Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#1

Viesti saarikko »

Taas on tullut jos minkälaisia uutisia terroriteosta tai niiden yrityksistä. Nuo tilanteet ovat sellaisia etten perinteisistä itsepuolustusoppaista löytänyt suoria ohjeita miten toimia. Miten varautua vaikka kuorma-autolla tehtävää terroritekoon? Tai toimia itse tilanteessa? Taikka mitä pitää ottaa huomioon kun kuulee räjähdyksen ja huomattava joukko on tulossa sinua kohden? Mitä muita tilanteista on joihin pystyy varautumaan?
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#2

Viesti YJT »

Ei pidä antaa pelolle valtaa.

Ei vaan, itse olen jo pitkään huvikseni tehnyt mielikuvaharjoittelua, jossa esim mietin, mihin voin mennä suojaan, jos nyt auto syöksyy kohti, jos tuo satunnaisesdti, ilman etnistä profilointia valittu kadulla kulkeva tyyppi vetää aseen esiin ja alkaa ammuskelemaan, jne.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#3

Viesti Lasse Candé »

Ei wittu YJT. :nauruhammas:
Älä vaan missään nimessä etnisprofiloi. :D

En aio itse varautua millään tavalla. Korkeintaan pähkäilemällä todennäköisyyksiä. Pelolle ei pidä antaa valtaa.

Siihen ehkä voi jollain tasolla olla järkevä varautua miten käsittelee asiaa, sitä kun ei vielä tiedä oliko tuttuja ja lopulta jos olikin. Hankkii valmiit hyvät mielipiteet ja haastaa niitä mielikuvilla ennakkoon. Koska varmaan viiden vuoden sisään rysähtää joka tapauksessa ja olisi hyvä jos silloin ei terroristit vie ja Lasse vikise.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#4

Viesti Ile »

Joo, todennäköisyyksien pitäisi ainakin jonkin verran ohjata sitä, mihin asioihin varautumiseen ihminen käyttää energiaansa ja kuinka paljon.

Sillä tavalla asia olisi varmaan hyvä saada tajuntaan, että sitten jos tilanne joskus on päällä, niin oma reagointi ei jää kiinni siitä, että "kyllä mä huomasin ne tyypit ja että jotain oli tapahtumassa mutta enhän mä mitenkään voinut uskoa, että...".
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#5

Viesti MikaelF »

Olin perheen kanssa viettämässä pitkää viikonloppua Lontoossa viime viikolla. Siellä ei voinut välttyä näkemästä (esim maanalaisessa) eri turvallisuuteen liittyviä neuvoja. Suurin osa liittyi siihen että ilmoittaa jos näkee jotain epäilyttävää - näitähän on näkynyt kyllä aikaisemmin. Muutamia tuoreita RUN - HIDE - TELL plakaatteja näkyi kuitenkin.
Tunnustan kyllä että siellä liikkuessa oli enemmän ns hereillä ja tarkkaili ympäristöä toisaalta poikkeavaa liikehdintää, toisaalta sopivaa suojaa ( oviaukkoja, porttikonkeja, ajoesteitä ym )silmällä pitäen. Kuten YJT olen sitä huvikseni ( on siinä huvi) sitä aika-ajoin kotonakin ( siis kotimaassa ei sentään himassa..vielä...).

Tässä ihan viralliset ohjeet terroriuhkaan liittyen, sieltä löytyi lisää mielenkiintoisia linkkejä aihetta koskien

https://www.gov.uk/government/publicati ... ist-threat

Edit: erityisesti 3. kohta ja STAY SAFE periaatteet koskee suoraan miten toimia kun tilanne on päällä.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#6

Viesti Vanhakankea »

Ulkomailla tulee jostain syystä vietettyä paljon aikaa kadulla kauppojen ulkopuolella. Siinä seisoskellessa tulee usein mietiskeltyä skenaarioita juuri ko. paikkaan. Lähinnä ajatusta kuljettaa 3 kanssamatkustajan turvaan saaminen, jos todennäköisyydet osuu kohdilleen. Toivottavasti 1992 Lontoo ja Pasilan poliisitalon iskujen todistaminen näkö/kuuloetäisyydeltä on jo kääntänyt ko. kortin kohdaltani.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#7

Viesti Ile »

Aavistuksen ootee mutta mistäs eri maiden ja kaupunkien uhka-arvioita voisi helposti tsekata?

Nimim. Roomaan ylihuomenna, viedäkö jälkikasvu ytimeen katsomaan muinaisia pelipaikkoja?
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#8

Viesti AlexMachine »

Sinänsä mielenkiintoinen ketju, koska eilen Yle Puhe kanavalla haastateltiin Sisäministeri Risikkoa asiasta. Toimittaja kysyi moneen kertaan miten tällaiseen kansalainen voi ja pitää varautua, tai miten suuriin yleisötilaisuuksiin pitäisi varautua. Siis ihan konkreettisia asioita "Ei pidä antaa pelolle valtaa ja pitää uskaltaa elää" oli joka kerta Risikon kommentti. :naamapalmu:

Ihan oikeasti kuulisin vähän tarkempiakin kommentteja kuin "Duck and cover" tyyppisiä latteuksia.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#9

Viesti Mjölnir »

Vedettiin muuten meidän skenaarioseminaarissa Active Shooter -koulutus ja skenaarioharjoitus. Pakene-piiloudu-taistele. Siinä prioriteettijärjestyksessä. Jos sattuisi sellainen tuuri, että kantaa itse asetta, niin silloin prioriteetteja voi miettiä uusiksi, esim hätäsuunnitelman toteuttaminen, eli juokse kohti tapahtumapaikkaa, älä pysähdy auttamaan ketään, etsi tekijä, pysäytä vaarallinen toiminta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#10

Viesti Shaolinsi »

Ile kirjoitti:Aavistuksen ootee mutta mistäs eri maiden ja kaupunkien uhka-arvioita voisi helposti tsekata?
OT: Ulkoasiainministeriön sivuilta: http://www.formin.fi/Public/default.asp ... ture=fi-FI
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#11

Viesti MtJ »

Mun mielestä epätodennäisyyteen turvautuminen on vähän huono lähestymiskulma. Esimerkiksi liikenneonnettomuus on paljon todennäköisempi tapa vammautua tai kuolla; se tapahtuu kuitenkin siinä yhdessä paikassa, eikä muodosta uhkaa kilometrejä pitkälle jalkakäytävälle tai vaikkapa koko laajalle festivaalialueelle.

Tavallaan mun mielestäni ei voi nojata todennäköisyyksiin varautumisessa. Toiseksi tykkään myös liikenneonnettomuuksien osalta minimoida mahdollisuudet joutua niihin. Samoin tulipalojen osalta. En näe mitään syytä siinä, etteikö varautuisi joutumasta esimerkiksi kävelykadulla jonkun yliajamaksi tai ainakin pohtisi, mitkä on ne tunnusmerkit, milloin pitäisi paeta/poistua avoimelta alueelta / pyrkiä auttamaan toisia.

Ne mitä keinoja itse olen ajatellut olevan, on ainakin se, että jos tuntee kävellessään vaikkapa kadulla "jotain olevan tekeillä", en ainakaan jähmety siihen paikalleni, vaan pyrin suojaisempaan paikkaan, esimerkiksi sisään liikkeeseen tai vähintään näkösuojaan. Sellainen yleispätevä varuillaanolo. Tämä ei edes sulje sitä pois, että on varovainen myös liikenteessä; samalla tavalla tarkkana olemalla uskon saavani mahdollisuudet siihen, että pystyn reagoimaan kaikkiin tilanteisiin, enkä ainakaan jäädy paikalleni. "Yllättävien tilanteiden miettiminen" ei vähennä sitä, että pystyy reagoimaan myös yllättäviin tilanteisiin vaikkapa liikenteessä.

En ole jäätynyt tiukoissakaan tilanteissa elämässäni, joten sen takia uskon, että pystyn toimimaan ja turvaamaan ainakin itseni, sekä auttamaan toisia, onpa kyseessä sitten liikenneonnettomuus, tahallinen toisten vahingoittaminen tai vaikka tulipalo.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#12

Viesti Ile »

Shaolinsi kirjoitti:
Ile kirjoitti:Aavistuksen ootee mutta mistäs eri maiden ja kaupunkien uhka-arvioita voisi helposti tsekata?
OT: Ulkoasiainministeriön sivuilta: http://www.formin.fi/Public/default.asp ... ture=fi-FI
Kiitos. Tuoltakaan en tosin ainakaan nopealla tsekkauksella löytänyt sellaista kohtaa, josta voisi katsoa haluamansa tietyn maan tilanteen.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 856
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#13

Viesti Shaolinsi »

Ile kirjoitti:
Shaolinsi kirjoitti:
Ile kirjoitti:Aavistuksen ootee mutta mistäs eri maiden ja kaupunkien uhka-arvioita voisi helposti tsekata?
OT: Ulkoasiainministeriön sivuilta: http://www.formin.fi/Public/default.asp ... ture=fi-FI
Kiitos. Tuoltakaan en tosin ainakaan nopealla tsekkauksella löytänyt sellaista kohtaa, josta voisi katsoa haluamansa tietyn maan tilanteen.
Sivupalkista löytyy maakohtaiset tilanteet. Tuossa on Italia: http://www.formin.fi/public/default.asp ... ture=fi-FI (Päivitetty 16.5.2017)
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#14

Viesti Vanhakankea »

Tuo "ei saa antaa pelolle valtaa"-hokema on kyllä lähtenyt tulkintoineen ihan toiseen suuntaan kuin itse sen ymmärrän.

En anna pelolle valtaa, enkä käy syyttämään terrori-iskuista muslimeja joita yhdistää terroristeihin vain uskonto.

Tosin olemme perheenä rajanneet esimerkiksi Egyptin toistaiseksi matkakohteista.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
admin
tekninen ylläpito
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1083
Lauteille: Joulukuu 2004
Yhteystiedot:

Toimiminen terroriuhkatilanteessa

#15

Viesti admin »

Tätä ketjua on siivottu. Aiheena on toimiminen terroristiuhkatilanteessa. Siitä ja vain siitä tulee keskustella.

Seuraavaksi poistoja seuraa varoitus tai viikon porttikielto.

Muistakaa juhannusmieli.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 62 kurkkijaa