Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Nyrkin kestävyys

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Sami Kaipio
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 60
Lauteille: Marraskuu 2010
Paikkakunta: Pori

Nyrkin kestävyys

#1

Viesti Sami Kaipio »

Itsellä ongelmana nyrkin herkkä hajoaminen. Nyrkkeilyä yli 10v harrastaneena uskoisin lyöväni oikein. Etu käsi kestää kyllä, mutta takakäden kovat suorat ongelma. Hanskat kädessä hyvin sidottuina paksuilla siteillä Ok, mutta säkki hanskat ohuilla siteillä tai paljaalla kädellä ehdoton ei. Onko mitään millä vahvistaa? Vanhat murtumat tietysti tekee hallaa, mutta olisi kiva päästä lyömään kunnon voima lyöntejä ilman kipua ja useiden päivien taukoa. Ja ongelmana pikkusormen ja nimettömän rystynen. Keskisormenkin turpoaa mutta se harvemmin hajoaa.
Laari
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 10
Lauteille: Helmikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Paluu tatamille
Takalajit: take, kake

Nyrkin kestävyys

#2

Viesti Laari »

Nuorna poikana kun ekaa kertaa hakkasin säkkiä, niin rystyset oli turvoksissa about puoli vuotta (lähtötaso oli nolla, sekä kestävyyden että lyöntien voiman suhteen). Sen jälkeen sitten pystyikin vetelemään paljaalla säkkiä kuin säkkiä?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nyrkin kestävyys

#3

Viesti Andy »

Miksi haluat lyödä voimalyöntejä ilman siteitä ja hanskoja?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Nyrkin kestävyys

#4

Viesti Kari Aittomäki »

Mitäs väliä sillä on?

Sami, oletko varma että osaat sitoa nyrkin tiukaksi paketiksi luontevasti?
Hanskaajilla on usein hiukan välystä siinä otteessa (kkoska on totuttu siteisiin ja hanskoihin) ja nyrkki on täten vamma-altis.
Jos sulla on välitön tarve täräytellä kovia lyöntiä niin suosittelen luotien käyttöä, eli puristat jotain mukavankokoista esinettä. Koulukuntia on muutama, jotkut suosii kovaa pulikkaa, jotkut joustavampaa.. haulipussit oli tiettävästi suosittuja ammattimukiloijien käytössä kovempina aikoina kun lakkoja murrettiin väkivalloin.
Tämä siis jenkeissä, tapa on käsittääkseni kulkeutunut briteistä.

Itseasiassa paljasnyrkkiaikana sällit treenas luodeilla.. että vois treenata.
Ja kyllähän niitä matseissakin käytettiin, sääntötulkinnat kun oli joskus aika villit.

Jos ongelmana on rystyset ja nimenomaan nuo heikommat niin opettele puristamaan pikkurillillä hyvin tiukaksi. Nimetön karvan verran löyhemmästi, ei kuole nyrkki.
Kättä voi toki vahvistaa lihaksia vahvistamalla, mulla oli tapana puristella sellasta Venäjältähankittua (punaista) voimakumirengasta, sai työstettyä kaikkia sormia ja kämmenen alueita. Hyvää ajankulua narikassa ja bussimatkoilla, ihmiset vaan reagoi.. kuka mitenkin.

Tietysti jos olet verisen tosissasi niin otat jonku urakkajutun ja menet käyttelemään rautakankea 8-16 tuntia päivässä.
Yks kesä ja käsi kestää mitä vaan.
Tarkoittaa sitäettä jumppaliikkeet on jumppa-asenteella auttamattoman hitaasti kehittävää shittiä.

Bokraajana tietysti tiedätkin että täysiä lyöminen ei aina ole välttämätöntä. Tilanteessa tilanteen mukaan, terävä kopautus ajaa usein saman asian, paremmin.

Jos sulla on nivelkapselit jo hajonneet niin sitte se on niin että turpoamista ja kipua tulee aina kunnes ei enää tule.
Mulla oli samaa sellaset neljä vuotta. Mä tosin saatoin hakata luonnonjäätä ja -kiviä.
Pöljä kun olen.
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Nyrkin kestävyys

#5

Viesti tonik »

Multa aika päinvastainen ohje.
Älä purista nyrkkiä, lyö rentona.
Lihasten vahvistaminen hyvä mut sormien kanssa ei kannata liiotella. Liikaa tehtynä aiheuttaa tulehdusta.
Tuttu vaiva monille otevoimailijoille ja uusiutuu yleensä helposti kun kerran tulee. Malttia siis.
Säkkiä lyödään eritavalla hanskoilla kun paljaalla nyrkillä.
Tekniikan vaihto tai sanotaan muokkaus ei ole ihan helppo juttu mut onnistuu kyllä jos kärsivällisyyttä.
Juttu on ranteen asento ja osumakohta. Jos ranteen asento on oikea niin ei tarvi puristaa rystysiä.
Kahdella viimeisellä ei kannata ilman hanskaa lyödä, eivät kestä niin hyvin. Eli etu ja keskisormen rystyset on osumakohta.
Homma alkaa silleen että pitkään ihan kevyitä lyöntejä ettei mene käsi. Pikkuhiljaa, puhutaan kuukausista, kovennetaan.
Jossain vaiheessa käsi ja tekniikka kestää täyden voiman lyönnit. Voi mennä aikaa, ei ole ihan nopea juttu.
Sami Kaipio
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 60
Lauteille: Marraskuu 2010
Paikkakunta: Pori

Nyrkin kestävyys

#6

Viesti Sami Kaipio »

Andy kirjoitti:Miksi haluat lyödä voimalyöntejä ilman siteitä ja hanskoja?
Lähinnä kiinnostaa säkin hakkaus pelkillä siteillä ym. Ja mielenkiinnosta. En mä kadulle ole menossa muita/itseä vartavasten telomaan. kiinnostaa senkin takia, kun paljon paljasnyrkki juttuja tutkineena niilläkin ottelijoilla varmasti samoja ongelmia. Puristus voimasta en usko homman olevan kiinni. 300kg ottanut pinnoilta 5cm nostoja ja roikottamis harjoitteita. Ja omalla 120kg painolla roikkumis treeniä tehnyt paljon.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nyrkin kestävyys

#7

Viesti Andy »

Unohda koko juttu. Mielestäni pelkän mielenkiinnon vuoksi ei kannata ehdoin tahdoin hankkia mahdollisesti jopa pysyviä vammoja käsiinsä. Jos siis mitään varsinaista tarvetta asialle ei ole.

Minäkin sanoisin, että lyöntitekniikassa on jotain vikaa, jos vammoja tulee kahteen pienempään rystyseen. Voimien pitäisi kohdistua etu- ja keskisormen rystysiin. - Etenkin paljain nyrkein lyötäessä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Sami Kaipio
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 60
Lauteille: Marraskuu 2010
Paikkakunta: Pori

Nyrkin kestävyys

#8

Viesti Sami Kaipio »

Andy kirjoitti:Unohda koko juttu. Mielestäni pelkän mielenkiinnon vuoksi ei kannata ehdoin tahdoin hankkia mahdollisesti jopa pysyviä vammoja käsiinsä. Jos siis mitään varsinaista tarvetta asialle ei ole.

Minäkin sanoisin, että lyöntitekniikassa on jotain vikaa, jos vammoja tulee kahteen pienempään rystyseen. Voimien pitäisi kohdistua etu- ja keskisormen rystysiin. - Etenkin paljain nyrkein lyötäessä.
Vaikea keksiä, että kukaan oikeasti tarvii normaali elämässä tuollaista kehitystä käsiinsä, joten mikä perustelu olisi kelvannut? Itse tykkään paljaalla nyrkillä eniten lyödä ja ihan ip juttujakin harjoitelleena olisi hyvä, jos mahdollisen tosipaikan tullen oma käsi ei olisi ensimmäinen, mikä periksi antaa. Vaikka itse tilanteessa sitä ei kyllä huomaakaan.
Lyötäessä etu-ja keskisormen rystynen osuu kyllä ensimmäisenä, mutta kaikilla osuma kyllä tulee, koska itsellä rystyset suurinpiirtein samassa tasossa, eikä muutenkaan kauheasti edes näy.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Nyrkin kestävyys

#9

Viesti Lasse Candé »

Kari puhuu asiaa pikkurillistä. En ole koskaan itse testannut tuota esineen puristamista, mutta kun fiilistelen fiilistä, uskon asian olevan noin. Hyvä asia että tonik kirjoitti rentoudesta, mutta ei se ole ristiriidassa sen kanssa mitä Kari sanoo. Tässä on vain nettiselittämisen vaikeus. Olen itse huomannut että kun huomioi peukalolla paketin sitomisen ja Karin mainitseman pikkurillijännityksen, niin tällöin ikäänkuin oman onnen varaan jätetyt etu- ja keskisormen rystyset tekevät oikeita asioita. Ja kuten tonik sanoo, ranteen asennon merkitystä ei voi väheksyä.

On melko tunnettu ajatus että jättää tussin kokoisen aukon sormien väliin. Pelkkää passkaa toki, mutta mielikuva on hyvä. Aukko on pienempi eikä suora, mutta mielikuva voi ohjata silti, eli meriitit siitä. Eri jännitys kuin puristuksessa. Mutta oma suosikkini on ajatus nyrkin sisään suljetusta kärpäsestä, jonka paras elintila on about keskarin paikkeilla. Nyrkki niin tiukka että siellä pysyy liikkumatta ja ääneti, mutta jos avaa käden, niin lähtee lentoon eikä oikeastaan edes kärsinyt vankeudestaan.

Oma treenini oli sitten lyödä suoran maksimietäisyydelle ja monen tällin jälkeen kun nyrkki jo tietää mitä tehdä, niin alkaa lyömään kovempaa sekä nopeuden (maksimivoima) että työntävyyden (impulssi, "massalyönti") mielessä. Näitä treenatessaan kannattaa lähteä kevyistä osumista ja onnistumisista, koska kun lipsahtaa liian pitkälle, niin treenit kannattaa eli joutuu lopettamaan siihen. Jos pysyy mukavuusalueella, saa vain takoa ja takoa ja tulee vahvemmaksi.

Karin huomio rautakangesta on kohdillaan melko laajasti. Kannattaa iskeä myös muilla osilla ja jämäköittää näin. Saa tarvittavia ominaisuuksia, muttei kuluta itseään loppuun yhdellä tapaa. Esim vasaralyöntejä ja avaritällejä sekä ihan puristuksia ja muita lihastreenejä.



Ja mitä tulee osumarystysiin, wittu mua otti pattiin huomata että Dempsey oli oikeassa "power line":nsa kanssa, eli että pikkurilli on optimaalinen. Se tosiaankin on, mutta kun se taas ei kestä mitään. Ärsyttävä ristiriita.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Nyrkin kestävyys

#10

Viesti Kari Aittomäki »

Niin, silkka puristusvoima ja nyrkin taloudellinen kiristäminen ovat hiukan eri asioita.
Mä olen huomannut että köysien käsittely, hiivaaminen opettaa luonnostaan kiristämään käden toimintahetkellä. Onnekseni olen joutunut nöösiäisenä hiivaamaan kaikenlaista ja pitkiä jaksoja kerralla. Vaikka silloin se otti kipiää, poltti ja v*tutti.
Kunsiitä narusta napataan kiinni niin ote kiristetään pikkurillillä. Ja vähemmässä määrin nimettömällä.

Sama juttu on judo-otteessa, aseitten käsittelyssä sekä paljaalla nyrkillä täräytellessä.
Sen käden tulee olla elävä, hyvin juurikin kuten Lasse kertoo, ikäänkuin kärpästä pidellen.
Ja sanoihan joku rapiirimeistrekin:
- Miekkaa tulee pitää kädessä kuin lintua. Liian löysä ote, lintu karkaa. Liian tiukka, lintu kuolee.

Lyömisessä sama juttu. Mutta ehdottomasti se nyrkki on kiristettävä osumahetkellä. Antaa myös oman jenkansa sille impaktille.
Se rannekulma on tottatosiaan erinomaisen tärkeä seikka, nyrkin pitää olla aivan linjassa kyynärluitten kanssa eli sivusta katsoen, kämmenselkä on pienesti laskevakulmainen, ylhäältä katsoen etu/keskisormilinjaa eteen työntävä.

Tästä muuten karatetietäjä Zwartjes aikanaan leirillä mainitsi, kun mulla daneista ainoana oli korostunut rannekulma. Koki jopa selittää asiaa niinku "oikeasti lyömisen" kautta.
Selityksenä, Rob Zwartjes on perinteisen wadon arvostetuimpia opettajia ja hyvin korrektin perinteinen, se tekniikka on tarkkaa ku kello.
Eli ei kovanaama ensinkään. Enkäs ollu minäkään, kunhan tein juttuja kuten parhaaksi katsoin. Niinku tuon rannekulman.

Lasse, tuo power line juttu.. onko kyse Manassa Maulerista?
Selvitätkö vähän, tuo oli uutta kamaa.
Dempsey saletisti Tietää, paljasnyrkkipohjilta ponnistanut.

Niin, olen kyllä itsekin kertoillut alakulmalyönneistä pikkurillikulmalla mutta ku..
Olen muuten neuvonutkin ihan yksinkertaisen tavan vahvistaa nyrkkiä hyvin korrektilla tavalla. Punnertaen, pikkukikalla.
Kyllä sen käden vahvaksi saa. Tai siis tällejä kestämäväiseksi.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Nyrkin kestävyys

#11

Viesti Andy »

Itse en myöskään tuota puristusvoimaa pitäisi kauhean ratkaisevana nyrkin kestävyyden suhteen. Kun nyrkki isketään johonkin kovaan, niin se hajoamista estävä ponnistushan tapahtuu pikemminkin nyrkin avaamissuuntaan eikä otteen pito- ja puristussuuntaan. Judokoilla ja brassijutsukoillahan on usein hyvä otevoima, mutten ole havainnut, että se jotenkin antaisi heille "rautanyrkit".

Sami Kaipio. Nyt aloit perustelemaan paljaalla nyrkillä lyömistä itsepuolustuksella etkä "pelkän mielenkiinnon vuoksi". Kumpi on se todellinen syy?

Sittenhän se on tietysti eri asia, jos on aihetta olettaa joutuvansa puolustautumaan väkivallalta lyömällä paljaalla nyrkillä ihmisiä päähän. Mielestäni tällöin kannattaa puntaroida sitä todennäköisyyttä millä näin käy ja loukkaantumistodennäköisyyttä treeneissä. Sen perusteella voi sitten kukin päättää, onko tuo järkevää harjoittelua vai ei.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Nyrkin kestävyys

#12

Viesti Paappa »

Itse treenaan sen minkä teen (liian harvoin) paljaalla, tai lähes paljaalla. Käytän halpoja salihanskoja joissa on tekonahkaa rystysten kohdalla, eivät kädet tule niin barbaarisen näköisiksi. Toisaalta niissä on jonkinlainen pehmuste kämmenessä joka antaa jotain mitä puristaa. Tämä tuntuu tukevoittavan kättä.

Olen käyttänyt myös muoviköyden pätkää johon päälle laittanut lätkäteippiä "luotina". Tälläkin on mielestäni positiivinen vaikutus. Kokonaan toinen on sitten pultinpätkä, antaa järkyttävän voimatuntuman mutta tällä todennäköisesti pitää olla varovainen ettei kumuloivasti aiheuta vammaa. Paras kompromissi varmaan olisi maltillisen painoinen pultti jossa päällä pehmeää teippiä.

Käsi hajoaa kuitenkin melko varmasti jos onnistuu lyömään harjoituskaveria otsaan. Itselläni meni rystynen takavuosina tällä tavalla, kädessä oli mma-hanskat. Eli tarkkuus kunniaan.

Olen lukenut että paljasnyrkkiottelut briteissä saattoivat kestää pitkään, tempo oli melko harkittu senkin takia että yritettiin välttää käsien hajoamista. Tästäkin syystä vartaloon lyötiin paljon.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Nyrkin kestävyys

#13

Viesti Lasse Candé »

Tuosta Jack Dempseyn power linesta, kun googlaa vaikkapa "Jack Dempsey pdf" niin itselläni on ensimmäisenä osumana "Championship Fighting by Jack Dempsey (1950)" ja osoite on jokin bmsi.ru. Valitettavasti en saa tällä masiinalla järkevämuotoista linkkiä, mutta suosittelen muutenkin lataamaan ja lukemaan tuon kirjan.

Yhdeksäs luku käsittelee tätä power linea. Dempseyn pointti on että voimantuoton luonnollisin linja menee pikkusormen rystysen läpi. Hän sitten varoittaa kuitenkin sillä tähtäämistä rystysen heikkouden takia ja ikäänkuin kompromissina ehdottaa tähtäämistä nimettömän rystysellä. Toteaa että tällöin osuu usein myös sen naapureilla eli kolmella rystysellä.

Hänen esityksensä on kovaa luokkaa vakuuttavuudessa ja hän tarjoaa todisteeksi testejä jossa nojataan seinään. Näiden takia kaikki ketjun lukijat nyt kiltisti menevät googleen ja lataavat tuon kirjan. :D Dempseyn kirjoitustapa on todella mukansa tempaava ja vakuuttava. Koska tilanne ruinaa kysymystä että entäs muut lyönnit kuin mainittu, Dempsey tarjoaa lisätestejä ja lopulta henkilökohtaisen vakuutuksen, että sama periaate koskee kaikkia "normaalinyrkin" lyöntejä.

Karin mainitsema pikkusormipuristus saattaa olla sukua tälle power linelle. Olen törmännyt analyysiin, jossa käsien välinen yhteys nähdään fysiologisessa mielessä lihaskalvoyhteytenä ja yksi tällainen yhteys menee ilmeisesti pikkusormien välillä. Olen saanut tästä välillä fiiliksiä ja jotenkin koen kehollisesti että tämä asia saattaa olla osa selitystä tuolle power linelle ja osa selitystä Karin mainitsemille puristusotteille.
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Nyrkin kestävyys

#14

Viesti tonik »

Täytyy sanoa että hiukka skeptinen olin kun luin power line jutun. Mutta, avoimin mielin ja katoin pari juttua aiheesta ja eikun kokeiluun.
Idea toimii. Kiitos Lasse tästä.
Vähän tosin arveluttaa kestääkö käsi lyöntiä kovaan kohteeseen, kovaan säkkiin kyllä.
Huomasin kyllä eron osumakohdassa.
Itse löin rennolla nyrkillä.
Pikkurillistä vielä: eräs keino jota minäkin käyttänyt on peukalo ja pikkurilli ulkona nyrkistä.
Tällä tyylillä muutama lyönti varjoa ja Huom sormet takaisin nyrkkiin niin siinä.
Jotkut lyö varjoa tällä tyylillä, olen myös nähnyt paljasnyrkkiotteluita joissa tämä tyyli juuri ennen matsia.
Tälle on muutama syy, yks on saada nyrkki rennoksi.
Nyrkin liika puristus vie voimat lyönnistä, voi tapahtua kokeneillakin itsepuolustus tilanteissa.
Varjo taas on vähänku löis avoimella kädellä kyseisellä tyylillä.
Myöskään nyrkin tiukennusta ei tarvita osumakohdassa. Kuten ei myöskään kädet sidottuina ja hanskoilla.
Tää on aika hankala netin kautta selittää ja luultavasti useimmilla on turvallisempaa tehdä toisella tavalla.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Nyrkin kestävyys

#15

Viesti Paappa »

Itselläni on nyt ollut hieman kipeä jo pitemmän aikaa vasen käsi. Kipeä kohta on etu- ja keskisormen välissä. Ongelma syntyi koukkujen lyömisestä treeneissä pistehanskoihin. Huono tekniikka epäilemättä lisää ongelmaa, mutta osumat olivat kuitenkin isommilla rystysillä. Jotkut tekevät sitä että lyövät pistehanskoilla aika kovaa vastaan, vähempikin riittäisi.

Koska kyse on defendosta, ei nyrkkeilystä sinänsä en pidä ongelmana sitä että löisi koukut avokämmenellä, kämmenen tyvellä ja suorat nyrkillä. Suorat on helpompi kontrolloida. Toisaalta Mjölnir totesi minulle kun epäilin käden kestävyyttä jos päähän lyö että "lyödään leukaan, ei otsaan. Leuka ei ole kova". Päättelen että tarkkuus ja keskittyminen on se avain, niin kuin kaikessa harjoittelussa. Miten harjoittelet, siten teet tarvittaessa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 44 kurkkijaa