Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sparraaminen eri lajeissa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 2

Sparraaminen eri lajeissa

#166

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Totte kirjoitti:
injunjack kirjoitti:Kokemus opettaa myös suojaamaan.
Jos kellään ei ole alasuojia niin voiko se myös opettaa varomaan kaverin haaroväliä turhan paljon, joka taas vääristää sekä hyökkäyksiä että puolustuksia? Ainakin omasta mielestäni sisäreiteen tulevia potkuja on vaikea tehdä normaalilla intensiteetillä jos tietää, että kaverilta puuttuu munarit.

Miksi? Eihän se sun palleihin satu.

:smt003
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sparraaminen eri lajeissa

#167

Viesti DeusVult »

Keskustelu on näemmä mennyt vähän jo eteenpäin tässä, mutta:
Andy kirjoitti: Miten Boztepe ja ketjulyönti liittyy minun ja Tapanin kommentteihin Team Questin sparreista?
Wut? Kuka/Mikä on Team Quest? Mä luulin että puhuttiin siis winkkarista ja ketjulyömisestä yleisesti?
Koska kukaan ei ole vielä onnistunut kehittämään ketjulyöntiään sille tasolle, että sillä pärjäisi kokenutta "nyrkkeilytyylisesti" lyövää kamppailijaa vastaan.
No ei varmaan ainakaan nyrkkeilyottelussa. Sen takia ne lyö nyrkkeilyottelussa nyrkkeilytyylisesti. Sitten taas jos joku nyrkkeilyä harrastanut jäbä olisi jossain baaritiskillä tai kassajonossa ottanut pataansa nimenomaan ketjulyöntiä käyttävältä wing tsung -taistelijalta, niin ei sekään kelpaisi miksikään esimerkiksi, koska "nyrkkeilijä ei osannut mitään", ja "kyllähän nyt kuka vaan treenaamatonkin vetää nyrkkeilijän levyksi jos alkaa varoittamatta lyömään" tms, eikö niin? :)

Taktinen toiminta ja reaktiot ovat eri asia.

Reaktiot ovat sitä, miten reagoit siinä sekunnin murto-osassa, kun lyönti tulee kohti. Väistätkö, nostatko käden suojaksi, painatko leuan rintaan, meneekö silmät kiinni, kääntyykö pää. Tämä ei ole tiedostettua toimintaa vaan automaatiota joka vain tapahtuu sen mukaan mitä on tai ei ole treenattu.

On järjetöntä kääntää treeneissä pää pois (tai nostaa leukaa, sukea silmät tms.) iskun tullessa, koska nämä virheelliset toimintamallit siirtyvät kamppailuun. "Niin taistelet kuin harjoittelet" tarkoittaa juuri tätä. Joskus treenin onnistumiseksi (esim. välinetereeni) on vähän pakko tehdä vääriä reaktioita, mutta se pitäisi pitää minimissä.
Onko siis niin, että sulle on ihan tuntematon käsite sellainen harjoittelu, jossa toinen osapuoli on ikäänkuin maalimiehenä, ja vain toinen osapuoli kulloinkin treenaa sitä oikeaa tekniikkaa ja oikeita reaktioita jne? Aika jännä juttu, koska tosiaan selkeästi suurin osa kaikesta siitä kamppailutreenistä mitä mä olen koskaan nähnyt, on tuollaista. Tietysti olisi hirveän kiva, jos ne uket tai maalimiehet voisivat aina olla jotain ulkopuolisia - se olisi todenmukaisempaa, eikä niiltä varsinaisilta harjoittelijoilta menisi aikaa siihen ukena toimimiseen - mutta niin nyt ei käytännössä varmaan missään kamppailuseurassa ole. Poislukien tietysti jotkut ammattiottelijat, joille joku ammattivalmentaja tai joku uransa jo lopettanut pitää sitten niitä pädejä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sparraaminen eri lajeissa

#168

Viesti Andy »

DeusVult kirjoitti:Wut? Kuka/Mikä on Team Quest? Mä luulin että puhuttiin siis winkkarista ja ketjulyömisestä yleisesti?
No siitä Rupposen sparrista Team Questilla, mistä hän kertoi videolla ja mistä oli tuossa puhe.


No ei varmaan ainakaan nyrkkeilyottelussa. Sen takia ne lyö nyrkkeilyottelussa nyrkkeilytyylisesti. Sitten taas jos joku nyrkkeilyä harrastanut jäbä olisi jossain baaritiskillä tai kassajonossa ottanut pataansa nimenomaan ketjulyöntiä käyttävältä wing tsung -taistelijalta, niin ei sekään kelpaisi miksikään esimerkiksi, koska "nyrkkeilijä ei osannut mitään", ja "kyllähän nyt kuka vaan treenaamatonkin vetää nyrkkeilijän levyksi jos alkaa varoittamatta lyömään" tms, eikö niin? :)
Esitätkö muutaman tapauksen, missä ketjulyöntiä käytetään tositilanteessa tehokkaasti. Saman argumentin voi esittää vaikka etätyrmäyksestä, jos ei tarvitse miettiä onko näin tapahtunut reaalimaailmassa.
Onko siis niin, että sulle on ihan tuntematon käsite sellainen harjoittelu, jossa toinen osapuoli on ikäänkuin maalimiehenä, ja vain toinen osapuoli kulloinkin treenaa sitä oikeaa tekniikkaa ja oikeita reaktioita jne? Aika jännä juttu, koska tosiaan selkeästi suurin osa kaikesta siitä kamppailutreenistä mitä mä olen koskaan nähnyt, on tuollaista. Tietysti olisi hirveän kiva, jos ne uket tai maalimiehet voisivat aina olla jotain ulkopuolisia - se olisi todenmukaisempaa, eikä niiltä varsinaisilta harjoittelijoilta menisi aikaa siihen ukena toimimiseen - mutta niin nyt ei käytännössä varmaan missään kamppailuseurassa ole. Poislukien tietysti jotkut ammattiottelijat, joille joku ammattivalmentaja tai joku uransa jo lopettanut pitää sitten niitä pädejä.
Aaargh! Juuri tästähän oli puhe ja siitä koko juttu lähti. Olen tietoinen tällaisesta harjoittelusta. Kokeneena ohjaajana hallitsen myös keinot, joilla harjoittelu suunnitellaan niin, että myös maalimies kehittyy kamppailijana harjoittelun aikana tai ainakaan hänelle ei ole siitä merkittävää haittaa.

Sen wingi"sparri"harjoittelun vika oli juuri siinä, että maalimiehen toiminta oli suunniteltu niin järkyttävän huonosti (niskan kääntäminen), että siitä on hänelle enemmän haittaa kuin mitä hän saa hyötyä ollessaan tekniikan suorittajana. Tällöin koko harjoituksen saldo jää negatiiviseksi ja harjoittelija on sen jälkeen aiempaa huonompi kamppailija.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sparraaminen eri lajeissa

#169

Viesti DeusVult »

Andy kirjoitti:
DeusVult kirjoitti:Wut? Kuka/Mikä on Team Quest? Mä luulin että puhuttiin siis winkkarista ja ketjulyömisestä yleisesti?
No siitä Rupposen sparrista Team Questilla, mistä hän kertoi videolla ja mistä oli tuossa puhe.
Aijaa. En katsonut mitään Rupposen videoita. Sinä mainitsit ensin jostain mitä ilmeisesti videolla oli sanottu tai tehty mielestäsi virheellisesti, ja sanoit itse ottaneesti mm. 2x3 min sparria niin että itse vain blokkailit ja suojasit. Tapani sitten sanoi siihen, että se ei ole perinnelajeissa välttämättä hyvä taktiikka, vaan agressiivisempi ajatus on parempi, ja mainitsi nimenomaan ketjulyönnin. Sinä taas puolestasi sitten virittelit melkoiset ulkinuket kysyessäsi, että miksi itsepuolustustilanteessa kannattaisi hakea tyrmäystä kamikazemaisesti isolla riskillä ottamalla itse osumaa päähän, minkä siis tulkitsin niin, että kuvittelit nimenomaan ketjulyönnin olevan tällainen ratkaisu? Pahoittelen väärinkäsitystä. Suosittelen joka tapauksessa katsomaan sen Boztepen videon, liittyi se Team Questin sparriin tai ei, jos se ketjulyönnin tai winkkarin toimintaperiaate oikeasti kiinnostaa.

Esitätkö muutaman tapauksen, missä ketjulyöntiä käytetään tositilanteessa tehokkaasti. Saman argumentin voi esittää vaikka etätyrmäyksestä, jos ei tarvitse miettiä onko näin tapahtunut reaalimaailmassa.
Joo toki, koska mähän pidän tietokantaa jokaisesta ip-tilanteesta ja flaidiksesta ynnä muusta käsikähmästä, jossa jotain lajia X on käytetty objektiivisesti arvioituna tehokkaasti. :D

Mutta siis ihan oikeasti pistät ketjulyönnin lähtökohtaisesti samaan lokeroon etätyrmäysten kanssa? :o Onko niin, että laitat lähtökohtaisesti samaan lokeroon etätyrmäysten kanssa oikeastaan kaikki ei-kisalajit, vai onko winkkari mielestäsi jotenkin erityisen epäuskottava järjestelmä?
Aaargh! Juuri tästähän oli puhe ja siitä koko juttu lähti. Olen tietoinen tällaisesta harjoittelusta. Kokeneena ohjaajana hallitsen myös keinot, joilla harjoittelu suunnitellaan niin, että myös maalimies kehittyy kamppailijana harjoittelun aikana tai ainakaan hänelle ei ole siitä merkittävää haittaa.

Sen wingi"sparri"harjoittelun vika oli juuri siinä, että maalimiehen toiminta oli suunniteltu niin järkyttävän huonosti (niskan kääntäminen), että siitä on hänelle enemmän haittaa kuin mitä hän saa hyötyä ollessaan tekniikan suorittajana. Tällöin koko harjoituksen saldo jää negatiiviseksi ja harjoittelija on sen jälkeen aiempaa huonompi kamppailija.
No hyvä homma. Jos haluat jakaa tätä suurta viisauttasi, niin aloita vaikka joku ihan oma ketju, tai peräti blogi tai Youtube-kanava. Luulen että aika montaa ohjaaja ja treenaajaa saattaisi kiinnostaa, miten ns. perinteisestä pariharjoittelusta saadaan suoraan molempia osapuolia hyödyttävää. Olettaen tietysti, että ne seikat, jotka sinun mielestäsi ovat niitä fataaleja virheitä ja toisaalta niitä eniten osaamista kehittäviä, ovat samoja myös muiden mielestä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sparraaminen eri lajeissa

#170

Viesti Andy »

DeusVult kirjoitti:Aijaa. En katsonut mitään Rupposen videoita. Sinä mainitsit ensin jostain mitä ilmeisesti videolla oli sanottu tai tehty mielestäsi virheellisesti, ja sanoit itse ottaneesti mm. 2x3 min sparria niin että itse vain blokkailit ja suojasit.
Näin en ole sanonut. Väitteesi on mielikuvituksen tuotetta. Kanssasi on hyvin vaikea keskustella, kun keksit omasta päästäsi juttuja joita väität minun sanoneen.

Mutta siis ihan oikeasti pistät ketjulyönnin lähtökohtaisesti samaan lokeroon etätyrmäysten kanssa? :o Onko niin, että laitat lähtökohtaisesti samaan lokeroon etätyrmäysten kanssa oikeastaan kaikki ei-kisalajit, vai onko winkkari mielestäsi jotenkin erityisen epäuskottava järjestelmä?
Onko olemassa mitään todistetta siitä että ketjulyönti tai wing chunin kamppailutekniikka ylipäätään olisi jotenkin tehokasta? Jos on niin mitä?
No hyvä homma. Jos haluat jakaa tätä suurta viisauttasi, niin aloita vaikka joku ihan oma ketju, tai peräti blogi tai Youtube-kanava. Luulen että aika montaa ohjaaja ja treenaajaa saattaisi kiinnostaa, miten ns. perinteisestä pariharjoittelusta saadaan suoraan molempia osapuolia hyödyttävää. Olettaen tietysti, että ne seikat, jotka sinun mielestäsi ovat niitä fataaleja virheitä ja toisaalta niitä eniten osaamista kehittäviä, ovat samoja myös muiden mielestä.
Olen tehnyt juuri näin. Esimerkkejä tässä:
https://pakkotoisto.com/threads/kehittä ... lu.129142/
https://potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=20619
https://potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=21660
https://potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=20531
https://potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=20825
https://potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=20730

Lisäksi youtubesta löytyy KBT Oulun kanavalta Vlog, missä esittelen yhteensä useita tunteja näkemyksiäni harjoittelusta. Facebookista löydät näkemyksiäni treenien suunnittelusta hashtagilla #andynkbjutut.

Perusjuttu asiassa on kuitenkin se, että "uken" pitää toimia kamppailullisesti järkevästi. Hyökkäysten tulee olla realistisia ja jatkotoiminnan myös sellaista, mitä osaava kamppailija tekee jouduttuaan "torin" tekemien vastatoimien kohteeksi.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sparraaminen eri lajeissa

#171

Viesti DeusVult »

Andy kirjoitti:
DeusVult kirjoitti:Aijaa. En katsonut mitään Rupposen videoita. Sinä mainitsit ensin jostain mitä ilmeisesti videolla oli sanottu tai tehty mielestäsi virheellisesti, ja sanoit itse ottaneesti mm. 2x3 min sparria niin että itse vain blokkailit ja suojasit.
Näin en ole sanonut. Väitteesi on mielikuvituksen tuotetta. Kanssasi on hyvin vaikea keskustella, kun keksit omasta päästäsi juttuja joita väität minun sanoneen.
No vai niin.
Andy kirjoitti:
halmehe kirjoitti: Kommenttina siihen, että ekassa videossa kerrotaan siitä, kun ei sparrattu kevyesti.
Tuossa nyt ei ole ongelma se että lyödään kovaa vaan se että sitä on tehty liikaa ja väärällä asenteella. Jos 8 kertaa viikossa otettavaa sparria kuvataan "nyrkkimyrskyksi", niin jotain on vialla.

Sparrasin viimeksi eilen 2x3min niin että lyötiin täysillä ja vastustaja oli minua kovempi, eli olin pääasiassa vastaanottavassa päässä. En saanut minkäänlaisia vammoja tästä, niin kuin en yleensäkään.
Tosiaan kun en jaksanut nyt katsoa jotain 19 minuutin haastattelua jossa joku jäbä kertoilee jostain jostain ilman oikein minkäänlaista alustusta siitä mihin se liittyy ja niin edelleen, niin oletan että yllä lainattu pätkä siis koski jotain mitä sillä videolla tapahtui tai sanottiin.
Mutta siis ihan oikeasti pistät ketjulyönnin lähtökohtaisesti samaan lokeroon etätyrmäysten kanssa? :o Onko niin, että laitat lähtökohtaisesti samaan lokeroon etätyrmäysten kanssa oikeastaan kaikki ei-kisalajit, vai onko winkkari mielestäsi jotenkin erityisen epäuskottava järjestelmä?
Onko olemassa mitään todistetta siitä että ketjulyönti tai wing chunin kamppailutekniikka ylipäätään olisi jotenkin tehokasta? Jos on niin mitä?
Onko jotain tavallista suurempaa syytä olettaa, että se ei ole? Toisin muotoiltuna, onko siis winkkari mielestäsi jotenkin erityisen epäilyttävä laji, vai ulottuuko sama skeptisismi automaattisesti myös kaikkiin muihin lajeihin, joihin ei sisälly täyskontaktikilpailutoimintaa?
Olen tehnyt juuri näin. Esimerkkejä tässä:
https://pakkotoisto.com/threads/kehittä ... lu.129142/
https://potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=20619
https://potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=21660
https://potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=20531
https://potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=20825
https://potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=20730

Lisäksi youtubesta löytyy KBT Oulun kanavalta Vlog, missä esittelen yhteensä useita tunteja näkemyksiäni harjoittelusta. Facebookista löydät näkemyksiäni treenien suunnittelusta hashtagilla #andynkbjutut.
Pitääpä katsella. Muutamiin #andynkbjuttuihin olenkin FB:ssa törmännyt, mutta ne on yleensä olleet aika spesifisti juurkin kikkariin tai kamppailu-urheiluun liittyviä, joten en ole niistä niin hirveästi löytänyt tarttumapintaa. Sama näyttäisi äkkiseltään koskevan myös noita Vlogeja, siellä on otsikoita kuten "minustako kilpailija", "kilpaharjoittelun vuosijaksotus" ja "valmistautuminen kisoihin" jne.
Perusjuttu asiassa on kuitenkin se, että "uken" pitää toimia kamppailullisesti järkevästi. Hyökkäysten tulee olla realistisia ja jatkotoiminnan myös sellaista, mitä osaava kamppailija tekee jouduttuaan "torin" tekemien vastatoimien kohteeksi.
Niin no, noniin. Se on vaan vähän että mikä kenenkin mielestä on realistinen hyökkäys. Jonkinlainen konsensus asiasta voidaan varmaan saavuttaa, mutta niin kauan kun kyseessä ei ole ihkaoikea tappelu, niin ne hyökkäykset on aina jonkun mielestä epärealistisen laajakaarisia tai hitaita tai heikkoja tai muuten vain luokkaa "ei kukaan oikeasti noin tee". Jatkotoiminnan ongelma taas on se, että jos uke tietää mitä tori siinä harjoitteessa yrittää sille tehdä, ja se osaa sen estää, niin millä ihmeen ilveellä se tori sen tekniikan saa onnistuneesti tehtyä jos ei tori nimenomaan anna sen tapahtua? Jos esimerkiksi sinä haluaisit nyt harjoitella jotain perustason lonkkaheittoja mun kanssa, ja mä hyökkäisin aina realistisesti ja sen jälkeen tekisin jotain mitä oletettavasti osaava kamppailija tekisi, niin et sä kyllä saisi yhtäkään heittoa oikeasti tehtyä. Sama juttu jos treenattaisiin vaikka jotain veitsihyökkäyksen torjumista jne jne.

Se on kaunis ajatus, että kumpikin osapuoli voisi aina tehdä vain jotain ns. järkevää, mutta se on ikävä kyllä mahdollista vain silloin, jos harjoiteltavat tekniikat ja temput eivät oikeastaan riipu siitä miten vastustaja niihin reagoi. Esimerkkinä vaikka että voit treenata jotain alakiertopotkua ja sääritorjuntaa kivasti yhdessä niin, että toinen tekee onnistuneen alakiertopotkun ja toinen onnistuneen sääritorjunnan. Se potku kun ei varsinaisesti tarvitse edes osua mihinkään ollakseen "onnistunut suoritus", kun taas joku heitto on onnistunut vain siinä tapauksessa että se heitettävä oikeasti lentää tai kaatuu toivotulla tavalla.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 20850
Lauteille: Joulukuu 2007

Sparraaminen eri lajeissa

#172

Viesti Lasse Candé »

DV:sta ja Andystä se saa internetpisteitä, kumpi vie tuon keskustelun eteenpäin. :D
Kuvake
jonne.härkänen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 193
Lauteille: Joulukuu 2016
Paikkakunta: Lappeenranta
Etulaji: Wing Tsung
Sivulajit: Lukkopaini, Kombatan

Sparraaminen eri lajeissa

#173

Viesti jonne.härkänen »

Kun on kyselty monet kerrat, että toimiiko se ketjulyönti oikeasti niin kyllä se toimii. Siis kun tilanne on oikea.
Itse olen välttänyt nekkuun saannin juurikin tätä kyseistä tekniikkaa käyttämällä. 3v1 tilanne ja kärki tippui ekaan lyöntiin ja seuraava tämän sarjan jatkomoukutuksiin. Jälkimmäiseltä tosin ei lähtenyt taju, mutta nekku vuosi kylläkin eikä sillä ollut haluja jatkoille. Kolmas ei tohtinut enää sitte kokeillakaan.

Minun wingi-opettajani on toiminut henkivartijana Espanjassa ja hänen kertomuksensa mukaan sielläkin tätä kyseistä "toimimatonta" lyöntityyliä on käytetty hyvinkin onnistuneesti hyödyksi.

Niinkuin Kari tuolla totesi, niin tämä lyöntitapa soveltuu silloin kun ollaan todella ärhäköitä hyökkäyksessä. Jos jää kaverin kanssa jammailemaan, niinkuin monet kehäketut tahtoo, niin sitten se ei toimi. Ei varmasti toimi ja se on nähty monella tuubivideoillakin...
“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.” - Bruce Lee
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sparraaminen eri lajeissa

#174

Viesti Andy »

En nyt ymmärrä mistä tuo on vetaistu, että olisin puhunut sparrista, jossa minä olisi vain blokkaillut ja väistellyt. Ainakaan tuossa lainatussa tekstissä ei lue niin. On hieman vaikea keskustella, jos toinen ei lue edes tekstejä joita lainaa. :naamapalmu:

Mitä tulee tuohon pariharjoitteluun, niin selvitin senkin asian jo keskustelun alussa, mutta sekään ei silloin mennyt perille. Eli se oikeiden puolustustekniikoiden tekeminen vajaalla teholla. Yritetään uudestaan.

Otetaan nyt tuo lonkkaheitto. Sitähän voi puolustaa esimerkiksi laittamalla painon alas tai lähtemällä kiertämään heittäjää tämän lonkan ohi. Kun uke tietää että harjoitellaan lonkkaheittoa, hän tietysti pystyy halutessaan puolustamaan sen, mikäli voima ja taitotaso ovat yhtään samaa luokkaa. Järkevässä treenaamisessa - alkeistason jälkeen - uke reagoi laittamalla painoa alas tai lähtemällä kiertämään, mutta hän ei tee sitä täydellä nopeudella ja kaikin voimin vaan puoliteholla niin että suoritus kuitenkin onnistuu ainakin useimmiten. Toki jos tori tekee heiton kovin huonosti, niin sitten se ei ehkä joka kerta onnistukaan vaan jää puolustukseen. Pääosa suorituksista pitäisi kuitenkin saada tehtyä, eli ei liikaa vastustelua. Uke voidaan myös ohjeistaa käyttämään vain toista puolustusta tai vaihtelemaan molempia sen mukaan kumpi sopii paremmin.

Tästä hyötyvät molemmat. Ensinnäkin tori oppii miten se vastustajan puolustus tekniikkaan tapahtuu ja pikkuhiljaa hän kehittyy murtamaan puolustuksen omilla korjausliikkeillä niin että heittoa on vaikeampi puolustaa. Ja uke toisaalta kehittyy puolustuksessa, kun hänelle tulee toistoja oikeasta reagoinnista lonkkaheittoon. Tämä ei ole tietysti hänelle niin hyödyllistä kuin jos harjoiteltaisiin ensisijassa sitä puolustusta, mutta vie joka tapauksessa oikeaan suuntaan.

Alkeistasolla uke voi vain olla passiivisena, että heittoharjoitus saadaan ylipäätään suoritettua. Mutta missään tapauksessa hänen ei tule itse hypätä pää edellä siihen heittoon tai nostaa itse itseään jaloilla että olisi helpompi heitettävä, koska silloin hän tottuu reagoimaan heittoyritykseen tavalla, joka helpottaa hyökkäyksen onnistumista eikä vaikeuta sitä. Tämä on juuri samaa kuin tuo niskan kääntäminen lyöntien eteen.

Ja joo, jos tori painaa 50kg ja uke 100kg niin heittoharjoittelun onnistumiseksi uken on ehkä pakko aktiivisesti auttaa toria, että harjoittelusta tulisi ylipäätään mitään. Tällöin tosin miettisin, onko ko. parilla järkevää edes treenata heittoja vai kannattaisiko harjoitusaika käyttää johonkin muuhun.

Jatkokehitelmänä tuohon "puolittaiseen puolustukseen" voidaan ottaa sellainen, että harjoitellaan jatko onnistuneeseen puolustukseen. Eli jos uke puolustaa hyvin vaikkapa kiertämällä lonkkaa niin tehdäänkin siitä jatkona eri heitto, mille uke on altistanut itsensä puolustuksellaan. Nyt voidaan sitten treenata niin että tori yrittää lonkkaheittoa ja jos onnistuu murtamaan puolustuksen niin tekee lonkkaheiton ja jos ei niin tekeekin sen toisen heiton, jota uke voi tietysti taas yrittää puolustaa. tämä ei tietenkään ole mitään alkeisharjoittelua.

Tällainen treenaaminen on paljon tehokkaampaa kuin pelkkä kuollut tekniikkaharjoittelu, missä uke on kylmäkallena heitettävänä. Judossahan tämä on aivan perusjuttu ja kaikki kilpajudokat treenaavat näin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sparraaminen eri lajeissa

#175

Viesti DeusVult »

Andy kirjoitti:En nyt ymmärrä mistä tuo on vetaistu, että olisin puhunut sparrista, jossa minä olisi vain blokkaillut ja väistellyt. Ainakaan tuossa lainatussa tekstissä ei lue niin. On hieman vaikea keskustella, jos toinen ei lue edes tekstejä joita lainaa. :naamapalmu:
Se nyt on ihan sama, mitä sä jossain sparrissa teit. Se ei ollut se pointti, vaan se, että puhuit siitä miten "Itsepuolustuksen kannalta tuo on minusta typerin mahdollinen taktiikka, että pyritään hyökkäämään omasta suojauksesta välittämättä. Miksi kannattaisi hakea tyrmäystä isolla riskillä ottaa osuma omaan päähän? Ja entä jos se osuma tuleekin vaikka puukosta, jota et huomannut?

Tarkoitushan on suojella itseä eikä kamikazemaisesti tuottaa maksimaalista tuhoa vastapuolelle.". Tällä oletin sinun viittaavan juuri edellisessä viestissä mainittuun ketjulyöntiin. Jos et viitannutkaan, niin sitten en vain yksinkertaisesti ymmärtänyt.

Mitä tulee tuohon pariharjoitteluun, niin selvitin senkin asian jo keskustelun alussa, mutta sekään ei silloin mennyt perille. Eli se oikeiden puolustustekniikoiden tekeminen vajaalla teholla. Yritetään uudestaan.
Edelleen väitän, että joku tietoisesti liian vajaalla teholla tai nopeudella tehty puolustus ei jätä tekijälleen yhtään sen parempaa alitajuista muistijälkeä tai refleksiä kuin tietoisesti sen tekemättä jättäminenkään. Siinähän voisi kuvitella käyvän jopa niin, että opit alitajuisesti että puolustuksesi ei toimi (koska teet sen puoliteholla), ja alat näin välttelemään kyseistä puolustustekniikkaa.

Jos tästä on jotain ihan konkreettista faktaa puoleen tai toiseen, niin ihan mielelläni näkisin jonkin tutkimustuloksen tai vastaavan. Lisäksi tuossa sinänsä hienon teorian ongelmakohdaksi muodostuu juurikin sellainen käytännön seikka, että esimerkiksi heiton countterina juuri se painon pudottaminen alaspäin on sellainen tekniikka, että jotta se ei täysin estäisi heittämistä, se pitäisi tehdä niin hitaasti ja huonosti, että käytännössä on sitten ihan sama tekeekö sitä ollenkaan. Tietty joku kova kilpajudoka varmaan kaivaa sen heiton vaikka vähän huonommastakin positiosta, mutta kovan kilpajudokan kanssa treenatessa voisikin sitten samalla vaivalla yrittää tehdä sen puolustuksen aina oikeasti, eikä millään puoliteholla. Silloin kumpikin saisi heti aidon palautteen tekniikkaansa toimivuudesta.
Jatkokehitelmänä tuohon "puolittaiseen puolustukseen" voidaan ottaa sellainen, että harjoitellaan jatko onnistuneeseen puolustukseen. Eli jos uke puolustaa hyvin vaikkapa kiertämällä lonkkaa niin tehdäänkin siitä jatkona eri heitto, mille uke on altistanut itsensä puolustuksellaan. Nyt voidaan sitten treenata niin että tori yrittää lonkkaheittoa ja jos onnistuu murtamaan puolustuksen niin tekee lonkkaheiton ja jos ei niin tekeekin sen toisen heiton, jota uke voi tietysti taas yrittää puolustaa. tämä ei tietenkään ole mitään alkeisharjoittelua.

Tällainen treenaaminen on paljon tehokkaampaa kuin pelkkä kuollut tekniikkaharjoittelu, missä uke on kylmäkallena heitettävänä. Judossahan tämä on aivan perusjuttu ja kaikki kilpajudokat treenaavat näin.
Niin-in, tuo on jo vasta- ja jatkotekniikoiden (vapaata) harjoittelua. Se on ihan hienoa ja suotavaa, mutta siinä on periaatteessa ihan samanlainen ongelma: jos sun tehtävä on vain yrittää heittää, ja mun tehtävä on vain estää se, niin et sä kovin montaa suoritusta saa aikaiseksi, vaikka ähellettäisiin koko treenisessio siinä putkeen. Sen takia varmaan Judo-kisoissa jaellaan penalteja passiivisuudesta, ja sen takia treenatessa sen uken pitää käytännössä antaa sen heittäjän heittää jossain vaiheessa - esim viimeistään tokalla tai kolmannella jatkoyrityksellä tms.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sparraaminen eri lajeissa

#176

Viesti Andy »

No käy katsomassa miten kilpaurheilijat treenaavat. Kaikkihan ne tekevät juuri noin kaikissa lajeissa, koska se on yleivertaisesti parempi tapa harjoitella kuin se, että uke on vain kylmäkallena. Jos oikeasti kuvittelet että hallitset paremman tavan kuin yleisesti tunnettu, niin ala nyt äkkiä valmentajaksi ja hae olympiamitalit pois kuljeksimasta.

Tämä on jo absurdia...
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Sparraaminen eri lajeissa

#177

Viesti DeusVult »

Jos sun mielestä on vaikea keskustella, niin voin sanoa että tunne on aika molemminpuoleinen, kun sulla on koko ajattelumallin lähtökohta se, että joku virallisen kilpailumenestyksen määrä on koko maailman kamppailutaitokirjossa TOTTAKAI yksin se, mikä ratkaisee mitä ja miten on järkevää treenata. :D Ei sua kiinnosta oikeasti pätkääkään tietää miksi jossain lajeissa sparrataan niinkuin sparrataan tai treenataan niinkuin treenataan, sua kiinnostaa vain yrittää saada muut myöntämään että kisalajit on kaikista kovimpia. Se on aika raskasta. Lisäksi kun inputti on tasoa "mitä järkeä treenata X kun se ei kuitenkaan toimi kehässä kokenutta ottelijaa vastaan" ja "jos kerran tiedät ite paremmin ni mee sitte skabaamaan, varmaan keräät kaikki mitalit suvereenisti", ni mun mielestä ollaan nyt taannuttu aika pahasti.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Jiu-Jitsu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 870
Lauteille: Huhtikuu 2005

Sparraaminen eri lajeissa

#178

Viesti Jiu-Jitsu »

En tiedä miten paljon Andy on nähnyt judon heittoharjoittelua, mutta YouTubesta voi katsella vaikkapa hakusanalla "nage-komi". Tässä esimerkkiä:



Perinteisessä judon heittoharjoittelussa ei edes pyritä simuloimaan realistisia tilanteita, eikä uke harjoittele muuta kuin ehkä hyvänä ukena oloa (mikä taas ei ainakaan oman kokemukseni mukaan vaikuta mitenkään siihen, miten randorissa tai kisoissa heittoyrityksiin reagoidaan). Toki jotkut kuolleen tekniikkaharjoittelun ja täysin vapaan randorin välimuodot voisivat olla tehokkaampia, mutta näytä käytetään judossa perinteisesti vähemmän kuin monissa muissa kamppailulajeissa. Odotellaan että Andy hakee ne olympiamitalit kuljeksimasta...
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 20850
Lauteille: Joulukuu 2007

Sparraaminen eri lajeissa

#179

Viesti Lasse Candé »

Viimeinen kommentti: :nauruhammas:

Luultavasti lyönti-potkulajeissa on painilajeihin tässä suhteessa eroa. Paradoksaalisen tuntuisesti, kun opettelee antautumaan heitoille ja kaadoille, kasaa melko hyvän perustason arsenaalin vastustaa niitä.

Lyönti-potkulajeissa tämä taas todellakin aiheuttaa vähintään oman aloitteen häviämistä ja lähellekään vastaavaa hyötyä tuskin on saavutettavissa.
On tosin olemassa sellainenkin valmennusfilosofia, missä halutaan nähdä kuinka asiat menevät päin wittua. Esim fudismaalivahdeille jotkut suosittelevat huonoja joukkueita tästä syystä jossain kohtaa kehityskaarta. Hyödyllisyydestä en tiedä, mutta olen vähintään kokenut hyödylliseksi nähdä kuinka se tapahtuu kun sieltä tullaan läpi ja nalkissa ollaan. Ei esim halua päätyä siihen uudestaan.

Uhriutumisessa taas mennään askelta pidemmälle ja Andy puhuu tätä vastaan ja pääasiassa hyvin. Itsellänikin todella kaksijakoinen ajatustapa, minkä takia leivon aina uhriutumisiin sisään edes jotain missä on edes vähän jotain järkeä, kuitenkaan pilaamatta harjoitetta.

Kaikki tämä riippuu ihan mistä puhutaan. Tuo valmennusfilosofia varmaan toimii pidemmässä aikaikkunassa, mutta reaktiotasolla taas pitää rakentaa eri tavalla.

Tässä keskustelussa olen hämmästellyt ehdottomuutta, kun ei se niin yksinkertaista ja yleistettävää ole. Siis oikeastaan mikään...
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1619
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Sparraaminen eri lajeissa

#180

Viesti injunjack »

:angryfire: Mun mielestä tää ketju on melkolailla scheissea ja pääosiltaan juuri sitä mitä otsïkossa ei lue.

Voisko nää kaks sankaria perustaa oman ketjun jossa vänkäävät vaikka mummojen villasukista. täh?

Melko raskasta lukea, ja vähentää jälleen kerran ainakin omaa kiinnostusta koko tähän senkin lautaan.

Taidan siirtyä jälleen sivummalle ja unohtaa taas hetkeksi että tälläistä foorumia onkaan. :angryfire:
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tosimies ja 82 kurkkijaa