olisi primääri. Sen verran erikoistekniikkana sitä kuitenkin pidän.

Olen toki itsekin harjoitellut erinäisiä askel-etukäsilyöntejä käyttötekniikoina. Esim potkumiitissä vapaaottelun kontekstissa. Kyseinen tekniikka on täysin sama kuin karatessa se täysin sama tekniikka, vähemmän yllättäen. Tällöin sitä tekniikkaa harjoitellaan käyttötekniikkana ja se ei näytä tuolla tavalla formaalilta.

Tyypillisiä käyttötekniikkavariaatioita on että rauhallisen etenemisen loppuun laitetaan hieman pidempi venytys lyöntiin tempon muutoksella, jotta vastustaja katsoo että eihän tässä mitään ja pam. Tai että syöksytään kamikazena. Sitten on sellainen variaatio jossa lyödään pienellä etenemisellä ikäänkuin takakäden lyönti ja käden palautuksella vasta otetaan askel, eli jokseenkin sama, mutta lyönti tulee yllättävän aikaisin. Vaikkapa meidän tyylin rauhallinen ja hyvin luettava eteneminen olisi selkeästi typerä käyttötekniikkana, mutta se on hyvin kaiken tämän keskiössä ja tällöinkin nämä sovellukset ovat juurikin erikoistekniikoiden asemassa.



Täytyy sen verran kritisoida japsikarateja, että olen kyllä niiden piirissä toimivien ihmisten suista kuullut visiointia oizukista käyttötekniikkana. Sitten jotkut muokkaavat suoritetta, koska "oizuki on pakko olla, mutta sen on myös pakko olla toimivuudeltaan järkevä". Yhdessä esityksessä kuulin lyönnin ajoitettavan niin oudosti askelen keskelle kun jalat ovat rinnakkain että ei ole enää mitään perusteita pitää tekniikkaa edes lähellekään samana kuin vaikkapa tuo videon tekniikkaa tai senkään sanojan tyylin muodollista suoritusta. Spekuloin, että monissa koulukunnissa ei riittävästi ehkäpä painoteta oizukin epäsuoria harjoitushyötyjä, jolloin jengi alkaa asennoitumaan siihen käyttötekniikkana ja sitten on vaikea asennoitua koko sen harjoitteluun, koska tekniikka saa niin paljon huomiota.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#64

Viesti Lasse Candé »

injunjack kirjoitti: elo 21, 2018, 11.17
Riviharrastaja kirjoitti: elo 21, 2018, 10.34 Aloittaessani pohdin, että jos näytöksessä homma näyttää siltä, miltä Timon linkkaamissa Seibukanin videoissa, mutta sparri näyttää aivan onnettomalta, mistä voisi olla kyse (en tarkoita Seibukania, vaikka otinkin esimerkiksi hyvästä näytösmenosta).

Lähetetty minun SM-A520F laitteestani Tapatalkilla
Minusta se kertoo siitä, ettei ole harjoiteltu sparria. (siinä konteksissa missä kilpatyylit sparria ajattelevat)
Juuri kuten injunjack sanoo.

Tässä pitäisi pohtia ensin että miksi hypoteettisessä lajissa ylipäätään sparrataan, mikä varmaan antaa suuntaviivoja sille minkälaista sparrin tulisi olla. Seuraavaksi pitäisi pohtia tämän sparrin arvottajaa, että ymmärtääkö hän mistä on kyse. Joku voisi vaikkapa pitää Senshidon melko vapaita käsiä antavia skenaarioharjoitteita sparrimuotona (tehtäväsparri) ja sitten hämmästellä miksi siellä ei usein näy kauniita tekniikoita, vaan ennemminkin melko perustavanlaatuista painitappelua. Tässä kohtaa pitäisi aloittaa kysymällä, kummassa on vika, Senshidossa vai siinä joka odottaa näkevänsä jotain muuta?

Tästä päästään myös siihen, että mitä kenellekin tarkoittaa "aivan onneton" sparri?

Ja sitten jos sparrin syystä tai toisesta pitäisi olla oikeastikin parempaa, mutta se ei ole vaan pelkästään muodollinen tekeminen on hyvää, kyse on siitä, että sparria ei harjoitella arvottajan mielipiteisiin nähden tarpeeksi, kuten injunjack sanoi.

Ja sitten voi palata jokseenkin Raidlaisittain alustuksen toteamukseen että jostakin tämä kai kertoo, mutta mistä?
"Niinpä."
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#65

Viesti injunjack »

Oizukista... joo sanoisin et se on meillä käyttötekniikka. Tarkoituksessa, vaikkapa kun on torjuttu hyökkäys ja mahd. saatu aikaiseksi vastatekniikka, ja hyökkääjä ottaa hieman pakkia otetaan hänet kiinni oizukilla. Ei siis mikään varsinainen "matsitekniikka", vaan nopea ryntäys lopettamaan oma peli voitokkaasti.

aiheen vierestä; junzuki = zenkutsudachi oizuki? Muistaakseni noin? Me kun teemme oizukin shikodachiiin.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#66

Viesti Riviharrastaja »

Lasse Candé kirjoitti:
injunjack kirjoitti: elo 21, 2018, 11.17
Riviharrastaja kirjoitti: elo 21, 2018, 10.34 Aloittaessani pohdin, että jos näytöksessä homma näyttää siltä, miltä Timon linkkaamissa Seibukanin videoissa, mutta sparri näyttää aivan onnettomalta, mistä voisi olla kyse (en tarkoita Seibukania, vaikka otinkin esimerkiksi hyvästä näytösmenosta).

Lähetetty minun SM-A520F laitteestani Tapatalkilla
Minusta se kertoo siitä, ettei ole harjoiteltu sparria. (siinä konteksissa missä kilpatyylit sparria ajattelevat)
Juuri kuten injunjack sanoo.

Tässä pitäisi pohtia ensin että miksi hypoteettisessä lajissa ylipäätään sparrataan, mikä varmaan antaa suuntaviivoja sille minkälaista sparrin tulisi olla. Seuraavaksi pitäisi pohtia tämän sparrin arvottajaa, että ymmärtääkö hän mistä on kyse. Joku voisi vaikkapa pitää Senshidon melko vapaita käsiä antavia skenaarioharjoitteita sparrimuotona (tehtäväsparri) ja sitten hämmästellä miksi siellä ei usein näy kauniita tekniikoita, vaan ennemminkin melko perustavanlaatuista painitappelua. Tässä kohtaa pitäisi aloittaa kysymällä, kummassa on vika, Senshidossa vai siinä joka odottaa näkevänsä jotain muuta?

Tästä päästään myös siihen, että mitä kenellekin tarkoittaa "aivan onneton" sparri?

Ja sitten jos sparrin syystä tai toisesta pitäisi olla oikeastikin parempaa, mutta se ei ole vaan pelkästään muodollinen tekeminen on hyvää, kyse on siitä, että sparria ei harjoitella arvottajan mielipiteisiin nähden tarpeeksi, kuten injunjack sanoi.

Ja sitten voi palata jokseenkin Raidlaisittain alustuksen toteamukseen että jostakin tämä kai kertoo, mutta mistä?
"Niinpä."
Mä en tosiaan itsekään oikein tiedä, mitä ajan takaa. Räpellyksellä tarkoitan, että toimitaan omien oppien vastaisesti, etäisyydet ja ajoitukset pielessä, paketti hajoaa jne. Ei sitä, että näyttää rumalta.

Lähetetty minun SM-A520F laitteestani Tapatalkilla

halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#67

Viesti halmehe »

Lasse. Eli Wado askellyönti etenee käymättä tukipisteiden päällä ja etumainen jalka lähdössä ei vedä kehoa mukaan? Pystytkö tekemään tuon tukipisteiden ohi kulkemisen hitaasti ja horjumatta vaikka se suorituksessa toki tehdään vauhdilla.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#68

Viesti Lasse Candé »

Injunjackin mainitsema oizuki on paljolti eri tekniikka. Olisiko siitä videota bunkaina tai sovelluksena? Ja sitten vielä sellainen pointti, että eikös olekin niin, että kyseistä käyttötekniikkaa ei taota about joka treeneissä pari kertaa salia edestakaisin ja pidetä aivan erityisen tärkeänä? (Eikös esim teillä Seibukanissa enemmänkin gyakuzuki ole tällaisessa roolissa shikodachi-zenkutsudachi-vaihdolla?)

(Terminologia lienee enemmänkin "junzuki" = "oizuki, mutta Wadossa". :D Ja sitten eri tyyleissä alku ja loppuasennot vaihtelevat.)

Wadossa etumainen jalka nimenomaan vetää lähdössä. Tämä alkaa heti, kun jalan on annettu "lähteä alta". Jotkut opettajat sanovat ensimmäisestä, että otetaan pois jalka, omani että otetaan pois polvi ja yksi Suomessa paljon vaikuttava ohjeistaa, kuinka raaja taipuu tarkastelemalla raajaa kokonaisuutena. Kaikissa sama sisältö. Sitten aivan klassista opetusta on vastaavasti että ei työnnetä takajalalla vaan vedetään etujalalla.

Pidän tuosta kysymyksestä että pystynkö tekemään hitaasti ja horjumatta, koska se osoittaa että asiaa mietitään. Kukaan ei nimittäin pysty, ellei laske toista jalkaa maahan. Yksi opettajani joka purka osiin, purkaakin varmaan osin tästä syystä sillä tavalla osiin, että siinä kohtaa kun jalat ovat vierekkäin, lasketaan jalka maahan. Jos jalkaa pitäisi ilmassa, vartalo olisi tietenkin tukijalan päällä pakosti kun ollaan paikallaan. Oletan että tämä opettaja ei halua reitittää siksakilla, vaan kompromissaa purkunsa mieluummin peräti siitä että jalka laitetaan maahan. Tästä päädytään siihen, että Wadon junzukia ei oikeastaan pysty tekemään hidastettuna, kuten ei myöskään Naihanchin namigaesheja, joissa vartalon pitäisi pysyä paikoillaan, kun toinen jalka nostetaan ratsastusasennosta. Sanottakoon myös, että Wadon junzukin asento on sivusuunnassa kapea. Kapeampi kuin yoi-asento, joka on asento minkä jotkut tekevät BTW liian leveänä peräti korkea-arvoisista opettajista. Sattuneesta syystä varsinkin Seishanissa. Mutta yksi iso syy miksi jotkut valitettavasti siksakkaa Wadon junzukissa, on että heillä on liian leveä junzukidachi, ns zenkutsudachi. (Meillä ei siis klassisesti ole sellaista termiä ollenkaan. Nyt sellaista käytetään toki virallisemminkin, varmaankin koska JKF.)
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#69

Viesti injunjack »

Lasse Candé kirjoitti: elo 21, 2018, 14.42 Injunjackin mainitsema oizuki on paljolti eri tekniikka. Olisiko siitä videota bunkaina tai sovelluksena? Ja sitten vielä sellainen pointti, että eikös olekin niin, että kyseistä käyttötekniikkaa ei taota about joka treeneissä pari kertaa salia edestakaisin ja pidetä aivan erityisen tärkeänä? (Eikös esim teillä Seibukanissa enemmänkin gyakuzuki ole tällaisessa roolissa shikodachi-zenkutsudachi-vaihdolla?)
Oizukia taotaan varmaankin aina, kun me tehdään zenshin-kotaita (edes-takas) ja meillä ei mennä ku 4 askelta eteen ja sama takasin. :D

Samoin ippon kumiteissa on perushyökkäys aina oizuki. Eli toistoja sille tulee tuhottomasti.

Mitähän tohon gyazuki-asiaan sanois... se on ainakin perustekniikkaharjoituksissa aina sidottu torjuntaan (muistaakseni) ja yksinään sitä ei liikkeessä juurikaan tehdä. Sen sijaan paikaltaan sitä taotaan yksinään, mutta siinä harjoitellaankin sit montaa eri asiaa samanaikaisesti.

Noista meidän perusharjoitteista on tosi vähän videomateriaalia. Eikä oizukia taida löytyä kuin kahdesta katasta. Juurikin torjunta-perääntyjän kiinniotto käytössä.
Katsotaan josko oizuki joskus tarttuisi videolle. En lupaa mitään, eli henkeä ei kannata pidättää.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#70

Viesti AriJ »

Noista lyönnin nimistä, Oitsuki / Juntsuki (juuh, en ole muuttunut tässä vuosien varrella :) )....

"Oi" (kai abaut seurata, tulla perässä, jahdata, ajaa pois)
"Jun" (olisko noin samaa puolta kuvaava, saman puolen jalka ja käsi edessä)

Onko lyönnin tekotavalla ja nimityksellä jokin yhteys?

Vai eroavatko ne edes minkä verran?
______________________
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#71

Viesti Lasse Candé »

Wadossa on haluttu poistaa merkitys jahtaamisesta, mikä tietenkin avannee ketjun lukijoille omia lähtökohtiani (ja mahdollista biasta).

Ajatus olisi että suunnalla ei pidä olla mitään väliä, suunnitelmaa pitää voida muuttaa edetessä jne. Monet esim pitävät harjoitteesta, jossa pakitetaan ja tehdään lyöntiä, eli jotakuinkin pyöritetään normijunzukifilmiä taaksepäin, mutta korjataan voimantuoton fokus. Lukeudun itse näihin moniin tästä harjoitteesta pitäjiin.

Jotkut käyttävät etukäden lyönnistä paikallaan joskus nimeä junzuki, mutta yleensä sille käytetään suoraa lyöntiä tai paikallaanlyöntiä merkitsevää nimitystä.



Mutta lyhyt vastaus, juuri kuten Ôari sanoo ja tällä nimiasialla voi peräti nähdä merkitystä, mikä harvemmin on keissi.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#72

Viesti TimoS »

injunjack kirjoitti: elo 21, 2018, 11.54 Ei siis mikään varsinainen "matsitekniikka", vaan nopea ryntäys lopettamaan oma peli voitokkaasti.
Renshinkanissa aikoinaan kun olin, silloinen seurakaveri käytti oizukia ihan kilpailussa. Löi vastustajan kypärän ristikon lommolle
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#73

Viesti Kari Aittomäki »

Hyvä vaikkakin epäselvä keskustelu.
Kaskun nähdäkseni Andy & sinappi eivät varsinaisesti kysyneet yhtään mitään vaan kertoivat näkemyksiään.
Viitseliäitä' ja perinpohjaisia vastauksia silti tuli, vahvaa tekstiä.

Huonoa keskustelua, mutta tämä pätkä herätti muiston:
injunjack kirjoitti: elo 21, 2018, 11.54 Oizukista... joo sanoisin et se on meillä käyttötekniikka. Tarkoituksessa, vaikkapa kun on torjuttu hyökkäys ja mahd. saatu aikaiseksi vastatekniikka, ja hyökkääjä ottaa hieman pakkia otetaan hänet kiinni oizukilla. Ei siis mikään varsinainen "matsitekniikka", vaan nopea ryntäys lopettamaan oma peli voitokkaasti.
Tästä muistuu mieleen oikea tosipaikka, jossa olisin saattanut kenties jopa perkele kuolla. Kun yritin tapella eroon kolmesta irlantilaisesta kokeneesta jotka oli asennoituneet antaan damagea.
Sain kaksi veikkoa toistensa eteen (kolmas änkkäili jossain) ja hyvän osuman etumaiseen, horjahti taakkepäin.. karatekelloni toimi ja rävähdin askeleella eli kiistellyllä oi/juntsukilla tavoittelemaan takimmaista sälliä ja saatana onnistuin! Olivat selkeästi nyrkkeilleitä tapauksia ja kyseinen lyöntitapa oli selvästi ylläri, jätkä otti tällin silmänsä alle (eli löin vähä ohi) ja pötkähti, saatoin..
No, jatkaa mättöketjua. Eikähän se kivipää tarpeekseen saanu, ylöshän se pomppas kuin joku umpitylsä korkki veden alta.

Se muisteluista, jonka tarkoitus on kertoa että kyllä niillä tekniikoilla paikkansa on.
Karaten tapauksessa se kihonmuoto tulisi käsittää minimalismina, tekniikasta karsitaan pois kaikki epäolennainen.
Se ei näytä tappelunnyhräykseltä, jossa aina tapahtuu tiesvaikkamitä.

Mutta loputtomalla tahkoamisella se oitsuki tai mikä hyvänsä muuntuu aseeksi, jymähtää kyllä mylläkässäkin kohdalleen, mikäli jakelija haldaa yleispelin..
On ymmärrettävää että tekniikka irrotettuna varsinaisesta pelistä näyttää kärsimättömästä tehottomalta.
Jota se useinusein onkin.. kaskun valtaosa treenaajista harjoittelee aivan helvetin vähän ja matalalla intensiteetillä.
Tulokset ovat heikkoja ja saavat metodit näyttäytymään kärsimättömin silmin ajantuhlaukselta.
Mutta ei pikaruokalajien tulokset sen parempia ole, jos mittariksi otetaan treenailijat.

Mä olen saanut paljon vihollisia kertomalla melko suoraan että löysäläisasenne on hengenvaarallista.
Että paras ja kehittävin treeni on sellasta missä molemmat osapuolet tietää että jos kontrolli pettää, henki on menoteillään.
Päästiin Keijo Simulan kanssa treenaamaan aivan liian harvoin, mutta ne sessiot oli... kuluttavia. Mutta kultaa joka sekunniltaan.
Vieläki tärisyttää.


Mun tekis lujasti mieli kertoa miksi se postattu defendojuttu on vähemmän realistista kuin.. mutta mitäse turha tointaa.
Pinnallinen hahmottaminen on läpäisemätön seinä.
Ulkoisen muodon kauttahan näitä katsellaan, enimmin.
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#74

Viesti Eizei »

Omasta puolestani sellainen kommentti tuohon Karin edelliseen. Hanmoodohan on lajina sellanen sekamelska, jossa ottelupuoli urheilumaisuuksineen on ollut aina merkittävässä osassa. Vaikka viesti on siinä, että sporttikisa on taitojentestausareena paineenalaisessa tilanteessa ja jonkinlainen turvallinen tasomittari, on tulkitsijaa monenlaista. Sporttikaveri näkee tason siten, että se matsin voitto merkkaa kovempaa tasoa. Ei väliä miten, kunhan käytännössä voittaa miten tahansa sääntöjen puitteissa ja taso on rok. Puurtamalla siis.

Sitten mennään lajin opettajan juttusille matsien tiimoilta ja palaute on: "aika raskas, jäykkä liike, lastentaso, koreassa pienikin lapsi parempi kuin sinä. Mutta kunto hyvä!" Sitten mennään saman ukon leireille ja äijä opettaa jotain hemmetinpientä liikkeen yksityiskohtaa (liikkeen puhtautta, energiankulkua puhtaan liikkeen sisällä tai sen tukoskohtaa, pelkkää nilkan asentoa tai lyönnin palautusta etc.) ja sitten nysvätään sitä. Maan paras ottelija siinä saa taas karwasta palautetta kuinka taso ei ole hyvä. Kyllä siinä sporttimiestä harmittaa. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö ukon sanoissa olisi viisautta.

Hän näkee tason karkeasti siten, että mestari kykenee täysin paikaltaan täysin yllättäen tekemään jotain riittävällä voimalla ja pysähtymään toiminnan loputtua kuin seinään. Tämän ei ole tasaväkisissä kinkereissä tarkoituskaan kuvata matsia, sehän on kaaosta jossa tehdään paljon turhaa. Mutta voidaan arvioda matsin näkökulmasta tekemisen määrätietoisuutta ja jokaisen evänliikkeen merkityksellisyyttä toisen liikkeeseen nähden. Voidaan katsoa tsäänssin onnistumista, jossa puhtaalla liikkeellä on suuri merkitys. Tämä onnistuminen on tuo mestaritaso mitä papparainen hakee. Ei puurtamalla vaan sen tsäänssin käyttämällä. Puurtaja voi könytä ja mennä lähtölatauksin ja virheliikkein maaliin ja olla helvetin kova jätkä. Mutta tätä papparainen arvostaa tasan sen verran että kommentoi: hyvä kunto. Hänen taitonsa on kestävä taito. Vanha käpy ei voi samalla tavalla puurtaa sillä hänen paikkansa ei sitä kestä. Luonnollisen liikkeen hallintaa, tsäänssin löytämistä ja sitä kautta kaverin liikkeen hyväksikäyttöä paikat voivat kestää. Siksi emphasis on ihan muualla kuin matsitreenissä.

Eli harjoittelutavan ei olekaan tarkoitus tukea urheilukilpailua primero, vaan elinikäistä oppimista. Nuori keho opetetaan siihen, mikä todennäköisemmim toimii myös läpi elämän. Mutta segundo asiat ovat juuri niitä asioita jotka tekevät superlahjakkaista kamppailu-urheilijoista juuri niitä. Puurtajat eivät tyylillään tuota opi, koska se ei perustu tekemiseen vaan luopumiseen. Pitää olla piparin ihmeellinen tyyppi, että kerkeää urheilu-urallaan hyötymään siitä puolesta taistelutaitoa, mitä budo/mudo elämänjänteisesti opettaa. Eli yhdistää perimmäisiä periaatteita urheilumatsiin mestarillisesti. Mutta elämänmittaisella tiellä niiden opiskelu tuo mielekkyyttä harjoitteluun. Ei tuu ehkä tehtyä myllylöitäkään niin helposti uran jälkeen ja ehkä papparaisena kykenee vielä asioihin suhteessa tehokkaasti, kun kropan muututtua luonnonlait (joihin pappado siis pohjimmiltaan nojaa) eivät ole muuttuneet miksikään.

Siinä olen kyllä ihan samaa mieltä, että pärjätäkseen vaikka kisoissa eniten pitää veivata sitä kisaformaattia ja sen oheista. Mutta mulla on aika vahva fiilis, että karatepuolella just vahvana on tämä että muotoharjoitteluun on kätketty elinikäisen oppimisen näkökulmasta keskeiset periaatteet joiden tutkiminen ottaa aikaa. Toiset ajaa itsensä kaavoihin ja toiset niistä ulos, tahi liikkuu vähän siellä täällä. Henkilö oivalluksineen merkkaa. Jos jostain oikeata kamppailua muistuttamattomasta huitelusta saa keskeistä periaatetta revittyä irti vapautuneempaan olemiseen, on vähän niinkuin point taken ja helvetin hyvä homma. Ei tuota minun mielestäni pitäisi pätkääkään dissata. Ymmärrän kyllä sporttaajan turhautumisen tuollaisen tuijotteluun. Itsekin menin joskus Shotokanin peruskurssille ja oli mainoksen mukaan maailman tehokkainta taistelutaitoa.

Kun Silva pudotti Griffinin. Se, mitä Sivalla on, puuttuu valtaosalta vapaaottelijoita. Itseasiassa helvetin harvalla on se. Ja tuo samainen osa tai ainakin melkein ei tule koskaan saavuttamaankaan sitä. Mutta se on joillakin pallollamme käppäilevistä perinnelajipapparaisista. Heillä taas ei ole nuorta kehoa tahi muita valmiuksia, joita tarvitaan nuoratussa kehässä tai kasikulmassa.

Näin minä uskon.
Antti Junikka
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Kertooko jotain, jos vapaa soveltaminen/ottelu näyttää kovin erilaiselta kuin harjoiteltu toiminta?

#75

Viesti Eizei »

Anteeksi onnistuin mobiilisti lähettämään edellisen viestin useampaan kertaan. Sen siitä saa, kun on tuo peukalo treenattu konekiväärikuntoon karvahattumiehen leireillä.
Antti Junikka
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 54 kurkkijaa