Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Kamppailulajit, itsepuolustustaidot ja koulu
Valvoja: Valvoja
Kamppailulajit, itsepuolustustaidot ja koulu
Kaverilta sain vinkin kirjautua ja tehdä keskustelualoitteen aiheesta... En siis ole alan harrastaja, mutta olen tehnyt Tampereen kaupunginvaltuustossa aloitteen itsepuolustuslajien lisäämiseksi Tampereen kaupungin perusopetuksen opetus-suunnitelmaan osana liikunnan opetusta, vastaus on "talousarviossa ei ole varauduttu opetussuunnitelmaan lisättävien itsepuolustuslajien aiheuttamiin kustannuksiin."
Osaisiko joku heittää kustannusarviota perustason itsepuolustustaitojen opetuksesta per luokka per tunti ja millainen tuntimäärä riittäisi perustaitoihin? Esitykseni sisältää seuraavat lisäykset opetussuunnitelmaan: "perusopetuksen opetussuunnitelmaan lisätään liikunnan opetuksen tavoitteisiin vuosiluokilla 1-2 tavoitteeksi oppilaan tutustuminen itsepuolustuslajeihin, vuosiluokilla 3-6 tavoitteeksi opettaminen itsepuolustuslajien perusteisiin ja vuosiluokille 7-9 tavoitteeksi oppilaan fyysinen ja psyykkinen valmius itsepuolustukseen vaaratilanteessa."
Tällainen opetushan kaupungin pitäisi ostaa seuroilta, joten yksi kysymys on, onko seuroilla edes resurssia tällaiseen?
En usko että aloitteeni saa riittävästi kannatusta, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että nykypäivinä lasten ja nuorten olisi hyvä osata edes itsepuolustuksen alkeet. Olisikohan seuroilla motivaatiota järjestää kampanja jossa tarjottaisiin maksuton perustaitojen opetus kaikille halukkaille lapsille ja nuorille...
Osaisiko joku heittää kustannusarviota perustason itsepuolustustaitojen opetuksesta per luokka per tunti ja millainen tuntimäärä riittäisi perustaitoihin? Esitykseni sisältää seuraavat lisäykset opetussuunnitelmaan: "perusopetuksen opetussuunnitelmaan lisätään liikunnan opetuksen tavoitteisiin vuosiluokilla 1-2 tavoitteeksi oppilaan tutustuminen itsepuolustuslajeihin, vuosiluokilla 3-6 tavoitteeksi opettaminen itsepuolustuslajien perusteisiin ja vuosiluokille 7-9 tavoitteeksi oppilaan fyysinen ja psyykkinen valmius itsepuolustukseen vaaratilanteessa."
Tällainen opetushan kaupungin pitäisi ostaa seuroilta, joten yksi kysymys on, onko seuroilla edes resurssia tällaiseen?
En usko että aloitteeni saa riittävästi kannatusta, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että nykypäivinä lasten ja nuorten olisi hyvä osata edes itsepuolustuksen alkeet. Olisikohan seuroilla motivaatiota järjestää kampanja jossa tarjottaisiin maksuton perustaitojen opetus kaikille halukkaille lapsille ja nuorille...
- Andy
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 18957
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
- Yhteystiedot:
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
Varmaan joku 50€/h on minimi, millä ammattiopettajat liikahtaa. Kyseeseen tulee käytännössä vain ammattiopettajat, koska harrastetoimintana iltaisin treenejä vetävät ohjaajat ovt yleensä päivisin töissä eivätkä voi tulla ohjaamaan vaikka olisivat kiinnostuneita.
"Perustaidoille" ei ole mitän määritelmää, joten on mahdoton vastata paljonko niiden opettaminen vie aikaa. Ongelma on joka tapauksessa se, että treenin pitäisi olla jatkuvaa. Mikään kamppailutaito ei toimi niin että kävisi kurssin ja sitten osaisi ne jutut aina tarvittaessa siihen tyyliin kuin SPR:n ensiapukurssit.
"Perustaidoille" ei ole mitän määritelmää, joten on mahdoton vastata paljonko niiden opettaminen vie aikaa. Ongelma on joka tapauksessa se, että treenin pitäisi olla jatkuvaa. Mikään kamppailutaito ei toimi niin että kävisi kurssin ja sitten osaisi ne jutut aina tarvittaessa siihen tyyliin kuin SPR:n ensiapukurssit.
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 93922
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
Noinhan se on. Koska itsepuolustustaitojen oppiminen peruskoulussa on mahdotonta, tuollaisella aloitteella voisi saada aikaan kiinnostusta itsepuolustusoppeja kohtaan. Toki joitakin asioita voinee opettaa tietylle perustasolle nopeastikin, mutta näistä voivat varsinaiset Potkun itsepuolustusopettajat jatkaa.
- MikaM
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 5297
- Lauteille: Marraskuu 2009
- Paikkakunta: Naantali
- Etulaji: Jumppa
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
Aivan totta, paitsi että tuo SPR ja ensiaputaidot vertaus vähän ontuu.Andy kirjoitti:Varmaan joku 50€/h on minimi, millä ammattiopettajat liikahtaa. Kyseeseen tulee käytännössä vain ammattiopettajat, koska harrastetoimintana iltaisin treenejä vetävät ohjaajat ovt yleensä päivisin töissä eivätkä voi tulla ohjaamaan vaikka olisivat kiinnostuneita.
"Perustaidoille" ei ole mitän määritelmää, joten on mahdoton vastata paljonko niiden opettaminen vie aikaa. Ongelma on joka tapauksessa se, että treenin pitäisi olla jatkuvaa. Mikään kamppailutaito ei toimi niin että kävisi kurssin ja sitten osaisi ne jutut aina tarvittaessa siihen tyyliin kuin SPR:n ensiapukurssit.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
RadioRock
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
terhikoo kirjoitti: En usko että aloitteeni saa riittävästi kannatusta, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että nykypäivinä lasten ja nuorten olisi hyvä osata edes itsepuolustuksen alkeet.
Yhteiskuntamme on kehittynyt alati turvallisemmaksi ja väkivalta vähentynyt. Näin lienee myös nuorten keskuudessa (tästähän jossain ketjussa juuri juteltiin). Niinpä voisi pikemminkin ajatella, että tarve itsepuolustustaidoille on vähäisempi kuin koskaan.
- AlexMachine
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 6438
- Lauteille: Elokuu 2006
- Paikkakunta: Vaasa
- Etulaji: Nyrkkeily
- Sivulajit: Sra, IDPA
- Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
Yleisesti ajattelisin että enemmänkin sosiaalisille taidoille, verbaalisille taidoille ja ns puhejudolle olisi enemmän käyttöä nyky-yhteiskunnassa.
The beatings will continue until morale improves.
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 93922
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
MikaM, tarkoitatko sitä, että niiden ensiapukurssien sisällöt muuttuvat sekä sitä, että ne taidot ruostuvat tai unohtuvat, jos niitä ei harjoittele?
Olen AlexMachinen kanssa samaa mieltä. Ja juuri noita voi opettaa suhteellisen nopeasti tai ainakin nopeammin kuin niitä varsinaisia fyysisiä tekniikoita. Näin olettaisin, mutta itsepuolustuslajien opettajat jatkanevat.
Olen AlexMachinen kanssa samaa mieltä. Ja juuri noita voi opettaa suhteellisen nopeasti tai ainakin nopeammin kuin niitä varsinaisia fyysisiä tekniikoita. Näin olettaisin, mutta itsepuolustuslajien opettajat jatkanevat.
- MikaM
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 5297
- Lauteille: Marraskuu 2009
- Paikkakunta: Naantali
- Etulaji: Jumppa
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
Kyllä. Ja edelleen samaa mieltä ylläolevien kanssa. Ehkä aloittajan ehdotusta voisi kohdentaa uudelleen?Mika kirjoitti:MikaM, tarkoitatko sitä, että niiden ensiapukurssien sisällöt muuttuvat sekä sitä, että ne taidot ruostuvat tai unohtuvat, jos niitä ei harjoittele?
Olen AlexMachinen kanssa samaa mieltä. Ja juuri noita voi opettaa suhteellisen nopeasti tai ainakin nopeammin kuin niitä varsinaisia fyysisiä tekniikoita. Näin olettaisin, mutta itsepuolustuslajien opettajat jatkanevat.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
RadioRock
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 2507
- Lauteille: Heinäkuu 2016
- Etulaji: keppijumppa
- Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
Mielestäni itsepuolustuksen opettamiselle koulussa ei ole nyky-yhteiskunnassa tarvetta. Tarpeellisempia opetettavia taitoja ovat jo tässä ketjussa AlexMachinen esitettämät sosiaaliset taidot..
Toisekseen opettajat ovat niitä, jotka opettavat opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita ja oppitunteja. Siihen liittyy perusopetuslaki, kuka saa opettaa peruskoulussa ja mitä. Kentis joku valinnaiskurssi mihin sisältyy vierailuja ip-seurassa olisi mahdollinen jossain. Silti se opetuksellinen ja kasvatuksellinen sisältö on open vastuulla.
Toisekseen opettajat ovat niitä, jotka opettavat opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita ja oppitunteja. Siihen liittyy perusopetuslaki, kuka saa opettaa peruskoulussa ja mitä. Kentis joku valinnaiskurssi mihin sisältyy vierailuja ip-seurassa olisi mahdollinen jossain. Silti se opetuksellinen ja kasvatuksellinen sisältö on open vastuulla.
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
En purematta niele väitettä, että "nykyään lasten tulisi osata edes itsepuolustuksen alkeet". Mitä ne alkeet edes olisivat, kuten aiemmin Andy totesi. Lisäisin vielä, että miksi tulisi ja miksi nykyään?
Löysin pro-gradu-tutkielman aiheesta, siinä kuvataan aika paljon problematiikkaa, jota havainnoitu peruskoulussa järjestettävässä itsepuolustuskurssissa. Temppuja on hauska opetella, mutta lapsilla ei ole realistista kuvaa siitä, mikä ylipäätään voisi olla itsepuolustustilanne. Jo seiskaluokkalaisten kanssa tulee haasteita ajattelua ja pohdintaa vaativissa osioissa. Pelkästään (itsepuolustuslajeissa ominaisen) opetusmallin sopeuttaminen koulussa käytettävään malliin vaatii vielä oman pohdintansa.
En halua aliarvioida ammatikseen itsepuolustusta opettavien henkilöiden kykyjä, mutta millään 50€/tunti satsauksella ei noita asioita pysty mielestäni oikein ottamaan huomioon.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/han ... sequence=1
Löysin pro-gradu-tutkielman aiheesta, siinä kuvataan aika paljon problematiikkaa, jota havainnoitu peruskoulussa järjestettävässä itsepuolustuskurssissa. Temppuja on hauska opetella, mutta lapsilla ei ole realistista kuvaa siitä, mikä ylipäätään voisi olla itsepuolustustilanne. Jo seiskaluokkalaisten kanssa tulee haasteita ajattelua ja pohdintaa vaativissa osioissa. Pelkästään (itsepuolustuslajeissa ominaisen) opetusmallin sopeuttaminen koulussa käytettävään malliin vaatii vielä oman pohdintansa.
En halua aliarvioida ammatikseen itsepuolustusta opettavien henkilöiden kykyjä, mutta millään 50€/tunti satsauksella ei noita asioita pysty mielestäni oikein ottamaan huomioon.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/han ... sequence=1
-
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 611
- Lauteille: Maaliskuu 2011
- Paikkakunta: Nokia
- Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
- Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
- Takalajit: EKJT
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
Ajatus on alottajalla ihan hieno, mutta kaikki muu onkin sitten melko haastavaa. Jo pelkästään siinä, että minkä lajin sitten valitsee opettamaan niitä itsepuolustuksen perusteita. Lajeja ja tyylejä / tapoja kun on sen miljoona erilaista.
Mielestäni parasta olisi, että oppilaat voisivat tutustua eri lajeihin. Se on jo paljon helpommin järjestettävissä, että koulut / ryhmät järjestäisivät valitsemiinsa lajeihin tutustumistreenit tai vaikka parikin treeniä. Hiukan pintaa voi raapaista esittelemällä asiaa.
Enemmän kyllä painoarvoa pistäisin sille puhejudolle ja tilanteiden välttämiselle. Käänteisesti ajattelisin, että joku kouluttaja voisi tulla puhumaan oppilaille mitä vahinkoa voi pahoinpitelemällä toinen saada aikaan. Minkä ikäselle se kannattaa tehdä... en tiedä. Tarkoitan, että minkä ikäinen on helpoiten aivopestävissä väkivaltaa vastaan eikä innostettavissa "noinhan saa pahaa aikaseksi".
Jos jotain opetussuunnitelmaan kannattaa panostaa kamppailumaailmasta, niin opettaa niistä ekaluokkalaisista alkaen oikeanlaisia kaatumistekniikoita. Niitä kun saadaan joitakin kertoja vuodessa hiottua sinne takaraivoon voidaan välttää paljon rikkoutuneita luita. Vähenee sairaalakäynnit (/-kulut) ja poissaolot toivottavasti edes vähän.
Mielestäni parasta olisi, että oppilaat voisivat tutustua eri lajeihin. Se on jo paljon helpommin järjestettävissä, että koulut / ryhmät järjestäisivät valitsemiinsa lajeihin tutustumistreenit tai vaikka parikin treeniä. Hiukan pintaa voi raapaista esittelemällä asiaa.
Enemmän kyllä painoarvoa pistäisin sille puhejudolle ja tilanteiden välttämiselle. Käänteisesti ajattelisin, että joku kouluttaja voisi tulla puhumaan oppilaille mitä vahinkoa voi pahoinpitelemällä toinen saada aikaan. Minkä ikäselle se kannattaa tehdä... en tiedä. Tarkoitan, että minkä ikäinen on helpoiten aivopestävissä väkivaltaa vastaan eikä innostettavissa "noinhan saa pahaa aikaseksi".
Jos jotain opetussuunnitelmaan kannattaa panostaa kamppailumaailmasta, niin opettaa niistä ekaluokkalaisista alkaen oikeanlaisia kaatumistekniikoita. Niitä kun saadaan joitakin kertoja vuodessa hiottua sinne takaraivoon voidaan välttää paljon rikkoutuneita luita. Vähenee sairaalakäynnit (/-kulut) ja poissaolot toivottavasti edes vähän.
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 20849
- Lauteille: Joulukuu 2007
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
terhikoo,
Viestisi osittain vastaakin tähän kysymykseeni, mutta muiden kirjoittamat viestit kontraa aika tehokkaasti, joten kysyisin, miksi haluaisit itsepuolustusopetuksen osaksi koulua?
Periaatteessa on kyseenalaista kysyä tätä, mutta nyt uskon tämän hieman poistavan epäselvyyksiä... Mikä on sinun suhteesi itsepuolustus- tai muihin kamppailulajeihin (taistelulajeihin)?
Mikä on sinun suhteesi koulumaailmaan?
Kysyn tätä sen takia, että olen itse päätynyt melko eri ajatusraiteille, painottamaan lajien vaapaaehtoisuusluonnetta. Ja olen ajatellut asiaa erittäin paljon, nyt taas vähäisissä määrin päätyen takaisinpäin...
Olen 35, harrastanut lajeja 9-vuotiaasta saakka, opettanut koulussa syksystä 2011 (lähinnä fysiikkaa) ja juuri aloittanut liikunnan opettajana, vailla koulutusta tähän. Olen kokenut, että väkivaltaa koskettava opetus ei sovi kouluun vaan juurikin ketjussa mainitut sosiaaliset taidot ja ehkä ennen kaikkea itsensä arvostaminen ja kyky pitää itsestään huolta. Näen itsepuolustusharjoittelun rakentuvan näiden päälle ja lisäksi ajavan harrastusfunktion, mikäli tällaiseen suuntautumiseen löytyy ihmiseltä taipumusta. Sen sijaan en pidä tällaista perustaitona, enkä varsinkaan jos lajit itsessään sekoitetaan yhtälöön.
Ajattelin ennen, että karateopetus ei kuulu kouluun ja vähän niinkuin päätin etten opeta sitä missään yhteydessä siellä. Keväällä kuitenkin opetin hyvinvointiteemapäivänä yhden visuaalisesti ja motorisesti kivan liikkeen, olen näyttänyt näytöksissä katoja ja viime penkkareilla laitoin läpällä abit tekemään kataa opetuksessani. (Se oli opettajiston ohjelma, koulumme kattaa sekä peruskoulun että lukion.) Merkkejä siitä, että olen pyörtämässä vähän-niinkuin-päätöstäni on siis näkyvissä.
Nyt liikunnan opettajana minulla on uusi missiosetti edessäni, joka on toteuttaa liikunnan opsia ja toteuttaa yleisen opsin settiä liikunnan keinoin. Liikunnan ilo ja monipuolisuus ovat keskeisellä sijalla, minkä takia olen nähtävästi valmis pyörtämään vähän-niinkuin-päätöstäni lisää. Sille todentotta löytyy nimittäin perusteluja. Luultavasti vedänkin lukuvuoden aikana molemmille ryhmilleni myös karatea yhdellä liikuntatunnilla ja pohdin paketin vastaamaan visiotani hyvästä PERUSkasvatuksesta (kaikille pakollisesti suunnatussa mielessä) ja kuinka vedetty setti sopii opsin tavoitteisiin. Vaikka asiaa miten pyörittelen, kumpikaan aspekti ei saa minua opettamaan itsepuolustuslähtöisesti, vaan enemmänkin liikunnan ilo- ja monipuolistamislähtöisesti. Ja päätynen peleihin, melko abstrakteihin perusharjoitteisiin, karatemaisiin sankariasentoihin ja oikeastaan kaikkeen sellaiseen, mikä ei painota että kadut ovat vaarallisia paikkoja.
Itsepuolustusosaaminen ei ole osa opsin tavoitteita, ellei jollakin ihmekikkailulla onnistu perustelemaan että "itsepuolustusharjoittelu kehittää tätä asiaa / on osa tätä asiaa". Tahdon nähdä sellaisen opsiin perustuvan väitteen ja väittäjän ilmeen vakavuuden samanaikaisesti, mikäli joku väittää jotakin sellaista. Paikallistasolla voi tietenkin laajentaa ja varsinkin ellei ristiriitaa opsin perusteisiin ole.
Miksi itsepuolustusopetus sitten olisi ristiriidassa opsin tai muiden oleellisten kasvatusperiaatteiden kanssa? Sen takia, että se on ensinnäkin pelottelua. Vapaaehtoistoiminnassa ihminen lähtee nimenomaan salille peloteltavaksi, mutta tätä ei voi viedä herkkien lasten luo pakottaen. Toisekseen, kun se opetus hypoteettisesti toteutetaan niin hyvin ettei kyseessä ole pelottelu vaan annettu signaali on oikeanlainen, tullaan viestinnän haasteisiin... Entäs vastaanotettu signaali? Tämä on pääsyy, miksi en aikoinaan olisi voinut kuvitellakaan opettavani karatea koululla. On mahdollista että joku ottaa minkä tahansa potkua tai lyöntiä vähänkään muistuttavan symbolisen hutaisun henkisesti raskaasti. Vaikka sitten vähän. Vaikka mitä sanoisi väkivallattomuudesta, tulkinta voi olla jotakin täysin muuta, esim kun ensin ei olla kuunneltu yhtään jutellessa kavereiden kanssa ja sitten pitäisi alkaa lyömään. Kuten sanottu, alan tässä hölläämään hieman ja jollain tasolla varmaan nyt dyykkaan noiden kimppuun, mutta samassa joudun kyllä sitten miettimään tämän asian erittäin tarkasti toteutuksen kannalta. Meidän opettajien tulee olla kaikessa tällaisessa kieli keskellä suuta.
Eli takaisin noihin kysymyksiin... Miksi haluat itsepuolustusharjoittelua kouluun? Pystytkö perustelemaan tätä jotenkin opsin tavoitteiden kautta? Tai joidenkin muiden oleellisten kasvatuksellisten periaatteiden, joihin nojaten tällainen koulutus tulee antaa KAIKILLE ja PAKOLLISENA? Vaikuttaako tämä tekstini mielipiteeseesi mitenkään? Ja tosiaankin, mikä on suhteesi koulumaailmaan ja mikä kamppailulajeihin?
Itselleni mielenkiintoisin aihe vähään aikaan, sattuneesta syystä. Älä pelästy pitkää tekstiä ja monia kysymyksiä. Avauksesi on aiheena aivan loistava tänne!
Tervetuloa remmiin!
Viestisi osittain vastaakin tähän kysymykseeni, mutta muiden kirjoittamat viestit kontraa aika tehokkaasti, joten kysyisin, miksi haluaisit itsepuolustusopetuksen osaksi koulua?
Periaatteessa on kyseenalaista kysyä tätä, mutta nyt uskon tämän hieman poistavan epäselvyyksiä... Mikä on sinun suhteesi itsepuolustus- tai muihin kamppailulajeihin (taistelulajeihin)?
Mikä on sinun suhteesi koulumaailmaan?
Kysyn tätä sen takia, että olen itse päätynyt melko eri ajatusraiteille, painottamaan lajien vaapaaehtoisuusluonnetta. Ja olen ajatellut asiaa erittäin paljon, nyt taas vähäisissä määrin päätyen takaisinpäin...
Olen 35, harrastanut lajeja 9-vuotiaasta saakka, opettanut koulussa syksystä 2011 (lähinnä fysiikkaa) ja juuri aloittanut liikunnan opettajana, vailla koulutusta tähän. Olen kokenut, että väkivaltaa koskettava opetus ei sovi kouluun vaan juurikin ketjussa mainitut sosiaaliset taidot ja ehkä ennen kaikkea itsensä arvostaminen ja kyky pitää itsestään huolta. Näen itsepuolustusharjoittelun rakentuvan näiden päälle ja lisäksi ajavan harrastusfunktion, mikäli tällaiseen suuntautumiseen löytyy ihmiseltä taipumusta. Sen sijaan en pidä tällaista perustaitona, enkä varsinkaan jos lajit itsessään sekoitetaan yhtälöön.
Ajattelin ennen, että karateopetus ei kuulu kouluun ja vähän niinkuin päätin etten opeta sitä missään yhteydessä siellä. Keväällä kuitenkin opetin hyvinvointiteemapäivänä yhden visuaalisesti ja motorisesti kivan liikkeen, olen näyttänyt näytöksissä katoja ja viime penkkareilla laitoin läpällä abit tekemään kataa opetuksessani. (Se oli opettajiston ohjelma, koulumme kattaa sekä peruskoulun että lukion.) Merkkejä siitä, että olen pyörtämässä vähän-niinkuin-päätöstäni on siis näkyvissä.
Nyt liikunnan opettajana minulla on uusi missiosetti edessäni, joka on toteuttaa liikunnan opsia ja toteuttaa yleisen opsin settiä liikunnan keinoin. Liikunnan ilo ja monipuolisuus ovat keskeisellä sijalla, minkä takia olen nähtävästi valmis pyörtämään vähän-niinkuin-päätöstäni lisää. Sille todentotta löytyy nimittäin perusteluja. Luultavasti vedänkin lukuvuoden aikana molemmille ryhmilleni myös karatea yhdellä liikuntatunnilla ja pohdin paketin vastaamaan visiotani hyvästä PERUSkasvatuksesta (kaikille pakollisesti suunnatussa mielessä) ja kuinka vedetty setti sopii opsin tavoitteisiin. Vaikka asiaa miten pyörittelen, kumpikaan aspekti ei saa minua opettamaan itsepuolustuslähtöisesti, vaan enemmänkin liikunnan ilo- ja monipuolistamislähtöisesti. Ja päätynen peleihin, melko abstrakteihin perusharjoitteisiin, karatemaisiin sankariasentoihin ja oikeastaan kaikkeen sellaiseen, mikä ei painota että kadut ovat vaarallisia paikkoja.
Itsepuolustusosaaminen ei ole osa opsin tavoitteita, ellei jollakin ihmekikkailulla onnistu perustelemaan että "itsepuolustusharjoittelu kehittää tätä asiaa / on osa tätä asiaa". Tahdon nähdä sellaisen opsiin perustuvan väitteen ja väittäjän ilmeen vakavuuden samanaikaisesti, mikäli joku väittää jotakin sellaista. Paikallistasolla voi tietenkin laajentaa ja varsinkin ellei ristiriitaa opsin perusteisiin ole.
Miksi itsepuolustusopetus sitten olisi ristiriidassa opsin tai muiden oleellisten kasvatusperiaatteiden kanssa? Sen takia, että se on ensinnäkin pelottelua. Vapaaehtoistoiminnassa ihminen lähtee nimenomaan salille peloteltavaksi, mutta tätä ei voi viedä herkkien lasten luo pakottaen. Toisekseen, kun se opetus hypoteettisesti toteutetaan niin hyvin ettei kyseessä ole pelottelu vaan annettu signaali on oikeanlainen, tullaan viestinnän haasteisiin... Entäs vastaanotettu signaali? Tämä on pääsyy, miksi en aikoinaan olisi voinut kuvitellakaan opettavani karatea koululla. On mahdollista että joku ottaa minkä tahansa potkua tai lyöntiä vähänkään muistuttavan symbolisen hutaisun henkisesti raskaasti. Vaikka sitten vähän. Vaikka mitä sanoisi väkivallattomuudesta, tulkinta voi olla jotakin täysin muuta, esim kun ensin ei olla kuunneltu yhtään jutellessa kavereiden kanssa ja sitten pitäisi alkaa lyömään. Kuten sanottu, alan tässä hölläämään hieman ja jollain tasolla varmaan nyt dyykkaan noiden kimppuun, mutta samassa joudun kyllä sitten miettimään tämän asian erittäin tarkasti toteutuksen kannalta. Meidän opettajien tulee olla kaikessa tällaisessa kieli keskellä suuta.
Eli takaisin noihin kysymyksiin... Miksi haluat itsepuolustusharjoittelua kouluun? Pystytkö perustelemaan tätä jotenkin opsin tavoitteiden kautta? Tai joidenkin muiden oleellisten kasvatuksellisten periaatteiden, joihin nojaten tällainen koulutus tulee antaa KAIKILLE ja PAKOLLISENA? Vaikuttaako tämä tekstini mielipiteeseesi mitenkään? Ja tosiaankin, mikä on suhteesi koulumaailmaan ja mikä kamppailulajeihin?
Itselleni mielenkiintoisin aihe vähään aikaan, sattuneesta syystä. Älä pelästy pitkää tekstiä ja monia kysymyksiä. Avauksesi on aiheena aivan loistava tänne!
Tervetuloa remmiin!
- AlexMachine
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 6438
- Lauteille: Elokuu 2006
- Paikkakunta: Vaasa
- Etulaji: Nyrkkeily
- Sivulajit: Sra, IDPA
- Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
Vaasa ja Mustasaaren kunta järjestävät joka vuosi liikuntariehan tms jossa on liitokiekosta lähtien urheilulajeja esillä koko päivän. Myös kamppailulajit ovat hyvin edustettuna. Koulut kuljettavat sitten luokkia urheiluhalliin ja pääset keskustelemaan, kokeilemaan ja katsomaan. Ihan hyvä konsepti.
Edit: Näissä tapahtumissa liikunta- ja vapaa-aikalautakunta ja sen poliittisesti nimetyt jasenet ja johtaja on isossa roolissa, kuten myös koulupuoli.
Edit: Näissä tapahtumissa liikunta- ja vapaa-aikalautakunta ja sen poliittisesti nimetyt jasenet ja johtaja on isossa roolissa, kuten myös koulupuoli.
The beatings will continue until morale improves.
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
Millä tavalla itsepuolustusopetus on pelottelua? Ei kai sen tarvitse olla?Lasse Candé kirjoitti: ↑syys 8, 2017, 18.17 Miksi itsepuolustusopetus sitten olisi ristiriidassa opsin tai muiden oleellisten kasvatusperiaatteiden kanssa? Sen takia, että se on ensinnäkin pelottelua. Vapaaehtoistoiminnassa ihminen lähtee nimenomaan salille peloteltavaksi, mutta tätä ei voi viedä herkkien lasten luo pakottaen. Toisekseen, kun se opetus hypoteettisesti toteutetaan niin hyvin ettei kyseessä ole pelottelu vaan annettu signaali on oikeanlainen, tullaan viestinnän haasteisiin... Entäs vastaanotettu signaali? Tämä on pääsyy, miksi en aikoinaan olisi voinut kuvitellakaan opettavani karatea koululla. On mahdollista että joku ottaa minkä tahansa potkua tai lyöntiä vähänkään muistuttavan symbolisen hutaisun henkisesti raskaasti. Vaikka sitten vähän. Vaikka mitä sanoisi väkivallattomuudesta, tulkinta voi olla jotakin täysin muuta, esim kun ensin ei olla kuunneltu yhtään jutellessa kavereiden kanssa ja sitten pitäisi alkaa lyömään. Kuten sanottu, alan tässä hölläämään hieman ja jollain tasolla varmaan nyt dyykkaan noiden kimppuun, mutta samassa joudun kyllä sitten miettimään tämän asian erittäin tarkasti toteutuksen kannalta. Meidän opettajien tulee olla kaikessa tällaisessa kieli keskellä suuta.
Puhuin vanhimmalle tyttärelle, että minusta olisi hyvä jos hän kävisi jonkun kamppailulajin peruskurssin, että osaisi vähän itsepuolustusta. Juteltiin aiheesta noin yleisesti, ja hyvin huomasi, miten epärealistiset kuvitelmat ikäisillään on. Lopputuloksena kuitenkin pyysi mua opettamaan, joten käytiin jo kertaalleen harjoittelemassa.
Harjoittelu sisälsi mm. äänenkäyttöä, torjuvaa käytöstä, otteista irrottautumista, toisen poistyöntämistä, maasta ylös pääsemistä ja vähän lyömisen opettelua. Lievemmän haitan periaatteella, minimalismi mielessä. Nuo ei minusta ole missään ristiriidassa ainakaan omien kasvatusperiaatteiden kanssa.
Itse pitäisin ip-opetuksen poissa koulusta korkeintaan ajankäytöllisin perustein. Pitäähän jotkut esim. seksuaalisuus-kasvatusta, synnytyksestä ja seksistä kertomista pelotteluna, mutta neutraalilla tavalla opetettuina ne eivät sitä ole.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 2507
- Lauteille: Heinäkuu 2016
- Etulaji: keppijumppa
- Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Lasten ja nuorten itsepuolustustaidot noin yleisesti
Mun mielestä koulun tehtävä on valmistaa lapsia ja nuoria tulevaan elämään mm.:
-työ
-jatko-opinnot
-terveys
-arjen taidot
-yleiset valmiudet elää eettisesti moraalisesti vayhteiskunnassa
näistä tärkeimpänä pidän valmistamista tiedollisesti ja taidollisesti jatko-opintoihin ja töihin. Miten ip-opetus tähän asettuu? Aika ohuesti nähdäkseni..
-työ
-jatko-opinnot
-terveys
-arjen taidot
-yleiset valmiudet elää eettisesti moraalisesti vayhteiskunnassa
näistä tärkeimpänä pidän valmistamista tiedollisesti ja taidollisesti jatko-opintoihin ja töihin. Miten ip-opetus tähän asettuu? Aika ohuesti nähdäkseni..
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 88 kurkkijaa